Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Trullista tuskin kukaan pääsee ohi, edes kierroksella ja kovalainenhan on jo keskeyttänyt ennen ensimmäisiä ohittajia. :thumbup:
Ilman sinistä lippua Lotus ja Trulli järjestäisivät F1-kilpailusta varsinaisen jännitysnäytelmän. :thumbup: Trulli matelee kärjen edessä ja takana jumissa olevat ohittelevat toisiaan. :eek:

Taidanpa soittaa Bernielle, että eiköhän oteta sininen lippu ois vormuloista. :ahem:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä sääliksi käy Lotus-tallin väkeä jos eivät löydä suurta harppausta eteenpäin ennen Bahrainia. Jäisi nyt edes tuo Virginin pa*ka taakse.
Virgini tuskin pääsee kisoja maaliin. Lotuksella paremmat mahdollisuudet. Ja huoli pois, Heikin mukaan Lotuksen porukka on "aivan amazing" :D
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mulle tulee eittämättä näistä Lotuksista ja Virgineistä ja myös USF1:sta mieleen Minardi ja herra Stoddard. Suuret puheet, ylimielinen asenne ja paskat autot. No, näitähän tänne haluttiin ja väriä tulee; mustaa savua, joskus ruskeata, välillä jopa harmaata. Toivottavasti punaista väriä ei nähdä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Trulli ajo tänään 141 kiekkaa. Virgin 27.
Viimeseks jäi Lotus toki silti. Jos häviää nelisen sekkaa per kiekka, niin siinä parin kymmenen kiekan jälkeen alkaa suhiseen takaa väkee ohi... Eli noin kolmisen kierrosta vois tulla turpiin kärjeltä.
Keke totesi tuolla MTV3 Katsomossa ihan uskottavan oloisesti järkeillen, että uusien pikkutiimien ero vakiintuneisiin huipputalleihin tulee vielä kasvamaan aika roimasti talvitesteistä Bahrainiin mentäessä, koska isot tallit tuovat vasta sinne ne viimeisimmät ja tärkeimmät kehitysosansa. Pikkutiimit taas menevät talvitesteistä kilpailuihin pitkälti samoilla osilla, koska niillä ei ole varaa kehittää uusia paloja autoonsa likikään samaan tahtiin kuin isoilla tiimeillä.

Eli rökäletappioon saavat uudet tiimit varautua ensimmäisissä kilpailuissa. Kun Lotus saa lopulta uusia kehitysosia autoonsa (mahdollisesti kauden viidennessä GP-kisassa), heidän vauhtinsa odotetaan paranevan huomattavasti. On kuitenkin syytä muistaa, että isojen tiimien vauhti voi siihen mennessä hyvinkin parantua vielä enemmän kuin Lotuksella, joten Lotuksen ero kärkeen tulee todennäköisesti vain kasvamaan kauden edetessä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Veikkaan että kaventuu koska on niin paljon enemmän varaa parantaa kohti optimia.
Yleensä näissä on jonkunlainen perässähiihtäjän etu. Lotuksella on niin paljon ihan perusjuttuja pielessä ihan osien painosta ja niiden sijoittelusta lähtien, että jos rahaa kehitykseen vain suinkin riittää, pitäisi sen ottaa kärkeä isoin loikin kiinni alussa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Yleensä näissä on jonkunlainen perässähiihtäjän etu. Lotuksella on niin paljon ihan perusjuttuja pielessä ihan osien painosta ja niiden sijoittelusta lähtien, että jos rahaa kehitykseen vain suinkin riittää, pitäisi sen ottaa kärkeä isoin loikin kiinni alussa.
On paljon helpompi parantaa ne ensimmäiset sekunnit kuin viimeiset kymmenykset. Jos kehitystyötä vaan tekevät ja B-auto tulee, varmasti paranee niin että ero kärkeen alle 4 sekuntia sitten enää.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
On paljon helpompi parantaa ne ensimmäiset sekunnit kuin viimeiset kymmenykset. Jos kehitystyötä vaan tekevät ja B-auto tulee, varmasti paranee niin että ero kärkeen alle 4 sekuntia sitten enää.
Toivotaan, ettei Lotuksen ero kärkipäähän ole Bahrainissa kovin paljon yli neljän sekunnin -- vaikka Keken arvelujen mukaan se tulee kyllä olemaan reippaasti enemmän.

Mutta ensimmäisissä kisoissahan Lotuksen realistinen vertailukohta eivät tietenkään ole kärkitallien autot, vaan Virgin. Kovalaisen ohjustaman Lotuksen ero Virginin vauhtiin Barcelonan testin viimeisenä päivänä ketonee, missä nokkimisjärjestyksessä nämä kaksi uutta tallia lähtevät Bahrainiin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
MTV3 Katsomosta löytyy kahden minuutin videohaastattelun verran Jarno Trullin mietteitä hänen ensimmäisestä testipäivästään Lotuksella. Trullin mielestä auton suorituskykyä on toistaiseksi vaikeaa arvioida, koska siinä on vielä monia pieniä ongelmia, jotka täytyy korjata ennen kauden alkua.

