Uudet tiimit 2010

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Millä perusteella cossu ei ole saanut kehittää moottoriaan? Eihän sillä ole kilpailtu.
ei kukaan ole sanonut etteikö saisi kehittää.
pointti oli että muut on kehittäneet kilpailemisen yhteydessä, Cossun pitäisi tehdä kehitystyö suunnittelupöydällä pelkästään ja vielä etukäteen ilman varmaa tietoa maksavista asiakkaista
(olettaen siis että se olisi nyt jo valmis)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
ei kukaan ole sanonut etteikö saisi kehittää.
pointti oli että muut on kehittäneet kilpailemisen yhteydessä, Cossun pitäisi tehdä kehitystyö suunnittelupöydällä pelkästään ja vielä etukäteen ilman varmaa tietoa maksavista asiakkaista
(olettaen siis että se olisi nyt jo valmis)
Onhan se "valmis" ollut vuodesta 2006. Siis siinä merkityksessä, että voidaan pultata autoon kiinni vaikka heti ja toimii ja on kierrosrajoitinta lukuunottamatta sääntöjen mukainen. Ei niiden uutta mottoria tarvitse tyhjästä kehittää, vaan parantaa olemassaolevaa kehittämisrajoituksen sanelemissa rajoissa. Tilauksia on jo sisässä ja jossain luki, että pelkkä tilaaminen maksaa tilaajalle 2,5 miljoonaa dollaria etumaksuna.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Se on selvää, että vähimmäisbudjetti uusillakin talleilla on yli 70 miljoonaa euroa. Koettakaa nyt lopultakin ymmärtää, ettei kulukatto tarkoita koko toiminnan budjettia.
Miten niin on selvää? Eihän mikään estä pyörittämästä tallia myöhemmin vaikka seitsemän miljoonan zippinettobudjetilla kun on kerran sisään päästy ja eka vuosi hoidettu kunnialla?
Tosin tuollakin summalla voisi silti olla kilpailukykyisempi suuria talleja vastaan kun on budjettirajoitus päällä, mutta olisiko se enää f1:stä. Alonso kommentoi osuvasti kysyttäessä mahdollisista uusista espanjalaistalleista: "It would be a dream if there was a Spanish team," Alonso insisted, "but not if at the same time Formula One becomes a sort of 'big GP2'."
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miten niin on selvää? Eihän mikään estä pyörittämästä tallia myöhemmin vaikka seitsemän miljoonan zippinettobudjetilla kun on kerran sisään päästy ja eka vuosi hoidettu kunnialla?
Kulujen takia. Seitsemällä miljoonalla saisi juuri moottorit ja ehkä rungon tai kaksi, mutta ei sitten muuta.

Villadelprat, Epislon Euskadi:
"As of today, we are under the budget cap, but the budget cap is a bit misleading, because it's £45 million plus drivers, plus marketing and a series of things. The budget I think is needed is around 70-75 million."
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Eli jatkossa kaikilla talleilla olisi sama moottori. Kuulostaako F1:ltä ?

Sehän on ihan päivänselvää, että jos nykyiset isot valmistajat poistuvat riidan takia, ottavat he myös kaikki moottorit mukaan. Ja sillä ei ole väliä mitä moottorisopimuksia on voimassa, koska jos tämä menee arvovaltakiistaksi, ne sopimukset puretaan rahalla.
Kyllä moottoreita aina löytyy. Jos kaikilla olisi sama moottori, saataisiin säästöä ja olisi edelleen F1 ajoa.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Nonnis, Lotuskin (Litespeed) on mukana :eek: Ihmettelinkin miksei kukaan aiemmin ilmoittautunut ilmoittautuneensa (heh) sillä nimellä...

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/06/893643
Hehheh. Sama juttu. Lotuksen "paluusta" on huhuiltu niin monta vuotta, joten pitihän se arvata, että joku Lotus ilmoittautuu mukaan. Toisaalta kyllähän tämä Lotus vaikuttaa vähän enemmän alkuperäisen kaltaiselta kuin nuo Brabham/March-viritelmät.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Porttilan laki sanoi:
Toisaalta kyllähän tämä Lotus vaikuttaa vähän enemmän alkuperäisen kaltaiselta kuin nuo Brabham/March-viritelmät.
Sikäli kun mukana kerran on vanhoja Lotuksen työntekijöitä, niin kyllähän tuo tosiaan on hieman uskottavampi yritys. Silti vanhana Lotus-fanina pidän tätä lähinnä pyhäinhäväistyksenä, sillä Judge ja Kenchington tuntuvat lähtevän tähän vain nostalgian tuoman tunnettavuuden takia ja aikovat pistää rahoiksi Chapmanin rakentamalla perinnöllä. Eli sikäli homma on täysin sama kuin Brabhamin kohdalla ja toivon todella, ettei kumpikaan onnistu toteuttamaan suunnitelmiaan.

Mosley ja Bernard tietenkin ovat ensimmäisinä tukemassa tällaisia hankkeita, mutta en ainakaan minä pysty millään samaistamaan Chapmanin Lotusta Litespeediin.
Pitpassin mukaan vuoden 1966 mestari Pete Aronin Aron Grand Prix on ilmoittautunut ensi kaudelle:

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=38123
Et ole koskaan nähnyt elokuvaa Grand Prix? :doubtful: :D

Itse odotan kovasti Team USF1:n kuljettajauutisia. Olen kuullut hyvästä lähteestä, että vuoden 2000 CART-maailmanmestari Jimmy Bly ja 90-luvulla suureksi NASCAR-legendaksi kasvanut Cole Trickle ovat lähellä päästä sopimukseen tallin kanssa. Bly-kytköksen uskotaan johtuvan siitä, että USF1:n tiimimanagerina toimii Joe "Hummer" Tanto ja hän puolestaan on odottanut jo kymmenkunta vuotta nähdäkseen hyvän ystävänsä ja oppipoikansa Blyn F1-debyytin. ;)
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3898
Sikäli kun mukana kerran on vanhoja Lotuksen työntekijöitä, niin kyllähän tuo tosiaan on hieman uskottavampi yritys. Silti vanhana Lotus-fanina pidän tätä lähinnä pyhäinhäväistyksenä, sillä Judge ja Kenchington tuntuvat lähtevän tähän vain nostalgian tuoman tunnettavuuden takia ja aikovat pistää rahoiksi Chapmanin rakentamalla perinnöllä. Eli sikäli homma on täysin sama kuin Brabhamin kohdalla ja toivon todella, ettei kumpikaan onnistu toteuttamaan suunnitelmiaan.

Mosley ja Bernard tietenkin ovat ensimmäisinä tukemassa tällaisia hankkeita, mutta en ainakaan minä pysty millään samaistamaan Chapmanin Lotusta Litespeediin.

Et ole koskaan nähnyt elokuvaa Grand Prix? :doubtful: :D

Itse odotan kovasti Team USF1:n kuljettajauutisia. Olen kuullut hyvästä lähteestä, että vuoden 2000 CART-maailmanmestari Jimmy Bly ja 90-luvulla suureksi NASCAR-legendaksi kasvanut Cole Trickle ovat lähellä päästä sopimukseen tallin kanssa. Bly-kytköksen uskotaan johtuvan siitä, että USF1:n tiimimanagerina toimii Joe "Hummer" Tanto ja hän puolestaan on odottanut jo kymmenkunta vuotta nähdäkseen hyvän ystävänsä ja oppipoikansa Blyn F1-debyytin. ;)
Ja jos sitten pidetään nämä leffanimet poissa keskusteluista
Olisit nyt vielä ehdottanut Ricky Bobbyn ;) :alppu:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13793
Jotenkin minua ei niin vaivaa tuo Lotus-nimen mahdollinen mukaantulo kun jonkin verran vanhaa olisi nimen lisäksi muutenkin mukana :) Ja Chapmanin jälkeen muutenkin oli jonkin aikaa kys. niminen talli.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Et ole koskaan nähnyt elokuvaa Grand Prix? :doubtful: :D
Hah, menin oikein kunnolla lankaan tuon jutun kanssa, normaalisti tarkistaisin uutisten taustat kunnolla, mut tällä kertaa oli pikkaisen kiire ruuanlaiton kanssa että sain ennen kisaa tikka masalat valmiiksi...

Nyt kun uutisen ymmärtää "oikein", niin se on varsin hyvää irvailua uusien tiimien nimivalinnoille.

