Suomen radat

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Stefan Bradl nyt kärkeen ajalla 1:47:864 (150.9 km/h)

Ducati kuulemma kellottanut takasuoralla 336 km/h.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Timo Pohjola toivoo lukemia 358 km/h, on esittänyt toiveen tuosta Ducatin suuntaan.
Tuo Pohjolan toivomus on täysin utopistinen. Asiaa kyllä auttaisi, jos suora olisi mainostetut 1,2 km. Mutta kun se nyt on "vain" 1,1 km, niin ei täällä Mugellon enkkoja rikota. 340 km/h varmaan menee rikki kisatilateessa melko helposti.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Taitaa jäädä rataennätys Bradley Smithin nimiin: 1:47:540 (151.4 km/h).

Alkoi ukkostamaan ja satamaan. Tosin näyttää vain kuurolta, mutta joka tapauksessa rata on nyt märkä.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Mitenköhän tuota takasuoran jälkeistä osaa saadaan muokattua, kun ei sitä nyt ehdi kokonaan räjäyttää. Jo vuoden päästä kuitenkin ajetaan. :confused:
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-kallio-loysi-kymiringista-korjattavaa-ei-ihanteellista-motogp-pyoralle/7518214

Kallion mielestä pitäisi saada lisää suoraa mutkien väliin.

Tämä korjaantuu, kun oikastaan mutka 12 pois
Alkuperäinen englanninkielinen artikkeli haastatteluista:

https://www.motorsport.com/motogp/news/kymiring-test-smith-kallio-finland/4515608/

Taitaa Botniaring olla nykymuodossaan keskinopeudeltaan hiukan nopeampi. Tuo oli kyllä vähän odotettavissa. Kymiringillä on sen verran paljon tiukkoja mutkia peräjälkeen. Onneksi sentään nopeuttivat mutkia aika lailla alkuperäisistä suunnitelmista. Aika paha tuota on enää mennä muuttamaan.

Takasuora oli kyllä magee. Ja katsomoalue oli todella hyvässä paikassa. Sieltä näki lähes koko radan. Harmittavasti vain radan nopein mutka ennen takasuoralle nousua jäi korkeuserojen takia takasuoran taakse/alle piiloon. Katsomoalue oli kuin alaspäin viettävä rantahietikko, jossa meren sijaan eteen levittyi moottoriratalaakso. Hiekkarinteeseen oli jätetty aika paljon isoja kiviä, joiden päälle saattoi istua tai nousta kuvaamaan.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-kallio-loysi-kymiringista-korjattavaa-ei-ihanteellista-motogp-pyoralle/7518214

Kallion mielestä pitäisi saada lisää suoraa mutkien väliin.

Tämä korjaantuu, kun oikastaan mutka 12 pois
Itsekin tuota katsoin jo aiemmin, että mutka 12 voisi olla nopeampikin, jopa kaasu pohjassa ajettava. Se olisi varmaan helpoimmin tehtävä muutos.

Harmi vaan, että kyseinen mutka ei itsessään ole se varsinainen ongelma, vaan oikeastaan sitä seuraava osuus, jossa kolme tiukkaa n. 180 asteista mutkaa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mutkan 12 oikominen voisi tehdä mutkasta 13 hyvän paikan yrittää/tehdä ohituksia.
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
255
Itsekin tuota katsoin jo aiemmin, että mutka 12 voisi olla nopeampikin, jopa kaasu pohjassa ajettava. Se olisi varmaan helpoimmin tehtävä muutos.

Harmi vaan, että kyseinen mutka ei itsessään ole se varsinainen ongelma, vaan oikeastaan sitä seuraava osuus, jossa kolme tiukkaa n. 180 asteista mutkaa.
mutka 12 tilalle suzukan 130r tai istanbul parkin mutka11 tyyppinen viritelmä ja mutka15 Silverstonen copsen kaltaiseksi.
joku photoshop taitoinen voisi tehdä hahmotelman
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
mutka 12 tilalle suzukan 130r tai istanbul parkin mutka11 tyyppinen viritelmä ja mutka15 Silverstonen copsen kaltaiseksi.
joku photoshop taitoinen voisi tehdä hahmotelman
Jos T12 lähtee paljon oikomaan niin siinä loppuu T13 turva-alue kesken. T15 nopeutuksella viimeisen mutkan turva-alue vaatii muutoksia. Siellä tosin on tilaa.

Eilen oli ekana ehdotuksena T7:n poistaminen, eli T6 ja T8 välin suoristaminen. Se näyttikin melko turhalta koukkaukselta.

Eniten ihmetyttää, miten tämä tuli jollekkin yllätyksenä kun kartingratamaisuus oli jo nähtävissä paperilta. :rolleyes:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kumpikos on nopeampi, Botniaring vai Motopark? Virtasalmella on ajettu Superbikellä aika-ajoissa yli 150km/h kierros: http://www.srra.fi/files/pdf/2005/\aa_nsb.pdf (nopeampiakin kierroksia voi olla, mutta tämä löytyi nopealla etsinnällä).
Motoparkin takasuora voisi olla nopeampi jos siellä kykenisi vetämään ns u a. Nykyisellään se on niin röykkyinen että tekarit irtoaa suusta. Aika moni kuski on sanonut jatkossa boikotoivansa Motoparkin rataa kun siellä auto hajoaa. Nykyisen ympäristöluvan puitteissa vaan ei kannata juuri rataan investoida.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Ja nyt ollaankin sitten jo sanasodassa.

https://www.is.fi/moottoripyoraily/art-2000006210787.html?ref=rss

Pohjolalta lähtee kyllä homma vähän lapasesta.

Itse olisin sanonut (ja sanon nytkin), että katsotaan nyt ensin miten ensimmäinen kilpailu menee, niin nähdään paremmin mitä voitaisiin mahdollisesti parantaa. Eihän Kymiringillä ole ylimääräistä rahaa hukattavaksi. Ihan pienillä muutoksilla rataa ei kuitenkaan saada merkittävästi nopeammaksi, ellei sitten lähdetä lyhentämään sitä.

Pohjola on kyllä siinä oikeassa, että rata on pitänyt suunnitella myös alemmille luokille sopivaksi. Eihän MotoGP kisastakaan ole takeita.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Luulenpa, että ens kesänä, jos päästään ajamaan niin kierrosajat MotoGP-pyörillä ovat noin 1.42-1.43 luokkaa, kuha keli on parempi, rata parempi ja kilpailuolosuhteet. Mitä tulee muutoksiin, niin ehkä kannattas ensi kesä katsoa, miten sujuu mahdollinen kisa.
 
Ylös