Scuderia Ferrari kaudella 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Misku

Active member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
34
James Allenin taktiikka-analyysin mukaan renkaat ratkaisivat. Ferrari/Alonso oli kärkikolmikosta kaikkein hellin renkaille, mikä näkyi muita parempana vauhtina stinttien loppupuolella. Aerodynaamisesti tehokkain Red Bull kuluttaa renkaita eniten, mutta myös McLarenin rengaskulutus on kasvanut sen myötä kun autoa on saatu parannettua. Tehokkaampi pito syö renkaita enemmän.

Suzukan kaltainen paljon nopeita mutkia sisältävä rata on renkaille erityisen ankara korostaen niiden merkitystä. Lopuilla radoilla ne ei nousse niin merkittävään asemaan, joten tämä Ferrarin parantunut meno saattoi jäädä kertakokemukseksi. Toisaalta Koreassa ajetaan taas kahdella pehmeimmällä seoksella.
Voisin kuvitella, että juuri huonompi pito kuluttaa enemmän renkaita, kun auto liukuu pitkin mutkia. Vai mihin tämä perustuu?
Onko Alonso vaihtanut ajotyyliä, vai miksi juuri hänen ajamansa auto kulutti vähiten renkaita?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13751
Voisin kuvitella, että juuri huonompi pito kuluttaa enemmän renkaita, kun auto liukuu pitkin mutkia. Vai mihin tämä perustuu?
Juu paitsi kai, jos kuski ei silti vaan liu´uta heikommallakaan pidolla. Silti ei kai Suzukassa merkittäviä pitoeroja (mutkavauhteja) kärkitiimeillä ollut. Auto ja sen säädöt (joista en tiedä) vaikuttaa myös. Pian mureketta pureskelemaan ruokalaan... :p
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Voisin kuvitella, että juuri huonompi pito kuluttaa enemmän renkaita, kun auto liukuu pitkin mutkia. Vai mihin tämä perustuu?
Onko Alonso vaihtanut ajotyyliä, vai miksi juuri hänen ajamansa auto kulutti vähiten renkaita?
Eihän sitä autoa voi ajaa kovempaa kuin pito sallii. Eli ei siinä liukumisessa ole mitään järkeä vaikka pitoa olis vähemmän, sit pitää vaan ajaa hiljempaa. Mitä kovempaa auto kulkee mutkissa, sitä enemmän liike-energiaa autolla on ja renkaat joutuvat sen välittämään tiehen, joten renkaat kuluvat enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Juu paitsi kai, jos kuski ei silti vaan liu´uta heikommallakaan pidolla. Silti ei kai Suzukassa merkittäviä pitoeroja (mutkavauhteja) kärkitiimeillä ollut. Auto ja sen säädöt (joista en tiedä) vaikuttaa myös. Pian mureketta pureskelemaan ruokalaan... :p
Nimenomaan. Pidon puute = heikompi vauhti. Ei kukaan tänä päivänä mieti, että "onpas huono grippi, että lasketaan sitten kahva edellä" ja kuvittele siten maksimoivansa tulostaan.

Ne rengaskulutuksen erot näkyivät vauhdeissa stinttien lopuilla sekä toki osin stinttien pituuksissa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mä olen myös ollut siinä uskossa, että ainakin periaatteessa mitä enemmän downforcea, sitä hellempi auto on renkaille. Nimenomaan liukuminen ja sutiminen kuluttaa rengasta, ja downforce vähentää ainakin ensin mainittua.

Muistaakseni BBC:llä mainittiin kisan aikana, että Suzukassa ongelmat renkaiden kanssa johtuivat kumien ylikuumenemisesta. Ja tämä nyt pelaa aika hyvin alhaisten rengaslämpöjen kanssa tuskailevan Ferrarin pussiin.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1342
Minä voisin kuvitella, että F1-kuljettajat ovat niin taitavia, että osaavat ajaa pidon rajoilla, joka on siis nopein tapa edetä. (Tai tarkalleen ottaen äärimmäisen pieni luisto on se nopein etenemismuoto) Mitä huonompi downforce on, sitä pienempi vauhti on mahdollista muodostaa. Mitä kovempaa mennään, sitä suuremman työn renkaat tekevät, ja sitä kautta kuluvat enemmän.
 

Kyde

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
117
Eihän se kumma ole, mutta Tifosit ja Maranellon kirkonkellot ovat varmaan kokemuksen arvoinen kokemus olisipa Ferrari fani tai ei.
Täytyypä oma kokemus jakaa. Itellä on takana kaksi kisaa paikanpäällä (Unkari 2008 ja Monza 2009). Täytyy vaan sanoa, että Unkarin jälkeen Monza oli suuri pettymys. Odotukset oli kovat ja kuviteltiin, että tifosit olisivat koviakin fanittaan ja pitämään ääntä. No kovin vaisuahan tuo oli. Jos jostain ääntä ja fanitusta kuului, niin yleensä ne oli kännisiä suomalaisia. Kaiken kaikkiaan Monzan kisatunnelma oli sanalla sanoen heikko.

Unkari sen sijaan oli jotain ihan muuta. Hullut puolalaiset Kubica-fanit oli ihan eri luokan fanittajia, mitä italialaiset. Ääntä lähti ja tunnelma oli muutenki todella paljon parempi mitä Italiassa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mä olen myös ollut siinä uskossa, että ainakin periaatteessa mitä enemmän downforcea, sitä hellempi auto on renkaille. Nimenomaan liukuminen ja sutiminen kuluttaa rengasta, ja downforce vähentää ainakin ensin mainittua.

Muistaakseni BBC:llä mainittiin kisan aikana, että Suzukassa ongelmat renkaiden kanssa johtuivat kumien ylikuumenemisesta. Ja tämä nyt pelaa aika hyvin alhaisten rengaslämpöjen kanssa tuskailevan Ferrarin pussiin.
Nimenomaan. Mitä enemmän downforcea, sitä suuremmat nopeudet mutkan sisäänmenossa, sitä enemmän energiaa renkaisiin suunnan muutoksessa ja sitä enemmän renkaat lämpiää.

Tähän tietenkin vaikuttaa paljon varmasti myös ajotyyli. Esim. Hamilton vs. Button on helppoesimerkki samalla autolla. Hami käytti renkaansa loppuun reilusti ennen Buttonia ja Hamiltonillahan on tunnetusti agresiivisempi ajotyyli.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3786
Paremmalla downforcellahan on taas kuitenkin se etu, että voi himmata enemmän ja olla silti yhtä nopea ja hellä renkaille, kuin kuski joka ajaa aivan limitillä, mutta pienemmällä downforcella?

Olikos missään mainintaa Red Bullin renkaankulmista, ajoivatko taas jollain reippaalla kulmalla muihin nähden vai oliko rengaskuluma vain muiden asioiden summa?

Sillä vaikka Massa olikin nyt taas 7, niin ei hän esimerkiksi ollut pelkkä liikkuva maalitaulu esimerkiksi Hamiltonille, Webberille ja muille?

Tämän luulisi ainankin osittain johtuvan siitä että renkaat hyvässä kunnossa ?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8744
Sijainti
Vantaa
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/10/1408471/ferrari-pomo-ihmeissaan---vauhti-loytyi-kehitystyon-paatyttya



Tässähän tämä Ferrarin ongelma on ollut: ei ymmärretä autoa eikä saada siitä sen potentiaalia irti. Auto ON ollut nopea koko ajan, sillä olisi voinut taistella jokaisen kilpailun voitosta ja mestaruuksista, mutta koska talli on ihan pihalla eikä ymmärrä miksi auto on joskus nopea (ja muulloin ei), ei hommasta tule mitään. Tässä ei ole auttanut edes erään nimeltä mainitsemattoman kuljettajan väitetyt kyvyt auton kehittämisessä ja ymmärtämisessä. Niin kljlettajilta kuin insinööreiltäkin on pallo hukassa. Tältä pohjalta on turha odottaa menestystä jatkossakaan. Perustavalaatuisten asioiden täytyy muuttua ennen kuin johdonmukaista menestystä tulee. Vahingossa menestystä voi toki tulla, se on jopa todennäköistä niin kauan kuin auto itsessään on nopea kuten se on ollut parin kauden ajan.
Minusta tuntuu, että auto oli myös Kimin Ferrari-uralla nopea, väläyttelihän Kimi ja Massa vauhtia myös 2009. Jostain syystä Ferrari on aaltoilevasti nopea ja välillä todella hidas. Ferrari luuli/halusi uskotella itsellensä, että vika oli Kimissä. Viimeistään nyt olisi aika myöntää, että vika on johto-/suunnitteluportaassa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3786
Minusta tuntuu, että auto oli myös Kimin Ferrari-uralla nopea, väläyttelihän Kimi ja Massa vauhtia myös 2009. Jostain syystä Ferrari on aaltoilevasti nopea ja välillä todella hidas. Ferrari luuli/halusi uskotella itsellensä, että vika oli Kimissä. Viimeistään nyt olisi aika myöntää, että vika on johto-/suunnitteluportaassa.
Lähivuosien trendin perusteella en usko että on hetkeen tapahtumassa.

Fanit ja tietysti vastapuolen kaverit maalaavat autoista aina sen kuvan mikä sattuu heidän agendaansa sopimaan.

Luulen että henkilöstönvaihdoksia on luvassa vielä melkoisesti ennenkuin asialle tehdään mitään.

Se on ainankin hyvä merkki että Alonsolle ei potkuja vaadita (vaikka ei hänkään mikään täydellinen ole, normaali hyvä kuljettaja joka ottaa autosta irti minkä saan)

Tämä on mielestäni jo pieni merkki että ei isketä päätä samaan seinään enään (taustatekijäthän ovat vaihtuneet, ei ole huokuttelevampaa tarjoustakaan odottelemassa)

Itse auto on tänä vuonna ollut ok, ei ole yhtä loistaviin suorituksiin yltänyt kuin viime vuotinen (joka nousi suosiksi mestaruustaistoon luotettavuuden ollessa parempi kuin Red Bullilla) mutta silti ihan hyvä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8744
Sijainti
Vantaa
Lähivuosien trendin perusteella en usko että on hetkeen tapahtumassa.

Fanit ja tietysti vastapuolen kaverit maalaavat autoista aina sen kuvan mikä sattuu heidän agendaansa sopimaan.

Luulen että henkilöstönvaihdoksia on luvassa vielä melkoisesti ennenkuin asialle tehdään mitään.

Se on ainankin hyvä merkki että Alonsolle ei potkuja vaadita (vaikka ei hänkään mikään täydellinen ole, normaali hyvä kuljettaja joka ottaa autosta irti minkä saan)

Tämä on mielestäni jo pieni merkki että ei isketä päätä samaan seinään enään (taustatekijäthän ovat vaihtuneet, ei ole huokuttelevampaa tarjoustakaan odottelemassa)

Itse auto on tänä vuonna ollut ok, ei ole yhtä loistaviin suorituksiin yltänyt kuin viime vuotinen (joka nousi suosiksi mestaruustaistoon luotettavuuden ollessa parempi kuin Red Bullilla) mutta silti ihan hyvä.
Tallin johtoon pitäisi saada "ei-italialainen" kaveri, joka on tiukempi. Ainakin median perusteella Domenicallista saa pehmeän vaikutelman. Viimeksikin Jean Todt nosti Ferrarin. Tosin menihän siihenkin lähes kymmenen vuotta ennen kuin pääsi nauttimaan mestaruuksia.

Mietinkin, että Ferrarin trendi on ollut 90-luvulta lähtien, että ensin rakennetaan talli kahden kuljettajan ympärille. Sitten kun se ei tuota toivottua tulosta, seuraava liike on rakentaa talli yhden kuljettajan ympärille. Ensin Ferrari ajatti Bergeriä ja Alesia, jonka jälkeen tuli Schumi. Schumi nautti räikeää yksinoikeutta. Seuraavaksi oli Kimi/Massa aikakausi, jonka jälkeen tallia on alettu rakentaa Alonson pohjalle, jolla on sopimus on vielä vuosia eteenpäin. Saa nähdä, käyttääkö Ferrari tulevaisuudessa yhtä räikeitä keinoja kuin Schumin aikaan.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Se on ainankin hyvä merkki että Alonsolle ei potkuja vaadita (vaikka ei hänkään mikään täydellinen ole, normaali hyvä kuljettaja joka ottaa autosta irti minkä saan)
Jahas, Alonsokin on löytänyt F1-forumin :thumbup:

Mä kun luulin että hänen pitäisi tälläkin hetkellä olla kehittämässä autoansa :doubtful:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Suuren ja mahtavan sponsorin eli Santanderin luokitus on tippunut !! Tästä se heidän alamäki sit alkaa ja koht jätetäänkii formulat.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Suuren ja mahtavan sponsorin eli Santanderin luokitus on tippunut !! Tästä se heidän alamäki sit alkaa ja koht jätetäänkii formulat.
Niinpä. F1-tallien kannattaisi luopua kaikista pankkisponsoreista, ei vain Santanderista. Jos omistaisin pankkien osakkeita, myisin ne myös pois. Onneksi en omista. Tällä linjalla olen ollut viime keväästä lähtien. Mutta mitään varmaa ei tulevaisuudesta voida tietenkään sanoa, voihan se olla niinkin että pankkien sponsoroinnit ja osakkeiden kurssit raketoivat piakkoin.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Vaikka tää on off-topicia, niin on vain ajan kysymys koska Espanja kaatuu.
Jos ja kun Espanja kaatuu, niin samalla Santanderkin voi kaatua.

Miten riippuvainen F1-sarja ja Ferrari on Santanderista?
Jos se Santander kaatuu, niin se voi kaataa Ferrarinkin.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Vaikka tää on off-topicia, niin on vain ajan kysymys koska Espanja kaatuu.
Jos ja kun Espanja kaatuu, niin samalla Santanderkin voi kaatua.

Miten riippuvainen F1-sarja ja Ferrari on Santanderista?
Jos se Santander kaatuu, niin se voi kaataa Ferrarinkin.
Vaikka Italialaiset tekeekin aika paljon tunneperäisiä päätöksiä niin en usko että ovat noin riippuvaisia kyseisetä pankista.
Kyllä Ferrarin kylkeen on tulijoita jonoksi asti että sponssi löytyy varmasti jostain päin maailmaa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18411
Miten riippuvainen F1-sarja ja Ferrari on Santanderista?
Jos se Santander kaatuu, niin se voi kaataa Ferrarinkin.
Tuskinpa sillä kyllä Ferrari olisi nykyääkin ilman Santanderia F1-sarjassa ja jos sattuisi niin käymään että Santander häipyisi, niin uusia sponsoreita yleensä tilalle löytyy.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos se Santander kaatuu, niin se voi kaataa Ferrarinkin.
Hyvinhän tuo pystyssä pysyi ennen viime kauttakin, kuinka se nyt niin riippuvaiseksi olisi yht'äkkiä tullut. Varsinkin kun siellä on Ferrarin urheiluautopuoli ja Fiat vielä turvana. Eikä Santander edelleenkään ole edes Ferrarin pääsponsori.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Vaikka tää on off-topicia, niin on vain ajan kysymys koska Espanja kaatuu.
Jos ja kun Espanja kaatuu, niin samalla Santanderkin voi kaatua.

Miten riippuvainen F1-sarja ja Ferrari on Santanderista?
Jos se Santander kaatuu, niin se voi kaataa Ferrarinkin.
Ei Ferrari tai F1 ole riippuvaisia Santanderista, mutta Eurooppalainen tai jopa maailmanlaajuinen talouskriisi voisikin jo vaikuttaa F1:een. Autotehtaat ja sponsorit saattaisivat joutua vetäytymään sarjasta rahan säästämiseksi, tyyliin Honda, BMW, Toyota.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös