Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En tiedä kuinka terveellistä tässäkään tapauksessa on, että F1-fanit ovat sokeasti menneet takaperin ensimmäiseen heille tarjottuun puuhun ja valinneet jälleen kerran alimmalla oksalla roikkuvan omenan. Kyynikkona voisi todeta, että jälleen kerran kaikki tämä tapahtuu muun moottoriurheilun kustannuksella.
Havaitsen melkoista halveksuntaa. Asiasta voidaan alkaa keskustella siinä vaiheessa, kun Dany Baharin Lotus on tehnyt jotain itse moottoriurheilun saralla. Siihen asti kannattanee miettiä, mikä taho on tähän mennessä tarrannut alimmalla oksalla roikkuvaan omenaan.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Nämä kiistat eivät koskaan ole hyväksi lajille. Esim Prostin ja Sennan riitaantuminen nostatti monia negatiivisia tuntemuksia, jotka huipentuivat Sennan traagiseen onnettomuuteen Imolassa 1994. (Monet varmasti olivat harmissaan, että Prost oli huonoissa väleissä Sennan kuollessa, asian olisi voinut sopia kummankin eläessä.) :(Toivottavasti tämän erimielisyyden ei tarvitse ratketa kenenkään kuolemaan.
:dunno:
Öö, siis vertaatko nyt ihan aikuisten oikeasti jostain kämäisestä tallinimestä kiistelyn siihen, että Prost ja Senna oman ja toisen hengen uhalla kiilasivat toisiaan ulos radalta?

Nyt olen lukenut kaiken mitä F1-puolelta luettavissa on.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Öö, siis vertaatko nyt ihan aikuisten oikeasti jostain kämäisestä tallinimestä kiistelyn siihen, että Prost ja Senna oman ja toisen hengen uhalla kiilasivat toisiaan ulos radalta?

Nyt olen lukenut kaiken mitä F1-puolelta luettavissa on.
-Lotus ei ole mielestäni kämäinen tallinimi. (vrt. esim. Super Aguri)
-Tämä tallinimikiista ei kuuluisi olla kuolemanvakava juttu, mutta tuntuu kyllä nostattavan silti kovin dramaattisesti tunteita.
Ehkäpä vuoden päästä keksitään taas uusi syy hehkuttaa sanoin:
(Oikea) Lotus on palannut F1:iin!
(Jotenkin vaan tuo lausahdus alkaa pikkuhiljaa menettää merkitystään. :dunno:)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Omalta osaltani voin sanoa, että aikoinaan FOCA:n ja FISA:n kinastelu vain lisäsi mielenkiintoani lajiin, ja niin lisää tämä Lotus-kiistakin. Tosielämän saippuaoopperaa.
Aika hyvin sanottu. Sielä on inhokkeja ja suosikkeja. Katsojalle iloja ja pettymyksiä. Sääli silti tämä Lotus-nimikiista nyt jo ajetun 2010:n myötä.
Ihan aluksi Toro Rossokin ärsytti kun käyttivät niitä kierrosrajoitettuja veekymppejä. Tämän mahdollistava sääntö (Minardia ajatellen?) tosin osasyynä...
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Minulle henk koht tuntuu että tony:n tallissa on team lotuksen henki paljon paremmin läsnä kuin baharin sponssilotuksessa. Mutta periaatteessa vaikka joutuisivat sitten nimen vaihtamaan niin tulen pysymään fanina silti.
Kyseessä on mielestäni F1:sten sympaattisin talli monellakin perusteella =)

Edittiä :Ja toki relluakin koska petrov on symppis ja kubica on aika parsa !
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minulle henk koht tuntuu että tony:n tallissa on team lotuksen henki paljon paremmin läsnä kuin baharin sponssilotuksessa. Mutta periaatteessa vaikka joutuisivat sitten nimen vaihtamaan niin tulen pysymään fanina silti.
Kyseessä on mielestäni F1:sten sympaattisin talli monellakin perusteella =)

Edittiä :Ja toki relluakin koska petrov on symppis ja kubica on aika parsa !
Onhan se niinkin, että Fernandesin Lotus on jo vuoden verran ehtinyt kasvattaa fanipohjaa, ja vaikka se ehkä joillakin on alunperin perustunut Lotuksen nimeen, niin se ei enää ole pelkästään siitä kiinni. Itsellenikin vaikutuksen on tehnyt tallin avoin ja aktiivinen tiedotuspolitiikka ja "tyvestä puuhun noustaan"-asenne.

Talli lähti heikoimmista lähtökohdista kauteen ainakin aikataulullisesti ja auto oli silminnähden alkeellisin aerodynaamisesti, mutta silti se nousi uusista talleista ykköseksi. Ei sille voi kuin nostaa hattua.

Ei minua Lotus Renaultkaan haittaa lainkaan mistään muusta syystä kuin siitä, että se yrittää kammeta toisen Lotuksen ulos (no, sen ohella, että sponsorointi ei kyllä minun silmissäni tee tallista Lotusta vaikka puheissa yritetään niin vihjatakin). Väritys on yksi tulevan kauden parhaita ja Kubican suorituksia totta kai tulee seurattua mielenkiinnolla. Petrovin kehitystä toki myös. Hänessä (kuten Grosjeanissakin) varmasti olisi enemmän potentiaalia kuin mitä ykkösissä valitettavasti tähän mennessä on nähty.

Lotus Renaultilla on vielä vuori kiivettävänä fanien suhteen. Renault-fanit eivät pidä siitä, että "heidän tallinsa" katoaa ykkösistä. Toisaalta, kun auton nimi ei vielä vaihdu niin ehkä he tottuvat tähän uuteen tilanteeseen. Toisaalta Lotuksen fanituksen kautta tulevilla faneilla on sitten pieni suhtautumisongelma, kun heidän Lotuksensa ajaa Renault-merkkisillä autoilla.

Vaikka Bahar on ehkä mediapuolella saavuttanut joitakin "voittoja", niin fanithan sen viime kädessä ratkaisevat kumman missioon enemmän uskotaan. Tallit toki voivat porskuttaa faneista riippumattakin, jos rahaa riittää. Mutta ainakin Lotus Carsin intresseissä on kyllä markkinointi, eli fanien vakuuttaminen.

Ja tosiaan, jos Team Lotus joutuisi vaihtamaan nimensä, niin eipä se minullakaan siihen vaikuttaisi kumpi talli on sympaattisempi.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Prost ja Senna lähenivät huomattavasti Prostin lopetettua ja ilmeisesti kaunojakin sovittiin. Tästä osoituksena se, että Prost kantoi Sennan arkkua hautajaisissa.
Jep, '94 miehet olivat jo ihan hyvissä väleissä ja juttelivat usein. Senna jopa lähetti "rakkaalle ystävälleen" Alainille terveisiä Imolan viikonloppuna tiimiradiossa, kun Prost oli kisaa kommentoimassa Ranskan TV:lle. Ennen kisaa kaverukset söivät yhdessä, ja Prost kävi vielä tapaamassa Sennaa pilttuussa ennen lähtöä, jos oikein muistan..
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
No toivottavasti mekin voimme pian muistella hymyssäsuin, kuinka tänä vuonna lähes verissäpäin tällä foorumilla kävimme tätä kämäistä nimikiistaa. :p
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
No toivottavasti mekin voimme pian muistella hymyssäsuin, kuinka tänä vuonna lähes verissäpäin tällä foorumilla kävimme tätä kämäistä nimikiistaa. :p
Kyllä mä luulen, että ei voida.
Eiköhän tämä tahraa lajin maineen lopullisesti ja johda jonkun kuolemaan.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kärkevät mielipiteeni ovat monilla keskustelupalstoilla ennenkin herättäneet melkoisia negatiivisten tunteiden purkauksia (suom. sanottuna rankkaa vittuilua) kohtaani. En anna näiden kuitenkaan pilata Jouluani. :alppu:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kärkevät mielipiteeni ovat monilla keskustelupalstoilla ennenkin herättäneet melkoisia negatiivisten tunteiden purkauksia (suom. sanottuna rankkaa vittuilua) kohtaani. En anna näiden kuitenkaan pilata Jouluani. :alppu:
Se kun sotkee Sennan ja Prostin väliset taistelut tähän nimikiistaan ei ole millään tapaa kärkäs mielipide. Se on ihan yksinkertaisesti vain ja ainoastaan typerää.
Mutta se on hyvä, että jouluasi en pilannut. Toivottavasti en elämääsi millään muullakaan tasolla.

Säästä kommentiesi taso vapaalle , kiitos ! :nope:
Sehän on totta, että moinen kommentti ei F1-asiapuolelle kuuluisi. Pyydän nöyrästi anteeksi. Varsinkin jos nyt pilasin joulusi.
Mutta jos oikeasti F1-puolen modelinjauksen mukaan mentäisiin, niin kyllähän tuo Jellinekin viesti jo olisi pitänyt heittää mäelle, koska asiayhteys Team Lotukseen on olematon, tai oikeastaan sitä ei edes ole.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Kyllä mielestäni alkaa olla aika Fernandezille tunnustaa tappionsa ja aloittaa uudella nimellä Olen silti sitä mieltä että Fernandezin ja Group Lotuksen yhteistyö olisi ollut järkevin ratkaisu.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Sehän on totta, että moinen kommentti ei F1-asiapuolelle kuuluisi. Pyydän nöyrästi anteeksi. Varsinkin jos nyt pilasin joulusi.
Mutta jos oikeasti F1-puolen modelinjauksen mukaan mentäisiin, niin kyllähän tuo Jellinekin viesti jo olisi pitänyt heittää mäelle, koska asiayhteys Team Lotukseen on olematon, tai oikeastaan sitä ei edes ole.
Noh vittuilla ei tarvitse mutta juup et jouluja pilannut ja kyllä huomasin kyseisen viestit aiemmin , mutta ajattelin ettei kukaan toivottavasti jatka "offtopik" linjaa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Team Lotus Venturesin omistuskuvioita selvitellään oikeudessa, mutta oikeudessa pitäisi minusta myös selvittää onko julkisen kilpailun sääntöjen rikkominen ihan laillista puuhaa?

Mutta pidät nyt siis tuon perusteella myös Clive Chapmania tekopyhänä, vaikka aiemmin sanoit kunnioittavasi hänen tahtoaan?
Itse asiassa Clive Chapmanin lausunto, jota en vielä aatonaattona tiennyt, muutti kantaani tähän Lotus vs. Lotus -caseen, ja ymmärrän täysin hänen mielipiteensä, vaikka mielestäni laki edelleenkin on Tonyn puolella, ja jopa estää multa kuin TLV:ltä Lotus-nimen käytön F1:ssä. GL on edelleenkin sama yhtiö, jonka Colin perusti, kun taas uusi TL on eri yhtiö kuin Colinin perustama TL, joten totta kai olisi järkevää, että GL olisi taho, joka pyörittää Lotus-nimistä F1-tallia. Cliven lausunnon jälkeen myös toivoisin, että 1Malaysia Racing Team luopuisi pyrkimyksistään kilpailla Team Lotuksena.

Anyway, Lotus Racingistä/Team Lotuksesta oli tulossa hyvää vauhtia suosikkitallini, kun rakkauteni Ferrariin alkoi rakoilla viimevuotisen Saksan GP:n jälkeen. Cliven lausunnon jälkeen en voi kuitenkaan enää tukea heitä, enkä kyllä rupea LRGP/RF1:n faniksi, sen verran mautonta GL:n toiminta on ollut, että kyllä se muutaman tallimääräyskohun voittaa. Joten kiitos tämän Lotus-kohun, Ferrari tulee säilymään suosikkitallinani, ainakin seuraavaan kohuun heidän ympärillä asti.

Mitä vielä kilpailun sääntöjen noudattamattomuuden esiin nostamiseen tulee, niin olen edelleen sitä mieltä, että oli se jo vähän yliampuvaa.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Talli lähti heikoimmista lähtökohdista kauteen ainakin aikataulullisesti ja auto oli silminnähden alkeellisin aerodynaamisesti, mutta silti se nousi uusista talleista ykköseksi. Ei sille voi kuin nostaa hattua.
0 MM-pistettä. Tämä siitä(kin) huolimatta, että pisteitä jaettiin historiallisen leväperäisesti peräti kymmenelle parhaalle per kisa. Kausi 2010 oli varmasti tulokastallien tason puolesta varmaan surkein ikinä, kun yksikään ei päässyt korkkaamaan edes ns. "Kultainen Ananas"-palkintoa, joka jaetaan jokaisen kilpailun ensimmäiselle pisteittä jääneelle kuljettajalle.

