Pat Fry ei pyri Ferrarin uudeksi messiaaksi
Turun Sanomat 19.2 2011 23:49:19
McLarenilla puolitoista vuosikymmentä toimineen huippuinsinööri Pat Fryn palkkaamisella Ferrarin F1-dynastian toivotaan löytävän samanlaisen viisastenkiven kuin Ross Brawnin toimiessa pitkälti samanlaisessa roolissa aina vuoden 2006 loppuun asti.
Fry valvoo töitä Maranellon tehtaalla, koordinoi tehtaan ja kilpavarikon välillä sekä toimii tallin päästrategina kisoissa.
Uutta messiasmaista Ross Brawnia Fry ei Ferrarille lupaa.
– Olisi kiehtovaa olla orkesterinjohtaja, joka saa instrumentit soimaan itsestään. F1:ssä sellaista ihmistä ei ole olemassakaan. Voin vain ihailla sitä luotettavuutta, joka Ferrarin autoissa oli Rossin aikana. 2004 Ferrari saattoi tehdä neljäkin varikkokäyntiä ja voittaa kisan.
– Ei kuitenkaan voi tehdä hyvää taktiikkaa, jos ei ole ehdottoman hyvää autoa, Fry kuittaa italialaisen Corriere dello Sport -urheilulehden haastattelussa.
Fry ylistää uuden F150th Italia -auton luotettavuuden yllättäneen kaikki. Tosin heti haastattelun jälkeen lauantaina Barcelonan testeissä Fernando Alonso kärsi elektroniikka- ja mekaniikkapulmista.
– Olemme ajaneet satoja kierroksia kärsimättä juuri lainkaan ongelmista, Fry painottaa.
Nopeudessa Ferrari ei kuitenkaan näytä tavoittaneen Red Bullia, joka edelleen on puolisen sekuntia edellä ensimmäisillä testijaksoilla.
– Suorituskyvyllisesti vertaaminen muihin on vielä vaikeampaa kuin vuosi sitten, jolloin polttoainemäärä jo vaihteli 60-150 kilon välillä. Nyt vertailut tekee vielä hankalammaksi liikkuva takasiipi, jonka käytön mukaan eri bensiinimäärillä kierrosaika voi vaihdella kuusikin kymmenystä, Fry muistuttaa.
Barcelona
paljastaa viat
Barcelona on niin tekninen rata, että se Fryn mukaan paljastaa kyllä ne autot, joihin on synnytysvaiheessa tehty erehdyksiä – kuten McLarenilla kävi kaksi vuotta sitten.
– Meillä rytmi pitkässä vedossa on ok. Lisäksi meillä on menossa erinomainen kehitysohjelma ensimmäiseen kisaan asti.
F1-asiantuntijoita on puhuttanut, että Ferrari kuluttaisi rengasta enemmän kuin muut huipputallit.
– Ou nou, ei sentään muita enemmän. On toki realistista ajatella, että yhden varikkokäynnin sijasta tänä vuonna keskiarvo on kaksi stoppia kisaa kohti, Fry kuittaa väitteet.
– Meille insinööreille on suuri haaste löytää toimivin kompromissi, millä saamme nopean ajan lyhyestä vedosta ja sitten ajamiseen hyvän kisarytmin, joka pitää renkaan mahdollisimman pitkään toimintakykyisenä. Nyt testeissä voi vielä ottaa riskejä ja tehdä erilaisia kokeiluja.
Fry on kiireinen mies kauden mittaan, kun hän valvoo töitä sekä Maranellon tehtaalla että kisapaikoilla.
– Tehtäväni täydentävät toisiaan. Minun pitää koordinoida eri sektoreita, kuunnella aerodynamiikan ihmisiä ja kontrolloida tiedon kulkua niin, että löydämme parhaan suorituskyvyn autolle. Ratainsinööreille minun työni on näyttää paras mahdollinen tapa tehdä oikeat päätökset, Fry summaa.