Renaultin radikaali linjaveto jo vuosi sitten
Turun Sanomat 1.5 2011 09:52:32
Vuosi sitten Renaultin F1-tiimillä oli kolmen ensimmäisen kisan jälkeen Robert Kubican hankkimat 30 MM-pistettä ja se oli tallien MM-sarjassa viidentenä. Nyt ilman puolalaistähteä on tullut 32 pinnaa ja Renault on neljäntenä Mercedeksen edellä.
Vitali Petrov oli kolmas Australiassa ja Nick Heidfeld jatkoi pokaalisarjaa Malesiassa, mutta ketju katkesi rytisten Kiinassa.
Kilpatallin omistaja Gerard Lopez voi kuitenkin kirjata erittäin onnistuneen alkukauden tilinpitoonsa. Ennen kaikkea ääriratkaisuille rakennettu R31-auto on osoittautunut kilpailukykyisemmäksi kuin edeltäjänsä viime vuonna.
– Päätöksemme rakentaa tähän vuoteen radikaalisti uudistuva auto syntyi viime kaudella Monacon Grand Prix -aikoihin. Pyysimme autopuolesta vastaavaa James Allisonia tutkimaan uusia teitä suunnittelutyössä. Katsoimme, että se olisi ainoa tapa muuttaa silloisia voimasuhteita, Lopez taustoitti äskettäin La Gazzetta dello Sport -lehdessä.
– Jos olisimme tehneet perinteisen auton ja tyytyneet kopioimaan muita, tie ei olisi vienyt mihinkään, Lopez muistuttaa – kuin riipaisten vähemmän radikaalin linjan valinnutta Ferrari-leiriä.
Varsinkin Renaultin startit ovat olleet alkukaudesta maagisia. Lopezin mukaan systeemi on hyvä, mutta ansio kuuluu kiistatta ne lähdöt ottaneille kuljettajille.
Kubicasta
ei jossitella
Entä askarruttaako Lopezia nykytilanne, kun tiimi ei voi laskea mitään Kubican kilpailukyvyn varaan?
– Tällä hetkellä emme voi jossitella sillä asialla – emme me, eikä Robert itse. Olemme täysin tyytyväisiä Heidfeldiin, joka on luonteeltaan erilainen kuin Kubica, mutta on päässyt hyvin sisällä talliin. Robertin pitää omalla tahollaan keskittyä täysin vain omaan paranemiseensa, Lopez vastaa.
Renaultin talvella asettamat tavoitteet ovat ennallaan ilman Kubicaakin.
– Tähän kauteen meillä kuuluu kaksi asiaa: päästä jatkuvasti palkinnoille ja yrittää voittaa ainakin kerran. Ensimmäinen tavoite on täyttynyt ja toinen riippuu pitkälti Red Bullista, joka on paljon muita edellä. Ehkä erikoisradoilla Monacossa ja Unkarissa voisimme taistella voitosta, Lopez puntaroi.
Lotus Group on näkyvästi Renaultin tiimikumppani, mutta Lopezin mukaan hän omistaa edelleen kilpatallin kokonaisuudessaan.
– Meillä on Lotuksen kanssa kaupallinen sopimus ja autamme heitä uusille markkina-alueille. Tällä hetkellä me olemme sataprosenttisesti tallimme isäntiä ja asiat toimivat hyvin, Lopez kuittasi.
Päivitykset
kuskien mieleen
Entäpä mitä Renaultin kuljettajat odottavat ensi viikolla Turkin kilpailusta?
– Olemme kolmessa avauskisassa todistaneet, että meillä on hyvä auto. Istanbul Park on varmasti kiinnostava paikka, kun useat tiimit tuovat sinne uudet päivitykset autostaan – kuten mekin. Toivon mukaan pystymme taas hyvään esitykseen, Heidfeld aprikoi tiimitiedotteessa.
– Olemme kokeneet sekä hyvää että huonoa. Positiivista on, kun automme on hyvin innovatiivinen ja niin nopea. Se vastaa hyvin säätömuutoksiin, sillä on hyvä suoranopeus ja se on jo osoittautunut kilpailukykyiseksi kaikilla radoilla.
– Vielä emme kuitenkaan ole tavoittaneet automme koko potentiaalia. Kolme ensimmäistä kisaa antavat hyvän kuvan niin vahvuuksista kuin heikkouksista ja tauon aikana pystymme analysoimaan, mihin tarvitaan parannusta.
Myös Petrov luottaa nousuvireensä jatkumiseen.
– Olemme oikeasti edistyneet tänä vuonna automme suunnittelussa ja se näyttää erittäin vahvalta. Meillä on ollut hyviä kisoja ja kaksi palkintosijaa, mutta myös huonoa säkää, jolloin kuitenkin suoritustaso on säilynyt hyvänä. Olen tyytyväinen omiin suorituksiini tähän asti. Nyt täytyy vaan jatkaa samaan malliin, Petrov pohdiskelee.
Petrov on seitsemäntenä kuljettajien MM-pisteissä.
– Tietysti teen parhaani saavuttaakseni parhaat tulokset jatkossakin. Kilpailijat reagoivat autopäivityksillä, mutta niin teemme mekin ja meitä on vaikea voittaa. Taistelu jatkuu, viipurilaiskuski lupaa.