Scuderia Ferrari kaudella 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Joo, olisi ehdottomasti pitänyt ymmärtää tarkistaa tuon nimen käytettävyys. Harrastelijamaista toimintaa. Toisaalta nuo Fordin väitteetkin on kyllä aika jenkkimeininkiä eli täyttä paskaa. Tuskin Ferrari haluaa mitenkään samaistua johonkin avolava Fordiin. Toki niiden on pakko reagoida tuollaiseen muuten kohta koko Ford-merkkiä vedetään kölinalta mennen tullen.
Joo no eiköhän se nimi muutu vaikka Ferrari 150 Italiaksi jos on tarpeen. Ferrari F150-pickup :p
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kieltämättä aikamoinen moka Ferrarilta, mutta saa nähdä mitä tosta seuraa.
Nuo tavaramerkkirekisterit ei ole ihan yksiselitteiset - varsinkaan jenkkien osalta. Jos Ford ei ole rekisteröinyt sitä euroopassa niin eipä Ferrarilla isoa huolta. Siltikin Ferrari F150 tai f-150 on eri asia kuin Ford F150 joten jopa tavaramerkkeinä saattavat joutua elämään rinnakkain.

Mm Yamahalla on F150 perämoottori, McDonnell Douglas F-15:lla on vain kirjaimen ero ja kait noita on muitakin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nuo tavaramerkkirekisterit ei ole ihan yksiselitteiset - varsinkaan jenkkien osalta. Jos Ford ei ole rekisteröinyt sitä euroopassa niin eipä Ferrarilla isoa huolta. Siltikin Ferrari F150 tai f-150 on eri asia kuin Ford F150 joten jopa tavaramerkkeinä saattavat joutua elämään rinnakkain.

Mm Yamahalla on F150 perämoottori, McDonnell Douglas F-15:lla on vain kirjaimen ero ja kait noita on muitakin.
Hyviä pointteja. Nämähän on ihan yhtä hankalia asioita kuin esim. patenttisotkut. Tavaramerkkihän on mun ymmärtääkseni (firman teollisuusoikeusvastaavan kouluttamana) hyvinkin samanlaisia asioita/suojia kuin patenttikin. Ero on hinnassa, suojan laajuudessa jne..

Tuon tänne postatun jutun mukaanhan Ford hakee vain, että Ferrari ei saa Jenkeissä käyttää F150 mallinimeä....
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Hyviä pointteja. Nämähän on ihan yhtä hankalia asioita kuin esim. patenttisotkut. Tavaramerkkihän on mun ymmärtääkseni (firman teollisuusoikeusvastaavan kouluttamana) hyvinkin samanlaisia asioita/suojia kuin patenttikin. Ero on hinnassa, suojan laajuudessa jne..

Tuon tänne postatun jutun mukaanhan Ford hakee vain, että Ferrari ei saa Jenkeissä käyttää F150 mallinimeä....
Niin, no - tavaramerkit rekisteröidään niin foneettisesti kuin visuaaliseltakin asultaan. Suomessa tuohon merkkiin luettaisiin mukaan myös Ferrari sana ja kun kyse on samasta toimialueesta niin foneettisesti kolmen kirjaimen ero riittää visuaalisen eron lisäksi. Ferrari kun paljolti kauppaa tavaramerkkiään ( parfyymejä, tekstiilejä, autotekniikkaa/designia jne ) ja tekee yhteistyötä Chryslerin kanssa, niin varmasti Ford on tässä vain varmistamassa puolustusasemiaan. Sille tuo F-sarja on merkittävä tuoteryhmä ja esim googleen on lyöty rahaan tavaramerkin eteen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Nuo tavaramerkkirekisterit ei ole ihan yksiselitteiset - varsinkaan jenkkien osalta. Jos Ford ei ole rekisteröinyt sitä euroopassa niin eipä Ferrarilla isoa huolta. Siltikin Ferrari F150 tai f-150 on eri asia kuin Ford F150 joten jopa tavaramerkkeinä saattavat joutua elämään rinnakkain.

Mm Yamahalla on F150 perämoottori, McDonnell Douglas F-15:lla on vain kirjaimen ero ja kait noita on muitakin.
No tässä on se merkitsevä juttu että molemmat ovat autonvalmistajia. Ei Suomessakaan voi perustaa yritystä nimellä Nokia matkapuhelimet Oy, mutta Nokia leipomo Oy:n voi perustaa. Toimiala on se tärkein juttu, koska muuten olisi aika köyhää keksiä mitään nimiä tai tavaramerkkejä. Olihan Ivana Trumpilla oikeudet Ivana nimisiin vaatteisiin jenkeissä, jonka vuoksi IvanaHelsinki joutu erikseen sopimaan nimen käytöstä. Ongelmaa tuskin olisi syntynyt jos kyse olisi ollut IvanaHelsinki-karhupumpusta.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Piti alkujaan tull s/v 4 mutta audilla oli jo tuo s4 ja muutoinkin olet todella kaukana...
Piti ihan alkujaan tulla 440/460-malliston korvaajiksi sedan S4 ja farkku F4.
In the summer of 1995 Volvo released the S4/F4 series but had to change the model's name as it conflicted with Audi who had already reserved the "S4" name[citation needed]. The quickly renamed S40 saloon (sedan) and V40 (Ferrari objected to F40) estate (station wagon), manufactured at the NedCar factory in Holland (a pre-Ford joint venture between Volvo and Mitsubishi Motors) and based on a common platform with the Mitsubishi Carisma.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40
Audi siis esti S4-mallinimen käytön, jolloinka siihen täytyi lisätä 0 perään, mutta farmarimallia ei voitu siis nimetä tuon mukaan F40:ksi tämän takia:

Jotkin mallinimerkinnät siis aiheuttavat kinaa, kun taas esim. Bentley ja Lincoln valmistivat molemmat vuosikymmeniä autoja mallinimellä Continental. :dunno:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En tiedä onko ollut jo, mutta Ferrarillakin KERS on ilmeisesti bensatankin alla.
F1.com sanoi:
The F150th Italia has almost the same wheelbase as 2010's F10, even though the team's KERS system has been positioned inside the car's fuel tank area. In addition, the oil tank has more capacity, and is much taller than the one used in the 2009 F60.
KERSsin moottori/generaattori on öljyjäähdytteinen ja siitä varmaan tuo lisä tilavuus öljysäiliölle.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Pat Fry ei pyri Ferrarin uudeksi messiaaksi

Turun Sanomat 19.2 2011 23:49:19

McLarenilla puolitoista vuosikymmentä toimineen huippuinsinööri Pat Fryn palkkaamisella Ferrarin F1-dynastian toivotaan löytävän samanlaisen viisastenkiven kuin Ross Brawnin toimiessa pitkälti samanlaisessa roolissa aina vuoden 2006 loppuun asti.

Fry valvoo töitä Maranellon tehtaalla, koordinoi tehtaan ja kilpavarikon välillä sekä toimii tallin päästrategina kisoissa.

Uutta messiasmaista Ross Brawnia Fry ei Ferrarille lupaa.

– Olisi kiehtovaa olla orkesterinjohtaja, joka saa instrumentit soimaan itsestään. F1:ssä sellaista ihmistä ei ole olemassakaan. Voin vain ihailla sitä luotettavuutta, joka Ferrarin autoissa oli Rossin aikana. 2004 Ferrari saattoi tehdä neljäkin varikkokäyntiä ja voittaa kisan.

– Ei kuitenkaan voi tehdä hyvää taktiikkaa, jos ei ole ehdottoman hyvää autoa, Fry kuittaa italialaisen Corriere dello Sport -urheilulehden haastattelussa.

Fry ylistää uuden F150th Italia -auton luotettavuuden yllättäneen kaikki. Tosin heti haastattelun jälkeen lauantaina Barcelonan testeissä Fernando Alonso kärsi elektroniikka- ja mekaniikkapulmista.

– Olemme ajaneet satoja kierroksia kärsimättä juuri lainkaan ongelmista, Fry painottaa.

Nopeudessa Ferrari ei kuitenkaan näytä tavoittaneen Red Bullia, joka edelleen on puolisen sekuntia edellä ensimmäisillä testijaksoilla.

– Suorituskyvyllisesti vertaaminen muihin on vielä vaikeampaa kuin vuosi sitten, jolloin polttoainemäärä jo vaihteli 60-150 kilon välillä. Nyt vertailut tekee vielä hankalammaksi liikkuva takasiipi, jonka käytön mukaan eri bensiinimäärillä kierrosaika voi vaihdella kuusikin kymmenystä, Fry muistuttaa.

Barcelona
paljastaa viat


Barcelona on niin tekninen rata, että se Fryn mukaan paljastaa kyllä ne autot, joihin on synnytysvaiheessa tehty erehdyksiä – kuten McLarenilla kävi kaksi vuotta sitten.

– Meillä rytmi pitkässä vedossa on ok. Lisäksi meillä on menossa erinomainen kehitysohjelma ensimmäiseen kisaan asti.

F1-asiantuntijoita on puhuttanut, että Ferrari kuluttaisi rengasta enemmän kuin muut huipputallit.

– Ou nou, ei sentään muita enemmän. On toki realistista ajatella, että yhden varikkokäynnin sijasta tänä vuonna keskiarvo on kaksi stoppia kisaa kohti, Fry kuittaa väitteet.

– Meille insinööreille on suuri haaste löytää toimivin kompromissi, millä saamme nopean ajan lyhyestä vedosta ja sitten ajamiseen hyvän kisarytmin, joka pitää renkaan mahdollisimman pitkään toimintakykyisenä. Nyt testeissä voi vielä ottaa riskejä ja tehdä erilaisia kokeiluja.

Fry on kiireinen mies kauden mittaan, kun hän valvoo töitä sekä Maranellon tehtaalla että kisapaikoilla.

– Tehtäväni täydentävät toisiaan. Minun pitää koordinoida eri sektoreita, kuunnella aerodynamiikan ihmisiä ja kontrolloida tiedon kulkua niin, että löydämme parhaan suorituskyvyn autolle. Ratainsinööreille minun työni on näyttää paras mahdollinen tapa tehdä oikeat päätökset, Fry summaa.
Pat Fryn mietteitä joka on kauden mittaan kiireinen mies, kun hän valvoo töitä sekä Maranellon tehtaalla että kisapaikoilla...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Ferrarilla vivut nappuloiden sijaan

Turun Sanomat 22.2 2011 21:19:42

Felipe Massa nappasi Barcelonan nopeimman kierrosajan Ferrarin nimiin. Fernando Alonson valitus liian monista nappuloista ratissa on saanut tallin insinöörit yksinkertaistamaan näitä hallintalaitteita.

KERS- ja takasiiven liikettä kontrolloivat nappulat on korvattu kahdella vivulla, joista toinen sijaitsee ylhäällä ja toinen alhaalla. Näitä ergonomisia uutuuksia kuljettaja vääntää etusormella.
Ferrarilla insinöörit ovat helpottaneet hallintalaitteiden käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Pat Fryn mietteitä joka on kauden mittaan kiireinen mies, kun hän valvoo töitä sekä Maranellon tehtaalla että kisapaikoilla...
Kyllä Pat Fry on ollut yksi osaavimmista omalla osa-alueella Formula Ykkösissä ja varmasti tulevaisuudessakin hyvin pärjää mutta katsotaan mitä aika tuo tullessaan Maranellon leirissä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tässä kuva Alonson uudesta ratista:


Omasta mielestäni Ferrarilla on ollut jo vuosikaudet monimutkaisin ratti kaikista talleista. Voi olla että Ferrari tekee vaan kaiken hankalamman kautta. Esim. Neweyn autoissa on minun mielestäni ollut aina ergonomiset ratit.

Ferrari:


Red Bull:



McLareneissa oli ennen RedBullin kaltainen ratti, mutta Newey lähdettyä on siirrytty erilaiseen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Omasta mielestäni Ferrarilla on ollut jo vuosikaudet monimutkaisin ratti kaikista talleista.
Menneisyydestä muistan että Schumacherin jätettyä Benetton, niin seuraavista kuljettajista joko Alesi tai Berger ei pitänyt kyseisen auton ratista ja vaikka halusivatkin siihen muutoksia, tiimi ei kuunnellut heidän toiveitaan ja ratti pysyi entisenlaisena.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös