Formula 1 - 2010 - Bahrain: Kilpailu ja jälkipuinti

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Tuosta Overtaking Working Groupista tuli jostain syystä mieleen tämä kuva:
Näytä liitetiedosto 11517

Onhan se toisaalta kyllä hankala keksiä toimivia keinoja lisätä ohituksia ilman että touhu mene ihan pelleilyksi.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Trust me, I know what I'm doing.

Tuosta Overtaking Working Groupista tuli jostain syystä mieleen tämä kuva:

Onhan se toisaalta kyllä hankala keksiä toimivia keinoja lisätä ohituksia ilman että touhu mene ihan pelleilyksi.


Kuten ylläolevalla kaverillakin, tarkoitus oli kuitenkin hyvä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta


Kuten ylläolevalla kaverillakin, tarkoitus oli kuitenkin hyvä.
Ja sai aika usein hommat hoidettuakin, muistaakseni. Pitäisikin varmaan hommata joku kerta toi sarja dvd:llä.

edit. Upsistarallaa, oltiinkin F1-asiapuolella! :eek: No, eipä tossa kisassa enää taida kauheasti olla spekuloitavaa eli varmaan menee kohta lukkoon koko ketju tai jää lopullisesti off-topicin huostaan.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Kausi, jossa on 25 erityylistä rataa:
Näytä liitetiedosto 11514
Aivan loistava oivallus JPP! :thumbup:

Tätä minäkin olen tuolla suunnittelupuolella yrittänyt kertoa, Tilke tekee kaikille kaikkea tyyppisiä ratoja painottuen vain rakennusten arkkitehtuuriin.

Ainostaan vanhat kuskien rakastamat klassikot(Silvestone, Spa, Monza) poikkeavat tästä Tilke mössöstä.

Mitä Bahrainiin tulee niin uusi lisätty osa ei edes teoriassa pysty tarjoamaan yhtään ainutta ohituspaikkaa F1-autoille. Incar kuvasta kun katsoo uuden osan rytmitystä niin eihän tuo ole kuin odottamista milloin seuraava mutka tulee ja se vähäinen nopeuden kasvu suoralla tapetaan aina hitaalla mutkalla, rytmi ja nopeus katoaa ja täten vaikka edellä ajava kuski tekisi major virheen mutkan sisään- tai ulostulossa niin ohi et pääse sitten millään.

Itse jonkin verran rata- ja karting taustaisena rattimiehenä tykkään nimenomaan radoista(taas ne klassikot, Spa, Silvestone, Monza..) joissa nopeutta nostetaan seuraavaan jarrupisteeseen saakka, kova jarrutus ja homma alkaa alusta. Täten jos teen virheen jarrutuksessa, mutkaan sisäänmentäessä ja sieltä ulostullessa takana olevalle tarjoutuu aina mahollisuus oikealla ajolla seuraavaan jarrupisteeseen mentäessä yrittää ohitusta minun virheen takia.
 
Viimeksi muokattu:

keke-82

Well-known member
Liittynyt
31.3.2009
Viestit
188
Sijainti
Espoo
Ei ole mitään sopimusta. Kaikki vaan perustuu tähän pätkään:

Q: (Carlos Miquel - Diario AS) Fernando, are you thinking about the possibility to attack Felipe Massa in the first corner, because normally the strategy of the team could be the same in the race?
FM: No, it’s better not to.
FA: It’s the first race, maybe not. We don’t know, we need to see how we start. Maybe I do a very bad start and maybe I need to defend my position from the fourth and the fifth guy. You never know what’s going to happen at the start.
SV: I think you should attack him.
FA: We both overtake Sebastian and we have a relaxed race after that, I hope. (To Sebastian) Third is OK.
Puidaan vielä sen verran, että Massa näyttää peittävän eka mutkaan tullessa - ei Fernandoa- vaan uhkaavasti lähestyvää Hamiltonia, mikä on jättänyt Alonsolle optiminjan mutkaan ja 'selkeästi' tilaa hyökätä kakkoskurviin sisältä. Ei kukaan kuski jätä eikä saa jättää tuota käyttämättä!
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Puidaan vielä sen verran, että Massa näyttää peittävän eka mutkaan tullessa - ei Fernandoa- vaan uhkaavasti lähestyvää Hamiltonia, mikä on jättänyt Alonsolle optiminjan mutkaan ja 'selkeästi' tilaa hyökätä kakkoskurviin sisältä. Ei kukaan kuski jätä eikä saa jättää tuota käyttämättä!
No ei tietenkään. Kilpaa siellä ollaan ajamassa. Jos Kimi olisi tehnyt Fernandon tempun, niin täällä hehkutettaisiin LOISTAVAA lähtöä ja AGGRESSIIVISTA otetta jolla Kimi MURSKASI Massan totaalisesti. Alonso näki tilaisuuden, ja käytti sen hyväkseen. Siinä on turha takertua vanhoihin haastatteluihin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Turhaan hirnut siellä. OWG ei missään nimessä halunnut viime vuoden diffuusorisotkua, eikä varmasti sitä, että tupladiffut hyväksytään. Ideoissa oli oikeasti järkeä, mutta eihän tätä päästy tuon porsaanreiän takia toteamaan.
Oli niissä teoriassa järkeä, mutta insinöörit olivat liian fiksuja. Tallit (myös OWG:n jäsenet) hyväksyivät diffuusorisäännön vielä senkin jälkeen kun Brawn oli erikseen huomauttanut, että tässä nyt voidaan tehdä vähän enemmän kuin oli tarkoitus.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No ei tietenkään. Kilpaa siellä ollaan ajamassa. Jos Kimi olisi tehnyt Fernandon tempun, niin täällä hehkutettaisiin LOISTAVAA lähtöä ja AGGRESSIIVISTA otetta jolla Kimi MURSKASI Massan totaalisesti. Alonso näki tilaisuuden, ja käytti sen hyväkseen. Siinä on turha takertua vanhoihin haastatteluihin.
Tämmöisiä ei sitten bannata, mutta auta armias jos tähän heittää vastineen, niin puhuu miehestä josta ei saa puhua koska se ajaa nykyään rallia. Ja modet on siivoomassa sanomaasi jonnekin muualle. Joten en laita vastinetta. Olen ihan hiljaa.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Oli niissä teoriassa järkeä, mutta insinöörit olivat liian fiksuja. Tallit (myös OWG:n jäsenet) hyväksyivät diffuusorisäännön vielä senkin jälkeen kun Brawn oli erikseen huomauttanut, että tässä nyt voidaan tehdä vähän enemmän kuin oli tarkoitus.
Brawnin huomautuksen laatuhan on jäänyt hämärän peittoon. OWG:ta voi kyllä syyttää sinisilmäisyydestä, mutta asiahan on niin, ettei McLarenilla (Paddy Lowe), Ferrarilla (Rory Byrne) tai Renaultilla (Pat Symonds) ollut käytössä tupladiffuusoria kauden 2009 alussa.

Toki jos kilpailullista etua on saavutettavissa, ei sitä kukaan jätä käyttämättä. Eikä voi sanoa, että alkukauden 2009 diffuusoripäätös olisi ollut urheilullisesti epäoikeudenmukainen, mutta väitänpähän silti nykyisten ohitusvaikeuksien juontavan juurensa suurelta osin juuri siihen.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Brawn huomautti diffusäännön tulkinnanvaraisuudesta owg:lle siksi, että epämääräisesti ilmaistuna he eivät kuitenkaan pääsisi perille mitä Brawn diffulle aikoisi tehdä, mutta kuitenkin niin, että voisi huomautukseensa myöhemmin vedota saadakseen ratkaisunsa hyväksytyksi. Ja niin tapahtuikin. Olihan Brawn itse mukana sääntöja laatimassa ja myös niitä porsaanreikiä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämmöisiä ei sitten bannata, mutta auta armias jos tähän heittää vastineen, niin puhuu miehestä josta ei saa puhua koska se ajaa nykyään rallia. Ja modet on siivoomassa sanomaasi jonnekin muualle. Joten en laita vastinetta. Olen ihan hiljaa.
Ei kukaan ole ketään tai mitään bannannut Kimin mainitsemisesta.

Tuossa ihan selvästi puhutaan Alonson suorituksesta otsikon mukaisessa kisassa. Siirsin aika-ajotopicista ne Kimiä sivuavat viestit muualle, jossa ei lainkaan puhuttu mitään otsikossa mainitusta aika-ajoista (ja yhden, jossa se oli yhden lauseen loppuhuomautus A4-mittaisessa viestissä offtopicia). Siirron syy ei ollut Kimi, vaan offtopic. Kimin mainitseminen vain ratkaisi sen minne ne siirrettiin.

Myönnän toki, että lähes identtisen keskustelun näkyminen useamman kerran aiemminkin muissa ketjuissa offtopicina madalsi kynnystä.

Yksittäisiä offtopic-viestejä en siirrä, ne eivät häiritse muuta keskustelua, mutta useammalle sivulle levittäytyvä keskustelu täysin aiheen ohi ennen pitkää todennäköisesti siirtyy.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No täällä nyt on otettu vähän itseensä kun Kimiä voi käyttää niin puolesta kuin vastaankin ja jarnaus on heti valmista. Minulle huomautettiin kun kuvailin Massan ajolinjoja Kimin tallikaverina joten kyllä se hieman rajoittaa. Katsotaan nyt selvitäänkö me tästä ollenkaan ennen kuin vuoden päästä kun Kimi tullee takaisin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No täällä nyt on otettu vähän itseensä kun Kimiä voi käyttää niin puolesta kuin vastaankin ja jarnaus on heti valmista.
Sepä se ongelma onkin, kun joku vain mainitsee Kimin, niin siitä hyvin nopeasti kehittyy jarnaus, joka jättää varsinaisen aiheen taakseen ja keskittyy ihan muuhun.

-Edit- Tarkoitan jos Massan ajolinjoja verrattaisiin Heidfeldin tai jonkun muun Sauberin aikaisen tallikaverin ajolinjoihin, niin ei siitä keskustelua syntyisi. Mutta Kimiin verrattaessa joku päättää huomauttaa kenelle autoa optimoitiin tai muuta vastaavaa ja hoplaa, olemme täysimittaisessa Ferrarikeskustelussa ja jossain muualla kuin tässä kaudessa.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Brawn ei kuulunut OWG:hen.

-Edit- ...mutta oli Technical Working Groupin pomo. :eek:
Ei kuulunut joo, mutta siellä oli mukana tekemässä esityksiä ja teknisiä lausuntoja. Sellaisena konsultoivana asiantuntijana em asiastakin huomautti ja toisaalta operatiivisena vaikutti sääntöjen sisältöön jopa itse hyväksyttämisprosesseja enemmän.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei kuulunut joo, mutta siellä oli mukana tekemässä esityksiä ja teknisiä lausuntoja. Sellaisena konsultoivana asiantuntijana em asiastakin huomautti ja toisaalta operatiivisena vaikutti sääntöjen sisältöön jopa itse hyväksyttämisprosesseja enemmän.
Toisin sanoen sisältäkin päin mätä toimielin -> lopputulos kaikkien nähtävillä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mutuahan, tosin useammankin toimittajan silloin se oli, että Brawn olisi laskelmoidusti äkännyt sääntöjen porsaareijän niihin itse vaikuttaessaan. Turvannut selkäänsä huomauttamalla yleisluontoisesti asiasta. Ja hykerrellyt mielessään kun huomautukseen ei kukaan keksinyt tarttua jolloin saattoi ajoissa ruveta suunnittelemaan autoa sen porsaareikänsä ympärille. Mutta kun Brawnista on ns tullut tuttu jo Ferrarivuosien ja Schumi yhteistyön tiimoilta median kertomana, niin kovin uskottavaa tuo em tapahtumien kulku on. Tämä myös selittänee muiden tallipäälliköiden kiukun asiassa.

Nyt on macillä ainakin vähän se meininki, että ottavat hekin koko harmaan skaalan käyttöön - kun kerran säännöt luetaan niin kuin on kirjoitettu eikä niin, kuin on tarkoitettu.
 
Ylös