Juu ja ei. On olemassa paljonkin tilanteita joissa ei voi toimia kuin vahinkoja minimoidakseen tai ei lainkaan. Kolme esimerkkiä tapauksista, joita on sattunut mulle vajaan kolmenkymmenen vuoden aikana.Hyville kuskeille on ominaista se, että he eivät juuri ole kolareissa edes syyttömänä osapuolena.
1. Seison punaisissa liikennevaloissa, takaa tuleva rysäyttää perään.
2. Ajan Mannerheimin tietä vasenta kaistaa vauhti noin 40 kmh, oikea kaista on tyhjä, bussi lähtee pysäkiltä, mutta sen keula haukkaakin puoleen väliin mun kaistaa, vältän kolarin bussin kanssa väistöliikkeellä ja äkkijarrutuksella, takaa tuleva ajaa mun perään.
3. Olen juuri lähtenyt liikennevaloista ja ajan suoraan, vauhti noin 20-30 kmh, näen syrjäsilmällä, että rullaluistelija lähtee ylittämään tietä helvetinmoisella vauhdilla jalankulkijoiden punaisia päin vasemmalta. Rullaluistelija ylittää yhteensä kolme kaistaa, ennen kuin törmää mun peräkärryn sivuun. Mun auto oli silloin ollut jo pysähtynyt pari-kolme sekuntta.
Yhdessäkään näistä tapauksista en tiedä miten a) tilanne olisi ollut paremmin ennakoitavissa b) vältettävissä.