Keularatkaisut kaudella 2012

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Nyt kun noita uusia julkaistuja autoja on katsellut ja sulatellut, niin kyllä noihin pykäläkeuloihin tottuu. Samahan se oli kun taka-ja etusiipi säännöt muuttuivat, olihan niihinkin totuttelemista. Kieltämättä tämä keulamuutos kyllä sattuu paljon enemmän silmään. Olihan Caterhamin näkeminen, kuin olisi jotain pilakuvaa katsellut ja vieläkin se näyttää minusta rumimmalta, varmaan osittain siksi kun siitä ei ole kunnon kuvaa vielä saatavilla.
No, huomenna saa sitten uusista autoista enemmän actionkuvia useammasta kulmasta ja toivottavasti videopätkää, niin voi samalla alkaa etsimään sitä kauneuttakin niistä.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Kyllä (kai) silimä tottuu pian tälläseen porrasaskelmaan.
erityisesti ihmetyttää tuo Ferrarin tyly porras tuossa nokassa, eikä edes jotain pientä muotoa olisi siihen voinut ujuttaa.
Muutenkin aika tylsän näköinen tuo Ferrarin uusi auto.
RedBullin keularatkaisu on kyllä yllättävä, oikeastaas sopii tuohon keulaan tuollainen pieni aerodynaaminen kikkailu, ainaki saa ulkonäköön pientä särmää.
McLaren on kyllä aivan hieno auto.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Nyt tuon RBR:n vehkeen nähtyäni aloin tykätä näistä porrasjutskista. Nämähän avaavat jälleen aivan uuden aerodynamiikkahökötyksen, jonka siis tosiaankin voi jättää hyödyntämättä (Ferrari) tai hyödyntää täydellisesti (RBR).

:thumbup:
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Joo, en nyt sanois, että RBR on hyödyntäny "täydellisesti", vitustako me vielä tiietään onko tuosta mitään hyötyä edes...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ilmeisesti nuo kökötykset ovat osa monokokkia? Eli jos joku haluaa alkaa muokkaamaan julkaistua versiota, pitää tehdä ihan uudet monokokit ja mennä uudestaan törmäystesteihin?
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Nyt tuon RBR:n vehkeen nähtyäni aloin tykätä näistä porrasjutskista. Nämähän avaavat jälleen aivan uuden aerodynamiikkahökötyksen, jonka siis tosiaankin voi jättää hyödyntämättä (Ferrari) tai hyödyntää täydellisesti (RBR).

:thumbup:
No hyvää päivää jos alkavat vielä jotain isompia ilmanottoja väsäämään niinku joku Eifelland
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ilmeisesti nuo kökötykset ovat osa monokokkia? Eli jos joku haluaa alkaa muokkaamaan julkaistua versiota, pitää tehdä ihan uudet monokokit ja mennä uudestaan törmäystesteihin?
Sillä huomioilla, että julkaistu "auto" tai sen monokokki ei tarvi olla se törmäystestattuversio. Eli jos haluavat pitää, kuten näin uudenlaisen keulan kanssa varmaan haluavatkin, salassa jotain, niin silloin julkaistaan karkea versio ja näytetään myöhemmin se oikea. Näinhän Lotus jo tekikin.

Testeissä ja radalla muutenkin lienee vaadittua ajaa törmäystestit läpäisseellä autolla eli tänään pitäs sen puolesta nähdä sitten oikeita monokokkeja jne..
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Testeissä ja radalla muutenkin lienee vaadittua ajaa törmäystestit läpäisseellä autolla eli tänään pitäs sen puolesta nähdä sitten oikeita monokokkeja jne..
Itseasiassa tämä on aika uusi asia vasta tällä kaudella törmäystestit pitää läpäistä ennen, kuin saa ajaa testejä.
 

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Jokuhan toivoi, että matalien keulojen myötä numerot näkyisivät paremmin :D
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Ei ole provo. En vaan ymmärrä miten sinun mielestä ilman tunkeminen auton alle lisää downforcea, silloin siellä olisi ylipaine joka nostaisia autoa irti tiestä pohjalevyn välityksellä. Auton alle tulee ikäänkuin imu kun saadaan ohjattua ilma pohjalevyn yli.
Okei, sori. Tätä asiaa vaan on käyty tällä foorumilla jo aika useasti läpi aina kun tulee puhetta pohjan aerodynamiikasta. Maalaisjärjellähän sitä voisi ajatella että ilman tunkeminen auton alle lisää painetta, mutta näin se ei ole. Maaefekti perustuu venturi-ilmiöön jossa ilmanpaine (staattinen) laskee kun virtauksen nopeus kiihtyy. Tuo kiihtyminen saadaan aikaan pohjan alla kun sinne "ahdetaan" tuota ilmaa nokasta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Okei, sori. Tätä asiaa vaan on käyty tällä foorumilla jo aika useasti läpi aina kun tulee puhetta pohjan aerodynamiikasta. Maalaisjärjellähän sitä voisi ajatella että ilman tunkeminen auton alle lisää painetta, mutta näin se ei ole. Maaefekti perustuu venturi-ilmiöön jossa ilmanpaine (staattinen) laskee kun virtauksen nopeus kiihtyy. Tuo kiihtyminen saadaan aikaan pohjan alla kun sinne "ahdetaan" tuota ilmaa nokasta.
Voi olla noinkin, mutta myös laittamalla sinne mahd. vähän ilmaa se paine laskee ja kun paine laskee niin virtausnopeutuu...
Mä oon jo mennyt vähän sekasin tässä, mutta tällä hetkellä olen enemmän sen kannalla, että keulasta ilmaa ei ohjata lattian alle vaan sivuponttoonien ohitse.

Sivuponttoonit kiertävä virtaus varmasti samalla halutaan "tiivisteeksi" tai helmaksi lattian reunan ja radan välille jolloin auton pohja ei saisi lisäilmaa auton sivuilta tasoittamaan paine-eroa. Sama kuin diffujen vuotoa hallittiin viime vuonna "savuverholla" johtamalla pakokaasut diffun laidoille.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Williamsin ja Ferrarin kyhmyt ainakin olisivat erittäin näkyvä paikka sponsorille. Ihme että ovat jättäneet tyhjäksi kumpainenkin.

Edit - ai siinä oon numero.
 
Viimeksi muokattu:

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Voi olla noinkin, mutta myös laittamalla sinne mahd. vähän ilmaa se paine laskee ja kun paine laskee niin virtausnopeutuu...
Mä oon jo mennyt vähän sekasin tässä, mutta tällä hetkellä olen enemmän sen kannalla, että keulasta ilmaa ei ohjata lattian alle vaan sivuponttoonien ohitse.

Sivuponttoonit kiertävä virtaus varmasti samalla halutaan "tiivisteeksi" tai helmaksi lattian reunan ja radan välille jolloin auton pohja ei saisi lisäilmaa auton sivuilta tasoittamaan paine-eroa. Sama kuin diffujen vuotoa hallittiin viime vuonna "savuverholla" johtamalla pakokaasut diffun laidoille.
Joo tuo reunojen "tiivistäminen" kyllä varmasti pitää paikkansa, sillä saadaan tehostettua pohjan ja diffun toimintaa.

Nykysäännöt tietysti rajoittavat suurelta osin maaefektin käytön joten siinä mielessä tuo ilman ahtaminen pohjan alle on hieman hankalaa. Voi olla että tuolla "tiivistämisellä" saadaan suurempi etu.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
James Allison on mies Kimi Räikkösen Lotuksen takana. Allison kertoo Autosportin haastattelussa, että kissan nylkemiseen löytyy monta konstia, millä hän viittaa tietenkin McLaren MP4/27:n nokkaan.

Kysyttäessä, että onko brittitalli edellä vai jäljessä muita askeleettoman nokkansa kanssa, Allison vastasi seuraavaa.

- En usko, että he ovat kumpaakaan. On monia tapoja nylkeä kissa ja heillä on ollut nokkarakenteensa jo jonkin aikaa - nyt he ovat vain vieneet sitä askeleen pidemmälle. Mutta rehellisesti sanottuna uskon, että toimivia ratkaisuja tulee olemaan monia.

Alapinnassa kaikki "action"

Allison sanoi, että autojen nokan yläosa, joka monissa autoissa tänä vuonna näyttää rumalta, on suhteellisen toisarvoinen asia.

- Nokan yläpinnat eivät ole kovin herkkiä. Alapinta on se, jossa kaikki "action" tapahtuu ja jos katsoo autojen alapintoja, huomaa, että siellä ei ole mitään rumaa.

http://racingnewsflash.com/fi/content/lotus-pomo-uskoo-että-monta-tapaa-nylkeä-kissa
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
AInakin näkyy numero helpommin joo vaikka aikas saatanallisen rumia noi kaikki autot (paitsi mäkki) on.. :rolleyes:
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Melkolailla kärjistetynä downforce on hyvä asia kaarteessa, muttei suoralla. Poislukien kiihdytyksen ja jarrutuksen joissa downforce on hyöty

Mä arvelen, että kun autolla kaarteessa, ilman jomman kumman pään suurempaa sivuluistoa, takapyörät kulkevat hieman sisempänä kaarretta, eli sisäpuolen kylki edellä, yritetään ilmiötä hyödyntää tehostamaan pohjan toimintaa. Suuremmasta downforcesta kaarteen sisäpuolen akselilla saattaisi olla enemmän hyötyä, kuin kaarten ulkopuolella, minne painoa siirtyy keskipakovoiman seurauksena kumminkin.

Olen myös melko varma, että etupyörien kääntymisen vaikutusta on tutkittu ja sillä on jopa saatettu onnistua kasvattamaan downforcea. Tai suorana pitämisellä vähentämään. Joten mielestäni etupyörien ja etusiiven toimiminen yhdessä on todella merkittävää.
 
Ylös