F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1997 Elokuussa puhuttiin myös Damon Hillin Arrowsin tilanteesta. Talli oli lähellä saavuttaa voiton Unkarissa ja tilanne puhui vieläkin teknisesti uudesta sopimuksesta kaudelle 1998. Ikävä kyllä todellisuudessa palkkaneuvottelut olivat jäissä.

Hill oli vaatinut kaudesta 1998 tallissa 7 miljoonaa dollaria. Walkinshaw oli haluton maksamaan jo Hillin 4,4 miljoonan dollarin sen hetkistä palkkaa. Puhumattakaan sitten korotuksesta. Hänen mukaansa vain 2 miljoonan dollarin vuosipalkka miljoonan dollarin voittorahalla voisi kelvata tallille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Syyskuussa 1997 Damon Hillin ja Arrowsin tiet erkanivat. Sen jälkeen Jordan otti uudelleen yhteyttä ja oli nyt halukkaampi suostumaan Hillin vuosipalkkaan. Ainoastaan vain puoleen hintaan eli 5 miljoonan kausirahalla. Hillin vaihtoehdot alkoivat olla vähissä.

Sen sijaan Mika Häkkinen oli jo erittäin varma jatkostaan kaudelle 1998 McLarenin tallissa. David Coulthardin tilanne sinetöityi Monzan voiton myötä ja Dennis ilmoitti samoihin aikoihin Hillille paikkojen olevan kiinni tallissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Syyskuussa 1997 Prostin talliin oli tulossa paljon uudistuksia. Uusi tekninen johtaja oli tulossa talliin. Lisäksi kauden 1998 budjetti tallilla olisi ollut Alain Prostin mukaan riittävä mahdollisesti myös Damon Hillin palkkaamiseen.

Hillin pyytämä 10 miljoonaa dollaria olisi ollut varsin suuri summa yhdestä kaudesta tallissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Nürburgringin kisan aikaan vuonna 1997 Prost ei ollut enää halukas ottamaan Hilliä talliinsa. Syy johtui tallibudjetin kannalta muutaman tärkeän sponsorin summien maksamattomuudesta.

Niiden myötä tallibudjetti olisi kaudelle 1998 ollut vain samaa luokkaa kuin kaudelle 1997 eli 50 miljoonaa dollaria tai korkeintaan 55 miljoonaa dollaria. Siihen nähden 10 miljoonaa dollaria Hillille olisi ollut hieman liikaa. 5 miljoonaa dollaria oli siten vain kompormissi ja viimeinen tarjous Hillille. Hill kieltäytyi ja asia oli loppuun käsitelty.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudeksi 1998 ehdolla Arrowsille oli syyskuusta 1997 lähtien vakavasti myös Mika Salo. Tom Walkinshaw ehti kuitenkin muutamaan otteeseen kieltää Salon tulemisen talliin, mutta lopulta Salo sitten ajoikin tallissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
A1-Ring ei kaudella 1997 saanut mitään hirvittävän hyvää vastaanottoa. Vanhoista mestareista Mansell arvosteli rataa ja Villeneuve ja Salo arvostelivat myös rataa. Mika Salon mielestä rata oli Mikki Hiiri-tyylinen.:D Kalliilla rahalla mukaan otettu uusi kilpailu ei juuri mielialoja nostattanut.

Toinen tarina Nyrrellä oli taas Ralf Schumacherin vaarallinen ajelu Peter Sauberin mukaan ja Niki Laudan mukaan maailmanmestarin veljenä Ralfin olisi pitänyt osata käyttää päätään. Ajotyyli oli myös hulluutta hipova hänen mielestään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1997 lokakuussa varmistui Toranosuke Takagin ajaminen Tyrrelillä kaudella 1998. Takagi oli testannut enimmäkseen maksurahoilla tallin autoa noin 1200 mailin verran eli noin 1930,8 kilometrin edestä ennen varsinaista kilpailukautta.

Takagin arvioitiin tuovan talliin noin 9,6 miljoonaa dollaria tai noin 600 000 dollaria kilpailulta. Lopulta Takagi toi noin 12 miljoonaa dollaria talliin. Siinä vaiheessa Jos Verstappenin arvioitiin jatkavan tallissa mutta lopulta talliin tulikin Ricardo Rosset.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1997 Suzukan jälkeen Jacques Villeneuve oli kurkkuaan myöten täynnä f1:n tuomareita. Hänelle oli ehditty kireän tunnelman vuoksi langettaa ennen kilpailua jopa kilpailukielto Jos Verstappenin ohittelusta keltaisilla jonka oli kumonnut vain viime hetken valitus itse Frank Williamsilta.

