Pirelli, virallinen rengastoimittaja

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Renkaat on kaikilla samat ja renkaista parhaan hyödyn irtiottaminen suorituskyvyssä ja kestävyydessä on yksi oleelinen osa kilvanajoa.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Näkisin, että tätä se oli jo viime kaudella. Parhaimmillaan säästeltiin bensaa ja renkaita.
Tätähän se oli. En tykkää ollenkaan siitä että puolet kisasta ajellaan puolitehoilla että päästään yleensä maaliin asti. Pitäs pystyä ajamaan ja repimään siitä autosta kaikki irti kilpailun aikana. Nyt se on semmosta säästelyä koko ajo. Tämä tankkauskieltokin on hölmöä minusta koska sehän vain vie yhden jännittävän elementin pois kisasta. Ja sekin vielä oli joku aika sitten että bensamäärät julkistettiin ennen kisaa niin oli typeryyttä kerrakseen. Kaikki tiesi kaikkien taktiikat ennen kuin kisa alkoikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tätähän se oli. En tykkää ollenkaan siitä että puolet kisasta ajellaan puolitehoilla että päästään yleensä maaliin asti. Pitäs pystyä ajamaan ja repimään siitä autosta kaikki irti kilpailun aikana. Nyt se on semmosta säästelyä koko ajo.
Ahaa, et siis kommentoinutkaan pelkästään tämän vuoden renkaita... :)
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Ahaa, et siis kommentoinutkaan pelkästään tämän vuoden renkaita... :)
No toki ainahan se on ollut niin että säästelyä tapahtuu, mutta kyllähän sitä nyt paljon enemmän on. Kun pitää säästellä sekä renkaita joista tippuu suorituskyky hyvin nopeasti sekä bensaa niin yhtä säästelyähän se vain on. Jos pirellit ei tosiaan kestä kovin montaa kierrosta hyvänä vaan kierrosajat tippuu melkein parin kierroksen jälkeen sekunnilla.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No toki ainahan se on ollut niin että säästelyä tapahtuu, mutta kyllähän sitä nyt paljon enemmän on. Kun pitää säästellä sekä renkaita joista tippuu suorituskyky hyvin nopeasti sekä bensaa niin yhtä säästelyähän se vain on.
Logiikkasi tai matematiikkasi tämän takana on?

Jos näin olisi, niin se yks fiksu talli joka osaisi renkaita säästää kisaa varten voittaisi sata nolla... Kuten todettua, renkaat on samat kaikille ja niitä on kaikilla yhtä paljon. On kaikki renkassarjansa voinu aikasempinakin vuosina käyttää loppuun jo ennen kisaa...niin halutessaan.

Eiköhän nuo osaa laskea rengassarjansa ja niiden kulumisen siten, että kisasta selvitään mahdollisimman nopeasti maaliin asti. Usein se joka tässä parhaiten onnistuu on voittaja. ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tätähän se oli. En tykkää ollenkaan siitä että puolet kisasta ajellaan puolitehoilla että päästään yleensä maaliin asti. Pitäs pystyä ajamaan ja repimään siitä autosta kaikki irti kilpailun aikana. Nyt se on semmosta säästelyä koko ajo.
Se, että autot ovat koko ajan lähes optiminopeita (mitä ne olivat ennen tankkaus- ja rengasrajoituksia) nimenomaan johti tylsiin kilpailuihin. Kun kenenkään vauhti ei missään vaiheessa olennaisesti muuttunut, ajettiin kiltisti jonossa.

Kisat olivat 80-luvulla jännittäviä ja tapahtumarikkaita juuri siksi, että autojen kilpailukykyisyys vaihteli kisan kestäessä. Renkaat ja jarrut kuluivat, vaihteita saattoi kadota ja tuli muita mekaanisia vikoja, autot kevenivät muuttaen keskinäisiä nopeuseroja ja kuskit väsyivät. Nykyisen ammattimaisuuden ja tietämyksen vuoksi suurin osa noista tekijöistä on poissa, mutta keveneminen ja renkaiden kuluminen voidaan edelleen sisällyttää lajiin.

Bridgestonen ongelma oli liiallinen kestävyys. Niiden suorituskyky ei heikentynyt juuri ollenkaan kierrosten myötä, joten autojen suorituskyvyissä ei tapahtunut suuria heittoja. Pirellit tulevat (näillä näkymin) kulumaan nopeammin ja selvemmin (sekuntikaupalla), joten erot nopeudessa on yleisönkin havaittavissa ja taktikointi nousee merkittävämpään asemaan.
Tämä tankkauskieltokin on hölmöä minusta koska sehän vain vie yhden jännittävän elementin pois kisasta. Ja sekin vielä oli joku aika sitten että bensamäärät julkistettiin ennen kisaa niin oli typeryyttä kerrakseen. Kaikki tiesi kaikkien taktiikat ennen kuin kisa alkoikaan.
No nyt ei tiedä, koska rengaskulutusta tai -taktiikkaa ei yhtä selvästi etukäteen näe.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kyllä tankkaus pitäisi minun mielestä saada vielä takaisin kuluvien renkaiden rinnalle. Erilaiset taktiikat ovat kumminkin osa lajia. Tosin renkaiden kuluminen ja erilaiset bensataktiikat ovat nekin turhia jos autoilla ei voi ohittaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä tankkaus pitäisi minun mielestä saada vielä takaisin kuluvien renkaiden rinnalle. Erilaiset taktiikat ovat kumminkin osa lajia. Tosin renkaiden kuluminen ja erilaiset bensataktiikat ovat nekin turhia jos autoilla ei voi ohittaa.
Mitä sillä tankkauksella saavutettaisiin lisää? Tankkaus ja renkaanvaihto kuitenkin tehtäisiin samalla stopilla, joten mikään ei olennaisesti muuttuisi nykyisestä, paitsi että olisi tarpeeton vaaratekijä varikolla. Tai no, tottakai varikkokäynnin epäonnistumisen riski lisääntyy, mutta yleisesti kun on toivottu ratkaisujen tapahtuvan enemmän nimenomaan radalla eikä varikolla.

Itse tosin olen aikaisemmissa sääntöehdotusketjuissa ehdottanut sitä, että mikäli molemmat sallitaan, tankkausta ja renkaanvaihtoa ei saisi suorittaa samalla stopilla.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
mutta yleisesti kun on toivottu ratkaisujen tapahtuvan enemmän nimenomaan radalla eikä varikolla.
Asiaa. Edelleen ohjelmassa on tuo pakollinen renkaanvaihto, jonka sais mun puolesta heivata historian hämäriin. Se ohjaa tiimejä liikaa pohtimaan sitä stopin ajankohtaa, kun jokaisen on sellainen jossain välissä pakko suorittaa.

Tankkaamisen sallimisella ei mielestäni saavutettaisi yhtään mitään. Varikkotaktiikka nousisi vain vielä suurempaan rooliin itse radalla tapahtuvan taistelun sijaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei kyllä Batman tykkää yhtään tästä suuntauksesta. Tämä on nyt menossa tämmöseks ''kuka säästää parhaiten renkaita'' F1.
Minä tykkään. Näin tämän pitääkin olla. Eikä mitään Playstation F1:tä jossa voi vetää ihan niin kovaa kuin lystää eikä renkaita saa mitenkään rikki tai kulutettua liikaa, kuten on ollut viime vuosina. Siinä se kuskin taso mitataan kun pitää osata olla nopea (aika-ajo, kisan ratkaisevat kierrokset), mutta myös fiksu ja pyrkiä optimoimaan kaluston/renkaiden suorituskyky pitkällä matkalla, eikä vain ajaa suu vaahdossa ajattelematta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Asiaa. Edelleen ohjelmassa on tuo pakollinen renkaanvaihto, jonka sais mun puolesta heivata historian hämäriin. Se ohjaa tiimejä liikaa pohtimaan sitä stopin ajankohtaa, kun jokaisen on sellainen jossain välissä pakko suorittaa.
No nyt kyllä näyttää siltä, että varikkokäyntejä on pikku pakko suorittaa vaikkei tuota sääntöä olisikaan.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No nyt kyllä näyttää siltä, että varikkokäyntejä on pikku pakko suorittaa vaikkei tuota sääntöä olisikaan.
Juu, enkä sitä pahana asiana pidäkään. Bridgestonen renkailla oli vaan mielestäni liian usein kyse siitä, että ajettiin jonkun matkaa, sitten joku syöksyi varikolle, ja lähes kaikki muut joutuivat apinoimaan saman taktiikan puolustaakseen sijoitustaan. Eli kovinkaan suurta variaatiota ei taktiikoissa nähty. Tai löytyi sieltä aina joku Kobayashi, joka yritti riskillä vetää kovilla renkailla pitkään ja hyötyä lopussa paremmasta pidostaan.

Pirellin renkaat saattaisi nyt tuoda tähän vaihtelua, mutta vasta kisoissa se nähdään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Osaa se Pirelli halutessaan tehdä kestäviäkin renkaita. Kostean radan vuoksi tänään päästiin kokeilemaan märän ja välikelin renkaita ja kuskit olivat yllättyneitä intermediate-renkaiden kestävyydestä. Se oli parempi kuin Bridgestonella. Pitoa tosin oli vastaavasti selvästi vähemmän. Kobayashi arvelee, että seos on erittäin kova.
Autosport
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Onko se renkaiden kuluminen nyt kuitenkaan niin hieno asia? Mixed response to Pirelli wear rates
Hamilton:
"The second run I tried to look after it even more and it was like driving an out-lap, very slow and not particularly exciting. It lasted a little bit longer but it didn't feel like I was really racing the car."
Webber:
[--]that we're going to have such a big difference in speed that if someone is doing something different and you're trying to go longer or whatever, it won't be a fight, you'll just go straight through and disappear.
Eli Hamiltonin mielestä autoa täytyy ajaa niin varovaisesti, että se ei enää tunnu kilpa-auton ajamiselta. Webberin mukaan taas nopeuserot ovat niin suuret, että sijoituksista ei enää käydä taisteluita, vaan nopeampi auto vain ajaa ohi. Webber ei mainitse, mutta minulle tuli heti mieleen, että tämä uusi takasiipi ei ainakaan tee noista taisteluista sen parempia.

Tuossa jutussa on vielä puhetta Pirellin saderenkaista, joita päästiin testaamaan eilen. Ovat kuulemma tolkuttoman hitaita, mutta kestivät esim. Webberin autossa 43 kierrosta. Eli Pirelli yrittää näköjään saada sadekisoista tylsiä ja kuivan kelin kisoista yhtä renkaidenvaihtorulettia.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mun mielestä kyllä periaatteessa on hyvä että saderenkaat kestävät kauan, koska sitten ohitukset tehdään radalla kun sadekelillä siihen kerrankin on mahdollisuus.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
No toki ainahan se on ollut niin että säästelyä tapahtuu, mutta kyllähän sitä nyt paljon enemmän on. Kun pitää säästellä sekä renkaita joista tippuu suorituskyky hyvin nopeasti sekä bensaa niin yhtä säästelyähän se vain on. Jos pirellit ei tosiaan kestä kovin montaa kierrosta hyvänä vaan kierrosajat tippuu melkein parin kierroksen jälkeen sekunnilla.
Mun mielestä se on yksi osa ajotaitoa, että pystyy ajamaan mahdollisimman kovaa ja kuluttamaan renkaita mahdollisimman vähän. On hienoa jos renkaat myös ovat sellaisia, että huono liian kuluttava ajotapa näkyy herkemmin. Toisaalta tämä mahdollistaa myös entistä paremman riskinottomahdollisuuden.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Onko se renkaiden kuluminen nyt kuitenkaan niin hieno asia? Mixed response to Pirelli wear rates
Hamilton:
Webber:

Eli Hamiltonin mielestä autoa täytyy ajaa niin varovaisesti, että se ei enää tunnu kilpa-auton ajamiselta. Webberin mukaan taas nopeuserot ovat niin suuret, että sijoituksista ei enää käydä taisteluita, vaan nopeampi auto vain ajaa ohi. Webber ei mainitse, mutta minulle tuli heti mieleen, että tämä uusi takasiipi ei ainakaan tee noista taisteluista sen parempia.

Tuossa jutussa on vielä puhetta Pirellin saderenkaista, joita päästiin testaamaan eilen. Ovat kuulemma tolkuttoman hitaita, mutta kestivät esim. Webberin autossa 43 kierrosta. Eli Pirelli yrittää näköjään saada sadekisoista tylsiä ja kuivan kelin kisoista yhtä renkaidenvaihtorulettia.
On renkaan käyttäytyminen millainen tahansa, niin se suosii aina jotakin ajotyyliä. Kun renkaan kesto on hyvä, se suosii runttaavaa tyyliä, jos taas kuluminen on nopeampaa se suosii pehmempää ja jouhevampaa tyyliä. Tuo Webberin kommentti on sinä suhteessa jännä, että kaikilla kuskeilla lienee startissa uudet renkaat ja ne myös kuluvat kisan mittaan kaikilla.

Sadekelillä taas renkaiden kesto varmasti lisää ohituksia radalla, koska varikolla ei juuri tarvitse renkaiden takia poiketa. Sateella kun ohittaminen on helpompaa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onko se renkaiden kuluminen nyt kuitenkaan niin hieno asia? Mixed response to Pirelli wear rates
Katsotaan nyt taas ensin... Renkaita opitaan vielä käyttämään paremmin ja radan lämpökin vielä nousee, jollon ainakin liukumisen ja kuorimisen luulis vähän vähentyvän. Lisäksi ne on samat edelleen kaikille.

Periaatteessa toi Webberin mainitsema tilanne nyt voi syntyä minkälaisilla renkailla vaan. Eli loppuun ajettu on loppuun ajettu.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Onko se renkaiden kuluminen nyt kuitenkaan niin hieno asia? Mixed response to Pirelli wear rates
Webberiltä kuultiin myös tällaista:
Mark Webber sanoi:
"This has happened in the past. Last year at Jerez we were completely s**tting ourselves with the Bridgestones doing long runs, thinking 'oh my God, we're going to be stopping every...' you know, then we get to the first races and drive around all day [on one set]," said Webber. "We need to go racing."
Joten odottellaan nyt kunnes nähdään renkaat itse kisoissa. Ja vielä muistuttaisin, että suurin osa ykkösiä seuraavasta maailmasta nimenomaan halusi Pirellin tekevän heikommin kestäviä renkaita. Siinä ne nyt sitten on, ja valitus sen kun jatkuu.
 
Ylös