F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Detroitissa oli kaudella 1985 ylivoimaisesti suurin voittajan osuus koskaan f1:ssä siihen asti. Voittaja sai 700 000 dollaria. Kilpailussa palkintorahaa jaettiin 2 miljoonan dollarin verran.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1986 Detroitissa voittaja sai kilpailusta 900 000 dollaria. Yhteensä palkintorahaa jaettiin 2,2 miljoonaa dollaria. Summa oli suurin siihen asti f1:ssä.

Seuraavasta vuodesta lähtien Concorden summat astuivat valitettavasti uuden sopimuksen myötä voimaan ja sitä myöten perinteisen palkintorahan osuus kilpailuissa väheni huomattavasti.

Toki muita bonuksia ja etuja uusi sopimus toi enemmän aiempaan Concordeen nähden myös ajajille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
80-luvun puolivälissä Euroopan kisoilla alkoi olla loppuvuosina keskimäärin 2 miljoonan dollarin vuosimaksut kysymyksessä. Kehitystä pidettiin silloin järjettömänä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Jacques Villeneuve Seniorille olisi tullut 4,5 miljoonaa Italian Liiraa eli noin 225 000 Suomen Markkaa kauden 1983 Ligierin sopimuksesta koko kaudelta. Hänen olisi vain pitänyt maksaa 4,5 miljoonaa markkaa kauden ajoista.

Jacques Senior jätti ajot ajamatta kun rahaa ei Kanadasta löytynyt suuria summia. Osellan maksusumma vastasi suunnilleen samaa määrää, mutta palkka olisi ollut Ligierin vastaavaa 100 000 markkaa pienempi kaudelta.

Kauden 1982 lopulla Monzassa ja ennen kaikkea Las Vegasissa Jacques Seniorilla olisi ollut mahdollisuus ottaa osaa kilpailuun Osellalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Dick Simon Racing toimi Indycarissa 14-15 miljoonan markan vuosibudjetilla kaudella 1988. Kaudella 1989 budjetti oli 16 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tero Palmrothin olisi pitänyt tuoda kaudelle 1989 vähintään 500 000 dollaria koko kauden ajoihin Indycariin. 300 000 dollariakin olisi saattanut riittää jos Didier Theys tai Arie Luyendyk olisi tuonut enemmän rahaa kuin sovittiin.

Kaudella 1988 F1-huhut Palmrothin osalta haihtuivat varsin nopeasti. Aina toki Indycarin kausirahalle olisi ollut käyttöä f1:nkin puolella. Ainakin Minardille summa olisi kelvannut ja vielä enemmän Colonille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1996 Jordan sai talliinsa 15 miljoonan taalan sponsorisopimuksen Benson & Hedgesiltä. Palkat suhteessa isoon pääsponsoriin pysyivät kuitenkin hillityllä tasolla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Jordanille ja muille talleille tuotti vaikeuksia kauden 1996 alussa olleen mustan laatikon liittäminen autoon. Laatikko maksoi noin miljoona dollaria ja kaikkein köyhimmille talleille eli Fortille ja Minardille se tuotti suuria vaikeuksia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1996 alussa kaudeksi 1997 mukaan tuleva Stewart-talli halusi kuljettajikseen David Coulthardin ja NASCAR-sarjassa ajavan huippukuljettajan kuten Robby Gordonin, Tony Stewartin tai Jeff Gordonin mukaan sarjaan.

30 miljoonan dollarin budjetti olisi kaudelle 1997 varsin hyvä vaikka alunperin tiimi ajatteli saavansa 50-60 miljoonan dollarin budjetin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ford olisi halunnut kauden 1996 alussa ostaa Sauberin f1-tallin ja tehdä siitä oman lippulaivatallinsa f1:siin. Myöhemmin kaudella ostotarjousta yritettiin uudelleen, mutta Fordin kyllästyttyä Sauberin valituksiin se vaihtoi tulevaksi kynnysportaakseen kohti omaa talliaan Stewartin Sauberin sijaan.

Ford olisi halunnut ostaa tallin 30-40 miljoonan dollarin hintaan kun Sauberin alhaisin ostoraja tallille olisi ollut 50 miljoonaa dollaria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Damon Hill halusi kauden 1997 Williamsin ajopalkaksi 12 miljoonaa dollaria aluksi. Myöhemmin hinta laski aina kauden 1996 palkkaan asti eli hieman yli kuuteen miljoonaan ilman sponsorien summia.

Eräs viimeinen Hillin tarjous oli sama palkka kuin päättyvällä mestaruuskaudella, mutta hän halusi 5 miljoonaa dollaria mestaruuden uusimisen kunniaksi. Sen myötä Frank ei jäänyt kuuntelemaan häntä pidempään ja potkaisi hänet pihalle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Michael Schumacherilta kysyttiin juurikin Hillin palkoista ja myöhemmin hän nauratti yleisöä arvelemalla Hillin palkkatarjouksen 12 miljoonaksi Italian Liiraksi. Summa olisi ollut Suomen Markoissa vain vajaa 30 000 markkaa.:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Hillin korvaajaksi tullutta Heinz-Harald Frentzeniä kiinnosti uusi talli joka oli kysellyt jo 2-3 vuoden ajan Frentzeniä talliin mukaan. Senna oli itsekin halunnut hänet mieluummin kuin Hillin talliin. Frentzenin mukaanotto talliin oli tehty myös siinä vaiheessa f1:siin paluun valmistelun aloittaneen BMW:n miellyttämiseksi.

Frentzenille tarjottiin alustavasti 2+2 vuoden sopimusta joista pakolliset olisivat olleet vuodet 1997 ja 1998 ja optiovuosia vuodet 1999 ja 2000.

Vuodelta 97 palkka olisi alustavasti ollut vain 2 miljoonaa dollaria ja siitä korotus kausien 98-99 ajaksi olisi ollut 4 miljoonaa ja kaudelta 2000 6 miljoonaa dollaria. Kausien 98-99 summiin olisi sisältynyt myös maailmanmestaruuden summa ja kaudella 2000 olisi tullut sitten mahdollisen BMW:n tulon myötä palkankorotus.

Hillillä alkoi olla kaudeksi 97 vaikeuksia löytää ajopaikkaa. Jordan ei suostunut yli 4 miljoonan dollarin palkkioihin ja Michael Schumacher ei purkanut Ferrari-sopimustaan. Schumacheria oltiin yritetty kausien 95 ja 96 lopulla houkutella Williamsille 25 miljoonan dollarin palkkiolla lopulta.

Siitä summasta olisi Michaelille maksettu heti 16,5 miljoonaa dollaria ja loppusumma olisi tullut mestaruuden myötä. Schumille ei käynyt kompromissiehto ja näin Schumi meni Ferrarille ajamaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1996 lopulla ja hieman ennen kautta 1997 Jordanilla tuli kiire löytää toinen ajaja nuoren Ralf Schumacherin lisäksi talliin. Nigel Mansell olisi saattanut palata ykkösiin, mutta Schumacherille häviäminen testeissä ja muukin palkkaongelma veti hänet pois f1:stä. Mansellin alin mahdollinen tarjous eli 4 miljoonaa dollaria oli Eddie Jordanille hieman liikaa vaikka hinta oli aluksi pomppinut 10-16 miljoonan dollarin summissa.

Martin Brundle oli myös valmis yrittämään vielä kerran. Brundle olisi saanut vain murto-osalla Mansellin palkasta ajopaikan. Lisäksi hänelle ehdotettiin pisterahaa ja erillistä mestaruusbonusta, mutta Brundle kuitenkin lopetti uransa ja kieltäytyi myös pysyvästä testipestistä Mansellin ohella.

Sen jälkeen Fisichella pääsi talliin ja lisäksi talli hankki testaajan nuoresta Espanjan Pedro de la Rosasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kausilla 1993-1994 Ukyo Katayaman otaksuttiin 2 vuoden aikana tuovan Tyrrelin talliin yhteensä 20 miljoonaa dollaria.

Luvut myös myöhemmin pitivät paikkansa, sillä Katayama maksoi kaudella 1994 miljoona dollaria etukäteen säilyttääkseen varmasti ajopaikkansa Tyrrelillä ja loput 10 miljoonaa muuten kauden aikana menivät talliin.

Kaudella 1993 Katayama oli myös maksanut 9 miljoonaa dollaria ajoistaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ennen kauden 1997 alkua ja ennen Hillin Arrowsille tapahtunutta loikkausta Hilliin yritti vielä kerran saada myös Carl Haas Damonia kiinni. Damonille olisi kausi 1997 Newman/Haasilla CART-sarjassa tiennyt 5 miljoonaa dollaria kaudelta ja miljoonan dollarin mestaruusbonusta ensimmäisellä kaudella eli yhteensä 6 miljoonaa yksivuotisena sopimuksena.

Kun Hill kieltäytyi niin Haas oli valmis maksamaan vielä yhden miljoonan ylimääräistä ilman mestaruusbonusta eli noin 6 miljoonaa dollaria yhdestä kaudesta. Saman summan ajateltiin olevan myös Ayrton Sennan hinta loikasta Indycariin kaudeksi 1994 mikäli ehtoihin McLarenin, Williamsin tai Ferrarin kanssa Ayrton ei olisi päässyt yhteisymmärrykseen. Sennan tallipaikkana olisi toiminut Penske.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
TallinnRingin rata Virossa piti olla Neuvosto-Eestin uusin lippulaiva Neuvostoliittolaiselle autourheilulle. 50 miljoonaa markkaa arveltiin uuden radan maksavan ja Virossa haluttiin pitää Itä-Euroopan uusi Grand Prix kauden 1992 jälkeen viimeistään.

Bernien mielestä hanke oli jo tuhoon tuomittu alkuunsa. Neuvostoliiton taloudellinen tilanne romahduttikin rakennustyöt heinä-elokuun nopean alun jälkeen erittäin nopeasti ja kauden 1990 maaliskuun jälkeen TallinnRingin rata hylättiin yhdessä aiemmin suunnitellun Moskovan ja Leningradin katuratahankkeen yhteydessä.

Kansallinen nousun ja sen toivon keulahahmon Toivo Asmerin huhuiltiin myös hakevan suuria sponsoreita ajaakseen f1:ssä kaudella 1990. Skandinaavisten kansojen suuria maksukuskitoivoja olivat valmiita ajattamaan ainakin Coloni ja EuroBrun. Kaudella 1990 Neuvostoliittolaiset sijoittajat olivat Life-tallin ajojen aikana tarvittaessa valmiita ajattamaan neuvostoliittolaista kuljettajaa.

Lopulta sekään hanke ei toteutunut ja näin eräs mielenkiintoinen pala historiaa jäi toteutumatta. Itä-Euroopasta oli kuitenkin testannut kauden 1987 Unkarissa Zakspeedin autoa Csaba Kesjar Unkarista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Heinz-Harald Frentzenin arvioitiin saavan 2 vuoden aikana kausilla 1997-1998 sopimuksellaan Williamsin aikana 12 miljoonaa dollaria.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
TallinnRingin rata Virossa piti olla Neuvosto-Eestin uusin lippulaiva Neuvostoliittolaiselle autourheilulle. 50 miljoonaa markkaa arveltiin uuden radan maksavan ja Virossa haluttiin pitää Itä-Euroopan uusi Grand Prix kauden 1992 jälkeen viimeistään.

Bernien mielestä hanke oli jo tuhoon tuomittu alkuunsa. Neuvostoliiton taloudellinen tilanne romahduttikin rakennustyöt heinä-elokuun nopean alun jälkeen erittäin nopeasti ja kauden 1990 maaliskuun jälkeen TallinnRingin rata hylättiin yhdessä aiemmin suunnitellun Moskovan ja Leningradin katuratahankkeen yhteydessä.
Ihan mielenkiintoinen keissit ollut vaikkei toteutunut, vielä tänä päivänäkin Viro haaveilee F1-kisa isännöisyydestä varsinkin kaveri nimeltä Raido Rüütel on sanonut että se on maan elinikäinen haave.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Se olisikin hieno hetki nähdä Virossa f1-kisa jotenkin. Se vain on kovin kaukainen haave.
 
Ylös