Hyviä vertailukohtia lienevät Jordan GP (avauskaudella 1991 13 pistettä, MM-5.), Sauber (1993 12 pistettä, MM-7) ja Arrows (1978, 11 pistettä, MM-10.). Nuo kaikki vieläpä 10-6-4-3-2-1 -aikakaudella.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
0 MM-pistettä. Tämä siitä(kin) huolimatta, että pisteitä jaettiin historiallisen leväperäisesti peräti kymmenelle parhaalle per kisa. Kausi 2010 oli varmasti tulokastallien tason puolesta varmaan surkein ikinä, kun yksikään ei päässyt korkkaamaan edes ns. "Kultainen Ananas"-palkintoa, joka jaetaan jokaisen kilpailun ensimmäiselle pisteittä jääneelle kuljettajalle.

Hyviä vertailukohtia lienevät Jordan GP (avauskaudella 1991 13 pistettä, MM-5.), Sauber (1993 12 pistettä, MM-7) ja Arrows (1978, 11 pistettä, MM-10.). Nuo kaikki vieläpä 10-6-4-3-2-1 -aikakaudella.
Toisaalta luotettavuus lajissa on ihan eri tasolla kuin esim. 90-luvulla,
(koneiden PITÄÄ kestää useempi kisa yms. säännöt on vaikuttaneet tekn. murheisiin paljon, 90-luvulla joka kisassa poksahteli autoja ihan tasaseen tahtiin)
ja autojakin on nyt mukana se 24kpl, jotenka pisteille pääsy on vaikeaa.
Lisätään tähän vielä se että valmistautumisaikaa jokaisella tiimillä oli vähän, + FIA nerokkuudessaan "pakotti" tiimeille huonoa valmistajaa, muut joilla oli hakemuksessaan (esim. Prodrive) muut kuin Cossun koneet tai Xtracit niin eipähän niitä valittu...

Eli mielestäni vertailu esim. Sauberiin ja vuoteen -93 ontuu aika pahasti, Sauber testasi autoaan pitkään ennen -93 kautta (erillisellä testiautolla muistaakseni jopa)

Eli toisinsanoen, kuinka moni oikeasti odotti yhdenkään uuden tiimin olevan edes lähellä pistesijoja ilman Spa:n -98 kaltaista romurallikisaa?
Siihen nähden Lotus Racingin saavutukset ja niiden tasaisuus siellä n. 15 sijan kieppeillä kisoissa on ollut positiivista kaikin puolin...
 

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
Hyviä vertailukohtia lienevät Jordan GP (avauskaudella 1991 13 pistettä, MM-5.), Sauber (1993 12 pistettä, MM-7) ja Arrows (1978, 11 pistettä, MM-10.). Nuo kaikki vieläpä 10-6-4-3-2-1 -aikakaudella.
Täytyy muistaa vielä se, että tuolla kyseisellä aikakaudella autot eivät olleet läheskään niin luotettavia, kuin nykypäivinä, joten keskeytyksiä nähtiin paljon enemmän. Se varmasti vaikutti pisteiden saamiseen noinkin "helposti" verrattaen nykypäivään. Itse en lähtisi vertailemaan noita tilastoja toisiinsa.

Edit. Aha, joku kerkesi ensin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
0 MM-pistettä. Tämä siitä(kin) huolimatta, että pisteitä jaettiin historiallisen leväperäisesti peräti kymmenelle parhaalle per kisa. Kausi 2010 oli varmasti tulokastallien tason puolesta varmaan surkein ikinä, kun yksikään ei päässyt korkkaamaan edes ns. "Kultainen Ananas"-palkintoa, joka jaetaan jokaisen kilpailun ensimmäiselle pisteittä jääneelle kuljettajalle.
Nolla pistettä oli ennustettu jo ennen kauden alkua, joten se ei ollut pettymys.

Kaudella 1990 ainut tulokastalli Life ei selvinnyt kertaakaan edes esikarsinnasta aika-ajoon (eikä vauhdillisesti olisi pärjännyt edes F3000-luokassa).
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös