Caterham F1 Team kaudelle 2012

El Bastardo

Sgt. Baker
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
157
Tämänpäiväiset ongelmat varmistivat, ettei tilastoihin ainakaan tänään merkitty Heikille hyvää kisatulosta.
Ja siihenpä se jääkin. Kovalaisesta tai kenestä tahansa kiinnostunut taho kyllä seuraa potentiaalisten kilpailijoiden tekemisiä hieman tarkemmin kuin tulosliuskaa tuijottamalla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Kovalaisesta tai kenestä tahansa kiinnostunut taho kyllä seuraa potentiaalisten kilpailijoiden tekemisiä hieman tarkemmin kuin tulosliuskaa tuijottamalla.
Tästä olemme liikuttavan yksimielisiä. Toivottavasti olemme samaa mieltä myös siitä, että jos onnistuu päihittämään tallikaverin kisassa usein, niin siitä hyötyä uutta tallipaikkaa etsiessä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tästä olemme liikuttavan yksimielisiä. Toivottavasti olemme samaa mieltä myös siitä, että jos onnistuu päihittämään tallikaverin kisassa usein, niin siitä hyötyä uutta tallipaikkaa etsiessä.
No, edelleen jos se tallikaverin päihittäminen tapahtuu tallikaverin epäonnistumisten (esim talli ryssii jotain) takia niin ei hyödytä ei..

Caterhamilla ja muutenkin tuolla peräpäässä tuppaa olemaan niin, että kisassa aina toinen tallin kuskeista ryssii kisansa. Viime vuonna oli jonkun verran jees kisoja molemmilla Lotus kuskeilla, mutta Heikin hyvät otteet oli suurelta osin myös aika-ajotulosten aikaansaannosta.

Kisassa väliä on toki tuloksella, mutta olennaisesti vauhdilla sekä sillä että kuka ryssi ko kuskin kisan.

Kyllähän nää nämä tiiät, mutta mainihempaha vaan kaikille että ei Malesian, Kiinan tai luultavasti Bahrainin kisat vaikuta Heikin tallipaikan saantiin suuntaan tai toiseen..
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
No, edelleen jos se tallikaverin päihittäminen tapahtuu tallikaverin epäonnistumisten (esim talli ryssii jotain) takia niin ei hyödytä ei..

Caterhamilla ja muutenkin tuolla peräpäässä tuppaa olemaan niin, että kisassa aina toinen tallin kuskeista ryssii kisansa. Viime vuonna oli jonkun verran jees kisoja molemmilla Lotus kuskeilla, mutta Heikin hyvät otteet oli suurelta osin myös aika-ajotulosten aikaansaannosta.

Kisassa väliä on toki tuloksella, mutta olennaisesti vauhdilla sekä sillä että kuka ryssi ko kuskin kisan.

Kyllähän nää nämä tiiät, mutta mainihempaha vaan kaikille että ei Malesian, Kiinan tai luultavasti Bahrainin kisat vaikuta Heikin tallipaikan saantiin suuntaan tai toiseen..
Tallikaveri on aina lähin vertailukohde, joten kuskin pitää markkina-arvonsa kohottamiseksi pyrkiä päihittämään tallikaverinsa mahdollisimman usein ja mahdollisimman monella alueella: aika-ajoissa, starteissa, kisavauhdissa, ohittelutaidossa jne. Huono onni ja teknisistä vaikeuksista tai huonoista strategioista johtuvat huonot suoritukset eivät välttämättä heikennä kuskin arvostusta (ainakaan jos vastoinkäymiset ovat ohimeneviä), mutta jokainen pieleen mennyt kisa on samalla myös käyttämättä jäänyt näytön paikka. Näitä näytön paikkoja on kullakin kaudella vain rajallinen määrä, joten niitä ei auta heittää hukkaan.

Heikki hävisi McLarenilla tallikaverilleen kahtena vuotena, ja sen jälkeen se Heikin markkina-arvo ei ollut kovin korkealla, vaikka tallin voi ehkä väittää ryssineen Heikin aika-ajostrategiat kohtalaisen säännöllisesti. McLarenille tullessa Heikillä oli paljon tilaisuuksia näyttää taitonsa, mutta tilaisuudet lipuivat yksi toisensa jälkeen ohi, ja lopulta edessä oli vaan lähtöpassit ja tallin vaihto. Caterhamilla Heikin ei passaa päästää tallikaveria niskan päälle tai maine tahriintuu vielä pahemmin, koska Vitali Petrov ei ole saman tason kuski kuin Lewis Hamilton.

Kolme peräkkäistä huonoa kisaa ei ole paras mahdollinen kauden aloitus Kovalaiselle. Täytyy vain toivoa, että Bahrainissa Heikki onnistuu kääntämään kielteisen suuntauksen ja ajaa tälle kaudelle ensimmäisen kisan, jota voi hänen osaltaan sanoa kaikin puolin onnistuneeksi. Tallikaverin päihittäminen kisavauhdissa on ehdoton edellytys tällaiselle onnistumiselle.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tallikaveri on aina lähin vertailukohde, joten kuskin pitää markkina-arvonsa kohottamiseksi pyrkiä päihittämään tallikaverinsa mahdollisimman usein ja mahdollisimman monella alueella: aika-ajoissa, starteissa, kisavauhdissa, ohittelutaidossa jne. Huono onni ja teknisistä vaikeuksista tai huonoista strategioista johtuvat huonot suoritukset eivät välttämättä heikennä kuskin arvostusta (ainakaan jos vastoinkäymiset ovat ohimeneviä), mutta jokainen pieleen mennyt kisa on samalla myös käyttämättä jäänyt näytön paikka.
Viime kädessä kyse on trendistä. Jos häviöt tallikaverille voidaan ruksia tilastovirheinä pois trendilaskelmasta, ongelmaa ei ole. Tietysti kun kolme ensimmäistä kisaa on mennyt huonosti, trendi on se kolme kisaa. Mikään iso ongelma tuo tuskin kauden lopussa on: nytkin kaikki aika-ajot on Heikin nimissä. Tietty pelkäksi aika-ajajaksi ei kannata leimautua.

tallin voi ehkä väittää ryssineen Heikin aika-ajostrategiat kohtalaisen säännöllisesti
Pikemminkin kisan aloitusstrategian. Kun muut vetää agressiivisella taktiikalla ohi oikealta ja vasemmalta, niin siinä olisi Kimilläkin (kuten näimme) pasmat sekaisin pari kierrosta :dunno:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Caterhamista hävinny Kiinan harjoituksissa keskipakari.

Aika leveät 'olkapäät' tuossa autossa. Ei jotenkin huomannut julkistuskuvista. Ei voi olla vaikuttamatta vauhtiin. Ja pakarien ja jäähdytysaukkojen sijoittamisella ei mitään saada. Se oli siinä se kausi. Toivottavasti ensi vuonna parempaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos ohjaamon reunan päänsuojiin viittaat, niin ne on sen verran tarkkaan säännöillä määrätty, että ovat jokseenkin samanlaiset kaikilla.
Tarkoitan, että auton muodot jatkuvat ohjaamokaiteista jotenkin möhkälemäisen leveinä/korkeina melko kauas taaksepäin.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
MTV3
Caterham-talli työskentelee tällä hetkellä CT01-auton uuden pakoputkiston parissa, kertoo tallin tekninen johtaja Mark Smith.

Smith kertoo Caterhamin odottaneen ensin kattojärjestö FIA:n lausuntoja joidenkin kilpailevien tallien tekemiin ratkaisuihin, ennen kuin Caterhamin omat suunnitelmat uuden pakoputkiston kanssa laitettiin täytäntöön.

- Tällä hetkellä voimme mielestäni nähdä, mikä sääntökirjassa on sallittua. Olemme tehneet jo jonkin aikaa tuulitunnelissa töitä oman järjestelmämme kanssa. Mikäli ratkaisu saadaan toimimaan, niin se tarjoaa suorituskykyä varsin mukavasti, Smith taustoitti.

Smith painottaa, että uusi pakoputkisto ei kuitenkaan saa ajaa tärkeysjärjestyksessä auton muun kehitystyön edelle.

- Resurssimme ovat rajalliset, joten emme voi painottaa järjestelmää liikaa muun kehityksen kustannuksella. Tilanne edellyttää hieman tasapainottelua, mutta tällä alueella teemme nyt töitä, kertoi Smith.
Odotellutkin , että koska caterham alkaa suunnitteleman /tai kopioimaan uudenlaista putkistoa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Odotellutkin , että koska caterham alkaa suunnitteleman /tai kopioimaan uudenlaista putkistoa.
Saatan erehtyä, mutta olen ollut ymmärtävinäni ettei Caterhamin aikeissa ole varsinaisesti suunnitella uutta pakoputkistoa. FIAn asettamien rajoitusten jälkeen säätövaraa taitaa olla lähinnä pakoputkien suuntaamisessa sekä auton takaosan muotoilussa, jolla pyritään ohjailemaan sitä minne pakokaasujen kuuma ilma päätyy.

Useimmat tallit ovat tämän kauden alussa suunnanneet pakoputkensa kohti takasiipeä, mutta muutamat tallit pyrkivät (Sauber suunnannäyttäjänään) ohjailemaan pakokaasuja viime vuoden tapaan kohti diffuusoria. Tästä jälkimmäisestä pyrkimyksestä katsotaan löytyvän FIAn asettamista rajoituksista huolimatta edelleen aerodynaamista hyötyä, joten myös Caterham aikoo tutkia löytävätkö he pakokaasujen ohjailusta kohti diffuusoria ylimääräistä downforce-pitoa.

Mark Smithin tarkemmat kommentit voi tsekata Caterhamin viimeisimmästä Caterham Notes-julkaisusta.

EDIT:
Ted Kravitz on selostanut Skylle Red Bullin pakokaasujen ohjailua Barcelonan viimeisessä talvitestissä ja Malesian osakilpailussa. Kravitz mainitsee Sauberin vertailukohtana, ja jotain samansuuntaista voi olettaa myös Caterhamin (samoin kuin kaikkien muidenkin tallien) suunnittelevan kauden edistyessä.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Olen joutessani vertaillut viime vuonna Team Lotusta (nykyistä Caterhamia) lähimpinä olleiden tallien tähänastisia aika-ajosuorituksia kaudella 2012. Caterhamin vauhti on tällä kaudella ollut hieman parempaa kisoissa kuin aika-ajoissa, mutta aika-ajoissa kilpailukyvyn vertailu on helpompaa.

Aika-ajojen nopeimman kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia (5,303 km): -3,757s
Malesia (5,543 km): -3,087s
Kiina (5,451 km): -3,342s
Bahrain (5,412 km): -2,430s

Sauberin parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: -2,497s
Malesia: -1,829s
Kiina: -2,679s
Bahrain: -1,458s

Force Indian parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: -2,365s
Malesia: -1,429s
Kiina: -2,146s
Bahrain: -1,342s

Williamsin parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: -2,771s
Malesia: -1,717s
Kiina: -2,180s
Bahrain: -0,835s

Toro Rosson parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: -2,360s
Malesia: -1,423s
Kiina: -1,530s
Bahrain: -1,940s

Marussian parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: +2,244s
Malesia: +1,597s
Kiina: +0,819s
Bahrain: +2,831s

HRT:n parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: +4,816s
Malesia: +3,608s
Kiina: +1,948s
Bahrain: +3,031s

Tässä vertailussa seuratuista talleista Toro Rosso ja Caterham onnistuivat Bahrainin aika-ajossa, kun taas Marussia ja Williams epäonnistuivat.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Tuo Bahrainin vertailu muihin ei vaan oikein ole vertailukelpoinen sillä rata muuttui aika-ajossa session aikana huomattavasti ja oli parhaimmillaan aivan lopussa ja viimeinen mies radalla oli Heikki.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Tuo Bahrainin vertailu muihin ei vaan oikein ole vertailukelpoinen sillä rata muuttui aika-ajossa session aikana huomattavasti ja oli parhaimmillaan aivan lopussa ja viimeinen mies radalla oli Heikki.
Kaikilla kuskeilla oli kuitenkin tasavertainen mahdollisuus yrittää parantaa aikaansa kuuykkösen lopussa. Heikki ajoi ensimmäisen yrityksensä medium-renkailla, joten on hankala sanoa kuinka iso vaikutus ajan parantumiseen oli radan puhdistumisella ja kuinka paljon aika parani pelkästään pehmeisiin renkaisiin vaihtamisen ansiosta.

Mutta joo, aika-ajotulokset eivät ole täysin luotettava voimasuhteiden mittari. Isoja heilahteluja on nähtävissä kisaviikonlopusta toiseen, ratojen ja olosuhteiden vaihdellessa. Vaan kun seuraa aika-ajotuloksia kauden edetessä, niin kyllä sieltä jonkinlaista näppituntumaa voimasuhteisiinkin saa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mutta joo, aika-ajotulokset eivät ole täysin luotettava voimasuhteiden mittari. Isoja heilahteluja on nähtävissä kisaviikonlopusta toiseen, ratojen ja olosuhteiden vaihdellessa. Vaan kun seuraa aika-ajotuloksia kauden edetessä, niin kyllä sieltä jonkinlaista näppituntumaa voimasuhteisiinkin saa.
Kun vertaa radottain ja laittaa vertailutiedon aiempaan vuoteen mukaan, niin tieto on jo hyvin informatiivista.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Caterham oli Bahrainissa vaan puolisen sekkaa McLarenia jäljessä nopeimmissa kierroksissa. Kärkeenkin vain 2 sekuntia. Siellä Vettel yksinään karussa muista.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kovalainen olisi ilman rengasrikkoa ollut samalla kierroksella maalissa, kuin voittaja.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Niinköhän tuo on, että Caterham toimii hyvin lämpimissä olosuhteissa.

Onko niin että kaverit eivät ole saaneet rattaita toimimaan, mutta nyt saivat.
Tästä tietysti itse innoissani odotan, että huomasko talli nyt että miten renkaista sais enemmän irti vaikka olisi viileämpää. Lisääntyikö ymmärrys tämän kisan myötä? Toivottavasti. Onhan Mersukin selvittänyt pitkälti omat rengasongelmansa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Simon Cranmer on postittanut Caterham F1 -tallille nipun kysymyksiä ja saanut niihin myös vastauksia tallin edustajalta. Näin syntynyt haastattelu on julkaistu Richland F1-sivustolla.

Kysyttäessä onko kuskeilla mitään vaikutusta auton kehittämiseen, tallin vastaus oli tällainen:
Some – they can and do make suggestions, but it tends to be broad topics rather than specific points.
Minä pidin myös mielenkiintoisena tallin reaktiota siihen, että Marussia tavoitti heitä kolmen ensimmäisen kisan mittaan aika lailla, mutta jäi taas Caterhamin kyydistä Bahrainissa. Olisihan se aika noloa, jos Marussia tavoittaisi (tai ohittaisi) Caterhamin. Tällä kaudella Marussia kilpailee ensimmäistä kertaa tuulitunnelissa kehitetyllä autolla, kun taas Caterham suunnitteli jo viime kauden autonsa kokonaan omalla porukalla tuulitunnelia hyödyntäen, ja tämänvuotinen auto on parannettu kehitysversio viimevuotisesta. Caterhamilla on siis aikamoinen etumatka Marussiaan verrattuna.
Richland F1 – Who do you see as you main rivals this year? Is it Marussia or HRT, or is it one of the midfield teams such as Toro Rosso or even Lotus?

Caterham F1 – Honestly, Marussia and HRT are too far behind us to be considered real competition. In China it looked like Marussia had cut the gap to us, but that was more about us not getting the best out of the tyres. In Bahrain we were almost 3 seconds quicker than them, but that’s not entirely genuine – we used the tyres very well in Bahrain, but the truth is the gaps probably somewhere around 1.5 to 2 seconds a lap, and if we’re behind them we’ve shown we can pass them and move away relatively easily.

The real competition for us is ahead, but we have work to do to actually be on a par with them, but we’re much closer than we were last year, and even more so than we were in 2010, so that’s the goal – look forwards, not back.
Nähtäväksi jää onko Caterham Barcelonassa lähempänä keskiryhmää vai Marussiaa ja HRT:iä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
John Iley on nyt virallisesti liittynyt Caterham F1-tiimiin, tittelinään "Performance Director". Iley on siis tästä eteenpäin vastuussa Caterham-autojen suorituskyvystä.

You're joining us as Performance Director. What will your role involve?

I'm really looking forward to my new role as, although I know that aero is my strong suit and what I have always done, I understand that there are a lot of things that need to happen to make a car fast. Even though the aero reasoning might be good for the development, it may not work in reality with the structure of the car. I've been keen to progress from the role of just aero, so here I feel I am able to grow and develop further within Caterham.
F1-askareittensa lisäksi Iley osallistuu myös Caterhamin uusien katuautojen suunnitteluun.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Heikki Kovalainen kertoo Maikkarille, että Mugellon testissä kokeillut päivitykset eivät toimineet odotetusti, joten Caterham tuo Espanjaan vain vähän päivitysosia. Kun muut liikkuvat eteenpäin, niin edistyksen puute Caterhamilla tarkoittaa vääjäämättä taaksepäin luisumista. Muutenhan helteiseksi ennustellun kisaviikonlopun sään pitäisi sopia Caterhamille, kuten Bahrainissa nähtiin.

MTV3:n toimittajat tivaavat taas Kovalaiselta uutisia tallinvaihtosuunnitelmista, mutta Heikki aikoo jättää sellaiset neuvottelut managereilleen ja keskittyä ajamiseen. Caterhamin tämän kauden ennakkosuunnitelmissa oli liittyä keskikastiin jo ensimmäisestä kisasta alkaen ja lisätä autoon paljon päivityksiä kauden kuluessa, joten näistä tavoitteista ollaan tässä vaiheessa kautta aika paljon jäljessä. Auto on ollut odotuksia hitaampi ja nyt päivitysosatkaan eivät toimi odotetusti. :(

Koska autojen suorituskyky tulee tällä kaudella etupäässä renkaiden hallinnasta ja aerodynamiikasta, niin Caterham tarvitsee selvästikin kipeästi John Ileyn kaltaisen aerodynamiikkaekspertin osaamista. Ileyn vaikutus näkynee kuitenkin aikaisintaan vasta kauden toisella puoliskolla.

EDIT:
Autosportilta vähän tarkennusta Caterhamin päivityksiin: auton muutokset pakokaasujen ohjailemiseksi eivät toimineet testissä. Myöskään uusi takasiipi ei vastannut odotuksia Mugellossa, mutta sitä kokeillaan silti uudestaan Barcelonassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös