Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Jos olisivat tähänasti ajelleet varikolla sähköllä ilman ääntä, bbc:n porukka olisi ainakin jo jäänyt alle :D Turhaa kikkailua.

Starttimoottorikin on aika turhake. Itsenäisesti autoja ei kuitenkaan pystytä käynnistämään, eikä nykyään auto sammu kuin kovassa törmäyksessä. Toisaalta starttimoottorin rakentamiseksi ei tarvitsisi lisätä mitään, vain poistaa Kerssin ohjausyksiköstä nopeusrajoitus. Kerssillä saisi sitten tehtyä ikäänkuin työntöstartin polttomoottorille.
Eikö riitä että varikolle tultaessa moottori sammuu ja jatketaan sähkömoottorilla siitä eteenpäin. Ja varikolta posituessa vaihdetaan lennosta vaihde tupaan ja moottori lähtis sillä käymään?
Ikään kuin mäkistartti ilman mäkeä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jos olisivat tähänasti ajelleet varikolla sähköllä ilman ääntä, bbc:n porukka olisi ainakin jo jäänyt alle :D Turhaa kikkailua.

Starttimoottorikin on aika turhake. Itsenäisesti autoja ei kuitenkaan pystytä käynnistämään, eikä nykyään auto sammu kuin kovassa törmäyksessä. Toisaalta starttimoottorin rakentamiseksi ei tarvitsisi lisätä mitään, vain poistaa Kerssin ohjausyksiköstä nopeusrajoitus. Kerssillä saisi sitten tehtyä ikäänkuin työntöstartin polttomoottorille.
Eikö riitä että varikolle tultaessa moottori sammuu ja jatketaan sähkömoottorilla siitä eteenpäin. Ja varikolta posituessa vaihdetaan lennosta vaihde tupaan ja moottori lähtis sillä käymään?
Ikään kuin mäkistartti ilman mäkeä.
Nykyinen KERS:n generaattori/moottori-yksikkö on periaatteessa starttimoottori. Helvetin tehokas sellainen vaan. Se on kytketty kampiakseliin. Ei tarvitse kuin laittaa vaihde vapaalle, virrat päälle ja kers pyörimään. Luulisi että 80 heppasella starttimoottorilla saa koneen käyntiin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Varmaan varikkoporukat pärjäävät hiukan lievemmällä kuulonsuojauksella jos varikkosuoran ajaminen menee sellaiseksi piipityksesksi. Paitsi, että siinä aika vieressä radalla ne autot vetää edelleen polttomoottorit kiljuen. Eli melkoiset ämyrit pitää siinä varikkosuoran piipparissa olla, että kunnolla kuuluu. Todennäköisesti enempi silmän varassa joutunevat ihmiset siellä varikolla sitten olemaan etteivät autojen alle jää.
Toisin sanoen, onko kuulosuojauksen huomioon ottaen nytkään desibeleillä varikon turvallisuuden kannalta juuri merkitystä? Luulisi, että nytkin on aika riskialtista pelkästään niihin peltorien läpi tulevaan ääneen luottaa varikolla steppaillessa.

Whiiiiiiiim brrrrrrr: http://www.youtube.com/watch?v=eRECqhIZwIA
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Toisin sanoen, onko kuulosuojauksen huomioon ottaen nytkään desibeleillä varikon turvallisuuden kannalta juuri merkitystä? Luulisi, että nytkin on aika riskialtista pelkästään niihin peltorien läpi tulevaan ääneen luottaa varikolla steppaillessa.

Whiiiiiiiim brrrrrrr: http://www.youtube.com/watch?v=eRECqhIZwIA
Aktiivisista suojakuulokkeista ikinä kuullut? :)
edit: ellei ole jotku monikanava-vehkeet, niin äänen suunnan hahmottaminen voi olla vaikeampaa kuin ilman kuulokkeita.
edit:2 josta taas tuliki mieleen, ettei olis nykytekniikalla homma eikä mikään piipittää suoraan varikkomiesten korvaan auton etäisyyteen suhteutettua ääntä.. nopeampaa/lujempaa mitä lähempänä joku auto on tai jotenki muuten kertoa, että nyt auto lähestyy ja se voi lähestyä vain yhdeltä suunnalta. Kyllä ne keinot aina löytyy, jos vain kiinnostusta itse sähkötouhuun on (ja tuo ääni olis mukamas ainut este). En väitä mainittuja hyväksi, mutta tapoja on monia.
 
Viimeksi muokattu:

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
Incredible Suspended Deconstruction of an F1 Car

http://www.mymodernmet.com/profiles/blogs/paul-veroude-view-suspended-ii

If you've ever been curious about the makeup of an F1 race car, Dutch artist Paul Veroude has made it very easy for you to find out what's inside one of these speedy vehicles. Using a Mercedes GP Petronas F1, driven by renowned race car driver Michael Schumacher, the artist deconstructed the 2010 model and suspended each piece, right down to the nuts and bolts.

Weighing just over 600 kg, the installation, known as View Suspended II, boasts an overwhelming 3,200 separate parts hovering just off the ground. Most viewers liken the display to a vehicle explosion frozen in time. The unbelievable sculptural installation can be seen in person as the centerpiece at Mercedes-Benz World's F1™ Exhibition in Surrey, UK.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Incredible Suspended Deconstruction of an F1 Car

http://www.mymodernmet.com/profiles/blogs/paul-veroude-view-suspended-ii

If you've ever been curious about the makeup of an F1 race car, Dutch artist Paul Veroude has made it very easy for you to find out what's inside one of these speedy vehicles. Using a Mercedes GP Petronas F1, driven by renowned race car driver Michael Schumacher, the artist deconstructed the 2010 model and suspended each piece, right down to the nuts and bolts.

Weighing just over 600 kg, the installation, known as View Suspended II, boasts an overwhelming 3,200 separate parts hovering just off the ground. Most viewers liken the display to a vehicle explosion frozen in time. The unbelievable sculptural installation can be seen in person as the centerpiece at Mercedes-Benz World's F1™ Exhibition in Surrey, UK.
Kyseessä taitaa kumminkin olla vuoden 2005 BAR Honda...
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Nykyinen KERS:n generaattori/moottori-yksikkö on periaatteessa starttimoottori. Helvetin tehokas sellainen vaan. Se on kytketty kampiakseliin. Ei tarvitse kuin laittaa vaihde vapaalle, virrat päälle ja kers pyörimään. Luulisi että 80 heppasella starttimoottorilla saa koneen käyntiin.
Mutta sitte pitää laittaa toinen sähkömoottori varkolla ajoa varten, vai haluatko kerssillä ajaa ja samaanaikaan pyöritä liikkuessa koko moottoria turhaa?
Kersin siirtäminen kytkimen jälkeen voisi toimia, ja käynnistys tapahtuisi vauhdissa vain päästämällä kytkimen kiinni.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kyseessä taitaa kumminkin olla vuoden 2005 BAR Honda...
Mersu julkaisi nuo kuvat muistaakseni heti 2010, kun aloitti F1:ssä omana tallinaan ja tuo auto taitaa sitä paitsi todellisuudessa olla uudelleen väritetty Brawn BGP 001.

Olisikin edes noin tuore auto, mutta todellisuudessa siinä roikkuu kauden 2003 BAR 005. Siellä se on jo ainakin 6 vuotta roikkunut saaden vain uudet teippaukset pintaan muutaman vuoden välein.. :rolleyes:

http://www.flickr.com/photos/glediator/197509455/ (näissäkin kuvissa auto on jo päivitettu osittain kauden 2006 teippauksilla)
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
2014 sääntömuutoksista pakitetaan: Aerot pysyvät entisellään... :wall:

FIAn mielestä ilmeisesti DRS (ja Pirelli) korjaavat kaikki likaisen ilman ongelmat, joten ei ole tarvetta downforcen vähentämiselle. Huoh.
Jos oltaisiin menty noilla säännöillä mitä aluksi suunniteltiin, niin autot olisivat olleet 5 sekunttia per kierros hitaampia. Näyttävät mopoilta jo nyt. V10 takaisin.:frown:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
(Edit: ketjuja yhdistetty) Tässä koko lista: http://www.fia.com/news/world-motor-sport-council-2012

2014 F1 Technical Regulations

A new draft with numerous changes was discussed and agreed by the F1 Technical Working Group and Powertrain Working Group.

The requirement for cars to be driven exclusively under electric power in the pit lane has been postponed until 2017.

A number of changes have been made to the power unit regulations with the aim of limiting technology in some areas in order to reduce development costs.

Changes made to bodywork design, originally aimed at reducing downforce and drag for increased efficiency, have reverted to 2012 specification.

The minimum weight limit has been raised to compensate for additional power unit weight.
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Jos oltaisiin menty noilla säännöillä mitä aluksi suunniteltiin, niin autot olisivat olleet 5 sekunttia per kierros hitaampia. Näyttävät mopoilta jo nyt. V10 takaisin.:frown:
Muutosten jälkeen joku 3 sekuntia hitaampia ehkä. Jos näillä mennään niin eihän nämä autot kulje suoralla ollenkaan kun on niin säälittävät tehot ja korkea downforce.

Mielummin olisivat vaikka pitäneet 2012 moottorit ja 2014 aerot:thumbup:
 
Ylös