Vuoden 1987 Espanjan Grand Prix Jerezin radalla oli alustavasti varsin mielenkiintoinen kilpailu rengastusta ajatellen. Jerezin ensikilpailu oli ajettu kaudella 1986 eli edeltävänä kautena ja sen perusteella Jerezin rata tuntui paljon renkaita kuluttavalta radalta. Goodyearin osalta oleminen sarjan ainoana rengasvalmistajana oli toki hyvä juttu, mutta sekarengastuksen ollessa kielletty se oli huolissaan renkaiden kestävyydestä kilpailussa ja samoin monet tallipäälliköt Goodyearin Lee Gaugin ohella arvelivat kilpailusta tulevan melkoinen varikkokäyntien näytös. Kilpailussa radalla kärsi aivan erityisesti Brabham-talli jonka BT56-automalli ei yksinkertaisesti pystynyt olemaan Jerezin radalla.
Auton jo muutenkin karmea rengaskulutus koko kauden 1987 kisoissa huipentui tähän kilpailuun jossa sen kuljettajat Riccardo Patrese ja Andrea de Cesaris joutuivat käymään peräti 4 kertaa varikolla renkaanvaihdossa mieheen kilpailussa. Lisäksi Brabhamin auto kulutti jo kilpailuviikonloppuna muutenkin niin paljon renkaita, että talli harkitsi jopa vetäytymistä sunnuntain kilpailusta. Etenkin kun sillä ei ollut enää järkevästi enää seoksia riittävästi molemmille kuljettajille tarjottavaksi kuin vain ne renkaat mitä oli jäljellä.
Alustavasti edes AA-seoksilla ei päästy järkevästi ajamaan kovinkaan pitkiä kierrosmääriä ilman järjetöntä kulutusta. Suurin kierrosmäärä oli AA-seoksella Brabhamin alla 29 kierrosta mikä oli naurettava ottaen huomioon sen, että normaalisti tai ainakin siihen asti ennakoissa AA-seoksilla pääsi joko maaliin asti tai sitten renkaat piti vaihtaa vain varmuuden vuoksi. Ja muilla seoksilla taas Brabhamin autot kiisivät kuin raketit, mutta renkaiden tuhoutuessa näyttävyydestä ei ollut juuri mitään konkreettista apua joskin olihan se varmasti hienoa ohitella itseään ajoittain paremmille kierroksille ja ajaa lähelle kierrosennätyksiä koko ajan toisin kuin normaalisti.
Piquet ja Senna vuorostaan saivat arvokkaita oppitunteja renkaiden säästämisen tärkeydestä ja vastaisuudessa selvät sävelet kaikuivat niissä. Philippe Alliot otti kilpailusta myös hienon pistesijan ja vähän pidemmässä kilpailussa myös Jonathan Palmer olisi saanut pisteitä huippukuljettajien rengasmurheiden takia.
Rengasdramatiikkaa riitti loppuvaiheissa kisaa myös Ivan Capellin, Derek Warwickin ja näkyvimmin Ayrton Sennan osalta. Tosin Senna pystyi kuitenkin onneksi jo AA-seosten kovuudenkin takia hillitsemään renkaiden kuuluisaa pidon loppumista eli drop-offia varsin hyvin ja kun vielä takana oli enää kisan lopussa vain vapaasti hengittäviä autoja kuljettajineen niin Senna selvisi kuin selvisikin pisteille.
Mikäli kilpailu olisi ollut pidempi niin Senna olisi joutunut käymään varikolla ja jostain syystä tässä kilpailussa Sennalla riitti taas ongelmia ja yliyrittämistä taistoissa myös renkaiden suhteen ja jopa pieniä osumiakin järjestyi kaksinkamppailuissa. Jälleen kerran Monzassa osoitetun nöyryyden sijaan Ayrton kieltäytyi näkemästä omia virheitään ja käyttäytyi taas hieman huonommalla tavalla. Ja se taas huolestutti tuolloin Ron Dennisiä joka jo tiettävästi oli saamassa tai oli jo varmistanut Sennan saatavuuden McLarenille kaudeksi 1988. Myös Peter Warrin asenne Sennaa kohtaan oli jo paljon huonompi kuin yleensä oli ollut siihen asti.
