Suomen radat

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Anderstorp, joka oli F1:ssä 1973-1978, oli kylläkin aikansa F1-kalenterin hitaimmasta päästä. http://janir.mbnet.fi/1978/radat.html
Juu. Olihan se silloin suhteellisen hidas muihin sen aikaisiin ratoihin verrattuna, mutta siitä huolimatta nopeampi kuin esim. Montreal (joka ei tosin ollut silloin vielä yhtä nopea kuin nyt). Mutta nykystandardin mukaisten ratojen joukossa luokittelisin Anderstorpin kyllä melko vauhdikkaaksi. Tiukoiksi luokiteltavia mutkia ei ole kuin kaksi ja mutkien kokonaismäärä radalla on vain 8!
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Edellinen merkittävä kisa Anderstorpissa on vuoden 2007 WTCC-sarjan kisa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei sen tarvitse suomalainen tai Suomeen liittyvä yritys olla.

Motul on vähän joka paikassa mihin liittyy MotoGP tai World Superbike ja sponssaa jo kolmea kisaa, eli lienee jossain Dornan hovisponsorin asemassa.
 
Viimeksi muokattu:

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Tänään TV:ssä Teknavin Toyota Supra testi Kymiringillä. Sopivasti päällekkäin F1 kisan kanssa.
https://teknavi.fi/autot/tanaan-tv-ssa-markku-alen-korkkaa-kymiringin-uudella-toyota-supralla-taa-on-huimaa-touhua


Tekniikan Maailma oli myöskin käynyt radalla tekemässä Hybridivertailun, tai ainakin autojen kuvaussession. Printtilehden artikkelissa ei näyttänyt olevan mainintaa Kymiringistä, mutta lähes kaikki kuvat olivat kuitenkin rata-alueelta.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20a-2019/tm-vertailu-isot-tayshybridit-hannattomat-hybridit-kahteen-eri-makuun/
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Ei sen tarvitse suomalainen tai Suomeen liittyvä yritys olla.

Motul on vähän joka paikassa mihin liittyy MotoGP tai World Superbike ja sponssaa jo kolmea kisaa, eli lienee jossain Dornan hovisponsorin asemassa.
Juu, yhtälailla mäkihypyn maailmancupin yhteydessä mainostetaan olutmerkkejä, joita ei edes Suomessa.

Motonet Grand Prix of Finland (nehän myös Motulia myyvät) on veikkaukseni. Prätkien maahantuojat taitavat olla sen verran persaukisia, että tuskin tulee ainakaan pääsponsoriksi riittävää kirjekuorta siltä suunnalta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Lehmuskallion mukaan vuonna 2021 saattaisi olla DTM-kisan vuoro Kymiringillä.
Kymiringillekin harkittiin DTM-sarjaa jo ensi kesälle.

”DTM:n kanssa keskustelimme aika pitkällekin. Kävin henkilökohtaisesti neuvotteluja Saksassa, mutta heidän kalenterinsa vaatimukset olivat sellaiset, että se olisi tullut meille liian nopeasti syliin. Emme olisi olleet täysin valmiita”, Lehmuskallio kertoo.

”Se on merkittävän kokoinen tapahtuma. Ei haukata liian isoa palaa.”

Lehmuskallion mukaan neuvottelut ovat edelleen käynnissä. Jo vuonna 2021 saattaisi olla DTM-kisan vuoro Kymiringillä.

”Se [DTM ja W Series] on yksi relevantti vaihtoehto, jota voisi harkita.”
.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Kyllä DTM kisa olisi tosiaan aivan liikaa ensi vuodelle. Niin paljon on vielä tekemättä ja riittäisikö Suomessa edes asiakasvirtaa kahteen isoon tapahtumaan vuodessa? Paremman tiedon puutteessa näkisin DTM kisan mahdollisuutena jatkossa, mikäli MotoGP kisa osoittautuu liian kalliiksi järjestää. En tosin tiedä kuinka suuri hintaero näiden tapahtumien järjestysoikeuksissa on. Onko jollain käsitystä?

Mitkä muuten mahtavat olla eri sarjoen vaatimukset radan aitauksien suhteen? Nykytilanne Kymiringillä on (tai ainakin oli MotoGP testien aikaan), että suoja-aidat löytyvät, mutta minkäänlaisia verkkoaitoja näiden päällä ei ole. Käsittääkseni ainakin F1 kisoissa vaaditaan verkkoaitaus, ettei radalle pääse kuka tahansa kaveri juoksemaan. Ja joissakin paikoissa sitä tarvitaan myös yleisön suojaamiseksi ilmassa lentäviltä rojuilta. Mutta vaaditaanko verkkoaitaus myös DTM ja MotoGP kisoissa?

MotoGP testejä oli mukava seurata kun verkkoaitoja ei ollut. Aitaus luonnollisesti heikentäisi katsojakokemusta.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Kyllä DTM kisa olisi tosiaan aivan liikaa ensi vuodelle. Niin paljon on vielä tekemättä ja riittäisikö Suomessa edes asiakasvirtaa kahteen isoon tapahtumaan vuodessa? Paremman tiedon puutteessa näkisin DTM kisan mahdollisuutena jatkossa, mikäli MotoGP kisa osoittautuu liian kalliiksi järjestää. En tosin tiedä kuinka suuri hintaero näiden tapahtumien järjestysoikeuksissa on. Onko jollain käsitystä?
Hinnoista en tiedä, mutta tottahan se on ettei keskeneräisen radan kanssa kannata lapioida suuhun enempää kuin pystyy pureskelemaan. Tulevia vuosia ajatellen DTM olisi kuitenkin Kymi Ringille varsin oivallinen luokka.

Täyteluokka W Seriesillä olisi meillä gimmick-arvonsa vuoksi potentiaalia, markkinointiin vaan mukaan naisten äänioikeus 1918 ja Tarja Halonen :D vaikka luokka onkin vain keskikastin F3-sarja (toim.huom. setämies-Manille bannia)
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
KymiRingin "kivikkoista" tietä seuranneena, illan Rocky IV leffasta tuli väkisinkin mieleen seuraavankaltaiset vertaukset:

KymiRing (30 M €) = Rocky
Igora Drive (170 M €) = Ivan Drago

Tsemppiä Pohjola & kumppanit. Näyttäkää niille! :D
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Juu, siihen sopisikin puffipätkä missä Timo Pohjola ja Kari O. Sohlberg hakkaavat halkoja ja sporttihevi raikaa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Monet Aasian ja Venäjän radathan on rakennettu mahtailu- ja pröystäilymielessä. Ja hinnathan niillä on sen mukaiset. Kymiring on halpa niiden rinnalla. Tosin onhan Kymiring Suomen mittakaavassakin halpa, koska Olympiastadionin remonttiin on mennyt 260 miljoonaa euroa ja onhan Suomessa useita monitoimiareenoita (lue jäähalleja) toteutuksessa ja suunnitteilla, jotka ovat >100 miljoonan euron hintaisia.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Uusimmassa Moto1 lehdessä 6/2019 on 8-sivuinen juttu Kymiringistä ja MotoGP testeistä.

Jutussa on myös tällainen omituinen maininta viitaten Kymiringin maaston muodot säilyttävään rataprofiiliin:
"Rata oli jotain aivan muuta kuin "lucien-tilkensmäisesti" rakennettu rata. Tämän belgialaisen moottoriratasuunnittelijan luomukset on toteutettu "vatupassissa olevalle pinnalle", maaston muodot on tasoitettu."
Onko tuossa nyt mennyt artikkelin kirjoittajalta sekaisin Hermann Tilke ja Lucien Tilkens? Jälkimmäinen on keksinyt aikoinaan moottoripyörien monojousituksen, mutta en löydä googlella mitään mainintaa ratojen suunnittelusta.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Jep. Lucien Tilkens tosin oli belgialainen, joten siinä mielessä kansalaisuus meni oikein.

En sitten tiedä pitääkö sekään paikkaansa, että Hermann Tilke ei noudattaisi radan suunnittelussa maaston muotoja. Lähinnä kyse on siitä, että minkälainen maapläntti on kulloinkin tarjolla. Kyllähän esim. COTA:n radalla on melkoisia korkeuseroja. Sama homma nyt Igorassa. On Tilke tietysti joutunut tasoittelemaankin ratoja, kuten esim. Red Bull Ringillä, jossa modernisoinnin yhteydessä radan loppupään kukkulaa madallettiin runsaasti turvallisuussyistä.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Vielä toinen poiminta Moto1 lehden numerosta 6/2019:

"Heinäkuun alussa em. luokittelun hyväksyneet tahot vierailivat radalla tarkistamassa muun muassa sen juuri saaman asfaltin. Tässä yhteydessä Dorna esitti vielä vaatimuksen kaarteen 18 tekemisestä tiukemmaksi, madaltamaan hieman ratakierroksen keskinopeutta."
Tässäkään ei liene päätä eikä häntää, mm. seuraavista syistä:
1) Eikös mutkien tiukkuudet pidä lyödä lukkoon ennen kuin asfalttia aletaan vetämään?
2) Miksi juuri eniten kritiikkiä hitaudestaan saanutta mutkaa vaadittaisiin hidastettavaksi entisestään?
3) Millä logiikalla radan keskinopeutta yritetään saada alas hitainta mutkaa hidastamalla? Eikös kannattaisi koskea ennemminkin nopeisiin mutkiin?
4) Miksi KymiRingin keskinopeutta pitäisi entisestäänkin hidastaa, kun rata on kalenterin hitain ja saanut jopa moitteita siitä?

Kai tuossa on sattunut toimittajalla jonkin sortin väärinkäsitys.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Ja vielä kolmas poiminta Moto1 lehden numerosta 6/2019:

"Pitkällä, 1,165 km, takasuoralla Ducatin teho päästettiin valloilleen vasta viitoselle vaihdettaessa."
Onko Pohjola viimein valoittanut toimittajalle oman käsityksensä suoran tarkasta pituudesta? Kuten tässä on tullut jo "muutamaan" kertaan mainittua, niin suoran todellinen pituus on luokkaa 1100 m - 1110 m. Mutta lehdessä mainittu lukema 1165 m vastaa kyllä hämmästyttävän tarkkaan edeltävän mutkan ulkokehältä suoran keskilinjaa pitkin mitattua matkaa aina seuraavan mutkan ulkokehälle. Kai sen voi noinkin mitata, jos on töissä markkinointiosastolla. Ja lukemahan on suorastaan alakanttiin, kun samalla logiikalla suoran oikeaa laitaa pitkin mittaa olisi saatu peräti 1175 m. :D
 
Ylös