Villeneuve oli syyllistynyt lukuisiin rikkeisiin Argentiinan kilpailusta lähtien. Imolassa hän oli ollut noudattamatta keltaisia ja Kanadassa hän oli soittanut suutaan Mosleyn uudistuksista. Ainoastaan kanadalainen ennätysyleisö ja takuuvarma teilatuksi tuleminen henkisesti esti Mosleyn halut langettaa kilpailukieltoa Kanadan kilpailuun samalla kaudella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Monzassa 1997 Villeneuve oli myös saanut kilpailukieltoon oikeuttavan tuomion joka oli kuitenkin lopulta muuttunut jälleen ehdolliseksi. Nürburgringin jälkeisten valitusten myötä tuomaristonkin mitta alkoi olla täynnä ja Suzukan alla tulleiden rangaistusten myötä Villeneuve olisi joutunut jättämään pahimmassa tapauksessa Jerezin väliin.

Kaiken lisäksi tuomaristo alkoi pohtimaan erilaisia oheisrangaistuksia Villeneuvelle. Lopulta Jereziin Villeneuvelle annettiin vain erityisen tarkkailun alla oleva julistus edelleen voimassa olevasta ehdollisesta kilpailukiellosta ja kaikki muut syytteet joihin oli mukaanluettu jopa 250 000 dollarin sakko hylättiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1997 Jerezin kilpailun alla pohdittiin myös f1:n tuomarien liian herkkää rankaisuluonnetta. Kaudesta 1994 lähtien tuomarien tuomiot olivat lisääntyneet varsin paljon. Lisäksi tuomarien päätöksistä valittaminen yleensä vain pahensi asiaa. Eddie Irvine oli saanut Brasilian 1994 tapauksesta vain yhden kisan kilpailukiellon, mutta valittaminen johti kolmen kisan huiliin.

Michael Schumacherin mustan lipun noudattamatta jättäminen olisi tuonut vain yhden kisan menetyksen ja 25 000 dollarin sakon Silverstonessa. Alustavasti Schumin sakkosumma tuplaantui kisan jälkeen. Briatoren valitusten ja Schumin itsensä osoittama paheksunta tuomaristoa kohtaan toi kymmenkertaisen sakon.

Lopulta Span jälkeen tuli vielä Schumin lisävalitusten jälkeen kolmen kisan kilpailukiellon mittainen rangaistus. Mika Häkkinen tuomittiin myös Unkarissa 1994 olemaan kilpailukiellossa Saksan tapahtumien vuoksi. Valittaminen myös tuplasi sakkosumman 50 000 dollariin alkuperäisen 25 000 dollarin sijaan. Kauden 1994 jälkeen tuomariston linja lieventyi, mutta vain hieman.

Sen jälkeen tuli lukuisia ehdonalaisia kilpailukieltoja ja pysyviäkin olisi tullut varmasti muutamaan otteeseen, mutta Frank Williams ja Flavio Briatore onnistuivat usein vetoamaan tuomaristoon ja siten Schumacher tai Hill säästyivät ongelmilta. Suurin suunsoittaja oli kuitenkin kausilla 1995-1996 tuomariston päätöksiä kohtaan yleensä Jean Alesi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1997 syntipukiksi oli enimmäkseen tuomariston ja Max Mosleyn mielestä syyllistynyt Jacques Villeneuve. Mika Häkkinen sai kuitenkin myös osansa Span kilpailun myötä.

Häkkisellä oli onnea matkassa sillä valittaminen toi vain sakon tuplauksen eli 50 000 dollaria. Alkuperäinen sakko oli 25 000 dollaria. Syyte oli epäselvyydet polttoaineessa mikä langetti yhden kisan ehdollisen kilpailukiellon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Jacques Villeneuven tilanne oli lopulta varsin eriskummallinen ennen Jereziä 1997. Hänellä oli vieläkin voimassa jo Monzasta asti ollut yhden kisan ehdollinen kilpailukielto seuraavaan 9 kilpailuun. Alunperin Monzan tuomio oli tarkoittanut jo ehdotonta kieltoa, mutta se oli lopulta muuttunut. Ferrarin mukaan Villeneuve olisi pitänyt sulkea pois Jerezistä, mutta siihen tuomaristo ei myöntynyt.

Ainoastaan Villeneuve olisi erityistarkkailussa ja kilpailukielto voisi edelleen langeta milloin tahansa. Mikäli Villeneuve olisi joutunut olemaan poissa Jerezistä niin Jean-Christophe Boullion olisi päässyt tuuraamaan Villeneuvea kilpailuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Jerezin 1997 kolarin jälkeen Villeneuvesta tuli melkein viaton uhri. Niin törkeä Schumin temppu tuomariston mielestä oli. Myöskin Ferrarin valitus ja Schumin itsensä esittämä puolustuspuhe ei kiihkeydessään vedonnut tuomaristoon ja sen jälkeen Schumi sijoituksensa mm-sarjassa.

Marraskuussa 1997 käyty istunto oli varsin kiihkeä ja samassa yhteydessä kuultiin myös Villeneuvea, Coulthardia ja Mika Häkkistä kilpailun järjestelysyytteiden takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tuomaristo olisi saattanut alunperin langettaa jopa miljoonan dollarin sakon Schumacherille törkeän kolarin aiheuttamisesta ja se oli valmis antamaan myös kilpailukieltoa. Koska Estorilin kisaa ei olisi ajettu niin kilpailukielto olisi siirtynyt kauden 1998 ensimmäiseen kilpailuun Melbourneen.

Ferrarin mielestä kilpailukielto Schumille olisi ollut jo ylilyöntiä ja siten talli olisi valittanut päätöksestä. Samassa yhteydessä Ferrarin tallipäällikkö Jean Todt moitti tuomaristoa Suzukan 1997 Villeneuven kilpailukiellon langettamatta jättämisestä. Kauden 1997 marraskuussa tuomaristo vapautti lopulta Williamsin Jacques Villeneuven ja McLarenin molemmat kuljettajat kisan lopun järjestelystä.

Todtin syytteiden mukaan Ron Dennisin ja Frank Williamsin kesken oli sopimus myös Eddie Irvinen estelystä ja tarvittaessa kolaroinnista radalta. Tämä syyte osoittautui potaskaksi sillä ns. Jerezin nauhoilta Williamsin ja McLarenin kesken ei kilpailussa paljastunut mitään Irvineen tai Ferrarin kuljettajien estelyyn viittaavaa.

Tuomaristo kuitenkin lisähuomioi Jerezin lopputuloksen ja oli valmis luomaan erillisen pykälän kilpailun järjestelystä. Lopulta jo Melbournessa 1998 ollut järjestely tuotti pykälän 151c:n joka kielsi kilpailun lopputulosten järjestelyn törkeällä tavalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mikäli Ferrarin toivoma tuomio olisi tullut toteen tai pykälän 151c:n asetusta olisi käytetty jo Jerezissä 1997 niin asianomaiset kuljettajat olisi voitu hylätä sen perusteella ja lisäksi ajajat olisivat automaattisesti saaneet miljoonan dollarin sakon ja yhden kilpailun ehdonalaisen kilpailukiellon vähintään.

Mahdollisesti myös kilpailukieltoa ehdottomana. FIA halusi riittävän tehokkaan ja ankaran peloitteen lainrikkojille vastaisuudessa, mutta samassa yhteydessä Mosley ei tarkkojen kuunteluiden jälkeen pystynyt toteamaan syyllisyyttä Villeneuven ja McLarenin kuskien kesken.

Syytteiden ollessa kuitenkin voimassa edes teoriassa Berger olisi voittanut kilpailun ja Eddie Irvine olisi ollut toinen ja Frentzen kolmas. Panis olisi ollut neljäs ja Herbert viides. Jopa Jan Magnussen olisi saanut pisteen Stewartilla.:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaiken kaikkiaan joulukuuhun 1997 mennessä suurin kohu Jerezin tapahtumista oli jo laantunut ja Williamsin ikioma Senna-oikeudenkäynti oli myös päätöksessään kun vapautukset syytteistä tuli. Samassa kuussa oli käyty vielä erillinen vanhojen kuljettajien palaveri Imolan 1994 tapahtumista.

