Pirelli, virallinen rengastoimittaja

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Kokonaisuuden pitäisi olla balanssissa. Tällähetkellä pettää ainoastaan renkaat, muu osa paketista ei periaatteessa koskaan.
Saattaa silläkin olla asian kanssa jotain tekemistä tähän että autot ei oikeastaan koskaan hajoa että joutuu juuri kisassa ajelemaan niin hitaasti siihen verrattuna mitä autolla oikeasti voisi ajaa. Niin luonnollisesti silloin ei niin paljoa rasitusta autoon kohdistukaan. Mutta ymmärrän kyllä kuskien kannan tähän. Jos ei missään välissä kierrostakaan voi oikeasti painaa hullunlailla, niinkuin Nicokin sanoi että Kiinassakaan ei voinut kierrostakaan ajaa kunnolla vaan pelkästään säästellä renkaita, niin onhan se varmasti hieman turhauttavaa ja ei niin hauskaa mitä se voisi olla. Mutta ehdottomasti ei sellaisiakaan renkaita saa olla jotka kestää mitä vain oikeastaan. Renkailla tulee olla oma roolinsa kisoissa, mutta ei se mielestäni pitäisi olla vain sitä säästelyä vaikka sillä katsojille hyviä kilpailuja saadaankin.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Ps. Pirellin F1-näyttöjen vuoksi en koskaan edes harkitse kyseisen merkin ostamista omaan kulkineeseen. Meneehän se maine jos tekee vaikka mitä kuraa merkillään, vaikkahan on sitten mihin käyttöön tarkoitettu.
Ihan vain ihmettelen miksi et osta yhtiön renkaita joka osaa tehdä juuri semmoiset renkaat jotka siltä on haluttu?
Eikö juuri se pitäisi olla se ratkaiseva tekijä, että osaavat tehdä renkaita joita heiltä pyydetään?
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Espanjan kisassa Pirelli muuten onnistui siinä, mitä monet ovat halunneet: kisan pystyi ajamaan kahdella tai kolmella stopilla. Jos osasi (Hamilton), niin kovat renkaat sai kestämään kaksi pitkää stinttiä. Pehmeillä taas pystyi raivoamaan välillä (Kimin viimeinen stintti) kuin hullu.

Vielä kun saisi parit säätömuutokset (molempien seosten käyttö kisassa pois ja Q3:een päässeet saisivat aloittaa kisan vapaavalintaisilla renkailla), niin avot :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Espanjan kisassa Pirelli muuten onnistui siinä, mitä monet ovat halunneet: kisan pystyi ajamaan kahdella tai kolmella stopilla. Jos osasi (Hamilton), niin kovat renkaat sai kestämään kaksi pitkää stinttiä. Pehmeillä taas pystyi raivoamaan välillä (Kimin viimeinen stintti) kuin hullu.
Kimi ajoi kaksi viimeistä stinttiä kovilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bernie ylistää Pirellin teknistä saavutusta:
Bernie sanoi:
Pirelli has done a super job. A fantastic job. It is more difficult for them to build a tyre that can only do 30% of the race and then go off than it is to make a tyre that will do the whole race.

It was part of my agreement with them that the tyres would only last a portion of the race. It was impressive that they could do it. It could easily have gone the other way that they could only do 10 laps or do the whole race. Technically it was a massive achievement and I honestly didn't think they were going to be able to do it."
Pitpass

Samassa artikkelissa Ecclestone puhuu myös siitä, että kuskit pitäisi pakottaa aloittamaan kisa uudella setillä ja että aika-ajoon tulisi ylimääräinen setti, joka otettaisiin Q3:n jälkeen pois. Toisin kuin Pitpass tulkitsee Bernie ei kuitenkaan väitä että näin tullaan tekemään, vain että näin tulisi tehdä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Bernie ylistää Pirellin teknistä saavutusta:

Pitpass

Samassa artikkelissa Ecclestone puhuu myös siitä, että kuskit pitäisi pakottaa aloittamaan kisa uudella setillä ja että aika-ajoon tulisi ylimääräinen setti, joka otettaisiin Q3:n jälkeen pois. Toisin kuin Pitpass tulkitsee Bernie ei kuitenkaan väitä että näin tullaan tekemään, vain että näin tulisi tehdä.
Tuotahan Paul Hembery haluaisi myös, mutta tiimit kuulemma haroo vastaan.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/99766 Sori jos ei ollut tarpeeksi mielenkiintoinen linkki.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Kisa pitäisi vaikkapa aloittaa eri seoskovuudella, kuin millä paras aika-ajoaika on ajettu. Vaihtelua sen suhteen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kimi kävi tuossa aika-ajoissa pyörimässä superpehmeillä renkailla ties kuinka monta kierrosta (olisiko ollut 5) ja teki parhaan aikansa lopuksi. Sama ilmiö on ollut havaittavissa muissakin aika-ajoissa. Mielestäni tämä seikka, että renkaissa pito kestää pitempään kuin 1-2 nopeaa kierrosta on huono, se antaa liikaa anteeksi. Samoin en pidä tästä nykytrendistä jossa renkaat kestävät myös kisoissa yllättävän pitkään ja selvitään säännöllisesti 2 pysähdyksellä. Alkaa taas Bridgestonemummoilu olemaan lähempänä. Renkaiden pitää olla haastavat, oikeasti, ei leikisti. Renkaiden pitää olla aika-ajoissa ja kisoissa armottomat jotka erottelevat miehet pojista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kimi kävi tuossa aika-ajoissa pyörimässä superpehmeillä renkailla ties kuinka monta kierrosta (olisiko ollut 5) ja teki parhaan aikansa lopuksi. Sama ilmiö on ollut havaittavissa muissakin aika-ajoissa. Mielestäni tämä seikka, että renkaissa pito kestää pitempään kuin 1-2 nopeaa kierrosta on huono, se antaa liikaa anteeksi. Samoin en pidä tästä nykytrendistä jossa renkaat kestävät myös kisoissa yllättävän pitkään ja selvitään säännöllisesti 2 pysähdyksellä. Alkaa taas Bridgestonemummoilu olemaan lähempänä. Renkaiden pitää olla haastavat, oikeasti, ei leikisti. Renkaiden pitää olla aika-ajoissa ja kisoissa armottomat jotka erottelevat miehet pojista.
Montrealissa oli jo käytössä pehmeimmät seokset ja kaikkia seoksia paitsi supersofteja pehmennettiin täksi kaudeksi. Koska kustannussyistä ei voida odottaa, että Pirelli alkaisi valmistaa ratakohtaisia seoksia, on tyydyttävä siihen, ettei ne renkaat toimi kaikilla radoilla optimaalisesti. Pirellin tavoite oli ja on kuitenkin 2-3 stoppia. Valittavissa ei kuitenkaan ollut enää pehmeämpiä.

On aika vaikea tavoite valmistaa joka paikassa täydellisesti toimivat seokset. Vielä talvella näitä samoja seoksia testatessa pelättiin 5 stoppia ja sitä, että renkaat loppuvat kesken kisan.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Mitä muut on mieltä, onko tuossa säännössä järkeä, kun molempia rengasseoksia pitää käyttää kisassa? Mietin, että eikö tuon säännön poistuessa nähtäisi erilaisia taktiikoita, mikä osaltaan kehittäisi kilpailujen mielenkiintoa?
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Samoin en pidä tästä nykytrendistä jossa renkaat kestävät myös kisoissa yllättävän pitkään ja selvitään säännöllisesti 2 pysähdyksellä. Alkaa taas Bridgestonemummoilu olemaan lähempänä. Renkaiden pitää olla haastavat, oikeasti, ei leikisti.
Aika kova provo. Nyt käytössä on historian haastavimmat renkaat, mutta sekään ei kelpaa. 2010 Bridgestoneilla pystyi vetämään joillakin radoilla koko kisan yhdellä setillä. Ero Pirelliin on massiivinen.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Voitaisko sopia, että jokainen mielipide jonka kanssa ei olla samaa mieltä ei kuitenkaan ole provo tai trollaamista?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ehkäpä väärä sanavalinta. Tarkoitus oli osoittaa, että kirjoittajan kärkevä väite ei ollut hyvin perusteltu.
Siksi mainitsin asiasta. Sun pointti oli validi, mutta mielipiteen kutsuminen provoksi johtaa helposti siihen, että kohta keskustellaan sanavalinnoista, eikä asiasta.

Henk. koht. pidän nykyistä rengastilannetta lähihistorian parhaana. Kun vielä saataisiin pakollinen renkaanvaihto pois...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyse taitaa olla pitkälti siitä, että tallit ovat päässeet Pirelleistä jyvälle ja saaneet autojaan niille sopivammiksi sekä muuttaneet kisataktiikoitaan renkaiden säästämistä painottaviksi. Monacossa ja Montrealissa asfaltin väitetään olevan sileämpää (siis raekooltaan) kuin muilla radoilla, ja tämä yhdessä nopeiden mutkien puuttumisen kanssa on syynä siihen, että renkailla voi ajaa tai ehkä pikemminkin joutuu ajamaan useamman kuin yhden nopean kierroksen.

Sikäli kun olen jyvällä, niin se, että ensimmäinen kierros Pirelleillä on nopein, ei ole kadonnut mihinkään. Osa talleista (erityisesti Lotus ja siellä ihan erityisesti Kimi) ei tällaisella radalla kuitenkaan saa eturenkaita lämpenemään likikään ajoissa, vaan joutuu tekemään useamman lämmittelykierroksen. Kun eturenkaat viimein ovat toimintaikkunassa, ovat takarenkaat jo menettäneet parhaan teränsä ja kierrosaika jää optimaalisesta.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kyllä Pirelli on nyt tehnyt näistä supersofteista ja softeista ihan mummojen sunnuntaiajelurenkaat. Jopa 50 kierrosta yksillä renkailla ja hyvin kestää. Ei toki kaikilla, mutta että kellään, pieleen on menty. Lisäksi On/Off -ilmiö renkaiden pettäessä ei sekään ole kovin ideaali. Parempi olisi jos renkaat kestäisivät aika-ajoissa 1-2 nopeaa kierrossa ja kisoissa supersoftit 8-12 kierrosta, softit 10-14, mediumit 12-16 kierrosta ja hardit 14-20 kierrosta, jonka jälkeen alkaisi melko tasainen mutta huomattava heikkeneminen esim. 2 kymmenystä per kierros. Siis esimerkiksi. Nyt käy niin että ajat vaikka 40 kierrosta kovaa ja sitten 4 sekuntia hitaammin siitä eteenpäin. Ei hyvä. Tällaiset renkaat eivät haasta kuljettajia tai talleja todella. Tai no, haastaa tavallaan kuten Schumin eräissä kisoissa ja nyt Buttonin ja mielestäni Kiminkin:

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/06/1564046/jenson-button-on-aivan-hukassa

Jenson Button on aivan hukassa

McLaren-kuljettaja Jenson Button myöntää lähtevänsä Montrealista hämmentyneenä ja neuvottomana.

Button jäi Kanadan GP:ssä 16:nneksi yli kierroksen kisan voittaneesta tallikaveristaan Lewis Hamiltonista jääneenä.

Button on aiemmilla kausilla pystynyt pitämään renkaansa kilpakumppaneitaan paremmassa kunnossa, mutta nyt asiat ovat muuttuneet.

- Minä en vain pystynyt pitämään huolta renkaista. Minulla ei ollut lainkaan vauhtia. Olin kisan alussa ainoa kovemmilla renkailla ajanut henkilö, joka ei pystynyt pitämään niitä kunnossa. Tilanne on ollut sama parissa viime kisassa. En tiedä, mistä se johtuu. Minä olen normaalisti varsin hyvä siinä, Button hämmästeli Telegraph-lehden mukaan.

Buttonin tilannetta hankaloittaa se, ettei hän tiedä syytä vaikeuksiinsa.

- Minulla ei ole aavistustakaan tällä hetkellä. En tiedä, miksi ajan puolitoista sekuntia hitaampia kierroksia kuin johtaja, joka on tallikaverini, koska en pysty puristamaan autoa yhtään nopeammaksi, Button sanoi.

- Ei se voi johtua renkaista. En minä voi olla ainoa henkilö, joka ei pysty ajamaan näillä renkailla. Se on mahdotonta.

- Minulla ei ole koskaan ollut tällaista kisaa. Puristan autoa sen äärirajoille. Se tuntui auton äärirajoilta. Lähden täältä hämmentyneenä ja neuvottomana, Button myönsi.
Kyllähän se jollain lailla on renkaista kiinni tämä case Button. Väittäisin että Kimi on samassa veneessä Buttonin kanssa nyt. Heidän ajotyylinsä on renkaita säästävä mutta softeilla ja supersofteilla se ei yllättäen olekaan etu, vaan haitta jollain tavalla joka ei välttämättä aukene talleille tai edes Pirellille itselleen, saati sitten kuljettajille.

En tarkoita tätä valittamiseksi. Kuten Kimi sanoisi, se on sama kaikille. Lähinnä olen sitä mieltä että Pirelli on mennyt mummoilemaan renkaiden kulutuksessa tänä vuonna kun ajetaan helposti yhdellä stopilla vaikka on pehmeimmät seokset alla. Pitäisi olla 3-5 stoppia ja sellaiset renkaat että joka jamppa joutuu miettimään tosissaan jokaista ajettua kierrosta. Nyt vedellään 40 kierrosta ja sitten mietitään että kyllähän näillä ajaa vielä 10-20 kierrosta lisää kevyesti.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Buttonissa eniten ihmetyttää se että viimekaudella mies oli mestari säästämään renkaitaan, vei Hamiltonia 6-0. Ilmeisesti blow-diffun poistumisen myötä peräpään pito on vähentynyt niin paljon ettei Button pysty sopeuttamaan ajotyyliään tähän ja renkaat kuluvat liikaa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Pitäisi olla 3-5 stoppia ja sellaiset renkaat että joka jamppa joutuu miettimään tosissaan jokaista ajettua kierrosta.
Miksi pitäisi olla 3-5 stoppia? 5 stoppia puoleentoista tuntiin on ihan älytön idea. Saman tien voitaisiin jättää autot varikolle ja kellottaa vain viisi renkaanvaihtoa.

Ihan se ja sama, paljonko niitä stoppeja kisassa tulee. Olennaista on, että joka kisassa on autoja erilaisilla taktiikoilla ja ne toimii, kuten esim. eilen Montrealissa. Olisi kiva nähdä sekin, että joku välillä ajaisi kokonaan ilman stoppia. Nykyään säännöt kieltää, muutenhan niitä olisi nähtykin.

Rengaskestoa Pirellin prioriteettilistalla pitäisi olla korkealla kumin palojen irtoamisen esto. Minusta näytti, että se esti aika monta ohitusta eilen. Vai mikä oli syynä siihen, ettei Casinon mutkassa haettu yhtään erilaisia linjoja vaan annettiin edellä olevan blokata vauhti pois ja karata sitten DRS:n ulottumattomiin. Voihan se olla, että radan pinta tai muodotkin estää apexin siirtämisen myöhemmäksi, mutta kyllä sellaisia liikkeitä minusta on nähty ko. mutkassa menneinä vuosina. Nyt kaikki ajoi kiltisti sitä samaa nopeinta linjaa sisään eivätkä yrittäneet hakea etua ulostuloon. Tietty jotain tekemistä saattoi olla typerällä DRS-mittauspistellä, jonka takia ei kannattanut riskeerata että DRS-etu menee ohitettavalle. Minusta se olisi saanut olla ennen Casinoa silläkin uhalla, että ennen mutkaa ohittanut olisi päässyt DRS:llä karkuun. Pienempi paha se kuin tämä nyt nähty.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Minusta näytti, että se esti aika monta ohitusta eilen. Vai mikä oli syynä siihen, ettei Casinon mutkassa haettu yhtään erilaisia linjoja vaan annettiin edellä olevan blokata vauhti pois ja karata sitten DRS:n ulottumattomiin. Voihan se olla, että radan pinta tai muodotkin estää apexin siirtämisen myöhemmäksi, mutta kyllä sellaisia liikkeitä minusta on nähty ko. mutkassa menneinä vuosina. Nyt kaikki ajoi kiltisti sitä samaa nopeinta linjaa sisään eivätkä yrittäneet hakea etua ulostuloon. Tietty jotain tekemistä saattoi olla typerällä DRS-mittauspistellä, jonka takia ei kannattanut riskeerata että DRS-etu menee ohitettavalle. Minusta se olisi saanut olla ennen Casinoa silläkin uhalla, että ennen mutkaa ohittanut olisi päässyt DRS:llä karkuun. Pienempi paha se kuin tämä nyt nähty.
Kyllä tuo oli ihan 100% DRS:sän syytä, ettei kyseiseen mutkaan jarruttaessa nähty kuin pari ohitusta ja noissakin ohitettava meni heti ohi uudelleen kiitos tuon helvetin siipivirityksen ja täysin pieleenmenneen DRS-alueen sijainnen valinnan vuoksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pitäisi olla 3-5 stoppia ja sellaiset renkaat että joka jamppa joutuu miettimään tosissaan jokaista ajettua kierrosta.
Keskimäärin 4 stoppia per kuski tekee kisassa yhteensä 96 stoppia. Käytännössä muutaman ensimmäisen kierroksen jälkeen kisa olisi pelkkää varikkohärdelliä. Ohitukset radalla vähenisivät stoppien lisääntymisen myötä.

Sinä siis haluat enemmän rengassäästelyä kun samaan aikaan jotkut toiset täällä haluavat enemmän limiitillä ajoa.
 
Ylös