carl
Well-known member
- Liittynyt
- 28.1.2009
- Viestit
- 1387
Itse en oikein usko, että rengas olisi hajonnut ja aiheuttanut onnettomuuden. Jäljet tiessä olisi ollut todennäköisesti erilaiset ja toinen syy on auton nopeus. Videostakin jo näkee, että auto tulee mutkasta poikkeuksellisen kovalla vauhdilla ja se viittaa joko kaasun hirttämiseen tai jonkinlaiseen nuottivirheeseen tai nuotin väärin ymmärtämiseen. Jarrutusjälkiä ei tiessä ole ja se voisi viitata siihen, että täydessä vauhdissa ei ole ehditty ajoissa jarruttamaan. Henkka on ehkä painanut jarrupoljinta vasta mutkassa, kun pyörät on jo olleet vähän käännettynä ja tuossa nopeudessa jarrun painaminen mutkassa aiheuttaa perän karkaamisen alta.
Mitä tulee onnettomuusvideoon, luulen että alusta ei ole leikattu mitään pois. Kuvaaja on ehkä odotellut kameransa kanssa, mutta vuorenrinteen takaa ei ole kuullut lähestyvän Lancian ääntä ajoissa ja auto on tullut vähän yllättäen ja kovalla vauhdilla mutkasta näkyviin. Rec-nappulaa on painettu siten pienellä viiveellä. Olen aika vakuuttunut, että pian ulosajon ja alkuleimahduksen jälkeen auton palaminen on hiipunut. Tämä siitä syystä, että minuutin kuluttua paikan ohittanut Saby ei nähnyt muuta kuin vähän savua. Jos auto olisi roihunnut tuohon tapaan kuin videon alussa, ei sitä olisi mitenkään voinut huomaamatta ohittaa. Tämä teoria tukee myös sitä, että Henkka on todellakin voinut mahdollisesti päästä autosta ulos ja mennä auttamaan Crestoa, koska palo on tuossa kohtaa ollut lievempää. Ja ehkä siksi kuvaajakin on pysäyttänyt kameransa, koska liekit näyttävät sammuneen. Toisaalta kameran stop-nappulaa painaisi varmaan tuollaisen järkytyksen jälkeen muutenkin ja alkaisi yhdessä muiden katsojien kanssa pyörimään hätääntyneenä ympäriinsä että mitäs nyt.
Kuvaaja ei ole varmastikaan heti lähtenyt juoksemaan onnettomuuspaikalle ja syy on aika ilmeinen. Ainakaan itse en uskaltaisi lähteä juoksemaan kapeaa vuoristotietä painavan kameran kanssa, kun tietää että minuutin sisällä on tulossa B-ryhmän Peugeot miljoonaa vastaan, eikä mihinkään ole tilaa väistää. Toisella puolella on vuorenseinämä ja toisella puolella kivimuuria ja rotkoa.
Siinä levennyksellä on varmaan odoteltu Sabya ja ihmetelty miksei hän pysähdy onnettomuuspaikalle. Sitten katsojat ovat pysäyttäneet hänet ja ehkä juuri tuolla levennyksellä Saby on kääntänyt autonsa ja lähtenyt Biasionin tuloa kyttäillen varovasti ajelemaan vastakarvaan. Tai mahdollisesti odottanut niin kauan paikallaan, että on nähnyt Biasionin pysähtyvän onnettomuuspaikalle. Tässä kohtaa kuvaajakin on lähtenyt turvallisin mielin ottamaan askelia kohti onnettomuuspaikkaa, kun tietää ettei autoja tule enää vastaan. Muutaman askeleen jälkeen hän on pysähtynyt kuvaamaan Biasionia hetkeksi, pysäyttänyt kameran ja kävellyt/juossut tuon 300m matkan onnettomuuspaikalle. Tällä välin ainakin Alen ja Chatriot ovat jo ehtineet pysähtymään edeltävään mutkaan. Kuvaaja on jäänyt Biasionin auton viereen kuvaamaan liekkejä.
Jos joku foorumilainen tai vaikka tuttavat ovat ranskan kielen taitoisia, tästä aiheestahan voisi kysellä forum.auto-sivulta. Siellä tuntuu olevan aika aktiivista rallikeskustelua ranskan kielellä. Se olisi ainakin arvokasta tietoa, jos sieltä tavoittaisi jopa onnettomuuspätkällä olleita katsojia tai ainakin paikallisia, Korsikan saaren tuntevia ihmisiä. Tai ihmisiä, jotka ainakin muistavat mitä onnettomuudesta on uutisoitu paikallislehdissä. Tuossa onnettomuuspaikallakin on käynyt aika monia ihmisiä. Kuskit, kartturit, hinausauton kuljettajaa, poliisi, palomies, kuvaaja, joitakin katsojia, Lancian väkeä.
Mitä tulee onnettomuusvideoon, luulen että alusta ei ole leikattu mitään pois. Kuvaaja on ehkä odotellut kameransa kanssa, mutta vuorenrinteen takaa ei ole kuullut lähestyvän Lancian ääntä ajoissa ja auto on tullut vähän yllättäen ja kovalla vauhdilla mutkasta näkyviin. Rec-nappulaa on painettu siten pienellä viiveellä. Olen aika vakuuttunut, että pian ulosajon ja alkuleimahduksen jälkeen auton palaminen on hiipunut. Tämä siitä syystä, että minuutin kuluttua paikan ohittanut Saby ei nähnyt muuta kuin vähän savua. Jos auto olisi roihunnut tuohon tapaan kuin videon alussa, ei sitä olisi mitenkään voinut huomaamatta ohittaa. Tämä teoria tukee myös sitä, että Henkka on todellakin voinut mahdollisesti päästä autosta ulos ja mennä auttamaan Crestoa, koska palo on tuossa kohtaa ollut lievempää. Ja ehkä siksi kuvaajakin on pysäyttänyt kameransa, koska liekit näyttävät sammuneen. Toisaalta kameran stop-nappulaa painaisi varmaan tuollaisen järkytyksen jälkeen muutenkin ja alkaisi yhdessä muiden katsojien kanssa pyörimään hätääntyneenä ympäriinsä että mitäs nyt.
Kuvaaja ei ole varmastikaan heti lähtenyt juoksemaan onnettomuuspaikalle ja syy on aika ilmeinen. Ainakaan itse en uskaltaisi lähteä juoksemaan kapeaa vuoristotietä painavan kameran kanssa, kun tietää että minuutin sisällä on tulossa B-ryhmän Peugeot miljoonaa vastaan, eikä mihinkään ole tilaa väistää. Toisella puolella on vuorenseinämä ja toisella puolella kivimuuria ja rotkoa.
Siinä levennyksellä on varmaan odoteltu Sabya ja ihmetelty miksei hän pysähdy onnettomuuspaikalle. Sitten katsojat ovat pysäyttäneet hänet ja ehkä juuri tuolla levennyksellä Saby on kääntänyt autonsa ja lähtenyt Biasionin tuloa kyttäillen varovasti ajelemaan vastakarvaan. Tai mahdollisesti odottanut niin kauan paikallaan, että on nähnyt Biasionin pysähtyvän onnettomuuspaikalle. Tässä kohtaa kuvaajakin on lähtenyt turvallisin mielin ottamaan askelia kohti onnettomuuspaikkaa, kun tietää ettei autoja tule enää vastaan. Muutaman askeleen jälkeen hän on pysähtynyt kuvaamaan Biasionia hetkeksi, pysäyttänyt kameran ja kävellyt/juossut tuon 300m matkan onnettomuuspaikalle. Tällä välin ainakin Alen ja Chatriot ovat jo ehtineet pysähtymään edeltävään mutkaan. Kuvaaja on jäänyt Biasionin auton viereen kuvaamaan liekkejä.
Jos joku foorumilainen tai vaikka tuttavat ovat ranskan kielen taitoisia, tästä aiheestahan voisi kysellä forum.auto-sivulta. Siellä tuntuu olevan aika aktiivista rallikeskustelua ranskan kielellä. Se olisi ainakin arvokasta tietoa, jos sieltä tavoittaisi jopa onnettomuuspätkällä olleita katsojia tai ainakin paikallisia, Korsikan saaren tuntevia ihmisiä. Tai ihmisiä, jotka ainakin muistavat mitä onnettomuudesta on uutisoitu paikallislehdissä. Tuossa onnettomuuspaikallakin on käynyt aika monia ihmisiä. Kuskit, kartturit, hinausauton kuljettajaa, poliisi, palomies, kuvaaja, joitakin katsojia, Lancian väkeä.