Kilpailun voiton osalta Nigel Mansell oli koskematon ajaessaan maailmanmestaruuden puolesta ja Alain Prost järjesti taktisen kilpailunäytöksen. Hänen renkaansa olivat edelleen melko hyvässä kunnossa, mutta hän silti tuli varikolle yllättäen jo aikaisemmin. Syy siihen oli se, että hän halusi ajaa puhtaassa välissä radalla mieluummin kuin yksinomaan ajamalla jonossa pääsemättä ohi tai muutoin vain turhaan tuhlaamalla renkaita. Hänen reaalivauhtinsa riitti lopulta toiseen sijaan kun Nelson Piquetin renkaat drop-offin myötä dramaattisesti loppuivat pidoltaan ja brasilialaisen pyörähtäessä Prostin oli helppo päästä ohi toiseksi. Ja vain vähän tätä ennen hän oli ohittanut Thierry Boutsenin joka oli ajanut Teo Fabin tapaan myös hyvän kilpailun.
Viimeinen erikoisuus oli Piquetin auton liiallinen tyhjäkäynti omalla varikkopysähdyksellä jolloin renkaanvaihtoa ei voinut tehdä ja lisäksi se, että kaiken päätteeksi reaalivauhdiltaan enemmän pistesijoille kuulunut ja vain lähtöä ja omaa pysähdystään lukuun ottamatta kokonaan tv-kuvista kateissa ollut Ruotsin Stefan Johansson otti kolmospaikan ja oli jälleen lupaavasti edes menossa johonkin toiseen talliin jos ei sitten enää McLaren-jatkoa olisi tullutkaan. Kaukana ei ollut myöskään aivan lopussa Johanssonin ohitus Prostistakaan sillä Prostin renkaat olivat myös loppumassa. Toinen sija olisi ollut vielä kolmattakin parempi sinällään huikeaa kautta ajaneelle ruotsalaiselle.:thumbup
Kilpailun varikkopysähdykset olivat loppupelissä yllättävänkin pitkiä jopa Estorilin kilpailun jälkeen oletettujen alle 7 sekunnin pysähdysten sijaan. Kilpailussa oli jälleen mukana myös Nicola Larini Colonilla ja tällä kertaa hän myös ajoi itse kilpailussa. Ehkä tavallaan hyvin odottamattomasti niin Franco Forini kuin aivan erityisesti Alex Caffi Osellalta karsiutui. Siten heitä ei mainita tässä.
Tässä rengastaktiikoita:
McLaren: Molemmat kuljettajat ottivat B-seokset kisaan. Alain Prost aikoi käydä varikolla kierroksella 36 ja Stefan Johansson kierroksella 35. Prost muutti kuitenkin taktiikkaansa ja kävi varikolla jo kierroksella 27. Prostin pysähdys kesti 11,34 sekuntia ja uusilla A-seoksilla hän ajoi loppuun asti. Johanssonin pysähdys kesti 8,16 sekuntia ja saamalla uudet A-seokset hän ajoi loppuun asti.
Tyrrell: Molemmat kuljettajat ottivat AA-seokset kisaan ja aikoivat olla käymättä varikolla.
Williams: Molemmat kuljettajat ottivat B-seokset kisaan. Nigel Mansell aikoi käydä varikolla kierroksella 42 ja Nelson Piquet kierroksella 44. Mansellin pysähdys kesti 11,35 sekuntia, mutta Piquetin pysähdys 19,02 sekuntia. Piquet sai Mansellin tapaan B-seokset, mutta jostakin syystä renkaat loppuivat pidoltaan kesken ja kun vielä aiemminkin Piquet oli pyörähtänyt niin toinen pyörähdys ja kierroksen 67 ylimääräinen 9 sekunnin varikkokäynti jäähdyttimen puhdistamiseksi loppukierrosta D-seosten laiton ohella pilasivat hänen kisansa.
Brabham: Kilpailun suurin murheenaihe oli BT56 jolla talli yritti ilmeisesti renkaanvaihdon maailmanennätystä.
Molemmat kuljettajat lähtivät kisaan A-seoksilla, mutta kaikkia seoksia käytettiin surutta sillä mikään ei kestänyt auton alla. Riccardo Patrese meni varikolle jo kierroksella 15, uudelleen kierroksella 25 C-seosten petettyä, taas uudelleen kierroksella 30 D-seosten petettyä ja viimeisen kerran kierroksella 44 B-seosten petettyä. AA-seokset hän sai alle ja ajoi niillä loppuun asti joskin renkaiden drop-off oli väistämätön lopussa, mutta varikolla ei olisi ollut enää antaa renkaita.
Andrea de Cesaris kävi varikolla kierroksella 16, uudelleen kierroksella 20 C-seosten petettyä, kierroksella 23 D-seosten petettyä, kierroksella 27 B-seosten petettyä ja vielä kerran kierroksella 28 hänen saatuaan AA-seokset alleen jo edellisellä kierroksella, mutta silloin hän keskeytti varikolle. Hänelle olisi ollut vielä antaa yhdet seokset siinä missä Patreselle ei olisi enää annettu mitään renkaita.
Andrea de Cesariksen pysähdykset kestivät 15 sekuntia, 10 sekuntia, 12 sekuntia ja 13 sekuntia. Riccardo Patresen pysähdykset kestivät 15 sekuntia, 12 sekuntia, 13 sekuntia ja 9 sekuntia.
Zakspeed: Kuljettajista Martin Brundle otti B-seokset ja Christian Danner C-seokset. Brundle kävi varikolla kierroksella 41 ja hänen pysähdyksensä kesti 16 sekuntia ja hän ajoi maaliin uusilla B-seoksilla. Danner kävi vuorostaan varikolla kierroksella 14 ja uudelleen kierroksella 36 saatuaan vahingossa uudet C-seokset A-seosten sijaan. Dannerin ensimmäinen pysähdys kesti 30 sekuntia ja toinen pysähdys 15 sekuntia. Sittemmin ajoi B-seoksilla kunnes keskeytti.
Lotus: Molemmat kuljettajat ottivat AA-seokset ja he eivät käyneet varikolla.
AGS: Pascal Fabre ajoi AA-seoksilla, mutta keskeytti jo kierroksella 12 varikolle.
March: Ivan Capelli otti C-seokset kisaan ja ainoana kuljettajana käytti säännöllistä kahden pysähdyksen taktiikkaa. Hän aikoi pysähtyä kierroksilla 18 ja 36. Hänen pysähdyksensä kestivät molemmilla kerroilla 12 sekuntia ja hän ajoi lopulta maaliin asti B-seoksilla.
Arrows: Kuljettajista Eddie Cheever otti AA-seokset ja ei käynyt varikolla, mutta Derek Warwick otti C-seokset ja kävi varikolla kilpailussa. Warwick kävi varikolla kierroksella 21 ja pysähdys kesti 14 sekuntia. Warwick sai A-seokset jotka kestivät maaliin saakka.
Benetton: Molemmat kuljettajat ottivat B-seokset ja aikoivat käydä varikolla. Teo Fabi kävi varikolla kierroksella 29 ja Thierry Boutsen kierroksella 31. Fabin pysähdys kesti 18,58 sekuntia ja pilasi hänen kilpailunsa, mutta Boutsenin vain 9,55 sekuntia. Molemmat saivat B-seokset joilla ajettiin maaliin asti.
Minardi: Kuljettajista Alessandro Nannini otti C-seokset ja kävi varikolla kierroksella 15, mutta Adrian Campos otti A-seokset ja kävi varikolla kierroksella 47. Nanninin pysähdys kesti 13,5 sekuntia ja Camposin stoppi kesti 14,5 sekuntia. Nannini yritti ajaa maaliin A-seoksilla ja Campos vuorostaan B-seoksilla.
Ligier: Molemmat kuljettajat ottivat AA-seokset kisaan ja he eivät aikoneet käydä varikolla joskin Rene Arnoux ajoi varikolle kierroksella 58 ja keskeytti.
Ferrari: Molemmat kuljettajat ottivat A-seokset ja aikoivat käydä varikolla kierroksilla 47 ja 54 järjestyksessä Gerhard Berger-Michele Alboreto. Bergerin pysähdys kesti 9 sekuntia ja Alboreton 8,13 sekuntia. Alboreto ja Berger olisivat ajaneet C-seoksilla maaliin asti, mutta Alboreto meni kierroksella 67 murheellisesti varikolle keskeyttämään.
Lola-Larrousse: Philippe Alliot otti AA-seokset kisaan ja ei vaihtanut niitä kilpailussa.
Coloni ja Nicola Larini: Larini otti AA-seokset kisaan ja ei aikonut vaihtaa niitä kilpailussa. Larini keskeytti kierroksella 9 varikolle.