Uudet tiimit 2010

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Onkos tälle ihan jotain konkreettistakin taustatukea eikä vaan perustu perinteiseen toivotaan-toivotaan-menetelmään?

Käsittääkseni Sennaa pyydettiin tuomaan kaikkiin muihin hakemiinsa tiimeihin viiden miljoonan dollarin edestä rahaa, mutta päätyi juuri Camposiin, koska he eivät sitä vaatineet tai odottaneet. Sennan ainoa suuri tukija on brasilialainen telealan yritys, jonka Carlos Slim omistaa, mutta se ei ainakaan F3-aikojen jälkeen ole toiminut mitenkään näkyvästi Sennan sponsorina. GP2-paikan miehelle osti Santander, jonka kanssa yhteistyö päättyi viime keväänä ja F1-toiveet loppuivat viimeistään Ferrarin yhteistyösopimukseen.

Maldonadolla tietenkin on Venezuelan valtion öljymiljoonat takanaan. Jos F1 ei kaipaa poliittisia kytköksiä, niin Maldonadon suhteita presidentti Hugo Chaveziin ei ehkä kannata alkaa tutkimaan...
Embratel and Petrobras nähtävästi, siis Sennan takana, vaikka tossa uutisessa sanookin ettei sopimus ole rahasta kiinni.

http://www.crash.net/f1/news/154544/1/bruno_senna_im_no_pay_driver.html
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Separatistikytköksistä nationalistitallia ei F1 kaipaa. Poliittisilla tarkoitusperillä aatettaan lobbaaville ehdoton porttikielto. Muuten meillä on kohta lähtöviivalla IRA Racing Team, Al-Qaeda Motorsport ja Kim-Jong Il Grand Prix.
:jaska:

Nyt kyllä saa herra luvan selittää millä tavalla muka kapitalistinen mainostaminen ei ole poliittisten aatteiden lobbaamista?

Mitä lähemmäs kauden alkua mennään ja mitä enemmän näitä huhuja uusista talleista liikkuu, vahvistuvat omat käsitykseni siitä, että tulokkaiden valinnassa vähän haiskahtaa jokin. Uskottavimmat ehdokkaat mielestäni tällä hetkellä on Lotus ja Sauber, jos siis mukaan pääsee. USF1:n, Manorin ja Campoksen puolesta en menisi vetoa lyömään, että nähdäänkö niitä radalla ollenkaan, saatika että ajaisivat koko kauden. Campoksella ilmeisesti edes jotain tapahtuu, kuljettajiakin palkattu, mutta USF1 ja Manor ovat olleet pahaenteisen hiljaa. Toivottavasti kaudella 2010 nähdään 26 autoa lähtöruudukossa, joista 2 on Sauberin autoja ja kahta autoa kuskaa suomalainen kuljettaja. Kamui Kobayashin toivominen lähtöruudukkoon taitaa olla jo vähän liikaa, mutta mies on mielestäni (näytön)paikkansa ansainnut. Prodriven olisin myös hallunut nähdä ruudukossa. Noh, ehkä sitten 2011 kun osa näistä tulokkaista on jättänyt leikin kesken.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Suurin este taitaa tulla varikko yms. tiloista, eikä suinkaan lähtöruudukon pienuudesta. Ja kuulostais jotenki ristiriitaselta tän nykyisen säästölinjan kans, että paikalle lennätettäis "ylimääräsiä" autoja. Ja vielä jos käy niin että joku talleista on selkee altavastaaja ja käy vaan aina ajamassa karsinnat ja laittaa lapun luukulle loppu viikonlopuks.
Niin, kuinka ne kaikki mahtuvat varikolle, jos ei ole paikkoja... tankkaamiskielto ei tuo lisää tilaa?
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Viestissä kyseltiin autojen määrästä
Oletkohan laskenut jotain väärin? Tälläkaudella F1:ssä oli 10 tallia. BWM ja Toyota lähtivät, joten siitä vähennetään kaksi tallia (=8). Tulossa neljä (+Sauber?) uutta tallia. Eli 8+4+1=13. Eli jos Renault ei lähde, ja jos Sauber pääsee mukaan. F1:ssä on 13 tallia.

Alunperin mukaan piti tulla kolme uutta tallia, mutta BMW vetäytyi, ja Lotus sai tämän paikan. Ja nyt kun Toyota vetäytyi, (BMW-)Sauberille avautui paikka.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
pystyttäisiinkö järjestämään kahden auton ns. Aika-ajo karsinta ajan perusteella? Vai vaatiiko tämä kaikkien tiimien yksimielisen hyväksynnän? Aikoinaanhan oli esikarsinnat voimassa vielä kaudelle 1993 ,mutta Campos-tiimi ja March vetäytyivät ja Pacific ja Simtek myöhästyivät joten Esikarsintaa ei tarvittu. Tosin aikasuhdanteinen karsinta ja 90 % sääntö oli voimassa. Tosin oishan se huonoa mainosta tosiaan jos näin kävisi nykyään ja 14 tiimiä ajaisi joista kaksi viimeistä autoa jäisi aina aikaan suhteutettuna ulkopuolelle...:nope:.
Selventäisitkö mistä 90 % säännöstä puhut?

Vaikka autoja olisikin liikaa, niin ei mitään esikarsintoja tarvittaisi. Aikoinaan tarvittiin, kun aika-ajoon pääsi vain 30 autoa (joista sitten 4 hitainta jäi rannalle itse kisasta) ja halukkaita oli enemmän.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
90% kisasta täytyy ajaa jotta pääsee mukaan tuloksiin.

Fortit Argentiinassa 1995 taitavat olla edellisiä, jotka olivat tulosten ulkopuolella ihan hitautensa takia. Muissa tapauksissa sen jälkeen on jonkunlaisia ongelmia ollut taustalla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
90% kisasta täytyy ajaa jotta pääsee mukaan tuloksiin.
Sekin pyöristettiin, esim. 66krs kisassa tuo 90% siis olisi 6,6krs kärjestä mutta pääsi tuloksiin vaikka oli 7krs ero kärkeen.
E: Näköjään 61krs kisassakin sai jäädä 7krs...
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Niinno mie yritän vielä kerran selventää... Eli siis 20 autoa oli kauden alussa eikö niin? Ja sen jälkeen on tapahtunut kahden tiimin vetäytyminen. Autoja olisi täten 16 jos ei tulisi uusia tiimejä. Uusia tiimejä on tulossa neljä. Lotus saa BMW:n paikan ja Campos ilmeisesti Toyotan paikan. Autoja on 20. Ja kun vielä lisätään Manor ja USF1 jotka toivottavasti tulevat niin ne nostavat automäärän 24:ään. Ja mikäli Sauber/Qadbak hyväksytään niin autoja tulee 26. Mutta ongelmani piilee tässä. Mikäli Toytota ei olisi vetäytynyt niin olisiko Sauberia hyväksytty? Vai olisiko se jätetty rannalle? Ja sitten vielä tämä ,että mikäli Sauber olisi halunnut ajaa niin olisiko se yrittänyt sitä esim. Vuonna 1994 käytössä ollutta systeemiä jolla 14 tiimiä olisi päässyt mukaan mutta kahden auton olisi pitänyt tippua aika-ajoissa pois? Mielestäni tuollainen ehdotus olisi vaatinut kaikkien tiimien hyväksynnän ,että ajettaisiin tuollaisella systeemillä.

Ja sitten vielä siihen 90 %-107 % sääntöön... 90 % sääntö oli Ykkösissä voimassa vuodesta 1966-1995 välisenä aikana ja sen korvasi 107 % sääntö kaudella 1996 joka kesti sitten 2000-luvun alkuun. Muistaakseni joissain 2001-2002 kisoissa kun Arrows oli mukana olisi jäänyt rannalle joistakin kisoista ilman tallien yksimielistä armahdusta karsiutumisesta... Tai pikemmin sen lykkäämisestä. Ja vielä yksi juttu tuosta Aika-ajosta kaudella 1994... Silloinhan tuosta aika-ajosta putosi Simtek tai Pacific yleensä pois kun ruudukkoon ei saanut kuin 26 autoa paitsi muutamia poikkeuskisoja ottamatta lukuun. Ja ajajalla oli myös tuo 90 % sääntö Aika-ajon paalumiehestä jäämisessä. Tosin kertaakaan tuota sääntöä ei taidettu tarvita kun luonnollinen hitaus huolehti kahden auton poistumasta ilman ongelmia. 107 % sääntö kiellettiin muistaakseni Arrowsin lähdettyä sarjasta ,mutta henkisesti se taitaa edelleen olla voimassa ja ainakin se meinattiin palauttaa voimaan kun Super Aguri ajoi tässä muutama kausi sitten aika hitaita aikoja etenkin alkukaudesta kun ajeltiin nimenomaan Arrowsin neljä vuotta vanhalla autolla... Ja muistaakseni edelleen on jokin tietty sääntö olemassa liian hitaiden autojen karsiutumisesta ,jos he jäävät aivan selvästi paalun ottavasta kuljettajasta.. Sillä eihän ne voi siellä radalla ihan matelemalla mennä kai:confused:.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mutta ongelmani piilee tässä. Mikäli Toytota ei olisi vetäytynyt niin olisiko Sauberia hyväksytty? Vai olisiko se jätetty rannalle?
JOS kaikki muut 13 jo mukaan hyväksyttyä tiimiä olisivat yksimielisesti sallineet, niin olisi hyväksytty mukaan ns. neljäntenätoista tallina.
Yksikin (esim. Williamsin) vastalause, niin ei olisi hyväksytty. Very simple.
(eli johtuu siitä kun max. määrä tiimejä on 13, niin nyt Sauber saa mahdollisuuden siihen paikkaan nro. 13,
siihen ei ole muilla sanan sijaa kuin FIA:lla)

edit. Tosta karsiutumisesta ei kai olisi ollut ongelmaa jatkossa, en ainakaan muista että olisi niin puhuttu missään
(siis olettaen että viivalla olisi ollut 28 autoa) Voin olla kyllä väärässä...
Sillä 107% säännöllä taas ei olisi tämän suhteen mitään tekemistä ollut kuitenkaan...
(eli JOS joku olisi karsiutunut, niin olisi se ollut 2 hitainta, ajasta välittämättä koska 107% sääntöä ei enää ole)
Muut ajatukset onkin sittne yhtä tyhjän kanssa, ajat on muuttuneet paljon vuodesta -94, samoin autojen vauhdit.
Kukaan ei ole enää niin hidas kuin tuolloin vrt. paalumieheen, silloinhan hitaimmat oli liki 5sek. kärkeä perässä
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vaikka autoja olisikin liikaa, niin ei mitään esikarsintoja tarvittaisi. Aikoinaan tarvittiin, kun aika-ajoon pääsi vain 30 autoa (joista sitten 4 hitainta jäi rannalle itse kisasta) ja halukkaita oli enemmän.
Jep juurikin näin.
Eli halukkaita oli yli 30, jolloin esikarsinta tarvittiin. Ja käsittääkseni ton 26 maksimimäärän saneli monen radan koko/tyyppi, sinne ei ilm. vain mahtunut ajamaan useampi auto turvallisesti tmv...
Siksi sitten vielä aika-ajoissa karsiutui 4kpl...

Mutta tällä ei ole mitään tekemistä enää nykypäivän kanssa, eikä sen neljännentoista tallin kuvion kanssakaan...
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Niinno mie yritän vielä kerran selventää... Eli siis 20 autoa oli kauden alussa eikö niin? Ja sen jälkeen on tapahtunut kahden tiimin vetäytyminen. Autoja olisi täten 16 jos ei tulisi uusia tiimejä. Uusia tiimejä on tulossa neljä. Lotus saa BMW:n paikan ja Campos ilmeisesti Toyotan paikan. Autoja on 20. Ja kun vielä lisätään Manor ja USF1 jotka toivottavasti tulevat niin ne nostavat automäärän 24:ään. Ja mikäli Sauber/Qadbak hyväksytään niin autoja tulee 26. Mutta ongelmani piilee tässä. Mikäli Toytota ei olisi vetäytynyt niin olisiko Sauberia hyväksytty? Vai olisiko se jätetty rannalle? Ja sitten vielä tämä ,että mikäli Sauber olisi halunnut ajaa niin olisiko se yrittänyt sitä esim. Vuonna 1994 käytössä ollutta systeemiä jolla 14 tiimiä olisi päässyt mukaan mutta kahden auton olisi pitänyt tippua aika-ajoissa pois? Mielestäni tuollainen ehdotus olisi vaatinut kaikkien tiimien hyväksynnän ,että ajettaisiin tuollaisella systeemillä.

Mitä halvattua selität?

Ennen kuin mitään BMW ja Toyotan vetäytymisiä oli niin Campos, USF1 ja Manor hyväksyttiin sarjaan eli Campos ei ole mitään Toyotan paikkaa saamassa, kuten yllä sanoit. Sitten kun BMW vetäytyi niin tuli Lotus. BMW saatua myydyksi talli Qadbakille niin piti Sauberin saada myös osallistua ja talleja olisi ollut 14kpl, mutta eräs niuho setä ei suostunut tähän ja Qadbak Sauber jäi rannalle.
Nyt, kun Toyota vetäytyi niin ymmärtääkseni paikan ottaa Qadbak Sauber, jotta talleja olisi just se 13, mutta asiaa ei olla ilmoitettu vieläkään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Eli kuin Toyota vetäytyi niin asia on sitten sillä selvä:thumbup: ,mutta ongelmani on siis enää vain teoreettinen eli vain jos ei olisi vetäytynyt niin olisiko se Sauber jäänyt rannalle? Ja sitten vielä noihin vanhoihin juttuihin eli kauden 94 juttuihin sanon vain sen verran ,että kuitenkin erot ovat tosiaan jo nykyisin sen verta pienet ,että eipä se karsiutuminen juuri ole uhkana. Mutta se vain jäi kaivelemaan ,että olisikohan se 14 tiimin jutussa ollut sitä kahden viimesen auton tippumista aika-ajon jälkeen pois tai jo ennen aika-ajoa olevalla karsinnalla ja tällä en siis meinaa kausilla 1992-1993 olevia karsintoja vaan nimenomaan tietääkseni vain kaudella 94 ja mahdollisesti vuonna 95 olleita kahden auton tippumista kun lähtöruutuihin ei mahtunut enempää...:dunno: Tosin no onhan ne nykyään aika-ajot tavallaan `karsintaa`kun aina tippuu pois ajajia...:wink:
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Eli kuin Toyota vetäytyi niin asia on sitten sillä selvä:thumbup: ,mutta ongelmani on siis enää vain teoreettinen eli vain jos ei olisi vetäytynyt niin olisiko se Sauber jäänyt rannalle? Ja sitten vielä noihin vanhoihin juttuihin eli kauden 94 juttuihin sanon vain sen verran ,että kuitenkin erot ovat tosiaan jo nykyisin sen verta pienet ,että eipä se karsiutuminen juuri ole uhkana. Mutta se vain jäi kaivelemaan ,että olisikohan se 14 tiimin jutussa ollut sitä kahden viimesen auton tippumista aika-ajon jälkeen pois tai jo ennen aika-ajoa olevalla karsinnalla ja tällä en siis meinaa kausilla 1992-1993 olevia karsintoja vaan nimenomaan tietääkseni vain kaudella 94 ja mahdollisesti vuonna 95 olleita kahden auton tippumista kun lähtöruutuihin ei mahtunut enempää...:dunno: Tosin no onhan ne nykyään aika-ajot tavallaan `karsintaa`kun aina tippuu pois ajajia...:wink:
Ei Sauberia olisi sallittu sarjaan 14 talliksi! Joten Toyotan vetäytyminen mahdollistaa Sauberin tulon, mutta sitä ei olla vielä vahvistettu, mutta todennäköisesti se tulee Toyotan tilalle, kun se on varasijalla numero 1! Eli jos Toyota ei olisi vetäytynyt niin Sauberia ei olisi ollut mukana!!

Mistään 14 tiimin jutusta en ole koskaan kuulutkaan ensi kaudesta. Eikä sitä kautta mistään karsiutumisista kahden viimeisen auton osalta, joten lopetaisitko jo viimein tuon?

Oli vain puhetta, että Sauber tulee vielä 14 talliksi. Mitään ei oltu vahvistettu eikä mitään, kun Frank Williams eväsi tämän olemalla niuho.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
JOS kaikki muut 13 jo mukaan hyväksyttyä tiimiä olisivat yksimielisesti sallineet, niin olisi hyväksytty mukaan ns. neljäntenätoista tallina.
Yksikin (esim. Williamsin) vastalause, niin ei olisi hyväksytty. Very simple.
Tämä CCMK:n "teoreettiseen ongelmaan" vastaukseksi.
Ei ole vaikea tuosta ymmärtää.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ja sitten vielä siihen 90 %-107 % sääntöön... 90 % sääntö oli Ykkösissä voimassa vuodesta 1966-1995 välisenä aikana ja sen korvasi 107 % sääntö kaudella 1996 joka kesti sitten 2000-luvun alkuun. Muistaakseni joissain 2001-2002 kisoissa kun Arrows oli mukana olisi jäänyt rannalle joistakin kisoista ilman tallien yksimielistä armahdusta karsiutumisesta...
En vieläkään tajua mikä tuo "90%-sääntö" on, mutta mitäpä tuosta. Tuohon armahdusasiaan taas tallit eivät liity mitenkään, vaan päätöksen teki kilpailun tuomaristo. Säännöt sallivat tuomaristolle harkintaoikeuden karsiutumisen suhteen, mikäli siihen vaikutti jokin muu syy kuin varsinainen hitaus (sade, tekninen vika, ulosajo jne).

Arrowsilla ei ole koskaan karsiuduttu 107%-säännön nojalla kisasta lukuunottamatta Ranskan GP:tä 2002. Tuolloinkin karsiutuminen oli tahallinen, sillä Arrowsin rahat olivat totaalisen loppu, mutta kisan jättäminen väliin olisi tarkoittanut sakkoja (ja mahdollisesti sarjanpaikan menettämisen?).

Säännön viimeisenä voimassaolovuotena 2002 Alex Yoong karsiutui kolmesti Minardilla. Italialaistallilla oli muutenkin useimmin vaikeuksia mahtua aika-rajan sisään.
107 % sääntö kiellettiin muistaakseni Arrowsin lähdettyä sarjasta
Voiko säännön kieltää? Arrowsin lähtö ei muuten liity tähän mitenkään, vaan 107%-säännöstä luovuttiin samalla kun aika-ajo-formaattia muutettiin. Koska yhden yrityksen a-a:ssa ajettiin kisabensat tankissa, ei hitauden takia karsimisessa enää ollut järkeä.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Ilman muuta uusia talleja mahd. paljon ykkösiin mukaan!Välil on tuntunu et talleja on liian vähän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Joo no on tässä tullu sen verta selviäkin vastauksia ,että eipä kestä kiittää pienestä valaisutuokiosta!:thumbup: Ja kun tuossa eilispäivänä historiikkia tuli lueskeltua uudemman kerran niin kaudella 94 kaksi autoa tippui aina ennen kisaa ellei radalle erikseen mahtunut enempää ja säännöissä ei ollut enää karsintaa olemassa. Vuonna 1993 olisi ollut esikarsinnat ,mutta Marchin ja Campoksen tippuminen lopetti kyseisen tapahtuman järjestämisen ja kun tämän kauden 14 tiimin juttu oli vain siis tiettyihin tapahtumiin sidottu niin asia on sillä selvä osaltani.:ahem:. Hienoa kuulla ,että uuden Campoksen auto on jo lähes valmis ja Manorkin hieman ainakin valottaa kuskikauppaa ja mahdollisesti mikäli Rellulta lähtee mahdollisesti Grosjean niin sitten herrat Grosjean-di Grassi tulevat kisaamaan Manorin tiimipaikasta ensi kaudella mutta vaikuttaa siltä ,että Lucasin sponsorirahat ovat paremmat Romainin. No jatkoa seuraa...:wink:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Joo no on tässä tullu sen verta selviäkin vastauksia ,että eipä kestä kiittää pienestä valaisutuokiosta!:thumbup: Ja kun tuossa eilispäivänä historiikkia tuli lueskeltua uudemman kerran niin kaudella 94 kaksi autoa tippui aina ennen kisaa ellei radalle erikseen mahtunut enempää ja säännöissä ei ollut enää karsintaa olemassa. Vuonna 1993 olisi ollut esikarsinnat ,mutta Marchin ja Campoksen tippuminen lopetti kyseisen tapahtuman järjestämisen ja kun tämän kauden 14 tiimin juttu oli vain siis tiettyihin tapahtumiin sidottu niin asia on sillä selvä osaltani.:ahem:. Hienoa kuulla ,että uuden Campoksen auto on jo lähes valmis ja Manorkin hieman ainakin valottaa kuskikauppaa ja mahdollisesti mikäli Rellulta lähtee mahdollisesti Grosjean niin sitten herrat Grosjean-di Grassi tulevat kisaamaan Manorin tiimipaikasta ensi kaudella mutta vaikuttaa siltä ,että Lucasin sponsorirahat ovat paremmat Romainin. No jatkoa seuraa...:wink:
Voisitko jakaa kappaleisiin, niin lukeminen ois selvempää :p

March ja Campos eivät kyllä tippuneet 93. March tippui jo kaudella 92 ja Camposia ei olut tuolloin edes pikkuformulaluokissa. Itse asiassa kaudella 94 oli enemmän tiimejä kuin kaudella 93.
 
Ylös