Voimasuhteet 2012

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
ESPN:n season preview on osittain hieman erikoista luettavaa.
http://espn.go.com/racing/blog/_/name/mckean_tom/id/7660880

Siellä on taidettu käydä korjaamassa, mielestäni myös Force India oli B- viimeksi, kun tuon jutun luin...

Tässä kuitenkin liastana niille, jotka eivät jaksa lukea juttua:

Red Bull: A
McLaren: A-
Mercedes: B-
Sauber: B-
Toro Rosso: B-
Lotus C+
Ferrari C+
Force India C+
Williams: C
Caterham: C
Marussia: F
HRT: F

Tom McKean ei kerro mulle yhtään mitään ja vaikea sanoa, miten tiiviisti on preseasonia seurannut.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
ESPN:n season preview on osittain hieman erikoista luettavaa.
http://espn.go.com/racing/blog/_/name/mckean_tom/id/7660880

Siellä on taidettu käydä korjaamassa, mielestäni myös Force India oli B- viimeksi, kun tuon jutun luin...

Tässä kuitenkin liastana niille, jotka eivät jaksa lukea juttua:

Red Bull: A
McLaren: A-
Mercedes: B-
Sauber: B-
Toro Rosso: B-
Lotus C+
Ferrari C+
Force India C+
Williams: C
Caterham: C
Marussia: F
HRT: F

Tom McKean ei kerro mulle yhtään mitään ja vaikea sanoa, miten tiiviisti on preseasonia seurannut.
Vaikea uskoa, että Sauber ja Toro Rosso olisivat vahvimmin tyrkyllä top-kymppiin. Ja vaikka olisivat, niin Alonso ja Räikkönen C+ autoilla ajaisivat kyllä B- autoja vastaan.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
ESPN:n season preview on osittain hieman erikoista luettavaa.
http://espn.go.com/racing/blog/_/name/mckean_tom/id/7660880

Siellä on taidettu käydä korjaamassa, mielestäni myös Force India oli B- viimeksi, kun tuon jutun luin...

Tässä kuitenkin liastana niille, jotka eivät jaksa lukea juttua:

Red Bull: A
McLaren: A-
Mercedes: B-
Sauber: B-
Toro Rosso: B-
Lotus C+
Ferrari C+
Force India C+
Williams: C
Caterham: C
Marussia: F
HRT: F

Tom McKean ei kerro mulle yhtään mitään ja vaikea sanoa, miten tiiviisti on preseasonia seurannut.
Jo klassikoksi muodostunut Mersun aliarviointi. Mersu, Sauber ja TR eivät taistele samalla sekuntiluvulla. Kekenkin teki mieli hehkuttaa Mersua, mutta joutui venkoilemaan, koska ei halunnut paljastaa salaisuutta syystä ja toisesta.

Lotuksen asema listalla on huolestuttava, sillä odotukset ovat että olisi keskikastin paras.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Vaikea uskoa, että Sauber ja Toro Rosso olisivat vahvimmin tyrkyllä top-kymppiin. Ja vaikka olisivat, niin Alonso ja Räikkönen C+ autoilla ajaisivat kyllä B- autoja vastaan.
Kyllä. Toinen monelta unohtuva asia on Ferrarin kokemus auton kehittämisessä. Testausten väliviikoilla Maranellossa lienee rykäisty ja tulokset näkyvät huomenna. Eli vaikka Ferrari oli hidas testeissä, niin tänään tämä kaula on jo kutistunut.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Sama kai se missä kohtaa jollain listalla talli on...
Huomisesta alkaen aletaan näkee totuuksia ja listoilla voi pyyhkiä persiitä. :D
Tämä on parasta viihdettä. Pitää muistaa, että huomenna voi alkaa tylsä kausi, jossa isot menevät menojaan ja Kimi ajelee yksinään 9:nnestä sijasta.
Ilo irti kun vielä voi.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Tämä on parasta viihdettä. Pitää muistaa, että huomenna voi alkaa tylsä kausi, jossa isot menevät menojaan ja Kimi ajelee yksinään 9:nnestä sijasta.
Ilo irti kun vielä voi.
Kyllä se ny Kimi yhdet isot punaiset pesee vaikka 2sekunttia hitaammalla autolla !
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Tämä on parasta viihdettä. Pitää muistaa, että huomenna voi alkaa tylsä kausi, jossa isot menevät menojaan ja Kimi ajelee yksinään 9:nnestä sijasta.
Ilo irti kun vielä voi.
Veikkaan, että ovatpa voimasuhteet mitkä tahansa, yhdeksännestä sijasta ei tarvitse yksin ajella.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Jo klassikoksi muodostunut Mersun aliarviointi. Mersu, Sauber ja TR eivät taistele samalla sekuntiluvulla. Kekenkin teki mieli hehkuttaa Mersua, mutta joutui venkoilemaan, koska ei halunnut paljastaa salaisuutta syystä ja toisesta.

