Lotus Renault GP (Renault kaudella 2011)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13753
Aikamoinen pomppu "turva-alueella" onneksi ei käynyt huonommin. Hiton Mustakari hoki vaan että ratti lähti irti, vaikka se oli ohjausvarsi joka siitä lähti irti. Rattihan pysyi ohjausvarressa kiinni.
Tarkempaa nippeli-infoa. Rattikin kumminkin irtosi ohjauksesta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tarkempaa nippeli-infoa. Rattikin kumminkin irtosi ohjauksesta.
Nojoo, mutta jos vertaa vaikka Räikköseen kaudella 2001 kun muistaakseni Imolassa ratti irtosi ohjausvarresta niin aivan eri juttu.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Toi kun olii tapahtunut pahemmassa kohdassa, niin olisi voinut käydä "Sennat" :(

Siinähän oli yksi teoria, että ohjaus olisi hajonnut.
Nojoo, mutta sehän ei suoraan johtanut kuolemaan vaan siihen johti visiirin lävistänyt tukivarsi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Aikamoinen pomppu "turva-alueella" onneksi ei käynyt huonommin. Hiton Mustakari hoki vaan että ratti lähti irti, vaikka se oli ohjausvarsi joka siitä lähti irti. Rattihan pysyi ohjausvarressa kiinni.
Joo ja Mustakiikari onnistu vielä johtamaan huiman päättelynsä tasolle, että koko ulosajo alunperinkin johtui tästä "ratin irtoamisesta"... :wall:

Toi kun olii tapahtunut pahemmassa kohdassa, niin olisi voinut käydä "Sennat" :(
Ja siis kuten pitäisi jo olla selvää, niin Petrovin ohjausakseli hajosi vasta siinä hypyssä. Eli ei olisi voinut käydä "Sennat" missään tapauksessa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Joo ja Mustakiikari onnistu vielä johtamaan huiman päättelynsä tasolle, että koko ulosajo alunperinkin johtui tästä "ratin irtoamisesta"... :wall:


Ja siis kuten pitäisi jo olla selvää, niin Petrovin ohjausakseli hajosi vasta siinä hypyssä. Eli ei olisi voinut käydä "Sennat" missään tapauksessa.
Mustakari ei tainnut huomata sitä pomppua aluksi, koska se ei näyttänyt suurelta siinä kuvakulmassa, mistä ekana näytettiin. Heti Mustakarikin oikaisi, että pompussa lähti irti eikä jatkanut hokemista, että ratin takia ajoi ulos.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mustakari ei tainnut huomata sitä pomppua aluksi, koska se ei näyttänyt suurelta siinä kuvakulmassa, mistä ekana näytettiin. Heti Mustakarikin oikaisi, että pompussa lähti irti eikä jatkanut hokemista, että ratin takia ajoi ulos.
Jaa no kyllä mun vastaanottimesta oli vähintään 50/50 sen pompun näkemisenkin jälkeen, että ratin irtoamisen (mitä ei edes tapahtunut!) takia olis ulos ajanu...

Jatkohan se, varmaan kahteen kertaan tätäkin, sen jälkeen, kuinka Salo paino vaan Imolassa jarrua, pisti ratin kiinni ja jatko matkaa...
Pirun vaikee sitä ohjausakselia on käydä laittaan takas kuntoon ja jatkaa matkaa. :rolleyes:

Ja miten mä muistasin, että Salo olis ajanut sillä Imolan suoralla seinään, kun ratti irtos?
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Jatkohan se, varmaan kahteen kertaan tätäkin, sen jälkeen, kuinka Salo paino vaan Imolassa jarrua, pisti ratin kiinni ja jatko matkaa...
Pirun vaikee sitä ohjausakselia on käydä laittaan takas kuntoon ja jatkaa matkaa. :rolleyes:

Ja miten mä muistasin, että Salo olis ajanut sillä Imolan suoralla seinään, kun ratti irtos?
Häkkisestä ja USA:n gp:stä se mun muistaakseni puhui. Silloin Mika tosiaan vaan jatkoi matkaa uudelleenkiinnityksen jälkeen.
Tuo Imolan ratin irtoaminen puolestaan tapahtui Räikköselle vuonna 2001.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Häkkisestä ja USA:n gp:stä se mun muistaakseni puhui. Silloin Mika tosiaan vaan jatkoi matkaa uudelleenkiinnityksen jälkeen.
Tuo Imolan ratin irtoaminen puolestaan tapahtui Räikköselle vuonna 2001.
Ok, puhu siis eri jutusta. Arvelinkin, että nimen muistin väärin ainakin...
Kiitos ojennuksesta ja myönnän puhuneeni väärästä tapahtumasta. :eek:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Aika-ajoissa Renaultilla oli valitettavaa epäonnea. Vauhti olisi selkeästi riittänyt jopa kärkipäähän, mutta Petrovilla hajosi kalusto ja Heidfeldin yritys kilpistyi viimeisen aikakierroksen epäonnistumiseen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18415
Lotus Renault GP ei ollut nyt ihan semmosessa vauhdissa kuin kahdessa ensimmäisessä osakilpailussa, Petrov oli yhdeksäs ja Heidfeld kahdestoista.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Lotus Renault GP ei ollut nyt ihan semmosessa vauhdissa kuin kahdessa ensimmäisessä osakilpailussa, Petrov oli yhdeksäs ja Heidfeld kahdestoista.
Kaksi stoppia ei oikein toiminut tänään. Juuttuivat tuonne FI:n ja Sauberien sekaan, eivätkä päässeet ohi. Vrt. esim. Webberiin, joka kolmella stopilla pääsi ajamaan tyhjällä radalla ja ohittamaan tuon porukan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Aika-ajoissa Renaultilla oli valitettavaa epäonnea. Vauhti olisi selkeästi riittänyt jopa kärkipäähän, mutta Petrovilla hajosi kalusto ja Heidfeldin yritys kilpistyi viimeisen aikakierroksen epäonnistumiseen.
Mitään tietoa, että mikä Petroville tuli aika-ajoissa?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Renault ja kirraavat mutkat

Tän voi tietysti siirtää tuonne Lotus-Renoonkin alle, mutta kun ihmiset luulevat siellä olevan vain nimivääntöä, niin ehkä oma topikki on paikallaan.

Eli otsikon mukaisesti havaitsin, että Renaultit olivat järjestään todella hitaita Kiinan ensimmäisessä -voimaakkaasti kirraavassa mutkassa. Looginen selitys tietysti olisi se, että kun etupakareilta tulee vähemmän virtausta kirraavissa mutkissa, niin downforce vähenee oleellisesti. Renaultilla ongelma(ja järjestelmän vahvuudet) lienevät merkittävämpiä kuin muilla, koska pakokaasut vaikuttavat lähes koko pohjan alueella. Onko asia näin simppeli? Jos on, niin on helppo arvioida, mitkä radat tulevat olemaan hankalahkoja Renaulteille ja toisin päin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eli otsikon mukaisesti havaitsin, että Renaultit olivat järjestään todella hitaita Kiinan ensimmäisessä -voimaakkaasti kirraavassa mutkassa. Looginen selitys tietysti olisi se, että kun etupakareilta tulee vähemmän virtausta kirraavissa mutkissa, niin downforce vähenee oleellisesti. Renaultilla ongelma(ja järjestelmän vahvuudet) lienevät merkittävämpiä kuin muilla, koska pakokaasut vaikuttavat lähes koko pohjan alueella. Onko asia näin simppeli? Jos on, niin on helppo arvioida, mitkä radat tulevat olemaan hankalahkoja Renaulteille ja toisin päin.
Eikös se alaspaino takapakareillakin vähene ilman kaasua ajellessa? Mut ehkä jos vähenee enempi takaa, ni yliohjautuvuudesta vois olla apua tiukkenevassa mutkassa.

Tuo kävi itselläkin mielessä ekan kerran keskipakareista kuullessa, että vaikka olis tehokkaampi ratkaisu alaspainon kannalta, niin ei välttämättä tue niin hyvin sitä ajatusta että mutkasta lähdössä tarvitaan paljon pitoa takapäähän ja mutkaan kääntäessä vähemmän. Ja takapakareilla saadaan tuettua normaalia luonnollista balanssinmuutostarvetta. Vakiosäteisellä ympyräradalla keskipakarit olis ehkä ylivoimaisemmat?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Sen tarkempaa analyysia osaa antaa, mutta käsittääkseni moottorinohjaus antaa hanaa ihan itsekseen pitääkseen pakokaasut liikkeellä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Zaikomilta ihan järkeenkäyvää settiä taas. Joppelle: Antaahan se, mutta lienee volyymi huomattavasti pienempi kuin täysi- tai lähes täysikaasulla painettaessa menemään. Ehkä tilannetta voisi yrittää kompensoida vaihtamalla "tarpeettoman" aikaisin alaspäin, ja varmaan mappingeissä jotain sen suuntaista on tehtykin, koska eikös alasvaihto tapahdu tomaattisesti..?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös