Mercedes AMG Petronas F1 Team kaudella 2012

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12615
Sijainti
Sivulla viisi
Sieltähän ehtivät tällä menolla lopettaa kaikki muut nykykuskit ennen Schumia. Kova äijä jos vielä parinkin vuoden päästä pystyisi ajamaan suht tasaväkisesti vaikkapa Rosbergia vastaan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Mitens, olisiko hyötyä vetää tuollainen putki koko auton läpi pitkittäisuunnassa? Jos vaikka 10-20cm olisi halkaisija, sehän voisi mennä kuskin penkin alta/jalkojen välistä. Moottorin kohdalla en tosin tiedä mistä sen vetäisi.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Aika paljonhan tuota w-ductia on epäilty - minä mukaanlukien - mutta saattaahan se toimiakin jos sakkausilma otetaan sisään etusiiven keskeltä eikä nokasta.

Silloinhan sakkaus on suoralla, nopeudesta johtuen mahdollisimman suuri ja mutkassa sakkausilma ohjautuu vain sisäkurvin puolelle, jolla ei ole kovinkaan suurta merkitystä pidon kannalta. Lisäksi mutkassa hitaammasta nopeudesta johtuen sakkaus on kovin vähäistä.

Keulan reikä johtanee jarrunesteille ja jäähdyttelee niitä.


Jonkinlaisen diffuntapaisen, varsinaisen lisäksi, ovat kuitenkin maikkarin mukaan kehittäneet takavalon lähelle, sen alapuolelle.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Toivottavasti niin Mersu kuin myös Lotuskin olisivat onnistuneet tekemään sellaisen menopelin että niillä voisi ajaa palkintopalleista. Aijai, olisi se vain hienoa nähdä Kimi ja Schumi taistelemassa taas kärkisijoista.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Maikkarin uusimmat:
Mercedes-talli on varjellut uuden F1-autonsa peräpäätä uteliaiden katseilta Barcelonan F1-testeissä.

Saksalaisen Auto, motor und sport –lehden tietojen mukaan Mersun perässä on takavalon alle rakennettu uudenlainen ratkaisu, joka tuo samankaltaista suorituskykyhyötyä kuin vuosi sitten kielletty tupladiffuusori. Ilmavirtauksia ja pakokaasuvirtauksia ohjataan diffuusorin päällä sijaitsevaan kanavaan moottorinkatteen takaosassa olevista aukoista, jonne pakoputkien päät on suunnattu. Näin lisätään auton tuottaman downforcen määrää.

Kaudella 2009 Ross Brawn, joka on Mercedeksen tallipäällikkö, rakensi oman Brawn GP -tallinsa autoon ns. tupladiffuusorin, jonka vauhdittamana Jenson Button ajoi maailmanmestariksi. Myöhemmin ratkaisu kiellettiin, mutta Mersun nykyinen ratkaisu on sääntöjenmukainen, koska kyse ei ole muutoksista varsinaiseen diffuusoriin.

Mercedes toi W03-autonsa testiradoille kahta viikkoa muita myöhemmin pitääkseen innovaationsa salassa.

Mercedes-auton keulassa on lisäksi ns. W-putki, joka kanavoi ilmavirtoja etusiiven sisällä eri tavalla riippuen siitä, ajetaanko suoralla, oikealle kääntyvässä mutkassa vai vasemmalle kääntyvässä mutkassa. Tällä tavalla auton aerodynamiikkaa saadaan kohennettua jokaisen tilanteen vaatimalla tavalla. Suorilla sen arvioidaan antavan huippunopeusetua 8 km/h.
Uutisen lopun mukaan Maikkarin mukaan on siis jo VARMAA tietoa, että Mersulla on W-duct ja nimenomaan vielä se triple-function W-duct eikä mikään karvalakki malli.... :alppu:

Toi diffun lisäpala onkin jo uskottavampi. Onko kukaan nähny moista kuvissa?
Ja mites toi pakokaasujen ohjaus diffulle? Mun mielestä Mersun putket on kovin edessä eikä edes ihan keskellä autoa...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Ja F1 Technicalin puolelta löytyi kuvaa:

 
Viimeksi muokattu:

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Tarkentaisitko? Eiköhän sääntöjen tulkitseminen ole täysin sallittua ja jopa suositeltavaa, kuten 09 tupladiffu todisti.
Ja vaikka huijaisikin niin sekin on täysin suositeltavaa, kun toisinaan huijaamalla saadut pisteet saattaa jopa ratkaista mestaruuden kuten kuten eräs tiimi saranoituine pohjalevyineen havaitsi kaudella 2007. :rolleyes:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ja F1 Technicalin puolelta löytyi kuvaa:

Kiitos. Mutta mikä ohjaa pakokaasut tehokkaasti moottorikoppaa pitkin alaspäin? Sitä ihmettelen. Pakoputkien päät on kuitenkin sääntöjen vaatimasti vähintään sen 10 astetta yläviistoon ja sittenkö muu ilmavirta vain taittaa kuumat kaasut kiltisti ja nätisti moottorikoppaa pitkin diffun päälle?

Toki tämä pakokaasujen hyödyntäminen tässä yhteydessä saattoi olla taas "Maikkarilisää" myös. Ainakin viime kaudella (ehkä jo toissakaudella) oli puhetta RB:n keskipakarista, että siitä ohjataan ilmat takasiiven alasiivelle tai diffun päälle. Mersullahan on myös tämä keskipakari nykyisin ja näkyy kuvassakin... Eli kenties tämä "kerrosdiffu" toimii ihan vain lämpösillä jäähdytysilmoilla, jotka ohjataan siihen...
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Kiitos. Mutta mikä ohjaa pakokaasut tehokkaasti moottorikoppaa pitkin alaspäin? Sitä ihmettelen. Pakoputkien päät on kuitenkin sääntöjen vaatimasti vähintään sen 10 astetta yläviistoon ja sittenkö muu ilmavirta vain taittaa kuumat kaasut kiltisti ja nätisti moottorikoppaa pitkin diffun päälle?

Toki tämä pakokaasujen hyödyntäminen tässä yhteydessä saattoi olla taas "Maikkarilisää" myös. Ainakin viime kaudella (ehkä jo toissakaudella) oli puhetta RB:n keskipakarista, että siitä ohjataan ilmat takasiiven alasiivelle tai diffun päälle. Mersullahan on myös tämä keskipakari nykyisin ja näkyy kuvassakin... Eli kenties tämä "kerrosdiffu" toimii ihan vain lämpösillä jäähdytysilmoilla, jotka ohjataan siihen...
Tuolla auton alaosassa näyttää olevan jonkinmoiset "lämmittimet" koska katteet palaa :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kiitos. Mutta mikä ohjaa pakokaasut tehokkaasti moottorikoppaa pitkin alaspäin? Sitä ihmettelen. Pakoputkien päät on kuitenkin sääntöjen vaatimasti vähintään sen 10 astetta yläviistoon ja sittenkö muu ilmavirta vain taittaa kuumat kaasut kiltisti ja nätisti moottorikoppaa pitkin diffun päälle?
Kyllä. Ajoviima myötäilee runkoa ja painaa pakokaasutkin sitä vasten.

ScarbsF1 puhui tästäkin siinä The Flying Lapissä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllä. Ajoviima myötäilee runkoa ja painaa pakokaasutkin sitä vasten.

ScarbsF1 puhui tästäkin siinä The Flying Lapissä.
Okei. En uskonut efektin olevan niin voimakas... Eikä se sitä varmasti olekaan kuin suorilla, jossa toisaalta pakokaasuahdon tarve on kait pienin. Kai se tietty autoa vakauttaa, jos suorilla on riittävästi käytännössä ilmanvastuksetonta downforcea... :cool:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Ja vaikka huijaisikin niin sekin on täysin suositeltavaa, kun toisinaan huijaamalla saadut pisteet saattaa jopa ratkaista mestaruuden kuten kuten eräs tiimi saranoituine pohjalevyineen havaitsi kaudella 2007. :rolleyes:
Olikos toi se systeemi, jonka joku toinen talli keksi sitä kautta kun havaitsivat, että aika monimutkaiselta näytti sen pohjan kiinnittäminen tällä huijaritallilla? Ja sitten jatkossa kun peli oli saatu muutettua reiluksi, melkein jopa voittivat mestaruuden. Paitsi että kuskit lapsellisella toisilleenkiukuttelulla onnistuivat sähläämään mestaruussaumansa. Ja oli sillä kaudella jotain muutakin sählinkiä muistaakseni vielä, ei vaan tuu just nyt mieleen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Okei. En uskonut efektin olevan niin voimakas... Eikä se sitä varmasti olekaan kuin suorilla, jossa toisaalta pakokaasuahdon tarve on kait pienin. Kai se tietty autoa vakauttaa, jos suorilla on riittävästi käytännössä ilmanvastuksetonta downforcea... :cool:
No minähän en moottoreista mitään ymmärrä, mutta ei kai se pakokaasu millään hirvittävän suurella paineella sieltä putkesta tule ulos (siis varsinkaan mutkissa, jossa ei mennä täysi hönkä päällä)? Ilma/kaasu kuitenkin on aika altis ulkoiselle vaikutukselle. Mutkissakin hiusneuloja lukuunottamatta mennään yli 100 km/h ja downforce on tärkeimmillään paljon nopeammissa mutkissa.

Suorilla ajoviiman vaikutus toki on suurin. Mutta F1:ssä kyse on sadas- ja tuhannesosista ja kun ahdettuja diffusoreja suitsittiin, niin pienikin ripe joka uusista säännöistä saadaan revittyä on tärkeä.

Se mikä on mielenkiintoista on erilaiset ratkaisut (jos niitä vain ymmärtäisi). Mercedes näyttää hakevan samaa ilman sulkemista diffuusoriin kuin viime kaudella, Ferrari puhaltelee omat pakokaasunsa (tällä hetkellä) jonnekin takasiiven päätylevyihin. Ja jotkut varmaan toteuttaa sitä mitä ennen kautta ennakoitiin, että puhalletaankin takasiiven "beam wing"-elementtiä.

Ota näistä selvää. Onneksi ei tarvitsekaan.
 
Ylös