F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1991 Monacon kilpailun aikoihin Ferrarilla kuohui kun Cesare Fiorio sai potkut ja Alain Prost sai sakot arvosteltuaan talliaan julkisesti. Myöhemmin kaudella Prost kritisoi myös Sennan tekemisiä lähinnä kausien 1989 ja 1990 Suzukan kilpailujen suhteen. Loppukaudella hänelle uhattiin lätkäistä FISA:n puolelta hänen kuukausipalkkaansa vastaava sakko ja yhden kilpailun ehdollinen kilpailukielto.

Syynä sakon langettamiseen olisi ollut Prostin jatkuva arvostelu kuljettajia ja muutamassa tapauksessa myös tuomaristoa kohtaan. Kuukausipalkkaa ei koskaan suoranaisesti puitu julkisuudessa, mutta sen arvioitiin olevan vähintäänkin 4 miljoonaa markkaa kuukaudessa. Lopulta sakkoa ei koskaan tarvinnut FISA:n puolelta langettaa ja Ferrari antoi hänelle myös potkut kesken kauden.

Tosin FISA:n puolelta oltiin erittäin vihaisia Ayrton Sennalle tämän paljastettua kolaroineensa tahallaan Prostin kanssa edellisellä kaudella. Patresen mielestä Senna aiheutti häpeää lajille ja samaa mieltä olivat myös muutamat pienten tallien kuljettajat ja toipilaana ollut Eric Bernard. Kiivaimpien kuljettajien mukaan Senna olisi pitänyt jo sulkea pois sarjasta kaudelle 1992 tai ainakin järjestää tutkinta FISA:n toimesta.

Senna jätti puheet omaan arvoonsa ja muutenkin tuoretta maailmanmestaria houkutteli lähtö Indycariin Penskelle tai Newman-Haasille. Sarjasta sulkemisen uhka teki hänet avoimeksi tarjouksille. Tosin myös Hondan omat ongelmat olivat syynä Sennan kiusaantuneelle mielelle. Newman-Haas oli tarjonnut sarjan vaihdosta siinä vaiheessa liian vähän.

Vain miljoona dollaria ja siitäkin osa olisi tullut vain palkintorahojen muodossa. Indycar-tarjous herätti kuitenkin Roger Pensken huomion. Idea brasilialaisesta kuljettajasta Emmon rinnalla ei ollut hullumpi ajatus, mutta Marlboro ei kuitenkaan halunnut maksaa liikaa palkkoja ja halusi mieluummin nuoren Paul Tracyn ajamaan.

Vuoden 1992 syyskuussa taas Sennalle tarjottiin samasta tallista jo selkeää 3 miljoonan dollarin kausirahaa ja miljoonan dollarin mestaruusbonusta sarjan vaihdosta.

Senna ei kuitenkaan suostunut koskaan lähtemään Indycarin pariin vaikkakin Penske sai hänet houkuteltua jopa testeihin mukaan ja neuvotteluita käytiin paljon enemmän. Osin Newman-Haasin paikasta luopuminen saattoi johtua myös Nigel Mansellin menosta talliin.

Keskikastin tallien kuljettajat eivät myöskään pitäneet McLarenin toiminnasta Suzukan 1991 kilpailun aikana Mansellin ajettua ulos kilpailusta.

Vuotta myöhemmin samat valitukset ja lajin häpeään saattamiset kuultiin Gerhard Bergerin suusta. Tuolloin syntipukkina toimi Williams-talli ja sen kuljettajat Nigel Mansell ja Riccardo Patrese.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Alunperin kaudella 1990 Onyxilla piti olla 6,5 miljoonan dollarin budjetti ja 65 henkeä henkilöstössä. Henkilöstömäärä olisi ollut Minardia suurempi. Ja aivan aluksi näin olikin. Molempien kuljettajien eli JJ:n ja Lövin olisi pitänyt myös saada kausipalkka tallilta. Sittemmin tallista lähti 12 henkilöä ennen Imolan kilpailua ja 2 henkilöä lähti Monacon alla pois tallista. Myös rahakiistat alkoivat kiristyä Johanssonin lähdön myötä.

Budjetti pieneni myös pienenemistään ja lopulta kun Spassa tallin olisi pitänyt ajaa joko molempien kuljettajien tai Foitekin kanssa niin kaikki oli ohi. Karl Foitek oli vetänyt tukensa pois ja Gregorkaan ei uskaltanut enää ajaa täysin arvaamattomalla autolla. Osia oli kierrätetty jopa automuseosta ja JJ:n auton osiakin oli asennettu jossakin kilpailussa väärinpäin autoon.

Ennen Hockenheimissa tapahtunutta Onyxin virallista nimenvaihtoa Monteverdiksi tallista oli eronnut jo yli puolet ja lisäksi muutama tärkein työntekijä oli enää töissä vain freelance-pyynnöstä tai kutsusta. Aivan loppuaikoina myös JJ:n kisainsinöörikin oli töissä vain kutsusta etukäteismaksua varten.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Vain miljoona dollaria ja siitäkin osa olisi tullut vain palkintorahojen muodossa. Indycar-tarjous herätti kuitenkin Roger Pensken huomion. Idea brasilialaisesta kuljettajasta Emmon rinnalla ei ollut hullumpi ajatus, mutta Marlboro ei kuitenkaan halunnut maksaa liikaa palkkoja ja halusi mieluummin nuoren Paul Tracyn ajamaan.
Tuosta Paul Tracystä sen verran että mies testasi Benettonia 1994 Estorilin radalla ja oli ehdolla tiimin toiseksi kuljettajaksi seuraavalle kaudelle ainakin median mielestä ja hän kävi myös vielä myöhemmin 1997 Mclarenin kuskihuhuissa, mutta ei miestä koskaan ykkösissä nähty.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Se oli kyllä suuri harmi. Tracy olisi ollut ainakin mielenkiintoinen kaveri nähdä f1:ssä ja niin myös olisi ollut Greg Moorekin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
F1:siin yrittänyt GLAS-tiimi ei kauden 1990 kesällä näyttänyt pääsevän mukaan f1:siin. Rahoittajia puuttui ja sen vuosibudjetiksi oli arvioitu 40-80 miljoonaa markkaa kaudeksi 1991.

GLAS:in puuhamiehet olisivat itse halunneet ainakin 120 miljoonan markan budjetin ennen f1:siin astumista juurikin kilpailukykyisyyden takia. Lopulta koko tiimihanke kaatui ja sen tilalle tuli Modena tai Lamborghini riippuen nimeämisestä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Moorella taisi olla sellainen ajatus, että hän ei siirry ykkösiin ennen kuin voittaa mestaruuden CART-sarjassa. Hän oli tosiaankin siirtymässä Penskelle, ja täytyy muistaa se, että de Ferran, jonka oli tarkoitus olla Mooren tallikaveri, ajoi mestariksi 2000 ja 2001.
Joo niin Moorella oli tuonlainen ajatus ja Williams oli miehen kanssa keskustellut ainakin kertaalleen 1999.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1997 Ferrarilla henkilöstöä oli 330 ja Williamsilla 210 kappaletta töissä. McLarenilla oli 205 henkilöä tallissa. Lolan arvioitu henkilömäärä oli 70 työntekijää eli sama kuin Minardilla. Ikävä kyllä Lolan suhteen totuus oli lopulta varsin toinen. Siitä lisää seuraavaksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Lolan arvioidun budjetin kaudelle 1997 piti olla 35 miljoonaa dollaria. Budjetti olisi ollut vain hieman Arrowsia pienempi ja sen olisi pitänyt olla Stewartia suurempi. Ikävä kyllä tallin henkilöstö oli vain 35 hengen suuruinen kauden alkuun mennessä ja tallin budjetti oli vain 5 miljoonan dollarin paikkeilla. Tuloksena siitä oli vain katastrofi.

Lolan viimeinen testi f1:ssä surullisen Melbournen jälkeen Silverstonessa osoitti autojen hitauden. Testeissä autot olivat toki nopeampi kuin missään vaiheessa Melbournea, mutta silti 10 sekuntia kärjestä. Lisäksi yhden ainoan kuukauden aikana talli velkaantui 6 miljoonaa dollaria mikä ylitti budjetin ja jonka tuloksena oli sulkeutuminen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1992 Imolan kilpailun lipunhinnat maksoivat 200 markkaa mikä ei houkutellut yleisöä paikan päälle odotettuun malliin. Samoihin aikoihin Lotusilla oli autonkehittely kesken ja budjetin osuuksien arvioitiin jäävän 20 miljoonaa markkaa pienemmäksi kuin oli suunniteltu.

Vuoden 1991 budjetti ylitettäisiin alijäämäisenäkin roimasti ja ylimääräisiä maksuja ei juuri kuljettajilta tarvittaisi. Monacon kilpailuun oli kuitenkin ollut kuljettajien osalta paineita sillä Olivier Beretta halusi päästä ajamaan Monacoon, mutta Herbertin ja Häkkisen onneksi yksittäiseen kilpailuun Berettalta ei rahaa löytynyt tarpeeksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mika Salolla oli vuonna 1994 Aidan kilpailun ohella saada paikka Jordanilla muutamaan muuhunkin kilpailuun Eddie Irvinen ollessa kilpailukiellossa. Salolla oli tosin sponsorien osalta alustavasti ja helpon saatavuuden ohella sovittu vain Aidan kilpailusta. Salon suurin hinta ajoista olisi ollut 10 miljoonaa markkaa.

Se olisi saattanut riittää ilman Aguri Suzukin ja myöhemmin Andrea de Cesarisin tuomia tukisummia muutaman kisan ajosta. Salon F3000-talli oli alustavasti maksamassa 4 miljoonaa markkaa ajoista ja Nokian ja Honkan puolelta piti aluksi tulla molemmilta ainakin 3 miljoonaa markkaa, mutta lopullisesti summa kuitenkin oli vain molempien yhteispotti eli 3 miljoonaa markkaa ja loppuosa olisi tullut 3 miljoonan markan muodossa Mika Salon omasta pussista.

Ikävä kyllä rahasumma jäi lopulta pienemmäksi ja näin kilpailussa ei nähty kahta suomalaista tai myöhemmin kolmea suomalaista f1-kuljettajaa. Toki Suzukassa ja Adelaidessa nähtiin 3 suomalaista. Suzukaan mennessä eräs Salon havittelema ajopaikka eli Lotus tarjosi oikeastaan kenelle tahansa pienenkin alustavan rahasumman tuojalle paikkaa. Alustava summa Salolta oli 10 miljoonaa jeniä eli 500 000 markkaa.

Sillä varmistui paikka loppukaudeksi kun muut maksutallit menivät Salon osalta ja muut potentiaaliset paikanottajat eivät olleet kiinnostuneita tai eivät kyenneet maksamaan Salon hintaa paremmin paikasta. Muutama muu ehdokas ennen Salon tarjousta kieltäytyi ajamasta tallissa tallin onnettoman taloustilanteen vuoksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1988 Tyrrelin toinen kuljettaja Julian Bailey maksoi koko kauden ajoistaan 300 000 dollaria. Osa rahoista meni talousvaikeuksissa kamppailleen tallin laskujen maksuun ja osa meni Jonathan Palmerin palkkaan tallissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ian Scheckter maksoi uransa viimeiseksi jääneestä f1-kaudestaan 1977 Marchille 200 000 dollaria. Summa nähtiin varsin suurena vaikkakaan ei Boy Hayjen summien veroisena kaudella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Alex Ribeiro maksoi myöskin 200 000 dollaria Marchille ajoistaan kaudella 1977. Kaiken kaikkiaan tallille Scheckterin ja Ribeiron tuomat 400 000 dollaria olivat elintärkeitä tallin toiminnan kannalta.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Lolan viimeinen testi f1:ssä surullisen Melbournen jälkeen Silverstonessa osoitti autojen hitauden. Testeissä autot olivat toki nopeampi kuin missään vaiheessa Melbournea, mutta silti 10 sekuntia kärjestä. Lisäksi yhden ainoan kuukauden aikana talli velkaantui 6 miljoonaa dollaria mikä ylitti budjetin ja jonka tuloksena oli sulkeutuminen.
Vaikka Lola valitsi kuljettajikseen Ricardo Rossetin ja Vinzenco Sospirin, niin ainakin myös Tom Kristensen ja Allan McNish kävivät neuvotteluja tiimin kisakuski paikasta ja McNish kerkesi testata autoa ainakin kertaalleen.

Tom Kristensenistä vielä sen verran että hän yritti kaudeksi 1993 päästä Jordanille, jonne olisi pitänyt tuoda 10 miljoonaa Tanskan kruunua mutta tanskalainen tiesi heti, että hän ei pystyisi kokoamaan tuonlaista rahamäärää mutta oli mielissään että F1 tiimi oli hänen palveluksista kiinnostunut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kristensen oli myös varsin tavoiteltu henkilö kaudella 1996 ennen kautta ja kautta 1997 ajatellen. Hän taisi ehtiä ajamaan joitakin promotestejä jossakin huipputallissa kausien 1997-2000 välillä ja Tyrrelin testaajana hän toimikin kaudella 1998 Gabriele Tarquinin kieltäydyttyä isommasta testipestistä tallissa. Tuo huipputalli taisi olla Williams.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuosina 1988-1990 Road Racingin huippukuskien kuten Eddie Lawsonin ja Wayne Raineyn palkat nousivat varsin hulppeiksi. Kevin Schwantz tuli vaatimattoman alun jälkeen myös palkallisesti huipulle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Näin off-topicina Eddie Lawson sai kausilla 1988-1990 14 miljoonaa markkaa kauteen. Lisäksi hänelle maksettiin voitosta ja mestaruudesta 300 000 markkaa mitä pidettiin moottoripyöräilyssä lähes järjettömänä summana.

Lawsonin vuoden 1988 palkan vuoksi Kevin Schwantz ja Wayne Rainey vaativat hulppeat palkankorotukset mieheen ja näin pienten palkkojen aika huippukuskien osalta moottoripyöräilyssä olí tullut päätökseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja näin off-topicin jatkuessa laitetaan kauden 1988 Eddie Lawsonin palkkakin kaudelta. Eddie Lawson tienasi kaudelta yhteensä 16,4 miljoonaa markkaa.

Siitä 14 miljoonaa markkaa oli kaikkien aikojen suurin maksettu kausiraha moottoripyöräilijälle kuninkuusluokassa ja loput 2,4 miljoonaa markkaa tulivat 7 voitosta ja mestaruudesta. Voitosta ja mestaruudesta Lawson sai 300 000 markkaa kustakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1989 Lawson sai kaudelta yhteensä 15,5 miljoonaa markkaa. Summa ei ollut kaikkien aikojen suurin ja itse asiassa se alkoi olla huomattavasti vähemmän kuin Kevin Schwantzin sponsoridiilit ottaa huomioon ja kannoilla kiiri myös Wayne Rainey.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1990 Lawson sai kaudelta 14 miljoonaa markkaa. Loukkaantuminen vei tietysti paljon kaudesta ja Wayne Raineylle se avasi tien kohti mestaruutta ja maailmanmainetta.
 
Ylös