Kuinka hyvä kuski olet?

Olen kuskitaidoiltani tasoltaan


  • Äänestäjiä yhteensä
    78

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Hyville kuskeille on ominaista se, että he eivät juuri ole kolareissa edes syyttömänä osapuolena.
Juu ja ei. On olemassa paljonkin tilanteita joissa ei voi toimia kuin vahinkoja minimoidakseen tai ei lainkaan. Kolme esimerkkiä tapauksista, joita on sattunut mulle vajaan kolmenkymmenen vuoden aikana.

1. Seison punaisissa liikennevaloissa, takaa tuleva rysäyttää perään.

2. Ajan Mannerheimin tietä vasenta kaistaa vauhti noin 40 kmh, oikea kaista on tyhjä, bussi lähtee pysäkiltä, mutta sen keula haukkaakin puoleen väliin mun kaistaa, vältän kolarin bussin kanssa väistöliikkeellä ja äkkijarrutuksella, takaa tuleva ajaa mun perään.

3. Olen juuri lähtenyt liikennevaloista ja ajan suoraan, vauhti noin 20-30 kmh, näen syrjäsilmällä, että rullaluistelija lähtee ylittämään tietä helvetinmoisella vauhdilla jalankulkijoiden punaisia päin vasemmalta. Rullaluistelija ylittää yhteensä kolme kaistaa, ennen kuin törmää mun peräkärryn sivuun. Mun auto oli silloin ollut jo pysähtynyt pari-kolme sekuntta.

Yhdessäkään näistä tapauksista en tiedä miten a) tilanne olisi ollut paremmin ennakoitavissa b) vältettävissä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24327
Sijainti
lappeen Ranta
Juu ja ei. On olemassa paljonkin tilanteita joissa ei voi toimia kuin vahinkoja minimoidakseen tai ei lainkaan. Kolme esimerkkiä tapauksista, joita on sattunut mulle vajaan kolmenkymmenen vuoden aikana.

3. Olen juuri lähtenyt liikennevaloista ja ajan suoraan, vauhti noin 20-30 kmh, näen syrjäsilmällä, että rullaluistelija lähtee ylittämään tietä helvetinmoisella vauhdilla jalankulkijoiden punaisia päin vasemmalta. Rullaluistelija ylittää yhteensä kolme kaistaa, ennen kuin törmää mun peräkärryn sivuun. Mun auto oli silloin ollut jo pysähtynyt pari-kolme sekuntta.
Tossa kolmosessa voisi periaatteessa ehtiä sopivasti alta pois kiihdyttämällä nopeammin, mutta yleensä tuppaa kyllä jarruttaminen olemaan ensimmäinen toimenpide, johon elimistö aivojen ohjeistamana ryhtyy.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tossa kolmosessa voisi periaatteessa ehtiä sopivasti alta pois kiihdyttämällä nopeammin, mutta yleensä tuppaa kyllä jarruttaminen olemaan ensimmäinen toimenpide, johon elimistö aivojen ohjeistamana ryhtyy.
Tossa tapauksessa ei tullut mieleenkään, koska kärryn paino oli suurinpiirtein sama kuin vetoauton, kiihtyvyys ei olisi mitenkään voinut riittää. Rullaluistelija törmäsi aivan kärryn etuosaan, onneksi ei aisaan. Rullaluistelijan suuntaa oli myös mahdoton päätellä, koska hän teki muutaman mutkan jo vastaantulevien kaistoja ylittäessään.
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Mun mielestä ajotaidon merkitys kuskin hyvyydessä on todella pieni ja se saattaa olla tosiaan huonokin asia jos se ajotaitojen hyvyys näkyy myös asenteissa (saan tehdä mitä vaan kun olen niin hyvä)..
Tämän suuntaista ajattelua tukee ainakin tuntemieni ihmisten ajohistoria. Myös ainakin aikaisemmin HKL:n tilastojen mukaan naiskuskit olivat selvästi parempia kuin mieskuskit. Tuskin se johtui heidän paremmasta autonkäsittelystä tai spatiaalisesta havainnoinnista.


Juu ja ei. On olemassa paljonkin tilanteita joissa ei voi toimia kuin vahinkoja minimoidakseen tai ei lainkaan. Kolme esimerkkiä tapauksista, joita on sattunut mulle vajaan kolmenkymmenen vuoden aikana.