Valitettavasti en ole Grand Prix-leffaa (vieläkään) nähny, pitääkin se play.comista tilailla kun vaan saan raha jostain.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Jännitys tiivistyy ennen FIA:n v:n 2010 Formula 1:n MM-sarjan osallistujalistan julkistamista! Tässä Heikki Kullan mietteet mahdollisista uusista talleista; hyvältä näyttää - emmehän me oikeastaan menetä mitään, kun Ferrarin ja McLarenin tilalle tulevat Lotus ja March... :rolleyes: (Itsekin ajattelin laittaa paperit vetämään BRM-nimellä...)

http://www.ts.fi/f1/uutiset/54193.html
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13793
...emmehän me oikeastaan menetä mitään, kun Ferrarin ja McLarenin tilalle tulevat Lotus ja March... :rolleyes: (Itsekin ajattelin laittaa paperit vetämään BRM-nimellä...)
Minä voisin vaikka Vanwallin tuoda takaisin. Tummanvihreää maalikaupasta...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jännitys tiivistyy ennen FIA:n v:n 2010 Formula 1:n MM-sarjan osallistujalistan julkistamista! Tässä Heikki Kullan mietteet mahdollisista uusista talleista; hyvältä näyttää - emmehän me oikeastaan menetä mitään, kun Ferrarin ja McLarenin tilalle tulevat Lotus ja March... :rolleyes: (Itsekin ajattelin laittaa paperit vetämään BRM-nimellä...)

http://www.ts.fi/f1/uutiset/54193.html
Kulta on vähän turhankin pessimistinen. Tietenkään ehdokkailla ei tässä vaiheessa ole valmiita tiimejä, kun eihän ne edes tiedä tulevatko valituiksi. Monella on kuitenkin lähtökohdat paremmat kuin vaikkapa Toyotalla, joka aloitti tyhjemmästä (ja kompensoi sen isolla rahalla). Moka ilmoittatumisessa sitten tosin antoi Toyotalle yhden testausvuoden ennen varsinaista mukaantuloa.

Kullan loppukaneettti "Jos oikein suuripiirteisiä ollaan, joukosta voisi löytää seitsemän tallia, mutta yhtään varsinaista valmista kärkinimeä joukosta ei löydy" on lähinnä typerä. Ei kukaan minkään valtakunnan järjellä varustettu F1:n seuraaja odotakaan yhdenkään tulokkaan olevan "valmis kärkinimi".
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Monella on kuitenkin lähtökohdat paremmat kuin vaikkapa Toyotalla, joka aloitti tyhjemmästä (ja kompensoi sen isolla rahalla).
NohNoh, Toyotallahan oli täysin valmis tehdas suunnittelijoita & työntekijöitä myöten.
TTE:n toimitilathan muutettiin rallitoiminnasta F1:n vaatimiksi, ja samat tilat on käytössä edelleen joista aikanaan rakennettiin TTE:n Corollat.
Tuo yhdistettynä suht. rajattomaan budjettiin antoi mun mielestä aika paljonkin paremmat lähtökohdat tiimille kuin yhdelläkään noista nyt ilmoittautuneista "uusista" talleista...

edit. muutoin samaa mieltä sun kirjotuksesta.
 
Viimeksi muokattu:

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Kulta on vähän turhankin pessimistinen. Tietenkään ehdokkailla ei tässä vaiheessa ole valmiita tiimejä, kun eihän ne edes tiedä tulevatko valituiksi. Monella on kuitenkin lähtökohdat paremmat kuin vaikkapa Toyotalla, joka aloitti tyhjemmästä (ja kompensoi sen isolla rahalla). Moka ilmoittatumisessa sitten tosin antoi Toyotalle yhden testausvuoden ennen varsinaista mukaantuloa.
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Jos kausi alkaa maaliskuussa, ja kesäkuussa aletaan etsiä toimitiloja ja palkkaamaan suunnittelijoita (mikä lienee aika tarkalleen Marchin, Superfundin, ym tilanne), ei tiimistä kauheasti iloa ole F1:lle. Myöskään uskottavammilla ehdokkailla ei ole löysää annettavana tässä suhteessa. Jos en aivan väärin muista, Lola kävi todella heikossa hapessa puutteellisesti valmistellun F1-projektin takia.

Kullan loppukaneettti "Jos oikein suuripiirteisiä ollaan, joukosta voisi löytää seitsemän tallia, mutta yhtään varsinaista valmista kärkinimeä joukosta ei löydy" on lähinnä typerä. Ei kukaan minkään valtakunnan järjellä varustettu F1:n seuraaja odotakaan yhdenkään tulokkaan olevan "valmis kärkinimi".
Tuo on toki totta, aika turha lause. Kärkinimiä ei tietenkään ole yhtään.

Osa ilmoittautumisista on sitä luokkaa, että voisin lähteä foliohattulinjalle. Voisiko Max-setä mitenkään vedellä naruja taustalla? :alppu:
 
Ylös