Uudet tiimit 2010

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Ei ole tainnut pyörittää tallia ikinä.
Olivatko Jackie Stewart, Alain Prost tai Eddie Jordan aikaisemmin pyörittäneet tallia, ennen kuin tulivat ykkösiin? Tässä nyt vaan pari ensimmäistä nimeä, mitä mieleen tuli, lisääkin varmaan löytyy.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3451
Sijainti
Lahti
Pois turha skeptisismi:cool:. Kaikki uudet tallit varmaan tekevät parhaansa ja katsovat sitten mihin se riittää. Eikös tämä ole urheilusuorituksen henki?

Sinne vaan superfyndecspliconmarchflaviatoret varikolle, rokki soimaan ja makarooni lentämään! Toivoisin myös näkeväni lievästi nukkavierun oloisia levottomat äänihuulet omaavia rämäpäisiä kuljettajia, niin ja miksei myös hieman homssuisemman ja silikoonittoman näköisiä naikkosiakin. Ei F-ykkösistä mitään jokkisluokkaa saa tekemälläkään, joten ei huolta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tai no... Korjataan sen verran, että F3- ja F3000-luokissa tiimiä pyöritti Jackien poika Paul. Paul oli toisaalta myös F1-tallin johdossa isänsä rinnalla, joten sikäli Stewart Grand Prix'n voinee katsoa Paul Stewart Racingin jatkoksi.
 

Aanrii

Well-known member
Liittynyt
25.2.2004
Viestit
1205
Sijainti
Täällä
Hyvä esimerkki sinänsä,että Stewart ja Jordan voittivat kisoja,mutta Prost oli ihan paska talli lukuunottamatta V.1999
Olihan Panis vuonna 1997 suhteellisen hyvässä vauhdissa ennen loukkaantumistaan Kanadassa. En nyt jaksa tarkistaa tuloksia, mutta kakkossijalle pääsi ainakin ja pisteitä tuli ihan kivasti alkukaudesta.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Olihan Panis vuonna 1997 suhteellisen hyvässä vauhdissa ennen loukkaantumistaan Kanadassa. En nyt jaksa tarkistaa tuloksia, mutta kakkossijalle pääsi ainakin ja pisteitä tuli ihan kivasti alkukaudesta.
97 vuotta juuri tarkoitin:eek: Sekoitin Jordanin ja Prostin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olihan Panis vuonna 1997 suhteellisen hyvässä vauhdissa ennen loukkaantumistaan Kanadassa. En nyt jaksa tarkistaa tuloksia, mutta kakkossijalle pääsi ainakin ja pisteitä tuli ihan kivasti alkukaudesta.
Oli toki, muttei kerro mitään Prostin onnistumisesta. Prost otti ohjat lennosta vasta helmikuussa 1997, joten menestys oli vanhan omistuksen aikana tehdyn työn ansiota.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Mikään ei voita vanhaa aikakautta kuten vielä 2001 oli. Arrows, Prost, Jordan, Minardi, BAR, Sauber, Jaguar ja Benetton. Talleilla oli oikeasti kauniit nimet ja väritykset! Sentää ne kolme(Ferrari, Mclaren, Williams) on vieläkin ja pysyy varmasti vielä pitkään.
 
Viimeksi muokattu:

bond85

Well-known member
Liittynyt
20.5.2009
Viestit
222
Sijainti
Rovaniemi
Sinne vaan superfyndecspliconmarchflaviatoret varikolle, rokki soimaan ja makarooni lentämään! Toivoisin myös näkeväni lievästi nukkavierun oloisia levottomat äänihuulet omaavia rämäpäisiä kuljettajia, niin ja miksei myös hieman homssuisemman ja silikoonittoman näköisiä naikkosiakin. Ei F-ykkösistä mitään jokkisluokkaa saa tekemälläkään, joten ei huolta.
Kyllä! Minullekin se on ihan sama minkä nimisiä talleja siellä ajelee jos vain kilpailukyky on edes siedettävää. Vauhtia jos riittää niin se on yks ja sama vaikka Ladakin ilmoittautuisi sarjaan :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tallit joilla on kokemusta muista luokista on ihan OK,mutta Superfund? GTFO:frank:
Vaikkei kyseisellä puljulla tallia olekaan ollut, niin taustaa moottoriurheilussa kyllä. Nimen ei pitäisi olla formulafaneille tuntematon. Kyseinen firma on mm. ollut World Series by Nissanin pääsponsori Kovalaisen ajaessa sarjassa ("Superfund World Series" 2003) ja seuraavana vuonna F3000 Eurosarjan pääsponsori ("Superfund Euro 3000"). Sillä oli jopa tarkoitus muuttaa tuo sarja nimikkosarjakseen (tai aloittaa kokonaan uusi) Formula Superfundiksi 2005 ja siihen ehdittiin jo esitellä uusi autokin, mutta homma kaatui ennen kuin ehti alkaakaan. Ykkösissä Superfund on sponsoroinut Minardia ja Spykeriä ja muistini mukaan on ollut jossain vaiheessa mukana Alonso-spekuloinneissa.

