Kuten se on myös muunkin kaluston suhteen...Renkaat on kaikilla samat ja renkaista parhaan hyödyn irtiottaminen suorituskyvyssä ja kestävyydessä on yksi oleelinen osa kilvanajoa.
Tätähän se oli. En tykkää ollenkaan siitä että puolet kisasta ajellaan puolitehoilla että päästään yleensä maaliin asti. Pitäs pystyä ajamaan ja repimään siitä autosta kaikki irti kilpailun aikana. Nyt se on semmosta säästelyä koko ajo. Tämä tankkauskieltokin on hölmöä minusta koska sehän vain vie yhden jännittävän elementin pois kisasta. Ja sekin vielä oli joku aika sitten että bensamäärät julkistettiin ennen kisaa niin oli typeryyttä kerrakseen. Kaikki tiesi kaikkien taktiikat ennen kuin kisa alkoikaan.Näkisin, että tätä se oli jo viime kaudella. Parhaimmillaan säästeltiin bensaa ja renkaita.
Ahaa, et siis kommentoinutkaan pelkästään tämän vuoden renkaita...Tätähän se oli. En tykkää ollenkaan siitä että puolet kisasta ajellaan puolitehoilla että päästään yleensä maaliin asti. Pitäs pystyä ajamaan ja repimään siitä autosta kaikki irti kilpailun aikana. Nyt se on semmosta säästelyä koko ajo.
No toki ainahan se on ollut niin että säästelyä tapahtuu, mutta kyllähän sitä nyt paljon enemmän on. Kun pitää säästellä sekä renkaita joista tippuu suorituskyky hyvin nopeasti sekä bensaa niin yhtä säästelyähän se vain on. Jos pirellit ei tosiaan kestä kovin montaa kierrosta hyvänä vaan kierrosajat tippuu melkein parin kierroksen jälkeen sekunnilla.Ahaa, et siis kommentoinutkaan pelkästään tämän vuoden renkaita...
Logiikkasi tai matematiikkasi tämän takana on?No toki ainahan se on ollut niin että säästelyä tapahtuu, mutta kyllähän sitä nyt paljon enemmän on. Kun pitää säästellä sekä renkaita joista tippuu suorituskyky hyvin nopeasti sekä bensaa niin yhtä säästelyähän se vain on.
Se, että autot ovat koko ajan lähes optiminopeita (mitä ne olivat ennen tankkaus- ja rengasrajoituksia) nimenomaan johti tylsiin kilpailuihin. Kun kenenkään vauhti ei missään vaiheessa olennaisesti muuttunut, ajettiin kiltisti jonossa.Tätähän se oli. En tykkää ollenkaan siitä että puolet kisasta ajellaan puolitehoilla että päästään yleensä maaliin asti. Pitäs pystyä ajamaan ja repimään siitä autosta kaikki irti kilpailun aikana. Nyt se on semmosta säästelyä koko ajo.
No nyt ei tiedä, koska rengaskulutusta tai -taktiikkaa ei yhtä selvästi etukäteen näe.Tämä tankkauskieltokin on hölmöä minusta koska sehän vain vie yhden jännittävän elementin pois kisasta. Ja sekin vielä oli joku aika sitten että bensamäärät julkistettiin ennen kisaa niin oli typeryyttä kerrakseen. Kaikki tiesi kaikkien taktiikat ennen kuin kisa alkoikaan.
Mitä sillä tankkauksella saavutettaisiin lisää? Tankkaus ja renkaanvaihto kuitenkin tehtäisiin samalla stopilla, joten mikään ei olennaisesti muuttuisi nykyisestä, paitsi että olisi tarpeeton vaaratekijä varikolla. Tai no, tottakai varikkokäynnin epäonnistumisen riski lisääntyy, mutta yleisesti kun on toivottu ratkaisujen tapahtuvan enemmän nimenomaan radalla eikä varikolla.Kyllä tankkaus pitäisi minun mielestä saada vielä takaisin kuluvien renkaiden rinnalle. Erilaiset taktiikat ovat kumminkin osa lajia. Tosin renkaiden kuluminen ja erilaiset bensataktiikat ovat nekin turhia jos autoilla ei voi ohittaa.
Asiaa. Edelleen ohjelmassa on tuo pakollinen renkaanvaihto, jonka sais mun puolesta heivata historian hämäriin. Se ohjaa tiimejä liikaa pohtimaan sitä stopin ajankohtaa, kun jokaisen on sellainen jossain välissä pakko suorittaa.mutta yleisesti kun on toivottu ratkaisujen tapahtuvan enemmän nimenomaan radalla eikä varikolla.
Minä tykkään. Näin tämän pitääkin olla. Eikä mitään Playstation F1:tä jossa voi vetää ihan niin kovaa kuin lystää eikä renkaita saa mitenkään rikki tai kulutettua liikaa, kuten on ollut viime vuosina. Siinä se kuskin taso mitataan kun pitää osata olla nopea (aika-ajo, kisan ratkaisevat kierrokset), mutta myös fiksu ja pyrkiä optimoimaan kaluston/renkaiden suorituskyky pitkällä matkalla, eikä vain ajaa suu vaahdossa ajattelematta.Ei kyllä Batman tykkää yhtään tästä suuntauksesta. Tämä on nyt menossa tämmöseks ''kuka säästää parhaiten renkaita'' F1.
No nyt kyllä näyttää siltä, että varikkokäyntejä on pikku pakko suorittaa vaikkei tuota sääntöä olisikaan.Asiaa. Edelleen ohjelmassa on tuo pakollinen renkaanvaihto, jonka sais mun puolesta heivata historian hämäriin. Se ohjaa tiimejä liikaa pohtimaan sitä stopin ajankohtaa, kun jokaisen on sellainen jossain välissä pakko suorittaa.
Juu, enkä sitä pahana asiana pidäkään. Bridgestonen renkailla oli vaan mielestäni liian usein kyse siitä, että ajettiin jonkun matkaa, sitten joku syöksyi varikolle, ja lähes kaikki muut joutuivat apinoimaan saman taktiikan puolustaakseen sijoitustaan. Eli kovinkaan suurta variaatiota ei taktiikoissa nähty. Tai löytyi sieltä aina joku Kobayashi, joka yritti riskillä vetää kovilla renkailla pitkään ja hyötyä lopussa paremmasta pidostaan.No nyt kyllä näyttää siltä, että varikkokäyntejä on pikku pakko suorittaa vaikkei tuota sääntöä olisikaan.
Webber:"The second run I tried to look after it even more and it was like driving an out-lap, very slow and not particularly exciting. It lasted a little bit longer but it didn't feel like I was really racing the car."
Eli Hamiltonin mielestä autoa täytyy ajaa niin varovaisesti, että se ei enää tunnu kilpa-auton ajamiselta. Webberin mukaan taas nopeuserot ovat niin suuret, että sijoituksista ei enää käydä taisteluita, vaan nopeampi auto vain ajaa ohi. Webber ei mainitse, mutta minulle tuli heti mieleen, että tämä uusi takasiipi ei ainakaan tee noista taisteluista sen parempia.[--]that we're going to have such a big difference in speed that if someone is doing something different and you're trying to go longer or whatever, it won't be a fight, you'll just go straight through and disappear.
Mun mielestä se on yksi osa ajotaitoa, että pystyy ajamaan mahdollisimman kovaa ja kuluttamaan renkaita mahdollisimman vähän. On hienoa jos renkaat myös ovat sellaisia, että huono liian kuluttava ajotapa näkyy herkemmin. Toisaalta tämä mahdollistaa myös entistä paremman riskinottomahdollisuuden.No toki ainahan se on ollut niin että säästelyä tapahtuu, mutta kyllähän sitä nyt paljon enemmän on. Kun pitää säästellä sekä renkaita joista tippuu suorituskyky hyvin nopeasti sekä bensaa niin yhtä säästelyähän se vain on. Jos pirellit ei tosiaan kestä kovin montaa kierrosta hyvänä vaan kierrosajat tippuu melkein parin kierroksen jälkeen sekunnilla.
On renkaan käyttäytyminen millainen tahansa, niin se suosii aina jotakin ajotyyliä. Kun renkaan kesto on hyvä, se suosii runttaavaa tyyliä, jos taas kuluminen on nopeampaa se suosii pehmempää ja jouhevampaa tyyliä. Tuo Webberin kommentti on sinä suhteessa jännä, että kaikilla kuskeilla lienee startissa uudet renkaat ja ne myös kuluvat kisan mittaan kaikilla.Onko se renkaiden kuluminen nyt kuitenkaan niin hieno asia? Mixed response to Pirelli wear rates
Hamilton:
Webber:
Eli Hamiltonin mielestä autoa täytyy ajaa niin varovaisesti, että se ei enää tunnu kilpa-auton ajamiselta. Webberin mukaan taas nopeuserot ovat niin suuret, että sijoituksista ei enää käydä taisteluita, vaan nopeampi auto vain ajaa ohi. Webber ei mainitse, mutta minulle tuli heti mieleen, että tämä uusi takasiipi ei ainakaan tee noista taisteluista sen parempia.
Tuossa jutussa on vielä puhetta Pirellin saderenkaista, joita päästiin testaamaan eilen. Ovat kuulemma tolkuttoman hitaita, mutta kestivät esim. Webberin autossa 43 kierrosta. Eli Pirelli yrittää näköjään saada sadekisoista tylsiä ja kuivan kelin kisoista yhtä renkaidenvaihtorulettia.
Katsotaan nyt taas ensin... Renkaita opitaan vielä käyttämään paremmin ja radan lämpökin vielä nousee, jollon ainakin liukumisen ja kuorimisen luulis vähän vähentyvän. Lisäksi ne on samat edelleen kaikille.Onko se renkaiden kuluminen nyt kuitenkaan niin hieno asia? Mixed response to Pirelli wear rates
Webberiltä kuultiin myös tällaista:Onko se renkaiden kuluminen nyt kuitenkaan niin hieno asia? Mixed response to Pirelli wear rates
Joten odottellaan nyt kunnes nähdään renkaat itse kisoissa. Ja vielä muistuttaisin, että suurin osa ykkösiä seuraavasta maailmasta nimenomaan halusi Pirellin tekevän heikommin kestäviä renkaita. Siinä ne nyt sitten on, ja valitus sen kun jatkuu.Mark Webber sanoi:"This has happened in the past. Last year at Jerez we were completely s**tting ourselves with the Bridgestones doing long runs, thinking 'oh my God, we're going to be stopping every...' you know, then we get to the first races and drive around all day [on one set]," said Webber. "We need to go racing."