CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15049
Kauden 1991 Monacon kilpailun aikoihin Ferrarilla kuohui kun Cesare Fiorio sai potkut ja Alain Prost sai sakot arvosteltuaan talliaan julkisesti. Myöhemmin kaudella Prost kritisoi myös Sennan tekemisiä lähinnä kausien 1989 ja 1990 Suzukan kilpailujen suhteen. Loppukaudella hänelle uhattiin lätkäistä FISA:n puolelta hänen kuukausipalkkaansa vastaava sakko ja yhden kilpailun ehdollinen kilpailukielto.
Syynä sakon langettamiseen olisi ollut Prostin jatkuva arvostelu kuljettajia ja muutamassa tapauksessa myös tuomaristoa kohtaan. Kuukausipalkkaa ei koskaan suoranaisesti puitu julkisuudessa, mutta sen arvioitiin olevan vähintäänkin 4 miljoonaa markkaa kuukaudessa. Lopulta sakkoa ei koskaan tarvinnut FISA:n puolelta langettaa ja Ferrari antoi hänelle myös potkut kesken kauden.
Tosin FISA:n puolelta oltiin erittäin vihaisia Ayrton Sennalle tämän paljastettua kolaroineensa tahallaan Prostin kanssa edellisellä kaudella. Patresen mielestä Senna aiheutti häpeää lajille ja samaa mieltä olivat myös muutamat pienten tallien kuljettajat ja toipilaana ollut Eric Bernard. Kiivaimpien kuljettajien mukaan Senna olisi pitänyt jo sulkea pois sarjasta kaudelle 1992 tai ainakin järjestää tutkinta FISA:n toimesta.
Senna jätti puheet omaan arvoonsa ja muutenkin tuoretta maailmanmestaria houkutteli lähtö Indycariin Penskelle tai Newman-Haasille. Sarjasta sulkemisen uhka teki hänet avoimeksi tarjouksille. Tosin myös Hondan omat ongelmat olivat syynä Sennan kiusaantuneelle mielelle. Newman-Haas oli tarjonnut sarjan vaihdosta siinä vaiheessa liian vähän.
Vain miljoona dollaria ja siitäkin osa olisi tullut vain palkintorahojen muodossa. Indycar-tarjous herätti kuitenkin Roger Pensken huomion. Idea brasilialaisesta kuljettajasta Emmon rinnalla ei ollut hullumpi ajatus, mutta Marlboro ei kuitenkaan halunnut maksaa liikaa palkkoja ja halusi mieluummin nuoren Paul Tracyn ajamaan.
Vuoden 1992 syyskuussa taas Sennalle tarjottiin samasta tallista jo selkeää 3 miljoonan dollarin kausirahaa ja miljoonan dollarin mestaruusbonusta sarjan vaihdosta.
Senna ei kuitenkaan suostunut koskaan lähtemään Indycarin pariin vaikkakin Penske sai hänet houkuteltua jopa testeihin mukaan ja neuvotteluita käytiin paljon enemmän. Osin Newman-Haasin paikasta luopuminen saattoi johtua myös Nigel Mansellin menosta talliin.
Keskikastin tallien kuljettajat eivät myöskään pitäneet McLarenin toiminnasta Suzukan 1991 kilpailun aikana Mansellin ajettua ulos kilpailusta.
Vuotta myöhemmin samat valitukset ja lajin häpeään saattamiset kuultiin Gerhard Bergerin suusta. Tuolloin syntipukkina toimi Williams-talli ja sen kuljettajat Nigel Mansell ja Riccardo Patrese.
Syynä sakon langettamiseen olisi ollut Prostin jatkuva arvostelu kuljettajia ja muutamassa tapauksessa myös tuomaristoa kohtaan. Kuukausipalkkaa ei koskaan suoranaisesti puitu julkisuudessa, mutta sen arvioitiin olevan vähintäänkin 4 miljoonaa markkaa kuukaudessa. Lopulta sakkoa ei koskaan tarvinnut FISA:n puolelta langettaa ja Ferrari antoi hänelle myös potkut kesken kauden.
Tosin FISA:n puolelta oltiin erittäin vihaisia Ayrton Sennalle tämän paljastettua kolaroineensa tahallaan Prostin kanssa edellisellä kaudella. Patresen mielestä Senna aiheutti häpeää lajille ja samaa mieltä olivat myös muutamat pienten tallien kuljettajat ja toipilaana ollut Eric Bernard. Kiivaimpien kuljettajien mukaan Senna olisi pitänyt jo sulkea pois sarjasta kaudelle 1992 tai ainakin järjestää tutkinta FISA:n toimesta.
Senna jätti puheet omaan arvoonsa ja muutenkin tuoretta maailmanmestaria houkutteli lähtö Indycariin Penskelle tai Newman-Haasille. Sarjasta sulkemisen uhka teki hänet avoimeksi tarjouksille. Tosin myös Hondan omat ongelmat olivat syynä Sennan kiusaantuneelle mielelle. Newman-Haas oli tarjonnut sarjan vaihdosta siinä vaiheessa liian vähän.
Vain miljoona dollaria ja siitäkin osa olisi tullut vain palkintorahojen muodossa. Indycar-tarjous herätti kuitenkin Roger Pensken huomion. Idea brasilialaisesta kuljettajasta Emmon rinnalla ei ollut hullumpi ajatus, mutta Marlboro ei kuitenkaan halunnut maksaa liikaa palkkoja ja halusi mieluummin nuoren Paul Tracyn ajamaan.
Vuoden 1992 syyskuussa taas Sennalle tarjottiin samasta tallista jo selkeää 3 miljoonan dollarin kausirahaa ja miljoonan dollarin mestaruusbonusta sarjan vaihdosta.
Senna ei kuitenkaan suostunut koskaan lähtemään Indycarin pariin vaikkakin Penske sai hänet houkuteltua jopa testeihin mukaan ja neuvotteluita käytiin paljon enemmän. Osin Newman-Haasin paikasta luopuminen saattoi johtua myös Nigel Mansellin menosta talliin.
Keskikastin tallien kuljettajat eivät myöskään pitäneet McLarenin toiminnasta Suzukan 1991 kilpailun aikana Mansellin ajettua ulos kilpailusta.
Vuotta myöhemmin samat valitukset ja lajin häpeään saattamiset kuultiin Gerhard Bergerin suusta. Tuolloin syntipukkina toimi Williams-talli ja sen kuljettajat Nigel Mansell ja Riccardo Patrese.