Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Autosportin juttu kulujen noususta:

http://plus.autosport.com/premium/feature/4496/f1-plans-to-avoid-a-financial-storm/

...kuten näkyy niin ei ilmaiseksi luettavissa, mutta F1fanaticissa on pieni lainaus:

“Some are talking of price increases of 300 per cent, or from the current FOTA-negotiated V8 units at £7m/annum for a year’s supply to £20m, which would cripple all but F1′s best-funded operations.”
Toinen lainaus:

While most teams acknowledge a need for a return to controlled track testing, they also recognise that the current model of relying on windtunnel/CFD and track simulations is hardly cheap. Thus compromise is sought, and it appears the RRA's windtunnel:CFD weekly restriction of 60 hours windtunnel equalling 40 CFD teraflops is to be revised, first to 40:40, then further to 30:30, with savings allocated to track testing on a to-be-agreed basis.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tulee mieleen että voisiko olla joku keskitetty FIA:n kontrolloima tuulitunnelikompleksi jossa kaikki tallit testaisivat aerotestinsä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ei. Käytännössä kaikilla on jo tuulitunneli ja tunnelien käyttöä on pystytty rajoittamaan onnistuneesti. Kallis ja hyödytön ajatus.
Tuota kalleutta lisää myös vaikutukset sponssipuolelle, koska tukijoina on myös tekniseen suunnitteluun liittyviä ohjelmistotaloja.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ja siitäkös tappelu tulisi, että kenen kompleksia käytettäisiin.

Ja jos on jo nyt vaikea pitää salassa olevat CAD-mallit salassa (Force India vs Caterham) kun tiimit käyttävät samoja firmoja, niin entäs tuossa tilanteessa...
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Miten mä muistelin että noissa piti olla normaali turbo, minkä lisäksi pakokaasuvispilän avulla tehtäisiin sähköä kerssiä varten.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Sähköisessä turbossa fööniä pyörittää sähkömoottori.
Turbo on synonyymi pakokaasun pyörittämälle ahtimelle, sähköinen ahdin ei olisi turbo vaan sähkön pyörittämä turbiiniahdin.

Sähköhybriditurbossa on sähkömoottori/generaattori turbon akselilla jolloin matalilla kierroksilla voidaan avustaa turbon heräämistä sähköllä ja ahtopaineen ollessa riittävä voidaan generaattorilta ottaa sähkötehoa vaikka kerssin lataamiseen. tms.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Muistelen kun Schumi jokunen kuukausi sitten jutteli että takasiiven aukijääminen on mahdotonta kun ilmanvastus painaa sen pois. No, nyt jäikin miehellä takasiipi jumiin auki...
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Turbo on synonyymi pakokaasun pyörittämälle ahtimelle, sähköinen ahdin ei olisi turbo vaan sähkön pyörittämä turbiiniahdin.

Sähköhybriditurbossa on sähkömoottori/generaattori turbon akselilla jolloin matalilla kierroksilla voidaan avustaa turbon heräämistä sähköllä ja ahtopaineen ollessa riittävä voidaan generaattorilta ottaa sähkötehoa vaikka kerssin lataamiseen. tms.
On ja ei. Kun tuollainen sähköinen "turbo" jolla turbon vaikutus tuotetaan ilman tuota perinteistä metodia, niin niin vain nuo lainausmerkit jäävät tuosta pois.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Olisihan se toki hieman hassua jos sitä nimitettäisiin : Electric - Charger:iksi :D
Kyllähän se yleensä menee niin, että kun olemassaolevasta teknologiasta luodaan uusi sovellus, niin sen kuvaamiseen käytetään olemassaolevaa terminologiaa.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Kyllähän se yleensä menee niin, että kun olemassaolevasta teknologiasta luodaan uusi sovellus, niin sen kuvaamiseen käytetään olemassaolevaa terminologiaa.
Tottahan tuo , turbon kohdalla toki on nimetty varsinkin 80-90 luvulla kaikkea muutakin . Toki edelleenkin nimetään . Itsellä on ainakin muutama tavara minkä nimessä on turbo vaikka niillä ei ole turbon kanssa mitään tekemistä /Off-topic
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Pikanttina lisämausteena saatiin myös vahvistus sille, ettei off-throttle blowing ole edelleenkään kiellettyä. En mä ainakaan muista tästä olleen juttua, mutta FIA on tämän hyväksynyt talvitestien jälkeen.
 

jokke79

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
313
Onko vielä mitään käryä miltä nuo 2014 V6 turbot tulee kuulostamaan?

http://www.youtube.com/watch?v=O3YuSPTVB2Q&feature=related

Nuo tän vuoden Indyt V6 turbolla(torki eri tilavuus ja kierroslukumäärä) kuulostavat upeilta, vähän 80-luvun turbo formuloilta. Paljon brutaalimpi ääni verrattuna nykyisen V8:n kliiniseen ääneen :alppu:
 
Ylös