Kyseessä on hyvin paljon Red Bullin tapainen liike siirtyä moottoriurheilusponsorista F1-tallin omistajaksi. Molempien takana on vielä itävaltalainen moottoriurheiluhullu.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Juujuu, mutta onko FIA siis hyväksynyt FOTA:n ehdot ja ottaa kaikki vanhat tallit mukaan?
Tästä saadaan vielä iso sota käyntiin FOTAn, FIAn ja uusien tiimien kanssa, sillä tämän hetken 9 FOTA tiimiä ilmoittautuivat mukaan ehdoilla ja uudet tiimit sekä williams ehdoitta. Eli kuinka valideja FOTA tiimien ilmoittautumiset oikeasti ovat? Ja miten tätä tilannetta pitää lukea, kun (jos) uudet tiimit hyväksytään sarjaan?

ja näköjään entry formissa on vielä muutama mielenkiintoinen juttu:

We hereby apply to enter the 2010 FIA Formula One World Championship under the standard regulations/under the cost cap regulations (delete as appropriate) and we undertake to participate in each and every Event
Eli tiimit ovat allekirjoittaessaan entry formin, hyväksyneet kahdet "eri" säännöt.

We confirm that we have read and understand the provisions of the International Sporting Code, the 2010 Formula One Technical Regulations and the 2010 Formula One Sporting Regulations. We agree to be bound by them (as supplemented or amended) and further we agree on our own behalf and on behalf of everyone associated with our participation in the 2010 FIA Formula One World Championship to observe them.
Linkki viimisimpään 2010 sporting regulations-säännöstöön, jonka perustella timit ovat oletettavasti allekirjoittaneet ensi kauden osallistumisesta(sivut 31-32)

Entäs jos FOTA nyt "voittaakin" tän nokkapokan ja kulurajat sekä kahdet eri säännöt eivät tulekkaan voimaan, niin uudet tiimit saattavat nostaa aikamoisen metelin FIAn toimista.

Henkilökohtaisesti alan olla kurkkuani myöten täynnä sarjan suurinta amatööritiimiä (toyotaa) ja pilalle hemmoteltua lasta (ferraria), vois tehdä sarjalle oikeasti ihan hyvää jos tiimit heitettäisiin pois sarjasta hetkeksi (eteenkin ferrarin etuoikeuksien poistaminen olisi hiton hyvä juttu).
 
Viimeksi muokattu:

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Ei ollut mun mielestä tuo Prost pyörittänyt.Hyvä esimerkki sinänsä,että Stewart ja Jordan voittivat kisoja,mutta Prost oli ihan paska talli lukuunottamatta V.1997
Prost ei tosiaan ole omaa tallia pyörittänyt F1-tallia ennen. Alain Prosthan toimi ainakin vuonna 1996 McLarenilla neuvonantajana. Ollut melko samanlainen pesti kuin Schumilla nykyisin Ferrarilla?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Entäs jos FOTA nyt "voittaakin" tän nokkapokan ja kulurajat sekä kahdet eri säännöt eivät tulekkaan voimaan, niin uudet tiimit saattavat nostaa aikamoisen metelin FIAn toimista.
Olen aika vakuuttunut, ettei "voita". Kulukatto tulee, muttei välttämättä ehdotetussa suuruudessa ensi kaudeksi. Seuraavaksi kyllä. Tällä kalpojen kalistelulla ostettiin vain lisäaikaa. Se ei uusille talleille merkitse kummoistakaan katastrofia, sillä ensimmäinen kausi menee joka tapauksessa harjoitellessa ja jos ja kun informaation jakaminen toteutuu, niin niiden tie kilpailukykyisyyteen helpottuu ilman tiukkaa kulukattoakin.

Tuplasääntöjä ei tule, vaikka ne sääntökirjaan olisikin kirjattu myös lopullisessa versiossa. Tästä ovat kaikki osapuolet yhtä mieltä, ja kaikki menevät samoilla kompromissisäännöillä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Prost ei tosiaan ole omaa tallia pyörittänyt F1-tallia ennen. Alain Prosthan toimi ainakin vuonna 1996 McLarenilla neuvonantajana. Ollut melko samanlainen pesti kuin Schumilla nykyisin Ferrarilla?
Varsin hyvä vertailukohta tuo Schumin tehtävä. Alain myös testasi McLarenia, mikä sai Häkkisen mielen aluksi varsin matalaksi. Myöhemmin Mika tosin kertoi Prostin olleen suureksi avuksi, ja että alun vastustus oli varsin katteetonta.

Prostin tallisuunnitelmista vielä sen verran, että ensi kerran hän harkitsi omaa tallia jo 1990-luvun vaihteessa, kun välit Sennaan ja sitä kautta osin myös McLareniin olivat koetuksella. Ferrari-potkujensa aikaan 1991 Prost oli juuri neuvottelemassa tallin kanssa uutta sopimusta, joka olisi tehnyt Prostista yhden tallin johtohenkilöistä ajouran loppuessa. Ferrari-potkujen jälkeinen Ligier-kuvio talvella 1992 lienee tuttu useammille - Prost testasi Ligierin autoa ja oli valmis siirtymään talliin sillä ehdolla, että saa siitä osaomistuksen. Guy Ligier ei kuitenkaan ollut halukas moiseen myydäkseen tallin vain joitakin kuukausia myöhemmin Cyril de Rouvre -nimiselle korruptoituneelle poliitikolle/liikemiehelle. De Rouvre päätyi vankilaan 1993 ja on edelleen liiketoimintakiellossa.
 
Ylös