Haasteen saaneet kuljettajat eli David Coulthard ja Michele Alboreto kertoivat tarinan hieman toisella tapaa kuin muut. Erimielisyydet koskivat juurikin Sennan ulosajoa. Alboreton mielestä vain tekninen vika olisi voinut aiheuttaa Sennan ulosajon. Coulthardin ja muun Williamsin väen mielestä ajovirhe tai muu tiedostamaton vika olisi aiheuttanut ulosajon.

Coulthard oli ollut samaa mieltä Alboreton kanssa 1997 syyskuussa olleessa oikeudenkäynnissä, mutta päätöspäivän istunnossa tilanne oli vallan toinen. Pääasia kuitenkin oli että tilanne saatiin loppuunkäsiteltyä vaikka ulosajon syy jääneekin hämärän peittoon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1997 lokakuussa Ranskan kilpailu uhkasi kaudelle 1998 jäädä ajamatta. Syyt olivat televisiointisopimusten epäselvyyksissä. TF1 olisi halunnut näyttää kilpailun mutta Ranskan kolmoskanava halusi myös näyttää kisan. Bernien mukaan kaikki mahdollinen tehtäisiin asialle.

Mikäli se ei kävisi niin sitten ajettaisiin Magny-Coursin sijaan Estorilissa tai sitten varakilpailuina siinä vaiheessa mukanaolleiden Jerezin tai Kyalamin kesken.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Syyskuussa 1997 Prostin talliin oli tulossa paljon uudistuksia. Uusi tekninen johtaja oli tulossa talliin. Lisäksi kauden 1998 budjetti tallilla olisi ollut Alain Prostin mukaan riittävä mahdollisesti myös Damon Hillin palkkaamiseen.
1998 alussa Prostin uusi Guyancourtin tehdas avattiin, mutta Pepsi ei tullut tiimiä sponsoroimaan silloin vaikka huhuja oli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Jouluaattona 1997 f1:n kalenteri kaudelle 1998 alkoi olla selvillä ja samoin myös varakilpailut kaudelle. Ikävänä uutisena Span talousvaikeudet ja Estorilin viranomaisten kanssa käydyt kiistat uhkasivat perua peräti kaksi kisaa kalenterista. Estoril olisi ajettu 11.10.1998, mutta sen todennäköisyys oli ongelmallinen. Varakilpailuina kaudelle 1998 tarjolla oli kaikkiaan 4 kisaa.

Siinä vaiheessa Jerezin varakilpailua ei pidetty enää todennäköisenä vaihtoehtona kuluneen kauden kilpailun palkintojenjaon aikana tapahtuneiden selkkausten vuoksi. Muut varakilpailut olivat Kyalami, Sepang ja Zhuhai Kiinassa.

Zhuhain rata oli tarkoitus pitää ensin vain äärimmäisenä varakilpailuna ja kaudella 1999 mahdollisesti ensimmäisenä tai toisena vaihtoehtona varakilpailuksi ja kaudesta 2000 eteenpäin haluttiin ajaa Kiinassa f1-kilpailu. Sen lisäksi Etelä-Koreaan suunniteltiin myös varakilpailuksi kisaa jonka suunnittelu meni Aasian talouskriisin takia unholaan ja vasta 2002 mietittiin seuraavan kerran vakavasti Etelä-Korean kilpailua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1997 päätöskilpailuksi kohuttua Estorilia ei kaikesta huolimatta koskaan ajettu. Vain vähän ennen Jereziä ja sen jälkeen talleilta kysyttiin vielä mielipidettä Estorilin ajamisesta. Alunperin selkeä kieltävä vastaus oli kuitenkin annettu jo 1997 kesäkuussa ja yksimielistä myöntävää ratkaisua ei odotettu edes tulevan. Lisäksi ajaminen marraskuussa ei houkutellut talleja.

Uudistukset radalla oli saatu loppuun tai ne olivat viimeisteltävänä kun lopullinen kieltävä vastaus tuli. Estorilin ajaminen lopullisesti kauden viimeisenä kilpailuna olisi vaatinut kaikkien tallien yksimielisen hyväksynnän. McLaren, Ferrari ja Sauber kuitenkin vastustivat asiaa ja lopulta Estorilin kisaa kaudella 1997 ei koskaan ajettu.
 
Ylös