Caterham F1 Team kaudelle 2012

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Itkuksi kääntyi ennenaikainen ilakointi, kuten ennustin. Marussia meni valmistajien sarjassa ohi että heilahti. :D
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Itkuksi kääntyi ennenaikainen ilakointi, kuten ennustin. Marussia meni valmistajien sarjassa ohi että heilahti. :D
Pelätty tapahtui. Tuo viimeistään osoittaa, että viimesimmät päivitykset olivat liki hyödyttömiä. Onko joku muuten tutkinut HRT:n ja Caterhamin erojen kehitystä kauden mittaan?
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Marussiahan piti tallien 10.sijaa Australiasta Monacoon.

Otti vain omansa takaisin :alppu:
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Olen kyllä sitä mieltä, että jos ei edes yhtä pistettä saa pitkän kauden aikana hankittua, niin ei ole kyllä ansainnut mitään rahojakaan! :alppu:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Miksei Caterhamin twitteri päivity :) ?
Tuttu juttu. Caterhamin Twitteri vaikenee aina, kun kisa menee huonosti. Ehkä sieltä häviää toimintaa käynnissäpitävä hyvänolontunteen hyrinä, tai jotain.

Ei tuollainen oikein osoita taistelijaluonnetta, minun mielestäni. Ajoittaiset tappiot kuuluvat kilpailuun. Silloin pitää purra hammasta, tunnustaa reilusti tappionsa ja alkaa kerätä päättäväisyyttä, että tulevaisuudessa asiat saadaan käännettyä paremmiksi. Tällä kaudella on vielä kilpailuja jäljellä. Caterhamin johtajat ovat mainostaneet päivitysosia olevan vielä tulossa, joten nyt on aika kiirehtiä niiden valmistumista ja paiskia töitä niska limassa valmistajien kymmenennen sijan valtaamiseksi takaisin parantamalla auton vauhtia kauden viimeisissä kisoissa. :)
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Olen kyllä sitä mieltä, että jos ei edes yhtä pistettä saa pitkän kauden aikana hankittua, niin ei ole kyllä ansainnut mitään rahojakaan! :alppu:
Edes yhtä pistettä? :D

Oletko pistänyt merkille, että ero on 1-2s per kierros keskikastin peränpitäjiin? Ja että muutkin tallit tekevät kaikkensa auton nopeuden parantamiseksi?

Todella hyvällä tuurilla se piste saattaa tulla. Epäilenpä kumminkin, että ensi kauteen senkin hankkiminen tulee jäämään.

Terve. :alppu:
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
ON kyllä surkuhupaisa tuo caterhamin tilanne. Jätkät ei oo saanu mitään aikaseksi heikki-aikana. Kovis varmaan ajaa minkä tuolla latuskalla pystyy, mutta siinä sen taas näkee. Toive-ajattelua että perältä noustaan yhtään mihinkään ellei ole kunnoin henkilökuntaa, vaikka rahaa olis. Toyotan kanssa samaa kastiin.

Kyllä se on niin että nää sopimusneuvottelut on heikin f1-uran kannalta kriittiset. Nyt on yksinkertasesti päästävä johonki keski-kastin tiimiin. Hyvänä päivänä ehkä voi jopa taistella palkintopallisijoituksesta. Tai sitten mitä itse pahoin pelkään että heikin ikkuna oli mclaren sopimus, siinä ois pitänyt onnistua lyömään itsensä läpi ja että nykysin on enää tarjolla noita peränpitäjäpaikkoja.
 
Viimeksi muokattu:

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Edes yhtä pistettä? :D

Oletko pistänyt merkille, että ero on 1-2s per kierros keskikastin peränpitäjiin? Ja että muutkin tallit tekevät kaikkensa auton nopeuden parantamiseksi?

Terve. :alppu:
Minusta Caterham ei ole edennyt näinä kolmena kautena juuri mihinkään. Jos en väärin muista, niin kaudella 2010:nkin pääsivät muutamassa kisassa parin sekunnin päähän kärjestä. Uskomatonta, ettei ekasta kaudesta ole päästy juuri mihkään, vaikka luvattiin/uhottiin kaikenlaista ja oli Gascoynea jne jne.

