CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15049
Vuoden 1994 alussa tammikuussa Jordanilla oli neljä kuljettajaa ehdolla kaudelle. Eddie Irvine oli kuitenkin aina ykkösvaihtoehto. Jo Adelaiden jälkeisenä maanantaina vuonna 1993 Irvine oli kirjoittanut sopimuksen tallin kanssa. Ainoa ongelma oli kuitenkin sen muuttuminen alustavaksi. Huolimatta tallin sponsoritakeista sopimus Irvinen kanssa oli kaikkea muuta kuin varma.
16 miljoonan dollarin budjettilla Jordan oli kamppaillut kauden 1993 halki ja aluksi näytti siltä, että enempää ei ollut tulossa kaudeksi 1994 rahaa. Lisäksi Irvinen mahdollista jäämistä f1:teen haittaisi Japanin F3000-sarjan tarjoama ennätyspalkka kaudesta 1994 ja Ayrton Sennan vahvat mielipiteet Irvinesta myös Adelaidessa.
Eräässä vaiheessa sovittelua vain Jordanin talousmanageri oli uskaltanut mennä kysymään Sennalta sovintoa Irvinen kanssa. Senna oli vastannut varsin jäisesti ja jos Irvine olisi ollut managerin kanssa niin turpaan olisi voinut tulla toistamiseen sillä eräässä vaiheessa viikonloppua Irvine oli ajatellut Suzukan tilanteesta, että Senna oli hidas. Tilanteen rauhoittamiseksi oli tarvittu Gerhard Bergeriä.
Bergerin mukaan Senna ei ollut lähes vuoteen ennen Irvinea kenellekään niin vihainen. Edellinen melkein turpiinsa saanut kaveri olisi ollut Michael Schumacher ja eräs niistä tilanteista olisi sattunut myös kilpailun jälkeen. Kaudeksi 1994 Irvinen ohella talliin olivat vahvasti ehdolla jälleen Mark Blundell, Martin Brundle ja myös nuori Jos Verstappen.
Verstappen meni kuitenkin lopulta Benettonille vaikka JJ Lehto vei aluksi hänen kisakuskipaikkansa ja Blundell otti Tyrrellin tarjouksen ja lupasi tulla mahdollisesti Jordanille kaudeksi 1995. Martin Brundle oli pitkään kahden vaiheilla. Siirtyminen oli mahdollista Jordanin ohella myös McLarenille tai Williamsille.
Williamsilla kyse olisi ollut enemmän testikuskin hommista vaikka Frank Williams oli tehdä Damon Hillille kaudella 1993 Keket ja korvata hänet kesken kauden Brundlella. David Coulthard kun oli vielä liian nuori.
Ikävä kyllä Sennan meneminen Williamsille ja Hillin voitot vuoden 1993 keskikaudella murskasivat hänen haaveensa. McLarenilla vuorostaan kysymysmerkkinä oli Alain Prostin mahdollinen eläkkeen pyörtäminen. Itse asiassa Jordanin suhteen Brundle neuvotteli melkein viime hetkeen asti ja lopulta McLarenille siirtymisen takasi vain itse Ron Dennis.
Philippe Alliotille ja Yannick Dalmasille McLarenin paikan toteutumattomuus oli pettymys ja samoin Peugeotin moottoriurheilupomoille. Alliot ja Dalmas yrittivät mennä Jordanille isoilla rahasäkeillä kaudeksi 1994, mutta Eddie Jordan kieltäytyi ottamasta heitä talliinsa. Näiden kuljettajien lisäksi myös David Brabham oli ehdolla testaamaan tai ajamaan Jordania, mutta lopulta Brabham meni Simtekille paikkojen täyttyessä.
Eddie Irvinen suostuminen ajamaan Jordanilla kaudella 1994 oli pieni yllätys tallille. Irvine kun olisi saanut 3-5 miljoonaa dollaria kauden 1994 ajamisesta Japanin F3000-sarjassa. Se summa olisi ollut sarjan historian suurin palkka kuljettajalle.
16 miljoonan dollarin budjettilla Jordan oli kamppaillut kauden 1993 halki ja aluksi näytti siltä, että enempää ei ollut tulossa kaudeksi 1994 rahaa. Lisäksi Irvinen mahdollista jäämistä f1:teen haittaisi Japanin F3000-sarjan tarjoama ennätyspalkka kaudesta 1994 ja Ayrton Sennan vahvat mielipiteet Irvinesta myös Adelaidessa.
Eräässä vaiheessa sovittelua vain Jordanin talousmanageri oli uskaltanut mennä kysymään Sennalta sovintoa Irvinen kanssa. Senna oli vastannut varsin jäisesti ja jos Irvine olisi ollut managerin kanssa niin turpaan olisi voinut tulla toistamiseen sillä eräässä vaiheessa viikonloppua Irvine oli ajatellut Suzukan tilanteesta, että Senna oli hidas. Tilanteen rauhoittamiseksi oli tarvittu Gerhard Bergeriä.
Bergerin mukaan Senna ei ollut lähes vuoteen ennen Irvinea kenellekään niin vihainen. Edellinen melkein turpiinsa saanut kaveri olisi ollut Michael Schumacher ja eräs niistä tilanteista olisi sattunut myös kilpailun jälkeen. Kaudeksi 1994 Irvinen ohella talliin olivat vahvasti ehdolla jälleen Mark Blundell, Martin Brundle ja myös nuori Jos Verstappen.
Verstappen meni kuitenkin lopulta Benettonille vaikka JJ Lehto vei aluksi hänen kisakuskipaikkansa ja Blundell otti Tyrrellin tarjouksen ja lupasi tulla mahdollisesti Jordanille kaudeksi 1995. Martin Brundle oli pitkään kahden vaiheilla. Siirtyminen oli mahdollista Jordanin ohella myös McLarenille tai Williamsille.
Williamsilla kyse olisi ollut enemmän testikuskin hommista vaikka Frank Williams oli tehdä Damon Hillille kaudella 1993 Keket ja korvata hänet kesken kauden Brundlella. David Coulthard kun oli vielä liian nuori.
Ikävä kyllä Sennan meneminen Williamsille ja Hillin voitot vuoden 1993 keskikaudella murskasivat hänen haaveensa. McLarenilla vuorostaan kysymysmerkkinä oli Alain Prostin mahdollinen eläkkeen pyörtäminen. Itse asiassa Jordanin suhteen Brundle neuvotteli melkein viime hetkeen asti ja lopulta McLarenille siirtymisen takasi vain itse Ron Dennis.
Philippe Alliotille ja Yannick Dalmasille McLarenin paikan toteutumattomuus oli pettymys ja samoin Peugeotin moottoriurheilupomoille. Alliot ja Dalmas yrittivät mennä Jordanille isoilla rahasäkeillä kaudeksi 1994, mutta Eddie Jordan kieltäytyi ottamasta heitä talliinsa. Näiden kuljettajien lisäksi myös David Brabham oli ehdolla testaamaan tai ajamaan Jordania, mutta lopulta Brabham meni Simtekille paikkojen täyttyessä.
Eddie Irvinen suostuminen ajamaan Jordanilla kaudella 1994 oli pieni yllätys tallille. Irvine kun olisi saanut 3-5 miljoonaa dollaria kauden 1994 ajamisesta Japanin F3000-sarjassa. Se summa olisi ollut sarjan historian suurin palkka kuljettajalle.