Moottoriratakeskustelu

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Väärin. Hiekan hidastavuus suoraan ulos ajettaessa on heikompi kuin asfaltin (olettaen, että kuski haluaa hidastaa), mutta ohjailtavuus kovassa vauhdissa on olematon. Näin ollen Kimi olisi ratsastanut hiekan päällä suoraan muuriin takaisin radalle kääntymisen sijasta. Ja vauhtia olisi ollut vielä enemmän kuin nyt toteutuneessa törmäyksessä.
Eikä olisi. Ensinnäkin, Kimin vauhti oli huomattavasti korkeampi radalle palatessa kuin sinne hiekalle mennessä, koska se ajoi nappi laudassa siellä asfalttiturva-alueella, ja nopeus siis kiihtyi kovaksi. Toisekseen, kun siellä hiekalla luultavasti vähän vajakimpikin ratinvääntäjä kuin Kimi jättäisi kaasuttelut sikseen, ei vauhti pääsisi siellä mitenkään kiihtymään, vaan hidastuisi melkoisesti - vaikka ehkä hiukan vähemmän kuin asvaltilla.

==> jos tuolla olisi ollut hiekkaa, Kimi olisi korkeintaan tömähtänyt hitaahkosti seinään tai jäänyt sinne jumiin.

On totta että vaatii vähän vikapäisyyttä vetää kaasu pohjassa tuolla radan ulkopuolella, mutta kun nää kuskit on vikapäisiä eikä tuomaristosta ole mihinkään, olisi parempi että siellä ei oikeasti voisi vetää kaasu pohjassa. Ts. kaikista hitaiden ja useimpien keskinopeiden mutkien ulostuloista asvaltit veks.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mitenköhän toi Hockenheimin ykkösmutka? Kun katselee ihan mitä tahansa sarjaa jota on ajettu siellä, niin kuskit vetävät railakkaasti viivojen yli.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitenköhän toi Hockenheimin ykkösmutka? Kun katselee ihan mitä tahansa sarjaa jota on ajettu siellä, niin kuskit vetävät railakkaasti viivojen yli.
Siellähän se onkin sallittua. Erikseen on piirretty viiva, mitä ennen radalle pitää palata.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
==> jos tuolla olisi ollut hiekkaa, Kimi olisi korkeintaan tömähtänyt hitaahkosti seinään tai jäänyt sinne jumiin.
Schumiakin aikoinaan nimenomaan Silverstonessa hiekka hidasti ulosajossa niin tehokkaasti, että auton osuessa seinään Schumilta murtui jalka siitäkin huolimatta, että osumakohdassa oli rengasvalli pehmusteena eli se siitä hiekan hidastavuudesta.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Schumiakin aikoinaan nimenomaan Silverstonessa hiekka hidasti ulosajossa niin tehokkaasti, että auton osuessa seinään Schumilta murtui jalka siitäkin huolimatta, että osumakohdassa oli rengasvalli pehmusteena eli se siitä hiekan hidastavuudesta.
Autojen turvallisuuskin on hieman parantunut vuodesta 1999. Schumi osui renkaisiin 110 km/h vauhdilla ja loukkaantui, kun Kubica osui betoniseinään 230 km/h ja Kimi metallikaiteeseen 240 km/h vauhdilla ja kumpikin vältti murtumat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Noissa vaihtelee paljon myös osumakulma ja kolarien g-voimat. Kubican kolarissa oli muistaakseni jotain 75 g:tä ja se oli voimakkain kolari f1:ssä pitkään aikaan. Mika Häkkisen kolarissa 1995 Adelaidessa osumanopeus oli renkaan puhkeamisesta aiheutuneesta jarrutuksesta huolimatta 180 kilometriä tunnissa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Monza ei minnekkään häviä! Moottoriurheilun pyhättö Hocken, Spa:n ja Silvestonen ohella. Ei Ferrari "kotikentästään" taistelutta luovu.
No jos jokin on Ferrarin kotikenttä, niin Mugello, koska Ferrari omistaa sen.

Should Monza be unable to put in place a financial package that suits Ecclestone, one alternative that has been suggested is Mugello. Ferrari president Luca di Montezemolo, whose company owns the track, has talked about wanting the Italian GP switched there. But Ecclestone said there had been no discussions about that. "No, I haven't received any proposal," he said.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/114743

Samassa uutisessa Bööniltä taas uskomattoman ummehtunutta juttua:

"TV ratings are lower in Italy than elsewhere," he said. "TV channels have split with digital broadcasting, and there's also Twitter, Facebook and other communication means, so young people are more distracted."

Kannattaisko sitten internetin ja sossumedian edelläkävijän FOM:n vaikka tulla vuoteen 2014... :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mugellon osuus ei aivan nykypäivänä ole ehkä ihan niin varma, mutta vaikka kuntoluokitus olisi pudonnutkin niin vielä kuntoluokalla 1T tai 2 voidaan järjestää f1-kilpailu.
Mugello on 1. En tiedä onko sitä missään kirjoitettuna, mutta käytännössä F1-vaatimus tuntuu olevan 1. Virallisiin testeihinkin pitää olla 2+1T.

Joku voisi selittää, miten ihmeessä Monaco on Grade 1 eli siis toisin sanoen käytännössä voidaan katsella läpi sormien ja hankkia se 1-lisenssi vaikka väkisin jos paha paikka tulee. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
No jos jokin on Ferrarin kotikenttä, niin Mugello, koska Ferrari omistaa sen.

Should Monza be unable to put in place a financial package that suits Ecclestone, one alternative that has been suggested is Mugello. Ferrari president Luca di Montezemolo, whose company owns the track, has talked about wanting the Italian GP switched there. But Ecclestone said there had been no discussions about that. "No, I haven't received any proposal," he said.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/114743

Samassa uutisessa Bööniltä taas uskomattoman ummehtunutta juttua:

"TV ratings are lower in Italy than elsewhere," he said. "TV channels have split with digital broadcasting, and there's also Twitter, Facebook and other communication means, so young people are more distracted."

Kannattaisko sitten internetin ja sossumedian edelläkävijän FOM:n vaikka tulla vuoteen 2014... :rolleyes:
Tämä on häpeä FIA:lle ja F1:lle ettei lajilla ole näkyvyyttä netissä. Bernie ulos ja nopeasti ja jos huhut ovat totta sitä ei onneksi tarvitse kauan odottaa.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Schumiakin aikoinaan nimenomaan Silverstonessa hiekka hidasti ulosajossa niin tehokkaasti, että auton osuessa seinään Schumilta murtui jalka siitäkin huolimatta, että osumakohdassa oli rengasvalli pehmusteena eli se siitä hiekan hidastavuudesta.
Schumin autossa oli jarruvika ja jarrutushetkellä nopeutta kolmesataa - ihmekös tuo että auto törmäsi jalat edellä seinään. On totta että Stowessa asvalttia tarvitaan noiden tilanteiden vuoksi, jotta ohjautuvuus säilyy, mutta noin niinkun muuten vertauksesi on ihan paska, koska se ei liity mitenkään mutkaan, olosuhteisiin ja vauhtiin tilanteessa, jossa Kimi radan jätti.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Neil James esittää fiksun ratkaisun Wellingtonin suoraa edeltävään mutkaan, tai mihin tahansa muuhun asvalttiturva-alueelle kaikkein nopeimpia mutkia lukuun ottamatta.

Asvalttiturva-alueelle vahingossa ajautunut kuski joko a) käyttää reunoja pitkin kulkevaa asvalttista "pelastustietä" tai b) joutuu läpäisemään hiekka-alueen, jolloin vauhti pakosta hiljenee.
Tietysti riski on, että kuski haluaa välttää nämä vaihtoehdot ja koukkaa mahdollisimman jyrkästi takaisin radalle. Tästä syystä itse kannatan enemmän Red Bull Ringin mallia. Eräänlainen "pelastustie" lähellä radan reunuksia löytyy Red Bull Ringillä, jonne Maldonado ohjasi itsensä mentyään aika-ajoissa leveäksi. Toivottavasti tällaisia modifikaatiota nähdään tulevaisuudessa, jotta löydetään paras ratkaisu turvallisuus vs. rangaistavuus -dilemmaan.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Schumin autossa oli jarruvika ja jarrutushetkellä nopeutta kolmesataa - ihmekös tuo että auto törmäsi jalat edellä seinään. On totta että Stowessa asvalttia tarvitaan noiden tilanteiden vuoksi, jotta ohjautuvuus säilyy, mutta noin niinkun muuten vertauksesi on ihan paska, koska se ei liity mitenkään mutkaan, olosuhteisiin ja vauhtiin tilanteessa, jossa Kimi radan jätti.
Se mitä minä sanoin ei ollut vertaus vaan esimerkki joka kumoaa väitteesi hiekan hidastavuudesta ja toinen vastaava esimerkki löytyy vuoden 2008 Espanjan GP:stä jossa Heikki Kovalainen veti rengasvalliin yli 200 km/h:n nopeudella hiekkapintaisesta turva-alueesta huolimatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Ja aikanaan joillakin radoilla kuten Meksikossa oli käytössä sellaista kumparehiekkaa, että nopeassa vauhdissa siihen osuessa auto lähti volttisarjaan saman tien. Ayrton Sennalle kävi Meksikossa parikin kertaa näin ja molemmilla kerroilla olisi voinut huonolla tuurilla tulla kuolonkolari jo niistäkin. Onneksi Senna silloin ainoastaan loukkaantui kolarin voimaan nähden melko lievästi. Eli hiekka aina hidasta vauhteja. Joskus kyllä ja oikein sijoitettuna useinkin asvalttia tai ruohoa enemmän, mutta ei aina.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ja aikanaan joillakin radoilla kuten Meksikossa oli käytössä sellaista kumparehiekkaa, että nopeassa vauhdissa siihen osuessa auto lähti volttisarjaan saman tien. Ayrton Sennalle kävi Meksikossa parikin kertaa näin ja molemmilla kerroilla olisi voinut huonolla tuurilla tulla kuolonkolari jo niistäkin. Onneksi Senna silloin ainoastaan loukkaantui kolarin voimaan nähden melko lievästi. Eli hiekka aina hidasta vauhteja. Joskus kyllä ja oikein sijoitettuna useinkin asvalttia tai ruohoa enemmän, mutta ei aina.
Jos ajat samanlaisen kurvin joista toinen on hiekkaa ja toinen asvaltia, niin kumpaa uskallat lasettaa kovempaa?
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Se mitä minä sanoin ei ollut vertaus vaan esimerkki joka kumoaa väitteesi hiekan hidastavuudesta ja toinen vastaava esimerkki löytyy vuoden 2008 Espanjan GP:stä jossa Heikki Kovalainen veti rengasvalliin yli 200 km/h:n nopeudella hiekkapintaisesta turva-alueesta huolimatta.
Mitä minä muka väitin hiekan hidastavuudesta? Että auto stoppaa kolmestasadasta nollaan 20 metrissä, vai? Älä mätki olkiukkoa.

Ja tuo esitetty escape road -malli on sellainen mitä olisin itsekin kaivannut.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Minkäs takia tuota renkaat tuhoavaa asfalttiturva-aluetta Paul Ricardin tyyliin ei ole muualla otettu käyttöön? Sehän olisi täydellinen ratkaisu, ei passaa mennä leveäksi, mutta jos menee, niin turva-alue huolehtii rangaistuksesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Neil James esittää fiksun ratkaisun Wellingtonin suoraa edeltävään mutkaan, tai mihin tahansa muuhun asvalttiturva-alueelle kaikkein nopeimpia mutkia lukuun ottamatta.
Minulla oli tuollainen ratkaisu jo Imatrackissa, joskin vain hitaimpien mutkien ulostulossa. Soveltuvin osin sitä voi soveltaa myös puolinopeisiin, mutta ei potentiaaliselle ulosajosektorille. Turva-aitoja kiertäviä paluuteitä on jo olemassa, enimmäkseen moderneilla Tilke-radoilla.
 
Ylös