Lotuksen asema listalla on huolestuttava, sillä odotukset ovat että olisi keskikastin paras.
Luettuani tan pistin veikkauksen sisaan Schumin maailmanmestaruuden puolesta. Kertoimella 29!
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Kohta Keke kertoo miten asiat oikeasti ovat, mutta sitä ennen laitan itseni likoon.

Red Bull
Mercedes
McLaren
Lotus
Ferrari
Force India
Sauber
Toro Rosso
Williams
Caterham

Tässä tämän hetkinen käsitykseni Melbournen radalle sopivista autoista.

1.McLaren
2.Lotus
3.Mercedes
4.RedBull
5.Williams
6.Force India
7.Toro Rosso
8.Ferrari
9.Sauber
10.Caterham
11.Marussia
12.HRT

Näistä alkukauden kisoista ne pisteet pitäisi ottaa.
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
Mun mielipide

1.Mclaren - Eturivi, tarviiko muita perusteluja?
2.Mercedes- Nicon virheen takia taaempana kuin oikeasti, Mersu muutenkin näyttänyt hyvältä
3.Red Bull- Vettel teki virheen kierroksella ja Webberillä KERSsin kanssa ongelmia
4.Lotus - Ei oikeastaan jääny kunnon kuvaa Lotuksen oikeasta vauhdista, Jos Kimi olisi ollut mukana Q3 ois tallin nopeus hahmottunut paremmin, Erinomainen kierros ranskikselta, ei mitään pois häneltä!
5.Williams - Williams , Toro , Sauber , FI ja Ferrari todella lähellä toisiaan.
6.Toro Rosso- Williams , Toro , Sauber , FI ja Ferrari todella lähellä toisiaan.
7. Sauber - Williams , Toro , Sauber , FI ja Ferrari todella lähellä toisiaan.
8. Force India - Williams , Toro , Sauber , FI ja Ferrari todella lähellä toisiaan.
9. Ferrari - Williams , Toro , Sauber , FI ja Ferrari todella lähellä toisiaan.
10.Caterham - Kovalainen jäi ruuhkaan, ehkä hän pystyy kiusaamaan muita mutta Petrov ei.
11.Marussia
12.HRT
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Aika-ajo vs. kisapituus

Voisiko joku selittää mistä johtuu, että auto voi olla nopea aika-ajossa muttei kisapituudella.

Ymmärrän, että renkaiden kulutus on yksi tekijä. Onko muita selityksiä?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Voisiko joku selittää mistä johtuu, että auto voi olla nopea aika-ajossa muttei kisapituudella.

Ymmärrän, että renkaiden kulutus on yksi tekijä. Onko muita selityksiä?
Jos auto sattuu käyttäytymään paremmin kevyellä kuin raskaalla polttoainelastilla.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
1. McLaren
2. Red Bull
3. Mercedes
4. Lotus
5. Ferrari
6. Williams
7. Sauber
8. Toro Rosso
9. Force India
10. Caterham
11. Marussia
12. HRT
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
1. McLaren
2. Red Bull
3. Lotus (toistaiseksi)
4. Mercedes (aika-ajossa Lotusta nopeampi, mutta kuluttuu liikaa renkaita)
5. Williams
6. Ferrari
7. Sauber (Massan takia keräävät silti enemmän pisteitä kuin Ferrari alkukaudesta)
8. Toro Rosso
9. Force India
10. Caterham
11. Marussia
12. HRT

Suurimmat onnistujat autonkehityksessä ovat McLaren ja Williams. Lotus ja Mercedes ovat myös onnituneet hyvin. Pettymyksiä Ferrari, Red Bull (ei katastroofi), Force India sekä Caterham.
 
Viimeksi muokattu:

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Voisiko joku selittää mistä johtuu, että auto voi olla nopea aika-ajossa muttei kisapituudella.

Ymmärrän, että renkaiden kulutus on yksi tekijä. Onko muita selityksiä?
Mersun nykyisen konseptin kannalta vaikuttais siltä, että autoon ympätty DRS- järjestelmä, joka ilmeisesti balansoi myös auton etupään, antaa merkittävää etua aika-ajoissa, koska siipeä saa avata kaikkialla, mm. nopeiden mutkien ulostuloissa.

Vastaavasti kisassa mersun konsepti saattaa olla miinusta, koska monimutkainen järjestelmä auton lävitse kulkevine putkineen vie paljon tilaa ja lisännee painoa (muuttaa painopistettä muihin autoihin nähden), eikä sitä voi silti hyödyntää kuin täsmälleen samoissa, rajatuissa paikoissa rataa, jotka eivät todennäköisesti tule juurikaan sisältämään nopeita mutkia.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Mersun nykyisen konseptin kannalta vaikuttais siltä, että autoon ympätty DRS- järjestelmä, joka ilmeisesti balansoi myös auton etupään, antaa merkittävää etua aika-ajoissa, koska siipeä saa avata kaikkialla, mm. nopeiden mutkien ulostuloissa.

Vastaavasti kisassa mersun konsepti saattaa olla miinusta, koska monimutkainen järjestelmä auton lävitse kulkevine putkineen vie paljon tilaa ja lisännee painoa (muuttaa painopistettä muihin autoihin nähden), eikä sitä voi silti hyödyntää kuin täsmälleen samoissa, rajatuissa paikoissa rataa, jotka eivät todennäköisesti tule juurikaan sisältämään nopeita mutkia.
Totta, Mersussa tuo on looginen. Jostain muistan lukeneeni - ehkä täältä forumilta - että Lotuksella on tämä sama ominaisuus.

Painopistehän nousee enemmän niillä, joilla tankki on ylempänä. Toisaalta tankki voi myös aiheuttaa painopisteen liiallista siirtymistä taakse tai jos tankit ovat kaukana sivuponttooneissa niin massan hitaus vaikuttaa siten, että auto ei käänny perättäisiin mutkiin yhtä ketterästi.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Itse sanoisin.

1. Mclaren
2. Red Bull (Malesiassa pistää Mclarenin ahtaalle.)
3. Lotus
4. Mercedes (Vahva perusta, jos vain rengasongelmat saadaan korjattua.)
5. Williams
6. Sauber
7. Ferrari (Auto on oikeasti aika surkea, mutta Alonso pystyy tuomaan sitä hyvin.)
8. Toro Rosso (Varmasti aika lähellä edellä olevia talleja. Alun kolarointi jätti pienen kysymysmerkin oikeasta nopeudesta.)
9. Force India (Sama juttu kun Toro Rossolla. Näkisin, että potentiaalia on.)
10. Caterham
11. Marussia
12. HRT

Sijat 3-9 tulevat vaihtelemaan kilpailuttain, joten melko melko turhaa spekulaatiotahan tämä on. Esim. en ihmettelis yhtään jos Sauberin vauhti ei riittäisi ensi kisassa pisteille ja Force India ottaisi pojoja kummankin kuljettajan voimin.


'
 
Viimeksi muokattu:
Ylös