Kaikenkaikkiaan Jarno ei kuitenkaan odota Lotuksen suorituskyvyn paranevan merkittävästi ennen Barcelonassa ajettavaa Espanjan GP:ta (7.-9.5.).
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
426
Sijainti
Lievestuore
Jotenkin vaan ihmetyttää,miten Jarno lähti enää tähän projektiin mukaan,se on varmasti saanut kovia tarjouksia muista autourheiluluokista,millä se vois taistella sarjojen mestaruudesta,sen sijaan että ajelee formuloissa jämäsijoista... :alppu:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toivotaan, ettei Lotuksen ero kärkipäähän ole Bahrainissa kovin paljon yli neljän sekunnin -- vaikka Keken arvelujen mukaan se tulee kyllä olemaan reippaasti enemmän.
Tällaisena hatusta ravistettuna veikkauksena uskoisin, että Bahrainissa ero on tuossa 4-5 sekunnin haarukassa. Sitä vastoin radoilla, joilla on paljon nopeita mutkia, tulee turpaan rajusti.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Ja kauden aikana jos pääsevät alle 2 sekunnin päähän kärkitiimeistä, voi sitä pitää jo pienenä ihmeenä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
Ja kauden aikana jos pääsevät alle 2 sekunnin päähän kärkitiimeistä, voi sitä pitää jo pienenä ihmeenä.
Aika-ajossa ekassa sektorissa +1,8sek kärkeen, sanoisi Matti Kyllönen "Jos Heikki tämän eron pystyy pitämään, nousee hän sijalle 17 tms..." :)
Voisin ehkä kanssa veikata tuon 4-5sek olevan aika lähellä Bahrainissa. En kumminkaan veikkaa, katson vain kun sen aika on. Barcelonan testissä on varmaan kanssa paljon perässä muita kun jo Jerezin keskimäärin hitaammissa mutkissakin oli niin kaukana.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Jotenkin vaan ihmetyttää,miten Jarno lähti enää tähän projektiin mukaan,se on varmasti saanut kovia tarjouksia muista autourheiluluokista,millä se vois taistella sarjojen mestaruudesta,sen sijaan että ajelee formuloissa jämäsijoista... :alppu:
Saattaa olla, että Jarno ei ollut tyytyväinen saavutuksiinsa Toyotalla ja haluaa nyt katsoa mihin asti Mike Gascoyne saa Lotuksen kiskottua. Ehkä Trulli myös osaa tähdätä kolmen vuoden päähän, jolloin Lotus saattaisi periaatteessa olla hyvinkin kilpailukykyinen F1-talli.

Muistaakseni Jarno puheli jossakin haastattelussa, että Toyotan vetäytymisen myötä hän on oivaltanut tehdastallien ajan Formula ykkösissä olevan auttamatta ohi. Toisaalta 1Malaysian / Lotus F1 Racingin tavoitteenahan on joidenkin huhupuheiden mukaan yhdistää voimansa joskus tulevaisuudessa Protonin kanssa, jolloin sekä Lotuksen F1-auto että sen moottori valmistettaisiin Malesiassa. Lotuksesta voisi näin ollen tulla uusi tehdastalli F-ykkösiin. :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tällaisena hatusta ravistettuna veikkauksena uskoisin, että Bahrainissa ero on tuossa 4-5 sekunnin haarukassa. Sitä vastoin radoilla, joilla on paljon nopeita mutkia, tulee turpaan rajusti.
Downforcessa Lotus on jäljessä rajusti, mutta miten lienee huippunopeuksissa? Kai tuo laatikko suorallakin antaa tasoitusta. Ja suoraa Bahrainissa riittää. Ja mittaa (verrattuna Jereziin), nyt kun rata vielä pidentyi. Vähän veikkaan, että 5 sekuntia on lähempänä totuutta kuin 4. Jopa 6 sekuntia saattaa olla lähempänä kuin 4, kun isoiset alkavat vetää tosissaan kilpaa. Ensimmäinen kisa on kuitenkin Lotukselle harjoittelua.
Ja kauden aikana jos pääsevät alle 2 sekunnin päähän kärkitiimeistä, voi sitä pitää jo pienenä ihmeenä.
Niin radikaaliin kehitykseen en usko. Joten kyllä, jonkinlainen ihme se minustakin olisi. Alle kolmeen sekuntiin voivat ehkä päästä, mutta sitäkään en kovin varmana pidä.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eroista puhuttaessa puhutaan varmaan enimmäkseen aika-ajoeroista? Kisassahan tulee sitten vielä renkaiden kuluminen, joka saattaa joissain tapauksissa heittää eron kymmeneen sekkaan tms.

Ja toki muutenkin ero täysillä autoilla ja tyhjillä autoilla lienee aivan eri. Esim. Ferrarin odotan menevän jälleen painavana suhteessa paremmin kuin kevyenä.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Taitaa olla tämä Lotus-siirto molemmille kisakuskeille matka ojasta allikkoon. Yli 4 sekuntia kärjestä. Kun samalla muiden autot kehittyvät myös ei näytä hyvältä ensikautta ajatellen. :nope:
 

jerky~

Well-known member
Liittynyt
28.2.2006
Viestit
114
Taitaa olla tämä Lotus-siirto molemmille kisakuskeille matka ojasta allikkoon. Yli 4 sekuntia kärjestä. Kun samalla muiden autot kehittyvät myös ei näytä hyvältä ensikautta ajatellen. :nope:
Kyllähän tämä oli odotettavissa että auto on hidas vanhoihin talleihin verrattuna. Saadaan tuonne häntäpäähän oma sarja ainakin alkukaudeksi jossa pyörii Virgin, Lotus ja loput uusista jotka saavat jotain rautaa lähtöviivalle.

Eiköhän kuskitkin ole sen verran realisteja etteivät ole odottaneet liikoja, varsinkaan näin alkuun.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös