Lotus Renault GP (Renault kaudella 2011)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Zaikomilta ihan järkeenkäyvää settiä taas. Joppelle: Antaahan se, mutta lienee volyymi huomattavasti pienempi kuin täysi- tai lähes täysikaasulla painettaessa menemään. Ehkä tilannetta voisi yrittää kompensoida vaihtamalla "tarpeettoman" aikaisin alaspäin, ja varmaan mappingeissä jotain sen suuntaista on tehtykin, koska eikös alasvaihto tapahdu tomaattisesti..?
Luulisi ettei polttoainetta tarvitse paljoa hukata pitääkseen tiettyjä kierroksia yllä ja näin ollen pakokaasut ovat normi tyhjäkäyntiä lämpimämpää ilmaa. Joku propelihattu voi kai laskea...

Mutta alaspäin vaihto tapahtuu kuskien toimesta, (katso vaikka incar-kuvaa ja kuskin vasenta kättä jarrutuksissa) puoliautomaattisia/automaattisia laatikoita ei ole nähty pitkään aikaan F1:ssä. Nykyisillä säännöillä ja rattien nappihelveteillä moni kuski varmaankin toivoo automaattisia laatikoita ;)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Renaultin radikaali linjaveto jo vuosi sitten

Turun Sanomat 1.5 2011 09:52:32

Vuosi sitten Renaultin F1-tiimillä oli kolmen ensimmäisen kisan jälkeen Robert Kubican hankkimat 30 MM-pistettä ja se oli tallien MM-sarjassa viidentenä. Nyt ilman puolalaistähteä on tullut 32 pinnaa ja Renault on neljäntenä Mercedeksen edellä.

Vitali Petrov oli kolmas Australiassa ja Nick Heidfeld jatkoi pokaalisarjaa Malesiassa, mutta ketju katkesi rytisten Kiinassa.

Kilpatallin omistaja Gerard Lopez voi kuitenkin kirjata erittäin onnistuneen alkukauden tilinpitoonsa. Ennen kaikkea ääriratkaisuille rakennettu R31-auto on osoittautunut kilpailukykyisemmäksi kuin edeltäjänsä viime vuonna.

– Päätöksemme rakentaa tähän vuoteen radikaalisti uudistuva auto syntyi viime kaudella Monacon Grand Prix -aikoihin. Pyysimme autopuolesta vastaavaa James Allisonia tutkimaan uusia teitä suunnittelutyössä. Katsoimme, että se olisi ainoa tapa muuttaa silloisia voimasuhteita, Lopez taustoitti äskettäin La Gazzetta dello Sport -lehdessä.

– Jos olisimme tehneet perinteisen auton ja tyytyneet kopioimaan muita, tie ei olisi vienyt mihinkään, Lopez muistuttaa – kuin riipaisten vähemmän radikaalin linjan valinnutta Ferrari-leiriä.

Varsinkin Renaultin startit ovat olleet alkukaudesta maagisia. Lopezin mukaan systeemi on hyvä, mutta ansio kuuluu kiistatta ne lähdöt ottaneille kuljettajille.

Kubicasta
ei jossitella


Entä askarruttaako Lopezia nykytilanne, kun tiimi ei voi laskea mitään Kubican kilpailukyvyn varaan?

– Tällä hetkellä emme voi jossitella sillä asialla – emme me, eikä Robert itse. Olemme täysin tyytyväisiä Heidfeldiin, joka on luonteeltaan erilainen kuin Kubica, mutta on päässyt hyvin sisällä talliin. Robertin pitää omalla tahollaan keskittyä täysin vain omaan paranemiseensa, Lopez vastaa.

Renaultin talvella asettamat tavoitteet ovat ennallaan ilman Kubicaakin.

– Tähän kauteen meillä kuuluu kaksi asiaa: päästä jatkuvasti palkinnoille ja yrittää voittaa ainakin kerran. Ensimmäinen tavoite on täyttynyt ja toinen riippuu pitkälti Red Bullista, joka on paljon muita edellä. Ehkä erikoisradoilla Monacossa ja Unkarissa voisimme taistella voitosta, Lopez puntaroi.

Lotus Group on näkyvästi Renaultin tiimikumppani, mutta Lopezin mukaan hän omistaa edelleen kilpatallin kokonaisuudessaan.

– Meillä on Lotuksen kanssa kaupallinen sopimus ja autamme heitä uusille markkina-alueille. Tällä hetkellä me olemme sataprosenttisesti tallimme isäntiä ja asiat toimivat hyvin, Lopez kuittasi.

Päivitykset
kuskien mieleen


Entäpä mitä Renaultin kuljettajat odottavat ensi viikolla Turkin kilpailusta?

– Olemme kolmessa avauskisassa todistaneet, että meillä on hyvä auto. Istanbul Park on varmasti kiinnostava paikka, kun useat tiimit tuovat sinne uudet päivitykset autostaan – kuten mekin. Toivon mukaan pystymme taas hyvään esitykseen, Heidfeld aprikoi tiimitiedotteessa.

– Olemme kokeneet sekä hyvää että huonoa. Positiivista on, kun automme on hyvin innovatiivinen ja niin nopea. Se vastaa hyvin säätömuutoksiin, sillä on hyvä suoranopeus ja se on jo osoittautunut kilpailukykyiseksi kaikilla radoilla.

– Vielä emme kuitenkaan ole tavoittaneet automme koko potentiaalia. Kolme ensimmäistä kisaa antavat hyvän kuvan niin vahvuuksista kuin heikkouksista ja tauon aikana pystymme analysoimaan, mihin tarvitaan parannusta.

Myös Petrov luottaa nousuvireensä jatkumiseen.

– Olemme oikeasti edistyneet tänä vuonna automme suunnittelussa ja se näyttää erittäin vahvalta. Meillä on ollut hyviä kisoja ja kaksi palkintosijaa, mutta myös huonoa säkää, jolloin kuitenkin suoritustaso on säilynyt hyvänä. Olen tyytyväinen omiin suorituksiini tähän asti. Nyt täytyy vaan jatkaa samaan malliin, Petrov pohdiskelee.

Petrov on seitsemäntenä kuljettajien MM-pisteissä.

– Tietysti teen parhaani saavuttaakseni parhaat tulokset jatkossakin. Kilpailijat reagoivat autopäivityksillä, mutta niin teemme mekin ja meitä on vaikea voittaa. Taistelu jatkuu, viipurilaiskuski lupaa.
Rellu on tosiaankin ihan hyvän paketin rakentanut täksi kaudeksi ja kaikki näyttää hyvältä tällä hetkellä tiimin kannalta, ilman Kubicaakin. Muun muassa Lopezin antamista tavoitteista toinen on jo saavutettu eli palkintopalli sijat, voitto vielä puuttuu mutta se riippuu Lopezin mukaan pitkälti Red Bullista, mutta ainakin Monacossa ja Unkarissa siitä voisi kenties taistella.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nykysin ei taida olla enää sallittua automaattinen alaspäin vaihto... Semmonen tuntuma olis täälä ainakin. Jossain kohtaahan se oli sallittua, mutta mun mielestä kiellettiin sit taas..

Sen tarkempaa analyysia osaa antaa, mutta käsittääkseni moottorinohjaus antaa hanaa ihan itsekseen pitääkseen pakokaasut liikkeellä.
Jos tarkkoja ollaan, niin ei anna hanaa. Bensaa antaa, mutta ei kipinää. Bensa siis pumpataan sylinterin läpi pakosarjaan, jossa se syttyy.. Muistaakseni näin on Red Bullin systeemeistä kerrottu.

Luulisi ettei polttoainetta tarvitse paljoa hukata pitääkseen tiettyjä kierroksia yllä ja näin ollen pakokaasut ovat normi tyhjäkäyntiä lämpimämpää ilmaa. Joku propelihattu voi kai laskea...
Kuten edellä, niin kierroksista ei parane puhua, kun moottorijarrulla ovat kuitenkin. Mitä tulee pakokaasun ylläpitämiseen, niin ei sitä täysikaasun vertaista pakokaasu pilveä saa aikaseksi varmaankaan kuin juuri samalla määrällä polttoainetta (=maksimi kulutus)...


Renullahan pitäisi olla niin taloudellinen kone, että voivat kantaa ylimääräistä bensaa mukanaan ja käyttää sitä juuri tähän "paukkusysteemiinsä" koko kisan ajan.
Samaa mieltä olen kuitenkin edellä mainituista, että varmaankin keskipakareiden kanssa pakokaasuvirtausten vaikutukset ovat erilaiset ja kenties mutkariippuvaisemmat kuin takapakareilla...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Lotus Renault GP:n kuljettajat ajoivat ihan hyvän kisan jälleen kerran sillä pisteitä tuli, Heidfeld seitsemäs ja Petrov kahdeksas.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1407
Sijainti
Home
Lähde ei parhaimpia, mutta puolalainen uutistoimisto Sports.pl uutisoi tänään että brasilialainen toimittaja oli väittänyt Istanbulissa, että Kubican ja Renaultin tiet eroavat. Boullier oli naureskellut ja todennut vain että huhut ovat hölynpölyä, eikä sen enempää tiennyt mistä huhut olivat lähteneet liikkeelle.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Renault-Cosworth kuulostaisikin mainiolta siellä McLaren-Mercedesten, Sauber-Ferrarien ym. joukossa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Renault-Cosworth kuulostaisikin mainiolta siellä McLaren-Mercedesten, Sauber-Ferrarien ym. joukossa.
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=196812

Sportti.com ei tietty ole luotettava lähde, mutta tämän tiedon mukaan jopa moottoreista velkaa 10 miljoonaa. Milloin kupla puhkeaa?

Pahimmassa tapauksessa GL:lle muodostuu yhden vuoden retki Renaultin sponsorina, jos jokin autonvalmistaja kenties ostaa Renaltin F1-tallin Geniiltä.

EDIT: (itse asiassa suomennos aikaisemmin linkitetystä uutisesta)
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=196812

Sportti.com ei tietty ole luotettava lähde, mutta tämän tiedon mukaan jopa moottoreista velkaa 10 miljoonaa. Milloin kupla puhkeaa?

Pahimmassa tapauksessa GL:lle muodostuu yhden vuoden retki Renaultin sponsorina, jos jokin autonvalmistaja kenties ostaa Renaltin F1-tallin Geniiltä.

EDIT: (itse asiassa suomennos aikaisemmin linkitetystä uutisesta)
Tässä voi hyvin kysyä: Paljonko on maksanut erittäin kyseenalainen Lotus-ristiretki? Protonin lupaamat rahat tilittämättä Geniille?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kymmenen miljoonaa velkaa moottoreista kuulostaa todella oudolta. Aiemmin on väitetty Renault'n yhä toimittavan tallille ilmaiset moottorit, ja vaikka niistä maksettaisiinkin, on moottorien hinnan yksityistallille väitetty olevan nykyään noin seitsemän miljoonaa kaudessa.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kymmenen miljoonaa velkaa moottoreista kuulostaa todella oudolta. Aiemmin on väitetty Renault'n yhä toimittavan tallille ilmaiset moottorit, ja vaikka niistä maksettaisiinkin, on moottorien hinnan yksityistallille väitetty olevan nykyään noin seitsemän miljoonaa kaudessa.
7 miljoonaa euroa on noin 10 miljoonaa dollaria. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun uutisjutun faktat heittävät valuuttamuutosten takia.