1. Seison punaisissa liikennevaloissa, takaa tuleva rysäyttää perään.

2. Ajan Mannerheimin tietä vasenta kaistaa vauhti noin 40 kmh, oikea kaista on tyhjä, bussi lähtee pysäkiltä, mutta sen keula haukkaakin puoleen väliin mun kaistaa, vältän kolarin bussin kanssa väistöliikkeellä ja äkkijarrutuksella, takaa tuleva ajaa mun perään.

3. Olen juuri lähtenyt liikennevaloista ja ajan suoraan, vauhti noin 20-30 kmh, näen syrjäsilmällä, että rullaluistelija lähtee ylittämään tietä helvetinmoisella vauhdilla jalankulkijoiden punaisia päin vasemmalta. Rullaluistelija ylittää yhteensä kolme kaistaa, ennen kuin törmää mun peräkärryn sivuun. Mun auto oli silloin ollut jo pysähtynyt pari-kolme sekuntta.

Yhdessäkään näistä tapauksista en tiedä miten a) tilanne olisi ollut paremmin ennakoitavissa b) vältettävissä.
1. Ääritapauksessa tuskin mitään on tehtävissä. Tiedän kuitenkin että keskimäärin hyvät kuskit ottavat perään vähemmän kuin huonot.
2. Tähän yksittäiseen tapaukseen on paha sanoa mitään, mutta juuri tällaisiin tilanteisiin kokemus ja hyvä liikennesilmä auttaa.
3. Ja tähän on vielä vaikeampi ottaa kantaa ellei tiedä tarkasti kaikkea siitä tilanteesta.

Voi hyvinkin olla että sulla ei ollut mitään tehtävissä, en väitä että hyville kuskeille ei voi sattua mitään, olen täysin eri mieltä kuin Zaikom. Mun kirjoitusten perustana on omien ja tuttujen kokemusten lisäksi HKL:n tilastot, jotka kiistatta osoittavat oikeaksi sen mitä olen sanonut.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Myös ainakin aikaisemmin HKL:n tilastojen mukaan naiskuskit olivat selvästi parempia kuin mieskuskit.



1. Tiedän kuitenkin että keskimäärin hyvät kuskit ottavat perään vähemmän kuin huonot.


HKL:n tilastot, jotka kiistatta osoittavat oikeaksi sen mitä olen sanonut.
Mä en ole aiemmin tiennytkään seksuaalitapojen vaikuttavan noin paljon liikennekäyttäytymiseen ja HKL'n vielä tekevän asiasta tilastoja. Tuon perusteella huonoissa mieskuskeissa on paljon homoja ja hyvät naiskuskit eivät anna kakkoseen.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mä ihan vilpittömästi uskon, ettei Zaikom provonnut.

Vanha sananlasku sanoo, että tyhmyydestä sakotetaan. Näemmä se riittää bannauksenkin perusteeksi.

Sinänsä on ihan mukavaa, että tuollainen liikennehäirikkö perustelee käyttäytymistään. Itse olen aika usein antanut tietä väärin ryhmittyneelle, ihan joustavuuden nimissä, mutta näköjään liikenteessä on niitä, jotka tekevät sen tahallaan. Ehkä käytän jatkossa enemmän harkintaa.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Mihin Zaikom loistavine totuuksineen on häipynyt? En osaa enää ajaa lain ilman hänen suurta viisauttaan!
Nyt kehiin ajoneuvoja, miten ajaa ajoneuvoja!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mihin Zaikom loistavine totuuksineen on häipynyt? En osaa enää ajaa lain ilman hänen suurta viisauttaan!
Nyt kehiin ajoneuvoja, miten ajaa ajoneuvoja!
Sai kahden viikon napaanin. Pari viikkoa vielä pitää ajaa liikenneympyrät laillisesti, sen jälkeen tietää miten ne ajetaan joustavasti.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Originally Posted by Pobeda View Post
Myös ainakin aikaisemmin HKL:n tilastojen mukaan naiskuskit olivat selvästi parempia kuin mieskuskit.

1. Tiedän kuitenkin että keskimäärin hyvät kuskit ottavat perään vähemmän kuin huonot.


HKL:n tilastot, jotka kiistatta osoittavat oikeaksi sen mitä olen sanonut.
Mä en ole aiemmin tiennytkään seksuaalitapojen vaikuttavan noin paljon liikennekäyttäytymiseen ja HKL'n vielä tekevän asiasta tilastoja. Tuon perusteella huonoissa mieskuskeissa on paljon homoja ja hyvät naiskuskit eivät anna kakkoseen.
:D

Itseasia pitänee kuiteskin paikkaansa. Jonkun verran on tietty onnestakin kiinni.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Sai kahden viikon napaanin. Pari viikkoa vielä pitää ajaa liikenneympyrät laillisesti, sen jälkeen tietää miten ne ajetaan joustavasti.
Joo, huomasin. Voi harmin harmi. Nyt ei pysty Kadettia käynnistämään, kun en kertakaikkiaan kahteen viikkoon tiedä, miten Suomenojan liikenneympyrässä oikeaoppisesti ajetaan ja muualla.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Mä en ole aiemmin tiennytkään seksuaalitapojen vaikuttavan noin paljon liikennekäyttäytymiseen ja HKL'n vielä tekevän asiasta tilastoja. Tuon perusteella huonoissa mieskuskeissa on paljon homoja ja hyvät naiskuskit eivät anna kakkoseen.
Meinas kahvit lentää näppikselle. Ehdotonta sigu-kamaa.:D
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
Hyville kuskeille on ominaista se, että he eivät juuri ole kolareissa edes syyttömänä osapuolena.
Tämä on varmasti totta, mutta pätee tosiaan vain preesenssissä ja futuurissa. Sellainen kokenut hyvä kuljettaja voi ihan hymin omata ties minkälaista törttöilyhistoriaa nuoruudestaan.. Siis toisin sanoen omista virheistään oppii.. Tai jotkut oppii ja jotkut ei..
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
1. Seison punaisissa liikennevaloissa, takaa tuleva rysäyttää perään.
1. Tiedän kuitenkin että keskimäärin hyvät kuskit ottavat perään vähemmän kuin huonot.
Mä en ole aiemmin tiennytkään seksuaalitapojen vaikuttavan noin paljon liikennekäyttäytymiseen ja HKL'n vielä tekevän asiasta tilastoja. Tuon perusteella huonoissa mieskuskeissa on paljon homoja ja hyvät naiskuskit eivät anna kakkoseen.
Heräsi tässä vielä ihmetys, että onko jps:llä omakohtaisia kokemuksia 'perään rysäyttämisestä' kun osasi nokkelana asiasta huomauttaa? En kuitenkaan välttämättä halua tietää yksityiskohtia.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
Mä ihan vilpittömästi uskon, ettei Zaikom provonnut.

Vanha sananlasku sanoo, että tyhmyydestä sakotetaan. Näemmä se riittää bannauksenkin perusteeksi.

Sinänsä on ihan mukavaa, että tuollainen liikennehäirikkö perustelee käyttäytymistään. Itse olen aika usein antanut tietä väärin ryhmittyneelle, ihan joustavuuden nimissä, mutta näköjään liikenteessä on niitä, jotka tekevät sen tahallaan. Ehkä käytän jatkossa enemmän harkintaa.
Sama.. mäkin olen kuvitellut niitä vahinko-tilanteiksi.. Enkä kiistä etteikö välillä itselläkin kävisi tilanne, että on vahingossa väärällä kaistalla ja yrittää vähän vilpillisestikin siirtyä oikealle kaistalle.. Varsin nöyränä sitä vaan silloin menee..
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tuossa kuvailemassani speciaalikaistanvaihdossa 'kiilattava' voi aina joustaa vasemmalle eikä siis joudu edes luopumaan mistään.
Siellä vasemmalla voi olla myös auto, joten välttääkseen kolarin sun kanssa kiilattava luopuisi autostaan muutamaksi päiväksi sekä vakuutusbonuksista. sun ymmärrys liikenteestä on varsin rajoittunutta, minä itse ajattelua. Muiden tulisi sopeuttaa ajamisensa sun päähänpistoihin. Sun pitää ymmärtää, että joustaminen tehdään aina ensisijaisesti omailla ehdoilla ja oman harkinnan mukaan, ei toisten painostuksesta.
 
Ylös