GT ja protot 2012

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Tänään tuo Toyota TS030 LMP1 Hybrid auto esiteltiin Paul Ricardin radalla. Auto tullaan testaamaan yhteensä 40,000 km, ennen SPA:n 6 tunnin osakilpailua ja kalenteriin kuuluu SPA:n lisäksi myös Le Mans 24 tunnin kisa ja Fuji Speedwayn kisa. Jotkut muut kisat voivat olla myös mahdollisia. Le Mans 24h kisaan Toyota Racing ottaa mukaan myös toisen auton. Ykkosauton kuljettajina Alexander Wurz, Kazuki Nakajima ja Nicolas Lapierre. Tiimin junior kuljettaja tulee olemaan Andrea Caldarelli. Toiseen autoon ei olla kuljettajia vahvistettu mutta vahvasti sinne on viety kolmikkoa Sebastian Buemi, Hiroaki Ishiura ja Kohei Hirate. Tiimin Presidentti on Yoshiaki Kinoshita, teknisenä johtajana toimii Pascal Vasselon ja hybrid projekti päällikkönä Hisatake Murata. Auton pääsponsori on Denso ja muut tukijat ZENT, Aisin, Nippon Steel, Takata, Toyoda Gosei, Michelin. Auton ratti vaikuttaa tismalleen samanlaiselta kuin heidän viimeisimmän F1-auton TF109:n ratti. TS030 pakoputkiston aukosta huomaa selkeitä merkkejä, että se on lähes kopioitu TF109:n mallista.
Toivotaan Toyotalle hyvää ja menestyksekästä aikaa LMP autoilussa ja hienolta kaaralta vaikuttaa. Eiköhän nuo Zent/Denso sponsori vielä haalareihin ilmesty, muuten aikalailla valkoiselta näyttää varsinkin vyötärö osasto.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
C-ryhmä taisi tosiaan olla F1:lle kova luu 80-luvulla, siksi sen hiivuttaminen 90-luvun alussa oli Ecclestonelle melkoinen onnenpotku. Tekiköhän Mr Mosley ns. likaisen työn pakottaessaan C-ryhmäläiset käyttämään 3,5-koneita ja täten saamaan valmistajat siirtymään Ykkösiin? :doubtful:
Onnenpotku tosiaan, kun herra itse oli yksi pääsyistä sen tuhoon.
:thumbdown Täyttä paskaa tuo salaliittoteoria. Bööni omisti sarjan kaupalliset oikeudet, mutta sehän on helppo sivuuttaa koska ei sovi tähän salaliittoteoriakuvioon. Tai jos sopii, niin mua ainakin haluttaisi tietää minkälainen menestyksekäs bisnesmies tuhoaa osan omasta bisneksestään tahallaan. Böönin tultua mukaan kisojen profiilia yritettiin nostaa, enkä ymmärrä miten sekään oikein sopii tähän salaliittokuvioon. Kustut sääntöuudistukset, kohonneet kustannukset ja muut virheet on sitten täysin eri asia. Itse asiassa jos jotain, niin se moottorisääntömuutos todisti miten heikolla pohjalla homma oli niin kuin kaupallisesti ja täten siis todella kaukana F1:stä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jokatapauksessa C-ryhmän loppuminen oli hienon kilpa-autoluokan tuho.
Tokihan GT-autot osittain tämän ansiosta nostivat profiiliaan, mutta protojen uusi tuleminen tuntuu kovin vaikealta, ainakaan isoilla valmistajilla ei tahdo mielenkiintoa löytyä. Le Mans on kuitenkin niitä harvoja kisoja, joita seurataan myös Atlantin toisella puolen.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Niitä luokkia on aina ollut paljon, ja tulee olemaan. Ykkösten ala-, ylä- ja sivupuolella on viisituhatta enemmän tai vähemmän identtistä spec-formulaluokkaa järkyttävän sekavine arvojärjestyksineen, mutta et niistä näytä kuitenkaan valittavan?
No, se ero on nyt kuitenkin, että noita viittätuhatta eri formulaluokka pääsääntöisesti ajetaan täysinä kansallisina sarjoina useissa maissa. Esim FR 2.0, F3, FF jne. "Urheiluautoissa" taitaa Porsche GT-cup olla ainoa, jolla on esittää vastaavaa.

Ecclestonea on ihan turha syyttää mistään. Kuten eräässä kirjassa sanotaan: "rispekt is not kivin, it is teikin". Kuka tahansa voi alkaa manageroimaan urheiluautoja ja nostamaan niiden tasoa. Tilanne taitaa olla vähän niin kuin linuxin kanssa käyttöjärjestelmissä. Jos kaikki eri variaatiot puhaltaisivat yhteen hiileen ja yhdistyisivät, kisa Windowsin kanssa olisi tiukka ihan eri tavalla. Mutta, nyt nuo ovat niin arrogantteja ja kaikki yhtä aikaa oikeassa eri tavalla, tässä lopputulos.
Vaikka seurailen tätä palstaa ja ylipäätään moottoriyrheilua on tullut seurattua 60-luvun lopulta lähtien, yleensä en ole kärryillä mikä on mikäkin luokka mitkä ovat säännöt. Edes suurin piirtein :wall:
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Entinen F1-kuljettaja Nick Heidfeld kilpailee SpeedTV.com sivuston mukaan Rebellion Racingin autolla, Sebringin 12h, SPA:n 1000km ja Le Mansin 24 tunnin kilpailuissa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Grand-Am Rolex Sports Car Series 2012 - R01 - 50th Daytona 24 Hours Q



"The most anticipated US sports car race ever" on ehkä silkkaa PR-höttöä Grand-Amin organisoijilta, mutta Daytonan 24 tunnin ajojen 50. painoksesta näyttää silti muodostuvan hieno spektaakkeli; Yleisöä on ilmestynyt paikalle massoittain ja radan infield-alue on tupaten täynnä ihmisiä ja asuntovaunuja. Ja itse kisan osanottajalista on enemmän tai vähemmän vakuuttava.

Kisaa varten on jo ajettu aika-ajot, mutta ennenkuin se edes alkoi saatiin nähdä pienoinen yllätys: sarjaa jo iät ja ajat ylivoimaisesti dominoinut #01 Ganassi - eli "ylijumala" Pruettin ja kumppaneiden kärry - joutui vaihtamaan moottoria harjoituksissa, eikä näin pystynyt ottamaan osaa qualiin ja joutuu aloittamaan kisan DP-fieldin perältä. Kisan pituudeen ja prototyyppiosanottajien vähyyden vuoksi tällä tosin ei liene hirveästi väliä...

Paalulle ei myöskään ajanut yksi uusista Corvetten bodyworkin omaavista prototyypeistä, vaan Starworksin #8 DPG3-specin Ford Rileyllään. Auton paalulle pistäneen Ryan Dalzielin lisäksi autossa nähdään muitakin tuttuja nimiä, mm Audin McNish, tuore GT1-mestari Luhr ja pari herrasmieskuskia.

Massiivisen kokoisessa, n. 45 auton GT-luokassa nähtiin myös kiinnostavia tuloksia. Pieneksi yllätyksekseni sekä Risistä että Flying Lizardista ei ollut haastamaan aivan terävintä kärkeä, vaan paalun otti Andrew Davisin ohjastama Brumosin Porsche. Mutta kuten tiedämme, aika-ajoilla ei juuri ole merkitystä kisasassa jonka kesto on 24 tuntia ja jossa Nascar-mieliset organisoijat yrittävät järjestää keltaisia lippuja aina vähän väliä...

Sinällään nämä kuristetut ja Grand-amisoidut Audit ja Ferrarit ärsyttävät, että normaalissa GT3-specsissä voiltaisiin melkeinpä haastaa DP:n kärki :D

Daytona Prototype - Top 5
1) #8 Starworks / Ford Riley 1:41.119
2) #10 SunTrust / Corvette DP 1:41.240
3) #02 Chip Ganassi / BMW Riley 1:41.463
4) #99 Bob Stallings / Corvette DP 1:41.519
5) #90 Spirit of Daytona / Corvette DP 1:41.611

Grand Touring - Top 5
1) #59 Brumos / Porsche GT3 1:49.342
2) #69 AIM Autosport / Ferrari 458 1:49.357
3) #44 Magnus / Porsche GT3 1:49.388
4) #45 Flying Lizard / Porsche GT3 1:49.550
5) #62 Risi Competizione / Ferrari 458 1:49.661

Huomisiltana alkavaa kisata voit seurata Eurosport2:n, Motors TV:n ja mahdollisten striimien kautta ensi kertaa myös puhtaasti Radio Le Mansilta. Andy Blackmoren spotters guiden saat täältä.

Entinen F1-kuljettaja Nick Heidfeld kilpailee SpeedTV.com sivuston mukaan Rebellion Racingin autolla, Sebringin 12h, SPA:n 1000km ja Le Mansin 24 tunnin kilpailuissa.
Täysi nappivalinta sekä tiimiltä että Heidiltä :thumbup:

---
And in other news, Alex Job Racing saattaa vihdoin palata takaisin ALMS:n GT2-luokkaan possuillaan... \,,/
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ja Sarthen lähtöruudukkoon saatiin uusi lisäpaikka.

 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Ja Sarthen lähtöruudukkoon saatiin uusi lisäpaikka.
Piti se tämä päiväkin nähdä, mut joo edelleenkään Deltawing ei vaikuta autolta joka noihin piireihin sopisi. Mut toivottavasti autoa ei nähdä Sarthesissa.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Täysi nappivalinta sekä tiimiltä että Heidiltä :thumbup:
Hyvä diili tosiaan on ja onhan Quick Nick kokenut jo Le Mans 24 kisan vuonna 1999, nuorena pojan kloppina Mercedes-Benzin ratin takana.
 
Ylös