Ihan vain mahdollisena syynä, mitään faktatietoa minulla ei asiasta ole.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Kymmenen miljoonaa velkaa moottoreista kuulostaa todella oudolta. Aiemmin on väitetty Renault'n yhä toimittavan tallille ilmaiset moottorit, ja vaikka niistä maksettaisiinkin, on moottorien hinnan yksityistallille väitetty olevan nykyään noin seitsemän miljoonaa kaudessa.
Toki kuulostaa suurelta, jos 7 miljoonaa euroa on noin hinta moteille. Sekin on mahdollista, että viimekauden moottoritkin olisi rästissä. Renault tuskin lähtisi hirveästi mesoamaan asiasta julkisesti, koska tallin nimi on edelleen Renault.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
7 miljoonaa euroa on noin 10 miljoonaa dollaria. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun uutisjutun faktat heittävät valuuttamuutosten takia.
Mahdollista toki ja käväisi mullakin mielessä. Toisaalta hämää sekin, että vaikea uskoa koko moottorilaskun olevan piikissä, vaan että jotain olisi maksettu. Ja kuten sanoin, tahot joiden olen kuvitellut tietävän väittävät Renault'n tukevan tallia vielä tukevan ilmaisten koneiden verran, mikä olisi myös loogista.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mahdollista toki ja käväisi mullakin mielessä. Toisaalta hämää sekin, että vaikea uskoa koko moottorilaskun olevan piikissä, vaan että jotain olisi maksettu. Ja kuten sanoin, tahot joiden olen kuvitellut tietävän väittävät Renault'n tukevan tallia vielä tukevan ilmaisten koneiden verran, mikä olisi myös loogista.
Ellei sitten moottorilasku ole ollut "jäissä" siihen saakka, että oikeuskiista selviää ja GL:n asemaan tallissa tulee pysyvämpi vahvistus. Edelleenkin ihan spekulaationa.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
- Ehkä se on sattumaa, mutta eräs entinen Renault-tallin jäsen on täällä. Ehkä hän levittelee huhuja, Boullier arvioi jutun alkuperää viitaten Briatoreen, joka on paikanpäällä Monacon GP:ssä.
Koko huikea turinatuokio maikkarin sivulla Briatore levittelee ikäviä huhuja?-otsikolla..
Toisaalta, onhan tuo aivan järkeenkäypä hinta koneista..
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Renaultin Urheilutoimenjohtaja Steve Nielsen on Autosportin mukaan eroamassa tehtävistään. Mies on kuitenkin jatkamassa Renaultilla vielä syksyyn asti sopimuksensa irtisanomisajan mukaisesti. Hänen tehtäviään tulee hoitamaan A1GP -sarjassa teknisenä ja operatiivisena johtajana toiminut John Wickham.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Heidfeld haluaa jatkaa Renault'lla

Rallionnettomuudessa loukkaantunutta Robert Kubicaa Renault-tallissa tuuraava Nick Heidfeld halua jatkaa tallissa myös puolalaiskuljettajan paluun jälkeen.

Kubican manageri Daniele Morelli on vakuuttanut suojattinsa paluun olevan mahdollista jo tällä kaudella. Tavoitteeksi on asetettu kauden päätöskisa Brasilian Interlagosissa.

Puolalaisen odotettua nopeampi paluu olisi huono uutinen Heidfeldille, joka on jo saanut tallipäällikkö Eric Boullierilta kehotuksen nostaa tasoaan.

- Jatkaisin mielelläni tallissa. Jos Robert palaa takaisin, niin kenties paikka toisessa ohjaamossa olisi tarjolla, viittasi Heidfeld tallitoverinsa Vitali Petrovin autoon saksalaiselle Express-sanomalehdelle.
Tuota, käsittääkseni Heidfeldillä ei ole samalaista rahasäkkiä mukanaan tuotavaksi, kuin Vitalilla.
Joten lienee aivan turhaa haaveilua Renun penkin saamisesta Robertin paluun jälkeen?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuota, käsittääkseni Heidfeldillä ei ole samalaista rahasäkkiä mukanaan tuotavaksi, kuin Vitalilla.
Joten lienee aivan turhaa haaveilua Renun penkin saamisesta Robertin paluun jälkeen?
Heidfeld ei ole tehnyt juurikaan parempia suorituksia mitä Petrov joten korvaaminen on muutenkin kyseenalaista. Sponsorikuviot tietäen järjetöntä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös