Ferrari kiistää tupakan piilomainonnan
F1-sarjassa kisaava Ferrari kiistää äskettäiset väitteet siitä, että tallin auton väritys mainostaisi Marlboron tupakkatuotteita.
Brittiläinen The Times -sanomalehti kertoi loppuviikosta, että joukko lääkäreitä on pyytänyt Britannian ja Espanjan hallituksia puuttumaan Ferrari-tallin autoissaan käyttämään viivakoodiväritykseen.
Lääkärien väitteiden mukaan italialaistalli mainostaa viivakoodivärityksellään alitajuisesti sponsorinsa Philip Morris Internationalin tupakkatuotteita.
Ferrari-tallin taholta väitteet tupakkamainonnasta tyrmätään perättöminä.
- Viimeisten viikkojen aikana on julkaistu artikkeleita, joissa Scuderia Ferrarin ja Philip Morris Internationalin yhteistyön laillisuus on asetettu kyseenalaiseksi. Väitteiden mukaan osa autossa olevasta grafiikasta muistuttaa Marlboro-logoa, jonka lisäksi jopa automme perinteisen punaisen värin väitetään olevan osa tupakkatuotteiden julkisuuskampanjaa, kommentoi Ferrari tiedotteessaan.
- Kummallakaan näistä väitteistä ei ole mitään tieteellistä näyttöä tuekseen. Ne perustuvat joihinkin tutkimuksiin, joita ei ole koskaan julkaistu alan lehdistössä. Mikä tärkeintä, ne eivät ole yhtä totuuden kanssa, jatkoi Ferrari.
Marlboron logot nähtiin Ferrarin autoissa viimeisen kerran kaudella 2007.
- Niin sanottu viivakoodi on kiinteä osa auton väritystä. Scuderian taholta väritystä on muokattu joka vuosi, joskus jopa kesken kauden. Jos kyse olisi mainonnasta, niin Philip Morrisin olisi omistettava siihen tekijänoikeus. Autossa ei ole ollut heidän logoaan tai tavaramerkkiään kauden 2007 jälkeen edes niissä maissa, joiden lainsäädäntö sen sallisi, selitti Ferrari.
(MTV3)