Sitä paitsi, jos tv-rahojen saamiseksi vaadittaisiin yksi mm-piste, niin olis Caterhamillakin joku oikea tavoite eikä vaan pyrkiä olemaan 11. jossain kisassa, että Marussia jää taakse.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Minusta Caterham ei ole edennyt näinä kolmena kautena juuri mihinkään. Jos en väärin muista, niin kaudella 2010:nkin pääsivät muutamassa kisassa parin sekunnin päähän kärjestä. Uskomatonta, ettei ekasta kaudesta ole päästy juuri mihkään, vaikka luvattiin/uhottiin kaikenlaista ja oli Gascoynea jne jne.

Sitä paitsi, jos tv-rahojen saamiseksi vaadittaisiin yksi mm-piste, niin olis Caterhamillakin joku oikea tavoite eikä vaan pyrkiä olemaan 11. jossain kisassa, että Marussia jää taakse.
Mun mielestä niiden 2011 auto oli paras näistä kolmesta. KERSillä sillä olisi ajanut useamman kerran kilpaa muiden joukossa varsinkin alku- ja keskikaudella.
Ja on sekin oikea tavoite olla 10 parhaan tiimin joukossa. Lähinnä tarkoittanet kai fanin näkökulmasta?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sitä paitsi, jos tv-rahojen saamiseksi vaadittaisiin yksi mm-piste, niin olis Caterhamillakin joku oikea tavoite
Sillä ei olisi mitään vaikutusta tavoitteeseen eikä tallin toimintaan. Ei ne yhtään vähemmän nyt yritä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Caterham lähti Singaporen kisaan hyvästä tilanteesta: molemmat kuskit olivat Marussioiden edellä lähtöruudukossa. Petrov pelasi itsensä pois taistelusta ensimmäisessä mutkassa menettäessään etusiipensä. Petrov on ajanut tällä kaudella isompia virheitä vältellen, mutta nyt virhe sattui pahaan paikkaan, ja Caterham menetti samalla kisan kannalta strategista etuasemaansa Marussiaan nähden.

Marussialla molemmat kuskit starttasivat softeilla renkailla, mutta sitten rengastaktiikka jaettiin, Glockin vaihtaessa ensimmäisellä stopillaan supersofteihin ja Picin jatkaessa softeilla. Viimeisen stintin Glock ajoi taas softeilla ja Pic supersofteilla. Näillä strategisilla kuvioilla Marussia pyrki kattamaan mahdolliset turva-autotilanteet.

Molemmat Caterham-kuskit starttasivat supersofteilla. Kovalainen vaihtoi softeihin toisella stintillä ja ajoi kaksi viimeistä stinttiä supersofteilla. Petroville Caterham olisi voinut taktikoida ensimmäisen stintin jälkeen erilaisen rengasstrategian kuin Kovalaiselle, mutta tämä mahdollisuus katosi Petrovin varhaisen virheen myötä.

Turva-autotilanteet osuivat Kovalaisen rengasstrategian kannalta onnettomaan aikaan. Ennen ensimmäisen turva-auton ilmaantumista Kovalainen oli 29 sekuntia Glockia edellä, joten siihen asti Caterhamin strategia näytti tuottavan tulosta. Turva-autot kokosivat kuitenkin joukon tiiviiseen nippuun, jolloin Kovalaisen alkumatkalla hankkima etu Glockiin katosi. Supersofteilla ajanut Kovalainen kävi vielä turva-autojen poistuttua renkaanvaihdossa, Marussioiden ajaessa loppumatkan ilman renkaanvaihtoja. Loppukierroksilla Kovalainen onnistui ohittamaan vauhtinsa kadottaneen Picin, mutta Glock piti hyvin huolta renkaistaan eikä Kovalaisella ollut mahdollisuuksia kuroa kokonaan kiinni varikkokäyntinsä Glockille lahjoittamaa 24:n sekunnin etumatkaa.

Singaporen kisatulos kolauttaa Caterhamin takaisin maan kamaralle sen jälkeen, kun tallin pomot ennättivät jo aika-ajon jälkeen leijailla pilvissä ja haaveilla viimeisimpien päivitysosien palauttaneen Caterhamin parin aiemman kisan ahdingosta takaisin keskikastia jahtaamaan. Nyt on havahduttu huomaamaan, että siellä edessäpäin kangastelevatkin keskikastin autojen sijasta Marussian takavalot.

Caterhamilla on vielä kuusi kisaa aikaa todistaa, että kyseessä on oikea kilpatalli, joka kykenee vastaamaan Marussian Singaporessa esittämään haasteeseen. Autoon pitää saada lisättyä loppukaudella oikeasti vauhtia parantavia päivitysosia, jotta Kovalainen ja Petrov pystyvät puolustamaan sijoituksiaan aina kun pääsevät onnistuneen startin tai jonkin onnenkantamoisen avulla mukaan keskikastin autojen sekaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Stephen English on haastatellut Caterhamin teknistä johtajaa Mark Smithiä.

Is there much development planned for the last six races or is the plan to make a big jump in performance with next years evolution?

What we are trying to do, and we have been all season to be honest, is that when we have a performance advantage, and I guess our view is that would be about a tenth of a second, then we try and bring that to the race. Our aero gradient has been fairly constant at a certain number of points per week.

...we do plan on developing right up until the last race because for us there are so many key parts to the overall architecture of the car that are the same [for next season]. We have the same engine, the same gearbox and other factors that will mean that there isn’t a big architecture change for next year. This means that we can get new bits and pieces we will put them on because the development should be fairly continuous for next year.
Eli tämän lausunnon perusteella Caterhamin kilpailukyvyltä ei kannata odottaa isompaa harppausta loppukaudella, mutta auton kehittämistä jatketaan kauden viimeiseen kisaan asti, koska ensi vuoden auto on kehitysversio tämänvuotisesta.

Smithin mukaan Caterhamin F1-puolella työskentelee tällä hetkellä hieman enemmän kuin 200 ihmistä, ja toistaiseksi keskeneräisen Leafieldiin muuton toteuduttua kokonaan pääluku on 250. Leafieldiin muuton suurimpana kannustimena on ollut sen tarjoama tilaisuus palkata talliin lisää pätevää työväkeä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Heikki Kovalainen kertoo Maikkarille Caterhamin analysoineen muutaman viimeisimmän kisaviikonlopun aikana nuupahtanutta suoritustasoaan.

Caterhamin CT01-auto ei ole muuttunut kauden mittaan huonommaksi, mutta siihen tehdyt parannukset ovat olleet pienempiä kuin muilla talleilla. Erityisesti Silverstoneen tuodusta päivityspaketista, jolla pyrittiin tuottamaan lisää downforcea pakokaasuja ohjailemalla, ei saatu odotusten mukaista parannusta auton vauhtiin. Jälkiviisaasti Caterhamilla on nyt oivallettu, että auto olisi varmasti nykyistä kilpailukykyisempi, jos kaikki pakokaasujen täsmäohjailuun kulutettu kehitystyö olisi suunnattu auton aerodynamiikan parantamiseen perinteisemmin keinoin.

Tony Fernandes ennätti jo esittää samansuuntaisen yhteenvedon Singaporessa.

Kun nyt ottaa huomioon, että pakokaasukikkailuja rajoitetaan entisestään ensi kaudeksi, niin voi todeta Caterhamin tavoitelleen lyhytnäköisesti matalalla roikkuvaa hedelmää, mutta kaatuneen siinä puuhassa rähmälleen ja antaneen siten turhaa tasoitusta muille talleille. Ja kun useimmat tallit jatkavat ensi kaudella tämänvuotisen kilpurinsa kehittämistä, niin Caterhamin virheratkaisu tulee väistämättä näkymään myös ensi kauden kilpailukyvyssä.
 
Ylös