Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS Season 2010, round 5, Forssa 2 GP

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
860
Tulokset kertoo pääosan mun raportista. Ihmeempiä selityksiä en keksi. Auto ei ollut paras, mutta selkeästi parempaan sillä olisi ollut ainekset muiden aikojen perusteella.

Follo: Nautin siitä taistelusta ja mentiin useampi mutka siten että minä otin T2:een ulkolinjan ja siten hyvän sisääntulon T3:een, kun taas itse käytit T2 sisälinjan ohitukseen jolloin taas T3 ulostulo tuhraantui ja pääsin siinä kuittaamaan takaisin. Hyvää taistelua ja tosiaan renkaat kolisi T3 ulostulossa ja saattoi jossain muuallakin, en muista tarkkaan. Mutta rinnan ajettaessa mentiin aika mukavasti muuten. Pariin jarrutukseen myös rinnakkain. Ymmärrän että oli varmasti turhauttavaa jäädä taakseni ja kärki karkasi. Kuitenkin hyvä taistelu ja ei niistä sijoituksista helpolla halua luovuttaa. Missä muuten sait kiinni mua? Katsoin ainakin että ne kaksi vasuria meni mulla paremmin (parempi exit) kun taas ehkä hukkasin aikaa radan viimeisessä parabolica mutkassa sekä täysivauhtisessa ekassa mutkassa. Näissä pääsit aina kantaan kiinni. Nyt omat aikani oli jo sen verran kehnoja että olisi kiva tietää mikä meni pieleen.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ja raporttia..

Pre-race

Päivä alkoi hyvin lyhyellä tunnin mittaisella aamulenkillä. Keli Hyvinkäällä oli aamulla vielä pilvinen, mutta päivän mittaan pilvet karkasivat. Pienen parkkipaikkasekoilun jälkeen pian hainkin kyytiin PeePeen haalarikasoineen, ja ajeltiin Forssaan, jossa olimme hyvissä ajoin, mutta ei ensimmäisenä. Totkehan siellä oli ollut jo tovin, vaikka törkeästi taktikoi itselleen myöhäisemmän ajoryhmän kuitenkin. :mad_old:

Pikkuhiljaa muutkin saapuivat ja kisan odottelu jatkui haalarien jako karnevaalilla. Jossain vaiheessa tajusin, että haalarit pitäisi kai pikkuhiljaa laittaa päälle, joten vaihdoin uudet kuumat haalarit päälle. Hiki alkoi virtaamaan samantien!

Aika-ajot #4
Ennen ajoja fiilis oli tosi korkea. Aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja rata suorastaan kutsui ajamaan. Heti liikkeelle lähdettyäni huomasin että uudet juoksukenkäni ovat kartingiin huonommat kuin vanhat, joten jatkossa pitää muistaa käyttää niitä vanhoja (tai ostaa karting-kengät). Siitä huolimatta sain kaasujalan pidettyä polkimella ja pääsin suht nopeasti fiilikseen. Täytyy sanoa, että kolmen sade-forssan jälkeen kuivalla ajaminen tuntui todella luxukselta! Tuntui että sain ajettua muutamat tietyt paikat huomattavasti paremmin kuin aiemmin ja olin tyytyväinen suoritukseen. Aika vaikutti kyllä pettymykseltä, mutta muiden erien edetessä havaitsin, että sekin oli ihan hyvä. Samalla autolla ajaneista DickW vain noin puolen sekunnin päässä edessä, 4stroke ja Nipsuhuuli molemmat jäljessä, vaikka ajoivat myöhemmissä erissä ja luultavasti vähän paremmalla pidolla.

Aika-ajojen jälkeen alkoi spekulointi siitä minkä auton kukin saisi kilpailuun. Vaikka oma suoritus oli tosi hyvä niin olin vähän ristiriitaisissa fiiliksissä jo aika-ajon jälkeen. Tuli pieni harmitus siitä että Hämeet Korville sai kaksi A-finaalipaikkaa. Toisaalta heillä on ollut paljon epäonnea alkukaudesta, joten kyllähän tämän heille suo. Minä ja PeePee ajettiin molemmat hyvä aika-ajo autotuuriin nähden, mikä lupailee kuitenkin hyvää tuleviin kisoihin. Kuitenkin ihan kiva tämä tiimisarja, kun tulee tällaista 'leikkimielistä' vääntöä, mikä lisää motivaatioa omaan kilpailemiseen. Päätettiin kuitenkin PeePeen kanssa ottaa kisasta ns. torjuntavoitto...

B-finaali #1
...ja torjuntavoiton metsästyksessä sitten toinen onnistui, ja toinen ei.. Alle tuli ykkönen, joka tuntui samankaltaiselta kuin se nelonenkin.. Ei mikään tykki, mutta ei toisaalta ruoskakaan. Startin jälkeen 4stroke oli rinnalla jo ekan jarrutuksen jälkeisessä ulostulossa, ja kakkosmutkassa taisi painella ulkokautta ohi kakkosellaan. Ei mitään toivoa pysyä perässä, mutta ilokseni huomasin, että pysyin hyvin maradonan ja PeePeen perässä. PeePee pääsi parin kierroksen jälkeen maradonan ohi, ja kuittasin hänet sitten itsekin aika nopeasti. Pystyin seuraamaan PeePeetä hyvin ja olin positiivisesti yllättynyt vauhdistani. PeePeellä kuitenkin ainakin piti olla suht ok auto verrattuna omaani.

Pitkään meni hyvin. Ero PeePeehen oli 1-2 sekuntia ja takana tuleviin useampia sekunteja. Siis vaarallinen tilanne hyvänolontunteelle, joka valitettavasti pääsi yllättämään. Keskittyminen herpaantui ja spinnasin ekan mutkan ulostulossa! Pääsin suht nopeasti matkaan, mutta valitettavasti takaa-ajajat pääsivät aivan perääni kiinni. Yritin koota itseni ja päästä uudelleen karkuun. Ajattelin, että kun pääsin aiemmin karkuun, niin onnistuisin siinä uudestaankin. Välillä pientä kaulaa taisi tullakin, mutta sitten mokasin aina jonkun mutkan ja takana tulevat pääsivät perään.. Lopulta tapahtui jotain ihan käsittämätöntä. Yhdellä kierroksella nukahdin ihan täysin ja mokasin useamman mutkan snadisti siten että Asko pääsi aivan imuun. Lopulta Asko menikin ohi ja samalla myös nipsu pääsi rinnalle. Tuli sitten sellainen jotenkin paniikin omainen fiilis, että on pakko yrittää korjata virheeni ja yritin kuitata menettämäni sijan takaisin. Myöhästyin jarrutuksessa ja osuin Askon kylkeen. Spinnasin ja Nipsukin oli lähellä ajaa kasaan.. Autosta irtosi ketjut, enkä uskaltanut itse alkaa sörkkimään sitä, joten siirsin autoa reunaan ja nousin seisomaan kädet pystyssä. Auto kun jäi niin pahaan paikkaan, että mut näki vasta jarrutuksen alettua ja muutamalla kuskilla tulikin läheltäpititilanne.. Mekaanikko tuli sitten skootterilla, laittoi ketjun paikoille ja jatkoin matkaa.. Kisa oli sitten siinä.. Nopeasti tuli 4stroke takaa ohi ja samalla kisakin päättyi..

After race
Tämä oli toinen kerta peräkkäin kun mokaan kilpailussa, ja Asko pääsee kuittaamaan. Pidimme PeePeen kanssa pikaisen kriisipalaverin jossa totesimme, että Hyvinkäällä on pakko sitten iskeä kunnolla.

Noh.. Loppujen lopuksi olen kuitenkin tyytyväinen suoritukseeni. Vauhti alkaa olla kunnossa, mutta korvien välissä on vielä parantamisen varaa. Ei tässä auta muu kun käydä nyt pari kertaa treenaamassa Hyvinkäällä, ja yrittää sitten ei enempää eikä vähempää kuin A-finaalipaikkaa! Musta tuntuu että mulla saattaa snadi mahdollisuus siihen olla.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Painoani en tiedä, mutta veikkaisin sen olevan ~70.. Oon treenannut kuin hullu, mutta syönyt kuin sika, joten en usko että paino olisi erityisemmin laskenut viimeisten 3 viikon aikana.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Follo: Nautin siitä taistelusta ja mentiin useampi mutka siten että minä otin T2:een ulkolinjan ja siten hyvän sisääntulon T3:een, kun taas itse käytit T2 sisälinjan ohitukseen jolloin taas T3 ulostulo tuhraantui ja pääsin siinä kuittaamaan takaisin. Hyvää taistelua ja tosiaan renkaat kolisi T3 ulostulossa ja saattoi jossain muuallakin, en muista tarkkaan. Mutta rinnan ajettaessa mentiin aika mukavasti muuten. Pariin jarrutukseen myös rinnakkain.
Jooh, nautin minäkin, pari kertaa pelästy tosiaan kun hieras ihan kunnolla yhteen mutta muuten fair game! :thumbup:
edit3. Wope muuten mainitsi että meidän kisaamista olis nauhallakin, saataneen siis pläjäykseen matskua :)
Ymmärrän että oli varmasti turhauttavaa jäädä taakseni ja kärki karkasi. Kuitenkin hyvä taistelu ja ei niistä sijoituksista helpolla halua luovuttaa.
Jep, ihan ymmärrettävää, eikä suoraan sanottuna haitannut muuten kuin että ei nähnyt olisko muiden kyydissä pysynyt.
Mutta kuitenkin kunnon kisaaminen on aina hauskaa, välittämättä sijotuksesta eli no worries :)

Missä muuten sait kiinni mua? Katsoin ainakin että ne kaksi vasuria meni mulla paremmin (parempi exit) kun taas ehkä hukkasin aikaa radan viimeisessä parabolica mutkassa sekä täysivauhtisessa ekassa mutkassa. Näissä pääsit aina kantaan kiinni. Nyt omat aikani oli jo sen verran kehnoja että olisi kiva tietää mikä meni pieleen.
Molempien vasureiden ulostulossa olit selkeesti parempi. Oma vaan ei kiihtynyt ylämäkeen ja äijässäkin oli vikaa kun tulin sieltä huonosti pois :D
(Kummelia lainatakseni "tullaan mutkiin lujaa ja hanakasti mutta sieltä pitää myös päästä pois!" :D)
Oikealle menevä Parabolica oli sulle paha, menit aina liian ulos, #2:lla pääsi hyvin pitään sisälinjan...
Ekaan jarruun mielestäni pääsin myöhemmin kuin sä, mutta linja oli toki hanurista.
Viimenen vasuri mentiin mutkaan sisään tasatahtia, sulla parempi ulostulo.
Viimenen & eka mutka mulla paljon parempia, sain ajettua ne ihan täysillä tolla #2:lla...

edit. Nähdäkseni sun ajo oli joissain paikoissa varovaista, mutta en tiedä sit johtuko autosta tai
niin kuin mulla että oli vana linjat hukassa kun ei ole vuoteen tuolla ajanut kuivalla...
edit2. En tiedä sitten tuon #2:n kiihtyvyydestä, miettinyt nyt jälkikäteen sitä ja muistan että se pätki
ihan hulluna lämppäkierroksella kun koneen kierrokset oli alhaalla = tulppa likanen tmv. ?
Noh en tiedä, en kuitenkaan saanut siitä parasta irti, se on tosiasia :)
 
Viimeksi muokattu:

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
No raapustellaanpa vähän (säälin keräys mielessä).

Aika-ajoihin sain päivän selkeästi parhaan auton, #2:n. Alku ei ollut mitenkään vahva, suoraan varikolta vedin ensimmäisen tiukan mutkan jarrutuksessa nurmikolle ja sinne auto jumiin :D. Apu saapui paikalle ja kohta olinkin taas rataa kiertämässä. Sain rytmistä kiinni, mutta en oikein tiennyt olinko nopea vai hidas, joten päädyin päästämään kouvon ja pari muutakin ohitseni. Katselin hetken aikaa heidän ajolinjojaan, kunnes tajusin että hei, miekin pystyn tuohon. Jätin eteen n. sekunnin verran tilaa ja ajoin pari kierrosta todella nopeaa aikaa hakien, ja kai se sitten onnistui kun B-finaalista aukesi paikka. Kaikenkaikkiaan meni kai ihan kohtalaisesti, en kuitenkaan ollut koskaan ajanut Forssassa enkä niin tehokkaalla autolla. Aika-ajon jälkeen satoi kehuja foorumilaisilta, otin ne vastaan, mutta silti takaraivossa kummitteli olo, että autolla oli enemmän kuin hiukan vaikutusta suoritukseeni.

Kisassa alle sattui #5. Vaikea uskoa, että se olisi ollut toiseksi paras auto, mutta kai en vain osannut sopeuttaa ajoani siihen. Olin jatkuvasti vaikeuksissa pidon kanssa jarrutuksissa, ja jostain syystä auto puski aivan tolkuttomasti kiihdyttäessäni ulos oikealle kääntyvistä mutkista. Olin myös yleisesti vähän pihalla, sillä en ollut aiemmin ajanut kisaa useamman kuin kahden kuskin kanssa samaan aikaan. Startti meni ihan hyvin, mutta ensimmäisen mutkan ulostulo meni pipariksi, ja sen jälkeen olisi jo moni tullut ohi ilman ohituskieltoa. Sitten tappelin siinä autoni kanssa ja yritin pitää paikkani, mutta kun toiseen tiukempaan mutkaan tuli kaveria rinnalle vasemmalta ja oikealta, en voinut kuin antaa tilaa. Lopulta pääsin jotakuinkin sinuiksi auton kanssa ja luulen, että olisin voinut pitää viidennen tilan maaliin asti. Jossain välissä edessäni joku veti vähän leveäksi ja pääsin kantaan kiinni, mutta ohituspaikkaa ei vain löytynyt, ja lopulta auton kanssa tapellessani hänkin karkasi. Lopulta tuli se kisani päätös, kun taitettuani sisään ensimmäiseen mutkaan vasen eturengas lähti omille teilleen ja auto suoraan hiekan yli heinikkoon. Onneksi ei sattunut kilpakumppaneita tai muutakaan siihen eteen. Kisa jäi näin ollen vähän torsoksi, mutta tuntui voimakkaasti, että olisin pystynyt parempaankin. Se on kai todistettava itselle sitten Hyvinkäällä, mikäli sinnekin tulen.

Kiitokset järjestelyporukalle työstä, jota kisan eteen teitte/teette. Lisäksi kiitokset kanssafoorumisteille lämpimästä vastaanotosta. Ja erityisesti kiitos jokaiselle joka luki tämän tarinan kokonaan :tongue:.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Myöhästyin jarrutuksessa ja osuin Askon kylkeen.
Itse asiassa et mielestäni aivan osunut, hyvin lähellä se kyllä oli. En ainakaan muista mainittavaa kolausta. :) No siitä ainakin olen varma, että pääsin hyvällä vauhdilla jatkamaan matkaa, joten en kärsinyt tästä onnekseni yhtään.
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Aivan totta, viimeaikaiset ajomäärät vaikuttavat kyllä myös (ja 4str taitaa olla hiukan sua painavampi? Eli ihan 6 kymppää ei pelkästä ajotaidosta tullu...).
Itse ajoin 4stroken kanssa ristiin kahdella autolla:
#1 Cmn 41,81 - 4str 42,08
#4 4str 42,40 - Cmn 42,01
Eli tuon 3-4 kymppää meillä sillä kertaa, kahdella eri autolla.
Forssa Circuitia olen kanssa hangannut niin paljon (jopa Corollalla kierroksen:)).
Joo ei pelkästään ajotaidolla tuo ero tullut. 4stroken voimien säästäminen vaikutti samoin kuin myös about 4 kg (arvio) painoerokin edes vähän näkyy kellossa.

Sulla ja DickW:llä oli vauhti kohdallaan kun olitte autojenne nopeimmat, #4:lla DickW pari kymppää sua nopeampi, mutta ajoi sillä aika-ajossa, sinä kisassa. DickW:n aika #7:lla pelottavan kova.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Joo ei pelkästään ajotaidolla tuo ero tullut. 4stroken voimien säästäminen vaikutti samoin kuin myös about 4 kg (arvio) painoerokin edes vähän näkyy kellossa.
Joo, kyllä kaikki pienetkin seikat huomioi kun arvioi. 4kg ehkä 0,15s/krs. Ja toki b-fin autot hieman erilaisia, kuin a:ssa. Esim. WoPen auto hyytyi pitkin a-finaalia mun mielestä.

Sulla ja Dickillä oli vauhti kohdallaan kun olitte autojenne nopeimmat, #4:lla DickW pari kymppää sua nopeampi, mutta ajoi sillä aika-ajossa, sinä kisassa. DickW:n aika #7:lla pelottavan kova.
Joo Dickin aika ehkä lähes linjassa vrt. PeePeehen mutta huomionarvoinen seikka että se tuli tuolla c- ja a-finaalin välissä noin suurella nopeuspiikillä. Harmi homma kun mies ajaa perkuleen hyvin mutta autoerot pudottaa kauas kärjestä (se tosin värittää ja antaa mahkuja useammille yltää a:hankin). Sulla ollu kivat kisa-autot Kaanaassa, Hyvinkäällä ja Forssassa :) Ei sun vika tietenkään, ne arvotaan jatkossakin. Keinotekoisestihan pistetilannetta pystyisi kontrolloimaan antamalla kärkimiehelle heikompia kisa-autoja muttei siinä ole mieltä kisasarjana. Tuurikin on yksi ominaisuus, johon et voi vaikuttaa. Ei millään pahalla mutten halua toivottaa onnea seuraavaan kisaan :D Katsotaan vaan miten menee :)

Itseni rankkaan kyllä sun ja Nastyn taakse mutten tuollaisella piste-erolla. Kaanaassa no chance, Forssassa a little, ja Hyvinkäällä samantasoisella autolla voin aika hyvin haastaakin painon merkatessa paljon vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Sulla ollu kivat kisa-autot Kaanaassa, Hyvinkäällä ja Forssassa :) Ei sun vika tietenkään, ne arvottiin ja arvotaan jatkossakin. Keinotekoisestihan pistetilannetta pystyisi kontrolloimaan antamalla kärkimiehelle heikompia kisa-autoja muttei siinä ole mieltä kisasarjana. Tuurikin on yksi ominaisuus, johon et voi vaikuttaa. Ei millään pahalla mutten halua toivottaa onnea seuraavaan kisaan :D Katsotaan vaan miten menee :)
Autotuurista kisoissa saa syyttää onnentyttö Timanfayaa ;) Toivotan sitten itse itselleni onnea :D
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Autotuurista kisoissa saa syyttää onnentyttö Timanfayaa ;) Toivotan sitten itse itselleni onnea :D
Kokeillaan näin päin

OIKEIN PALJON ONNEA HYVINKÄÄN KISAAN:ahem:............:rolleyes:

(ei saa ottaa vakavasti)
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Kiva katsoa kaverin onnistumista muttei joka kerta :D Hyvin oot ajanukkin :thumbup:
Se on kyl harmi homma ettei olla päästy kisoissa ajamaan samanlailla kilpaa kun erilliskisoissa forssassa ja hyvinkäällä missä näytit että vauhtia kyllä riittää kun on kuskeilla tasaiset autot.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Se on kyl harmi homma ettei olla päästy kisoissa ajamaan samanlailla kilpaa kun erilliskisoissa forssassa ja hyvinkäällä missä näytit että vauhtia kyllä riittää kun on kuskeilla tasaiset autot.
Siksi mua kiehtookin ne erillistestit kun saadaan vapaasti vaihdella autoja. Olen tyytyväinen aikoihini testeissä, Turku tammikuu, Myllypuro maaliskuu,, Hyvinkää kesäkuu (ja se viime syksyinen), Forssa kesäkuu...
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Itseni rankkaan kyllä sun ja Nastyn taakse mutten tuollaisella piste-erolla. Kaanaassa no chance, Forssassa a little, ja Hyvinkäällä samantasoisella autolla voin aika hyvin haastaakin painon merkatessa paljon vähemmän.
Tasoitusta tietysti annat kaanassa ja forssassa mikä näkyy myös pisteissä samoinkuin heikot kisa-autot mutta ajotaidollisesti näkisin että eroa sulla, nastylla ja mulla suuntaan tai toiseen varmasti hyvin vähän.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Tasoitusta tietysti annat kaanassa ja forssassa mikä näkyy myös pisteissä samoinkuin heikot kisa-autot mutta ajotaidollisesti näkisin että eroa sulla, nastylla ja mulla suuntaan tai toiseen varmasti hyvin vähän.
Samoilla linjoilla. 15 vuotta ajaneena, ja ajotaitoihini uskovana pakkokin olla. Mutta olette te inhottavan nopeita :)
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Samoilla linjoilla. 15 vuotta ajaneena, ja ajotaitoihini uskovana pakkokin olla. Mutta olette te inhottavan nopeita :)
Kun on lisäksi Wope ym. ajamassa lisäksi voitoista niin tosissaan saa painaa menemään mikä onkin tämän sarjan yksi hienous:)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Kun on lisäksi Wope ym. ajamassa lisäksi voitoista niin tosissaan saa painaa menemään mikä onkin tämän sarjan yksi hienous:)
B-finaalitkin ovat jo keskimäärin melko kovatasoisia. Kuskit kehittyy ja te veljekset tulleet mukaan.
 

Puhis

Banned
Liittynyt
20.11.2009
Viestit
1449
Sijainti
Pukinmäki, Helsinki
Jos 4kg on 0,15s/kierros niin 30kg mikä mulla on ilmeisesti Jacquekseen ja Nipsuun eroa on merkonomimatikalla 1,125 eli n. 1,1s/kierros... Autoilla #6 ja #7 on Kouvon ensimmäisen kaavion mukaan eroa 0,43 sekuntia minun eli #6 eduksi. Nopeimmat kierrokset kilpailussa olivat meikulla ja Nipsulla olivat Nipsun 42.766 ja mun 43.397. Näistä tulee eroa 0,631 sekuntia.

Näin ollen, kun otetaan painoero eli 1,125 sekuntia ja vähennetään siitä autoero 0,430 sekuntia saadaan tulokseksi 0,695 sekuntia, jotka hävisin Nipsulle painon takia. Tästä johtopäätöksenä voidaan todeta, että samanpainoisena kuin Nipsu ja samalla autolla olisin ajanut häntä 0,064 sekuntia nopeammin kisassa. :ahem:


Tämä tietenkin vain spekulointia, mutta kuitenkin. :eek:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Joo, Puhis. Raketit ovat aika herkkiä painovaikutukselle. Oma arvioni Forssan ratakierroksesta 25kg/1sek. Radan hlökunnan 20kg/1sek. Siinä se kumminkin pyörii. Mutta siis, kuten todettua, erästä toiseen vaikea tietää autojen senhetkisiä tasoja. Poikkeuksellisen paljon näytti heittelehtivän.
 
Ylös