Keularatkaisut kaudella 2012

Poistettu jäsen 5082

Guest
Niin, tuollainen kyhmy ei välttämättä hirveästi vastusta nosta vaikka se siltä näyttääkin. Oleellista on se että tuon kyhmyn jälkeen nokka jatkuu kohtuullisen suorana joten virtaus ei välttämättä pääse siitä kovin paljoa irtoamaan. Tuo virtauksen irtoaminenhan on suurin syy vastuksen syntyyn.

Ja mitä tulee tuohon korkeaan nokkaan niin tarkoituksenahan on saada mahdollisimman paljon ilmaa auton alle jolloin virtaus pohjan alla kiihtyy suureen nopeuteen ja luo alipaineen auton alle. Tämä tietysti vaatii myös sopivan diffun. Keulaa ei kannata rakentaa liian korkeaksi jos diffu ei pysty suoriutumaan tuosta ilmamäärästä (tai no oikeastaan paineen tasaamisesta auton perässä).
Ei ei ei, tarkoitus ei ole tunkea mahollisimman paljon ilmaa auton alle, vaan mahdollisimman vähän. Mitä vähemmän ilmaa ohjautuu auton pohjalevyn alle ja mitä enemmän sitä menee sen päältä on aina parempi. Faktahan on se, että nykysillä säännöillä sitä ilmaa sinne pääsee joka tapauksessa, mutta sen määrä pitää pyrkiä minimoimaan. Keulan alta kulkeva ilma pitää saada ohjattua mahdollisimman hyvin auton sivuille ja pohjalevyn yläpuolelta, jotta saadaan alipainetta pohjalevyn alle. Korkealla keulalla siis haetaan vissiin puhtaampaa virtausta auton sivuille ja päälle.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Diffu vuotaa aina. Eihän sitä tiiviiksi reunoiltaaa saa mitenkään...paitsi vetämällä reunat rataan asti :dunno: Taitaa säännötkin sen jo kieltää.
Juu ilman muuta kieltää. Pointti oli se, että RB nosti auton persustaa viime vuonna "rankasti" aikaisempiin, jolloin diffun korkeus maasta kasvaa ja tämä vuoto entisestään korostuu. Vastineeksi tästä saatiin varmaan entistä parempi hallinta keulan/alasiiven alta meneviin virtauksiin eli mahd. vähän ilmaa pohjan alle, kun etusiipi on lähempänä rataa. Kuten Swataia tossa edellä kertoi. Kiitos tästä vahvistuksesta omalle ymmärrykselleni, että nimenomaan ilmaa ei ohjata pohjan alle. :)

Toisen hyötynä isosta ajokulmasta saadaan toki myös diffun kasvanut korkeus eli jos diffu ei vuoda vallattomasti, niin ymmärtääkseni se silloin on myös efektiivisesti korkeampi kuin nolla kulman auto...

Tähän RB ekana keksi tai ainakin sai ekana parhaiten toimimaan pakokaasu "verhon", jolla diffua suljettiin sen sivuilta ja siten vuotoa saatiin pienemmäksi. Nyt tulevalla kaudella tätä keinoa ei pitäisi olla käytettävissä, joten siksi nostin Mäkin edelleen ison ajokulman ja korkean persustan esille. Toki esittely auto on esittely auto. Eihän niiden tarvi kuin laskea takajousitusta, mutta kyse onkin siitä, että miten auto on sitten aluperin suunniteltu...

Diffuhan on eräänlainen "auerodynaaminen" sovitin tai muuntaja. Muuntaa pienen paineen ja korkean nopeuden korkeaksi paineeksi ja pieneksi nopeudeksi. Siihen kai sen imemisominaisuus perustuu.
Sovitin nimenomaan juu. Ilman sitä pohjanalainen nopea virtaus ei pääsisi mitenkään sujuvasti tasoittumaan pohjan takareunan takana vallitseviin oloihin ja aiheuttaisi valtavaa pyörteilyä ja ilmanvastusta.

Diffun "imemisominaisuus" perustuu taas tähän olosuhde-eroihin eli diffun takana vallitseva alipaine ja diffun ylivirtaavat virtaukset auttavat diffun toimintaa. Diffu itsessään ei mun mielestä aiheuta ylimääräistä imua auton alle, koska se vain lisää pohjanalaisen virtauksen tilavuutta ja laskee siten sen nopeutta jne...
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
FerrarIn keula kömpelöin..ylivoimaisesti!!

Tämänhetksistä julkaistuista autoista Ferrarin keularatkaisu on YLIVOIMAISESTI RUMIN JA KÖMPELÖIN...ja äkkiseltään ajateltuna huonoiten toimivista...TOIVOTTAVASTI!:)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Lotuksen keula nyt ei sentään oo ihan niin tökerö kuin Ferrarilla tai Caterhamilla.. Mutta kyllä kestää hetki että silmä tohon tottuu.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
noitakaa nokkia ei kummiskaa ees erota tv kuvista muuten ku hidastuksesta !! Tai no Ferrarin erottaa mut ei muiden.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Lotuksen keulahan on oikein hyvä. Parasta mitä korkeista monokokeista saa nykyisin. Odotan RB:ltä jotain hyvin vastaavaa. Eli voittava keula? :rolleyes:
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Tämänhetksistä julkaistuista autoista Ferrarin keularatkaisu on YLIVOIMAISESTI RUMIN JA KÖMPELÖIN...ja äkkiseltään ajateltuna huonoiten toimivista...TOIVOTTAVASTI!:)
Ferrarin keula on näistä korkeista keulista selvästi erilaisin. Jos se toimii niin Ferrari saa valtavan kilpailuedun alkukaudesta ja jos ei toimi niin....deja vu. Tietoinen riski.

Mäkki on toki myös mielenkiintoinen sillä nokka on hyvinkin erilainen konsepti. Sama pätee kuin Ferrariinkin eli toimiessaan voi tehdä alkukaudesta RB:t eli mennä muilta karkuun.
 

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Tuo Lotuksen keula ei olisi multa vaatinut mitään sulatteluja edes viime vuonna, toisin kuin järkky Ferrari. Eiköhän Ferkkukin vielä loivenna sitä seinää.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
toisin kuin järkky Ferrari. Eiköhän Ferkkukin vielä loivenna sitä seinää.
Ferrarin keula on niin tökerön näköinen, että ihmettelen, jos oikeasti tulee olemaan sellainen. Veikkaan, että tiistaina nähdään erilainen keula Ferrarilta, huomattavasti aerodynaamisemman näköinen.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Ferrarin keula on niin tökerön näköinen, että ihmettelen, jos oikeasti tulee olemaan sellainen. Veikkaan, että tiistaina nähdään erilainen keula Ferrarilta, huomattavasti aerodynaamisemman näköinen.
Mutta miten jos rengasripustuksista taaksepain on jo kolaritestattu ja nokkakartio on jo maksimikorkeudellaan?

Ei, tassa vaiheessa kopat ja katteet ovat jo lopullisissa muodoissaan. Siivet vain pelivarana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta miten jos rengasripustuksista taaksepain on jo kolaritestattu ja nokkakartio on jo maksimikorkeudellaan?

Ei, tassa vaiheessa kopat ja katteet ovat jo lopullisissa muodoissaan. Siivet vain pelivarana.
Ei täysin. Ainakin pakoputkien suhteen tultaneen näkemään muutoksia. Ferrarin esittelyversio ei ollut edes laillinen, enkä kovin vakuuttunut ole McLareninkaan viritelmän lopullisuudesta (taitaa olla pikemmin perinteistä, että esittelyversio on ihan jotain muuta kuin lopullinen toteutus). Joku kirjoittikin, että testeissä tullaan näkemään useiden pakoputkiratkaisujen testausta. Tarkoittaa siis muutoksia ponttooneihinkin.

Keulan muuttaminen onkin hankalampaa, jos esittelyssä käytetty monokokki on lopullinen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pakoputken ulostulokulma ei ole sääntöjen mukainen (niiden tulee suuntautua 10-30 astetta yläviistoon), eikä pakoputken pää tietääkseni saa olla tuolla tavalla kokonaan koteloitu.
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Ei täysin. Ainakin pakoputkien suhteen tultaneen näkemään muutoksia. Ferrarin esittelyversio ei ollut edes laillinen, enkä kovin vakuuttunut ole McLareninkaan viritelmän lopullisuudesta (taitaa olla pikemmin perinteistä, että esittelyversio on ihan jotain muuta kuin lopullinen toteutus). Joku kirjoittikin, että testeissä tullaan näkemään useiden pakoputkiratkaisujen testausta. Tarkoittaa siis muutoksia ponttooneihinkin.

Keulan muuttaminen onkin hankalampaa, jos esittelyssä käytetty monokokki on lopullinen.
Kyllähän kauden aikana saa kaikkia katteita ja siipiä muuttaa mielin määrin. Törmäystestattuihin rakenteisiin (monokokki, nokkapala, sivutörmäyssuoja...) ei saa koskea tai muuten ne pitää törmäystestauttaa uudelleen. Vanteisiinkaan ei saa enää kajota. Näin olen ymmärtäny
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllähän kauden aikana saa kaikkia katteita ja siipiä muuttaa mielin määrin. Törmäystestattuihin rakenteisiin (monokokki, nokkapala, sivutörmäyssuoja...) ei saa koskea tai muuten ne pitää törmäystestauttaa uudelleen. Vanteisiinkaan ei saa enää kajota. Näin olen ymmärtäny
Kyllä kyllä, mutta tarkoitin sitä, ettei näistä esittelyversioista osa tule näkemään edes testejä (tai siis osa niiden ratkaisuista). Ne tietysti, jotka esitellään vasta Jerezissä ovat jo testiin tarkoitettujakin. Nämä studioversiot eivät.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Mutta miten jos rengasripustuksista taaksepain on jo kolaritestattu ja nokkakartio on jo maksimikorkeudellaan?

Ei, tassa vaiheessa kopat ja katteet ovat jo lopullisissa muodoissaan. Siivet vain pelivarana.
Mielenkiintoista. Olet siis nähnyt millainen oli nokka, jonka Ferrari testautti kolaritestissä?
En tiennytkään, että säännöissä on määrätty, että auton esittelytilaisuudessa on näytettävä juuri se auto, jolla aiotaan kilpailla :thumbup:
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Mutta miten jos rengasripustuksista taaksepain on jo kolaritestattu ja nokkakartio on jo maksimikorkeudellaan?

Ei, tassa vaiheessa kopat ja katteet ovat jo lopullisissa muodoissaan. Siivet vain pelivarana.
Eipä taida kukaan meistä tietää minkälaisella nokkapalalla Ferrari on törmäystestit suorittanut. Ja missä vaiheessa kopat ja katteet ovat vaikuttanut mitenkään kolaritesteihin? Turvarakenteet ovat auton sisällä, joten talli voi lyödä ihan minkälaiset katteet ja kopat auton päälle kuin lystää.
 
Ylös