Suomen radat

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Aiheeseen liittyen Iitissä on perustettu RRC-moottorikerho. Pitäisiköhän liittyä?

Tuleva Suomen MotoGP-tapahtuma poiki uuden yhdistyksen

Iitin Tiilolankankaalle valmistuvan Kymiring-moottoriradan MotoGP-isännyys saa tukea Iitissä tiistaina perustetun uuden moottorikerhon muodossa.

Päivän valon tiistaina nähnyt RRC, eli Ring Race Club perustettiin koska MotoGP-kilpailun läpivienti vaatii järjestelypuolella paljon paikallistuntemusta. Lisäksi RRC.n jäsenet tulevat toimimaan kilpailussa avustavissa tehtävissä. RRC.n ensimmäinen julkinen esiintyminen tapahtunee loppukesästä, kun Kymiring-radalla ajetaan MotoGP-luokan viralliset testit elokuun 19. ja 20 pnä.

RRC:n yhtenä keskeisenä toimintamuotona on osaltaan turvata tulevan huipputapahtuman puitteet. Perustettu yhdistys tuleekin panostamaan varainkeräykseen jonka tavoitteena on oman kerhotilan perustaminen Kymiringin varikkoalueelle. Tämä kerhotila tulee olemaan kilpailutapahtumissa kutsuvieras-tiloina.

Ring Race Club tuleekin toimimaan myös kanavana jonka kautta yksityishenkilöt, tai yhteisöt voivat tukea Kymiring- ja MotoGP-hankkeita. RRC on MotoGP-kytkösten lisäksi kuten mikä tahansa moottorikerho. Moottoriurheiluharrastuksen edistäminen kuuluu myös oleellisena osana perustetun kerhon toimintaan.

RRC:n johdossa aloitti puheenjohtajana pitkänlinjan moottoriurheiluvaikuttaja Jouni Hätinen, jonka aisaparina työskentelee nelihenkinen hallitus.
Teksti: Tuomo Seppänen
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Kovasti on varmasti työtä edessä, jos meinaavat saada radan ja rata-alueen ajokuntoon elokuuksi. En valitettavasti itse usko ennen kuin näen.

Mielestäni työntekijöitä alueella tarvittaisiin kolminumeroinen määrä, ei tuo mikään pieni urakka ole. Parhaillaan odotelleen kuulemma lumien sulamista (tai lumia siirrellään jotta sulaisivat nopeammin). Oma käsitykseni on, että suomessa osataan (pitäisi osata) kyllä rakentaa talvellakin, toki ei kaikkia työvaiheita tietenkään.

Tilannetta toki helpottaa merkittävästi, jos varikot ja muu rakennuskanta on esim. telttakylässä.

Kriittisestä äänenpainostani huolimatta toivon kyllä radan valmistuvan ajoissa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kiirehän tässä tulee testeihin, mutta työvaiheet maantäyttöjen jälkeenhän ovat sinänsä nopeita, jotka toki pitää tehdä huolellisesti.

Yksi asia, jota minä ihmettelen Kymiringissä on, että miksi eivät ole rahastaneet kävijöitä, että esim. pientä maksua vastaan kiertämään rataa. Ja miksei Kymiringin sivuilla ole verkkokauppaa, josta saisi paitoja, pipoja, lippiksiä, rintanappeja ja jääkaappimagneetteja.

Toki kylmä realismi vain iskee, pienemmille sarjoille maassa on niin olemattomat markkinat.
Eikös Blancpain olisi siinä mielessä hyvä sarja Kymiringille, koska eihän Blancpain ole käsittääkseni ollut mikään yleisömagneetti Euroopassa perinteisimmillä radoillakaan?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Yksi asia, jota minä ihmettelen Kymiringissä on, että miksi eivät ole rahastaneet kävijöitä, että esim. pientä maksua vastaan kiertämään rataa. Ja miksei Kymiringin sivuilla ole verkkokauppaa, josta saisi paitoja, pipoja, lippiksiä, rintanappeja ja jääkaappimagneetteja.

Eikös Blancpain olisi siinä mielessä hyvä sarja Kymiringille, koska eihän Blancpain ole käsittääkseni ollut mikään yleisömagneetti Euroopassa perinteisimmillä radoillakaan?
Kun minä siellä viiime kesänä kävin, mietin että vähällä vaivalla sinne olisi järjestänyt vaikka jonkun Kymi 5K -juoksukisan (ja Hippo-hiihdot talvella). Ihmiset oikeasti maksavat kimppajuoksusta jopa muutaman kympin per laaki, esim. maratonkursseille riittää porukkaa.

Eipä noissa Blancpainin kisoissa streamien perusteella näytä olevan Spa24:sta lukuunottamatta kuin muutama tuhat katsojaa per kisa. Tiedä sitten, mitä Ratelin organisaatio muuten ajattelee Kymiringistä, ainakin endurancen konseptiin kuuluu, että kisat ajetaan lähellä "seksikkäitä" kaupunkeja (Milano, Nizza, Barcelona ym.) jotta saadaan Am-herrasmiespoolista kaikki irti.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Kuka ottaa hatullinen paskaa -haasteen?
Miksi vähempi kuin Fia Grade 1 luokan rata riittäisi Motogp kisojen järjestämiseen. Tämä kaatuu viimeistään siihen kun pitäisi järjestää ensiluokkaiset sairaala olosuhteet. Ahveniston grade luokitus pelastui sillä, että Kanta hämeen keskussairaala on niin lähellä että sinne voidaan viedä kuskit helposti jos jotain sattuu.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Ahvenisto-korttikin saatiin "ovelasti" vedettyä mukaan. Katsoin DTM:n kalenterin, vieraskisoja oli Assenissa, Brands Hatchissa ja Misanossa. En nähnyt Ahveniston nimeä siellä, tyhmiä nuo teutonit.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ahvenisto-korttikin saatiin "ovelasti" vedettyä mukaan. Katsoin DTM:n kalenterin, vieraskisoja oli Assenissa, Brands Hatchissa ja Misanossa. En nähnyt Ahveniston nimeä siellä, tyhmiä nuo teutonit.
Ai että joo. Onko vaippa märkänä? Halusin vaan tuoda esille tosiasian mitä muun muassa vaaditaan fia luokituksen saamiseksi radalle.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Tarkistin Tena for Menin lisäksi DTM:n kalenterin. Ei näkynyt Ahvenistoa.
Olisi aika mageeta kun vaippaan piirtyisi joku rata.

Jos Kymiring toteutuu suunnitellussa loistossaan, niin Karjalankannaksen radan kanssa voisi kehittyä hieno yhteistyö. Ruski-rahalla kunnon palkinnot ja sarjoja pyörittämään kahdella huippuradalla ja muillakin lähiradoilla. Rahalla saisi ulkomaisia kuskeja ja talleja. Tosin persuvastustus voisi olla kovaa, eivät halua ulkomaisia käkkäräpäitä tänne pyörimään.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Olisi aika mageeta kun vaippaan piirtyisi joku rata.

Jos Kymiring toteutuu suunnitellussa loistossaan, niin Karjalankannaksen radan kanssa voisi kehittyä hieno yhteistyö. Ruski-rahalla kunnon palkinnot ja sarjoja pyörittämään kahdella huippuradalla ja muillakin lähiradoilla. Rahalla saisi ulkomaisia kuskeja ja talleja. Tosin persuvastustus voisi olla kovaa, eivät halua ulkomaisia käkkäräpäitä tänne pyörimään.
Tilkemäinen neulansilmä ykkösmutka kalsongeissa...takapuolella

Takaisin aiheeseen, näemmä on toimitsijahaku käynnissä https://www.moottoriliitto.fi/sml/kansainvalinen-toiminta/kymiring-motogp/
Paljonko mahtavat pyytää lipuista MotoGP-testiin? Olisi melkoinen vääryys jos niitä on tarjolla vain saunakavereille.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Paljonko mahtavat pyytää lipuista MotoGP-testiin? Olisi melkoinen vääryys jos niitä on tarjolla vain saunakavereille.
Lippujen hinnoista tiedä, mutta 3000 katsojaa pystytään ilmeiseti ottamaan testeihin. Maksaako Kymiring MotoGP:lle testeistä, vai MotoGP Kymiringille testeistä?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Miksi vähempi kuin Fia Grade 1 luokan rata riittäisi Motogp kisojen järjestämiseen.
Tämän kauden MotoGP-radoista Phillip Island on FIA Grade 3; Assen, Brno, Bugatti, Motegi, Sachsenring ja Termas de Río Hondo ovat FIA Grade 2; Aragonilla ja Qatarilla ei ole voimassa olevaa FIA-lisenssiä.

Toimii myös toisinpäin: useimmilla F1-radoilla ei ole FIM-lisenssiä lainkaan ja Suzuka on vain FIM Grade C (MotoGP vaatii FIM Grade A:n).

Ja jotta ei lipsuttaisi ihan otsikon ulkopuolelle, niin mainittakoon ettei Suomen FIA Grade 4 -radoilla – Ahvenistolla ja Alastarolla – ole FIM:n lisenssiä.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Tämän kauden MotoGP-radoista Phillip Island on FIA Grade 3; Assen, Brno, Bugatti, Motegi, Sachsenring ja Termas de Río Hondo ovat FIA Grade 2; Aragonilla ja Qatarilla ei ole voimassa olevaa FIA-lisenssiä.

Toimii myös toisinpäin: useimmilla F1-radoilla ei ole FIM-lisenssiä lainkaan ja Suzuka on vain FIM Grade C (MotoGP vaatiin FIM Grade A:n).

Ja jotta ei lipsuttaisi ihan otsikon ulkopuolelle, niin mainittakoon ettei Suomen FIA Grade 4 -radoilla – Ahvenistolla ja Alastarolla – ole FIM:n lisenssiä.
Hyvä kiteytys :thumbup: FIA:n lisensöinti on lähes objektiivinen luokitusjärjestelmä, joka kertoo tiettyjen kriteerien täyttymisen ja se ei sellaisenaan ole 100 % vastaama FIM:n luokitusten kanssa. Sana 'lähes objektiivinen' siksi, että Monacon katurata objektiivisesti arvioituna jossain muussa maassa ei ikinä Grade 1-leimaa saisi.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Jos Kymiring toteutuu suunnitellussa loistossaan, niin Karjalankannaksen radan kanssa voisi kehittyä hieno yhteistyö.
Kannaksen radan avajaiset muuten heinäkuussa, ja venäläisistä sarjoista sinne on Superbike jo buukattu vierailevaksi, muista en tiedä.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
...ja esimerkiksi täällä koto-Suomessa Botniaringin pitkällä radalla on AKK hyväksyntä, mutta on toisaalta taas Moottoriliiton kilpailukiellossa... eli nuo auto- ja MP-puolen vaatimuksen ovat vähän erilaisia.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
...ja esimerkiksi täällä koto-Suomessa Botniaringin pitkällä radalla on AKK hyväksyntä, mutta on toisaalta taas Moottoriliiton kilpailukiellossa... eli nuo auto- ja MP-puolen vaatimuksen ovat vähän erilaisia.
Tätä juuri hain, kun puhuin ettei FIA ja FIM luokitukset ole suoraan verrannollisia. Esim. Sonoma Raceway on FIA Grade 2, mutta full course -muodossaan siellä ei ikinä ajettaisi MotoGP:tä (eikä ajeta paikallista AMA Superbikeakaan) johtuen 9 ja 11 mutkien puutteellisesta ulosajoalueesta. Huolimatta siitä, että Grade 2 radoilla ajetaan MotoGP:tä.
 
Ylös