Lotuksen edellinen johto myönsi Protonin pyynnöstä. 1Malaysia Racing Teamin piti olla malesialaisen yhteistyön ilmentymä. 1Malaysia, Proton, Alex Yoong ja Fairuz Fauzy olivat olleet yhdessä jo kansallisuuksien välisessä A1GP-sarjassa ja Fernandes puolestaan väitti haluavansa käyttää Protonin omistuksessa ollutta Lotuksen nimeä, koska hän oli pienenä ollut Lotus-fani. Itse kuitenkin uskon suuremman syyn olleen siinä mikä oli yleisesti tiedossa eli että Proton sijoittaisi Lotuksen uudelleen rakentamiseen runsaasti valtion rahaa ja Fernandes halusi päästä niistä osingoille.
Fernandesin "menestys" on vain näennäistä muutamien F1-fanien silmissä. Tiimi ei ensimmäisenä vuotenaan saavuta juuri mitään, ei esimerkiksi ensimmäistäkään pistettä, kun taas Chapmanin motto oli, että "jos et voita, et yritä tarpeeksi." Lisäksi lisenssin poisvedon takana tunnetusti oli myös muita syitä, joihin kuului Lotus-nimen hyväksikäyttö Fauzyn WSR-tiimin nimeämisestä energiajuomiin ja vaatteisiin.
Group Lotuksen Dany Baharhan ei nimenomaan halunnut keskustella Lotuksen osuudesta F1-tiimiin, vaan kaikki luvut olivat median spekulaatiota. Se, että F1-fani luulee, että hänelle valehdellaan, kun hän ei itse osaa lukea esimerkiksi lehdistötiedotetta tai haastattelua, ei ole Lotuksen syytä.
Sitähän kukaan ei sopimuspapereita näkemättä voi tietää. Sen tosin tiedän, että Clive Chapman omistaa edelleen alkuperäisen Team Lotus Internationalin, jonka Colin perusti vastaamaan F1-autojen kilpailuttamisesta.
Lotuksen jatkuvuus lievästikin sanoen muuttui 90-luvun alussa, mutta esimerkiksi Vauhdin Maailma mainitsi Cliven Lotus-tallin omistajaksi Häkkisen sopimuksen julkistamisen yhteydessä ja ainakin vielä tuon kauden ajan hän oli aktiivisesti tiimin toiminnassa mukana Collinsin ja Wrightin toimiessa tallipäälliköinä.
Haluaisin todellakin tietää mitä vuonna 1994 oikein tarkalleen tapahtui. Se nyt kuitenkin on selvää, ettei Huntin yhtiö ole alkuperäinen Team Lotus, joka on edelleen Chapmanien hallussa. Yliyksinkertaistettuna voidaan siis ehkä sanoa, ettei Huntin ostaessa tiimiä vuonna 1994, se ei ollut 100 prosenttisesti oikea Lotus.
Fernandes sanoi Singaporessa heillä olevan linsenssointisopimus Group Lotuksen kanssa, mutta että he ovat purkamassa sen. Seuraavana päivänä Group Lotus ilmoitti irtisanoneensa heidän ja 1Malaysia Racingin Teamin välisen sopimuksen.
Nähdäkseni Lotuksen oikeudet nimensä ja logonsa käyttöön ykkösissä eivät ole mitenkään kyseenalaiset. Kuten Baharkin on todennut, heillä on täysi oikeus käyttää molempia autoilussa ja sitä kautta moottoriurheilussa, eikä F1 ole niistä mitenkään erillinen osa-alue, vaikka tännekin vastanneista muutamat niin haluavat ilmeisesti uskoa. Todellisuudessa autoteollisuus ja moottoriurheilu kulkevat käsi kädessä ja moottoriurheilussakin F1 on oikeasti samalla viivalla muiden kanssa. Ehkä se joskus pystyi elämään jossain erillisessä maailmassaan, johon jotkut rajoitukset ja oikeudet joko pätivät rajallisesti tai eivät lainkaan, mutta ne ajat ovat onneksi kaukana takanapäin.
Jos syy 1MRT:n lisenssin purkamiseen todella oli Lotus-nimen käyttö vaatteissa ja energiajuomissa Tonyn taholta, ja siihen ei oltu annettu oikeuksia, niin asia on OK. Ymmärrän kyllä asian, GL haluaa hallita omaa brändiään. Silti, en voi hyväksyä sitä, että GL on menemässä lain edelle ja eväämässa TLV:n lailliset oikeudet. Toki, yksi syy lisenssin purkamiseen saattoi olla TL-nimen käyttöön otto. Clive Chapmanin mukaan myös 1MRT oli vakuuttanut, ettei se ota TL-nimeä kayttöön. Tämän huomioon ottaen 1MRT toimi tahdittomasti hankkiessaan TL-tavaramerkin. Toinen asia on se, onko se riittävä ehto lisenssin purkamiseen.
Mitä TL:n omistajakuvioihin 90-luvulla tulee, niin käsittääkseni Team Lotus International Limited (TLI) omisti tallin vuoteen 1994 asti, vaikkakin esim.
täällä sanotaan Team Lotus Limitedin (TLL) ostaneen TL:n jo 1990.
Team Lotus split off in 1954 and eventually became Team Lotus International Limited. In late 1990, Team Lotus Limited, run by Peter Collins and Peter Wright, purchased the Team Lotus name and operated the Team until late 1994 when it went into administration and was later purchased by David Hunt under the name Team Lotus Grand Prix Limited. Hunt's organization entered into a joint operations agreement with Pacific Grand Prix to form Pacific Team Lotus.
Kyseinen sivusto tosin on hieman ristiriitainen.
After several wins, including Team Lotus' last to date, Ayrton Senna left for greater fame with McLaren and Team Lotus slid downhill. No Lotuses qualified for the 1989 Belgian GP, Martin Donnelly was very seriously injured in a crash in practice for the 1990 Spanish GP and the team's name sponsor left with no replacement lined up. Rumors of Team Lotus' demise became common, but in December 1990, Team Lotus was "rescued" by Peter Collins, team manager around 1980, and Peter Wright, the man behind the ground effects cars and active suspension. They took over operation of the team, while the Chapman family maintained ownership of the team.
Tästä oikeudenkäyntiasiakirjasta on kuitenkin pääteltävissä, että TLL alkoi pyörittää TL:ää 1994.
In 1994 Team Lotus International Limited, assigned its business to Team Lotus Limited but very soon thereafter went into liquidation.
Olettaisin, että TLL 'vuokrasi' ja pyöritti TLI:n omistamaa tallia kunnes vuonna 1994 osti koko tallin. Gglotus.orgin mukaan TLI olisi hankkinut TL-nimen jo 1990, kun taas oikeudenkäyntiasiakirjasta päätellen se olisi tapahtunut vasta 1994, joten siitä en tiedä.
Itseäni tosin kiinnostaisi tietää GL:n ja TL:n väliseen suhteeseen liittyen, oliko GL:n ja TL:n tehdas samassa paikassa, niin kuin käsittääkseni Ferrarin ja Scuderia Ferrarin tehdas on.
CARTer väittää, että F1 ei ole muusta autoteollisuudesta erillinen alue, ja siellä pätevät samat tavaramerkit kuin muuallakin autoteollisuudessa. Näinhän se asia onkin lähtökohtaisesti, ellei oikeuksia eri aloilla ole jaettu eri tahojen kesken. Lotuksen tapauksessa GL omistaa oikeudet muualla paitsi F1:ssä, jossa ne kuuluvat TLV:lle. Sama asia on Renaultin rekkojen kanssa. Volvo (siis rekkayhtiö, ei henkiloautoyhtiö) omistaa Renaultin rekkojen tavaramerkin, olkoonkin että Renault on vähemmistöosakas Volvossa.
Miksi ei voi sivuuttaa? Tai pikemminkin: miksi heitä pitäisi edes kuunnella?
He ovat omasta tahdostaan luopuneet viimeisestäkin Colinin yrityksestä 20v. sitten, ja saaneet siitä rahallisen korvauksen.
Toisinsanoen, ei heillä ole mitään juridisia oikeuksia sen paremmin Group Lotukseen kuin Team Lotukseenkaan.
Chapmanit ovat olleet myymässä GL:ää ja myöhemmin TL:ää, joten he tietävät mitä on sovittu kaupan yhteydessä. Tosin, Chapmanit ovat tässä tapauksessa jäävejä, kun Classic TL:n toiminta on kuitenkin GL:stä riippuvaista. Tästä syystä kokisin, että GM olisi paras taho kertomaan, mitä GL-kauppojen yhteydessä sovittiin TL:stä, sillä GM ei mielestäni ole riippuvainen Protonin suhteen.
Eikös tämä ollut se kysely, joka suunnattiin nimenomaan Renault-faneille? Tulos oli kohderyhmän vuoksi jo ennakolta itsestäänselvä. Kysypä Ferrari-faneilta haluaisivatko he, että talli muuttaisi nimensä joksikin muuksi.
Tässä toinen gallup.
http://forums.autosport.com/index.php?showtopic=139741
Tulokset kovin samansuuntaisia kuin Rellun faneille suunnatussa gallupissa.