Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS 2012, 5. kisa, Kaanaa Tampere

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
Zippaduida!
Joopajoo, uusi rata ja uudet kuviot itselle. Saipahan vääntää kisassa :thumbup:

Ennakko
Aamulla seiskan jälkeen herätys ja rauhallinen aamupalan nauttiminen vanhoja Kaanaan kisoja kattellen. Sekä kuivan että märän kelin kisoja katoin, mutta totesin sen olevan hyödytöntä. Rata pitäisi kyllä nähdä livenä ja ajaa pari kierrosta. Paikalla oltiin ajoissa ja kävelin radan kerran ympäriämpäri. Pikkasen aavistelin että turpaan tulee, ja pahasti mutta täysillä mennään.

A-A
Autoarvonnassa osu arpa auton #1 kohdalle. Mutta Scyberin aika-ajosuoritusta seurannut ratatuomaristo päätti ottaa kärryn pois seuraavasta aika-ajosta joten sain ajaa #9:llä (ikävää että #1 oli kuitenkin käytössä b-finaalissa).
Tiesin että radan pystyy ajamaan lähes kokonaan kaasu pohjassa joten sillä asenteella tutustumaan rataan. Olis ehkä kannattanut ajaa pari kierrosta rauhallisesti :rolleyes:
Suorat ajoin mielestäni tosi hyvin, mutta mutkissa oli vähän hakemista :D
Huomasin ajaessa että muut karkasivat, eli enpä odottanut kummaa tulosta. Kuitenkin B-finaalin paalu tuli vaikka pelkäsin huonompaa tulosta.
Harkat olis omalla kohdallani ollu kyllä hyödyksi.

B-Finaali
Paalulta matkaan ja ihmittelin että kukan ei tyrkännyt keulaa rinnalle jo lähdössä. Ei muuta kun täysillä eteenpäin. Eka kierros meni ihan OK kun muut ilmeisesti taisteli sijoituksista takana. Pääsuoralla BMW paineli heittämällä ohi imusta ja vilkutteli mennesään joten kohteliaana vilkutin takas.
Sitten alko kilvanajo vääntäminen ja kääntäminen. Sijoitukset vaihtui mutta pysyin kärkikolmikossa vielä mukana. Pääsin FO:sta takaisin ohi mutta takasuoralla FO pääsi sisäpuolelle ja ajauduin tilan loputtua kokonaan ulos radalta seuraavassa oikeessa (en edes muistanut että olis ehkä pitäny käydä varikolla). Jaqcues meni ainakin ohi, en ole varma pääsikö vielä joku muu ohi samassa rytinässä. Sama toistui Jaqcuesin kanssa kilpaillessa. Olin samassa pitkässä oikeassa ulkopuolella ja ajauduin puoliksi ulos radalta tilan loputtua. Tässä vaiheessa oli kärki karannut jo tavoittamattomiin.
Tajusin Jaqulla olevan suuria vaikeuksia kun sillä meni vikat s-mutkat joka kierroksella aivan päin helv...ä. Paremman kiihtyvyyden ja suorakulun turvin pysyi kuitenkin mun edellä.
Lopussa tuli sitten vielä vääntöä Scyberin kanssa ja autot rinnakkain ylitettiin maaliviiva ja hävisin 0,01s :mad:

Auto#2:sen kulkupuolesta en osaa sanoa mitään. Ehkä aika-ajoautoni oli hiukan parempi? Tuntu että #2 ei lähtenyt kunnolla mutkista ja jäin siten suoranopeudessa hieman. Toisaalta perä oli kyllä huomattavan liukas eli mutkissa ei voinu painaa ihan hulluna täysillä. Mutta kun ei ole kokemusta radasta niin ei oikeen osaa sanoa.

Onnea voittajille!
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Tulipa tsekattua huippunopeudet eri autoilla :)

Viime viikon treenit:

1. ajo: #1 56,15 / 82 km/h
2. ajo: #5 54,94 / 84 km/h
3. ajo: #4 53,65 / 87 km/h
4. ajo: #9 53,78 / 87 km/h

Eilinen kisa:

Aika-ajo: #4 53,69 / 87 km/h
Kisa: #8 54,88 / 78 km/h

Kisaan siis otin (luvan kanssa toki) sivussa olleen kasin, kun epäilykset ykkösen paskuudesta vahvenivat päivän mittaan. Oli tiedossa, että kasissa on vielä toistaiseksi rajoitin paikallaan ja tästä syystä se sivussa olikin. Riski siis oli, että olisi vieläkin huonompi kuin ykkönen.

Rajoitin nappas kiinni pääsuoralla jo ennen lähtöviivaa, joten ennen ekaa jarrutusta tuli kovasti takkiin ja siellähän sitä porukkaa ohi lipuikin. Muuten kuitenkin oikein asiallinen auto ja luulenkin sen olleen kokonaisuutena parempi kuin ykkönen.

Edit. Huippunopeudet sain siis Contour GPS:llä. Otin GPS-datasta kymmenen nopeinta merkintää ja niistä keskiarvon, ettei mahdolliset mittausvirheet, erityisen hyvä imuefekti tai vastaavat sekoita ihan niin paljoa.
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Raportti

Menomatkalla tuli vielä katseltua säätiedotuksia sekä miltä taivas näyttää. Itse toivoin kuivaa säätä, vielä en ollut ajanut kuivaa ulkokisaa tällä kaudella. Muutamia pisaroita tuli ennen omaa aika-ajovuoroa, mutta se ei vaikuttanut millään tavalla raan pitoon.

Aika-ajo, #10
Wilzku sanoi auton tuntuneen hyvältä omassa ajovuorossaa, joten osasin odottaa ettei viimeisistä sijoista ainakaan tule taisteltua aika-ajossa. Ekat kierrokset meni linjoja ja jarrupaikkoja hakiessa, mutta pian alkoi vauhti löytymään. Jälleen kerran ajaminen tuntui Kaanaassa nopeammalta kuin muistin, ja mutkat olivat tiukempia kuin muistin. :D Sain ratkaisevat paikat osumaan ihan kivasti, ja lisäksi auto oli hyvä eli osasin odottaa suoraa A-finaalipaikka. Yllätyin kuitenkin, että aika riitti jopa toiseen sijaan. :eek!:

A-finaali, #7
Auto tuntui laiskemmalta kuin #10, mutta muuten ihan toimivalta. Startti meni todella surkeasti, koska auto ei paikallaan ollessa suoraan reagoinut kaasuun ja lähti viivalta hieman muita myöhemmin. Asko ja Haikki pääsivät edelle, mutta yllätyin hiukan kun muita ei tullut ohi. Ekan kierroksen aikana ei muitakaan päässyt edelle.

Muistaakseni toisen kierroksen alussa Haikki menee pääsuoralla Askon ohi ja itse pääsin rinnalle ekaan jarrutukseen ja siinä ohi. Kärjessä Haikin ja Wopen taistelu on kovaa ja pääsen heidän kantaan, ja taisi olla kolmas kierros kun pääsen kuudennessa mutkassa (pitkä oikea) yrittämään Haikin ohitusta sisäkautta. Haikki pysyy ulkolinjalla rinnalla koko mutkan ajan ja seuraavalla suoralla pääsee kokonaan edelle. DW oli tässä vaiheessa takana, ja osasin odottaa ohitusta pääsuoralla ja näin kävikin.

Seuraavat kierrokset kärkinelikko ajoi aika tiukassa nipussa ja karussa muilta. Haikin ja DW:n taistelun ansiosta pysyttiin Wopen kanssa iskuetäisyydellä huonommasta suorakulusta huolimatta. Lopulta Haikki ja DW pääsee karkuun, mutta Wopen kanssa taistelu jatkuu koko kisan ajan. Autoissa ei ollut juurikaan eroa, joten ainoa sauma ohitusyrityksiin oli pääsuoralla ja ekassa jarrutuksessa. Pääsuoralla pääsin lähes joka kierros imusta rinnalle, ja kova vastatuuli luultavasti tehosti imuefektiä vielä paljon. Wope sai lähes aina peitettyä sisälinjan pääsuoralla, ja ekaan jarrutukseen tullessa olin aina hiukan perässä. En halunnut riskillä yrittää sukellustakaan, koska koko auton päätyessä hiekalle olisi ollut kisa pilalla pakollisen varikkokäynnin vuoksi. Sain kerran sisälinjan pääsuoralla ja pääsin ekassa mutkassa ohi, mutta Wope kuittasi ekassa jarrutuksessa sisäkautta ohi peittelyistäni huolimatta. Maalissa olin neljäs parin kymmenyksen erolla Wopeen.

Jälkilöpinät
Taistelu Wopen kanssa oli hienoa! :cool: Vaikka pysyinkin perässä, niin saumat kolmanteen sijaan oli pienet. Jos olisin päässyt Wopen edelle pysyvästi, niin Wope olisi puolestaan hyötynyt imusta ja tullut luultavasti ohi viimeistään ekassa jarrutuksessa. Lisäksi Wope osaa hyödyntää kaikki ohituspaikat niin hyvin, että takana pitäminen olisi ollut todella vaikeaa. Neljäs sija ei siis tunnu missään nimessä hävityltä!

Lihakset ovat aika kipeät nyt. :D En ollut muistanut, että Kaanaan rata on näin kova lihaksille. Lisäksi oikea jalka väsyi aina ajaessa, koska lähes koko rata meni kaasu pohjassa. Olisi myös pitänyt juoda enemmän, koska kisan jälkeen iskenyt migreeni luultavasti seurasi huonosta nesteytyksestä.

Onnittelut vielä kärkikolmikolle! :alppu: Forssassa nähdään taas, olen hommannut perjantai-illan työvuoron vapaaksi, jotta pääsen kisaan. :cool:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kisarapo

Ennakko:

Varmuuden vuoksi kävimme perjantaina mansesterilaisten kanssa reenaamassa parin setin verran. Kuivalla ajettiin joten tuntuma rataan ja autoihin oli valmiiksi hyvä. Odotukset itselle ennakkoon kauden parhaimmasta kisasta olivat siten kovat.


Aika-ajot: #12

Manailin itselleni arpoutunutta autoa jo ennakkoon, koska tiesin perjantaitreenien perusteella sen olevan ainakin sekunnin mm. #10:ä hitaampi. Ajo sujui kuitenkin ihan ok, mutta suorilla jäin hieman nopeammille autoille.

Suora A-finaalipaikka (8 sija) oli itselleni iloinen yllätys, kuten sekin, että Cmoney ajoi vain kympän kovempaa kuin minä samalla autolla. Oman ajon täytyi siis olla onnistunutta.


A-finaali: #6

Jacquesin tuskaisen (propsit jakulle!) B-finaalin perusteella itselleni arpoutuneessa autossa oli kulkua. Odotin kovaa taistelua sijoituksista. Ja sitä taisteluahan riitti koko finaalin ajaksi. :cool:

Startti meni hyvin, pidin sijani ja pysyin pari ekaa kiekkaa helposti kärjen kyydissä. Sitten aloimme ottelemaan Cmoneyn kanssa sijasta ja vasta muutaman kierroksen jälkeen Cmoney sai vedettyä parin sekan kaulan.

Cmoney saavutti ja ohitti Askon nopeasti. Itse jäin ottelemaan sijasta tiimikaverin kanssa hampaat irvessä ja Cmoney karkasi lopullisesti. Osuimme Askon kanssa useaan otteeseen yhteen ja kertaalleen Asko tuuppasi itselleni viimeisessä kurvissa lisää vauhtia pääsuoralle. Taistelu oli kuitenkin reilua ja sitä leimasi Askon auton nopeudenrajoitin joka esti ohitukset pääsuoran aikana. Niinhän siinä sitten kävi, että 4stroke saavutti meidät kamppailun takia ja lopulta ohitti minut.

Asko pääsi karkuun ja jäin ottelemaan 4stroken kanssa 8 sijasta. Taistelu oli vähintään yhtä kovaa kuin Askon kanssa ja noteerasin yllätyksekseni 4stroken ajavan pitkän oikean ja sitä seuraavan kirraavan vasurin minua selvästi hitaammin joten pystyin usein ohittamaan sukeltamalla semi-härskisti sisäpuolelle ja jopa kertaalleen kirraavassa vasurissa ulkokautta. Viimeisellä kierroksella yritin vielä runnoa puoliväkisin sisäpuolelle tuossa vasurissa, mutta 4stroke ajoikin sillä kertaa mutkan niin nopeasti, että en päässytkään rinnalle vaan osuin hieman takakulmaan, jolloin autoni perä karkasi sivulle ja 4stroke sai näin sekunnin kaulan maaliviivalle.

Sijoitus siis 9.


Yhteenveto:

Kilpailu meni kuten olin ennakkoon kaavaillutkin. Tosin odotin jopa paria sijaa korkeampaa sijoitusta, mutta ei tuossa porukassa 9 sija mikään häpeä ole.

Kilpailun nopein kierrokseni ei ehkä kerro koko totuutta kun liki koko kisan ohittelin ja tulin ohitetuksi jatkuvalla syötöllä joten ihanneajolinjaa ei paljoa pystynyt käyttämään. Mutta en usko, että kovinkaan paljoa olisin siltikään pystynyt parantamaan.

Kiitokset järkkäreille ja ratahenkilökunnalle. Onnittelut podiumisteille! WoPen tuurikin alkaa taas kääntyä.
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
860
Danke Jacques videosta!

Aika-ajo:

Luulin, että nyt mennään kovaa kun saavutin edellä olevaa. Luulot kariutui pois kun Asko näytti pääsuoralla kuinka kovaa parhaat kulkee. Tämän jälkeen tiesin, että kaukana ollaan.

b-finaali:

Lähdössä nousin yhden sijan ja Jacq kantaan. Olisi ollut ohituspaikka slugista ykkösmutkaan samoin kuin Jarkolla slugista, mutta molemmat otti alkuun rauhallisesti. Sijait vaihtui useasti kisan aikana. Jacquesilla ja Follolla kulki paremmin suoralla, mutta muutamissa mutkissa sain kiinni ja ohikin. Pahasti pelkäsin, että jos jään suoralla imun taakse, niin peli on mennyttä. Videolta näkyy, että linjan vaihto oikealle pääsuoralla auttoi pitämään muutaman kerran sijoituksen.

Edellä ollessani yritin saada eroa pääsuoralle, jolloin olisi mahdollisuuksia voittoon. Follo ja Jacques taistelil keskenään, jolloin oletin jo päässeeni karkuun, mutta nopeasti saivat kiinni. Jos jacques olisi ollut kunnossa niin varmasti olisi ollut mahdollisuudet voittoon, mutta ei tietenkään voi sanoa miten lopulta olisi käynyt. Niin oli myös Follolla täydet mahdollisuudet voittoon. Maalissa olin kuitenkin ensimmäisenä ja voittajafiilis:ahem:

edit: a-finaali:
Olinko mukana??
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
A:ta tarkoittanet.
Mutta puolestani kanssa propsit sullekin kun #12lla pystyit voittamaan B-finaalin. Melko huikea 7 auton tappelu se oli.
Joo B-finaalin jännittävyyden kannalta oli hyvä, että #4 meni follolle. Se nosti hänet kärkikahinoihin ja kukaan ei ollut ylivoimainen (vrt. se että ko. auto olisi mennyt jollekin kevyelle).
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Joo B-finaalin jännittävyyden kannalta oli hyvä, että #4 meni follolle. Se nosti hänet kärkikahinoihin ja kukaan ei ollut ylivoimainen (vrt. se että ko. auto olisi mennyt jollekin kevyelle).
Jooh, jos #4 olisi mennyt jollekin muulle kuin mulle tai Jonkille olisi sillä tod.näk. voitettu helposti B-finaali,
niin nopea se olis kevyen kuskin alla ollut siinä finaalissa. (ite kämmäsin voiton tyhmään ajoon)
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Jooh, jos #4 olisi mennyt jollekin muulle kuin mulle tai Jonkille olisi sillä tod.näk. voitettu helposti B-finaali,
niin nopea se olis kevyen kuskin alla ollut siinä finaalissa. (ite kämmäsin voiton tyhmään ajoon)
Mä olisin voittanut kaikki ylivoimaisesti nelosella! :thumbup:
 

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
...(ite kämmäsin voiton tyhmään ajoon)
Jacquesin videota katellessa totesin että itekin hävisin useita sijoja omaa hölmöyttäni :wall:
Ei ollu hyvä päivä ei :dunno: mutta tulipahan harjoteltua uusi rata.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Pakko sanoa, että olen omaan ajoon jopa ihan tyytyväinen, vaikka tulosten perusteella ei pitäisi olla.

Uusi rata ja ihan erityyppinen kisa kuin mikään, mitä koskaan ennen olen ajanut teki kisasta vaikean. Jos nyt lähtisi uudelleen ajamaan, osaisi paremmin välttää tietyt tehdyt virheet.

Mutta se on selvää, että pelkkien kisalähtöjen ajaminen ei riitä mihinkään jos meinaa kehittyä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Ite oisin ollu A:ssa nelosella varmaankin toka, ja Haikki #10llä olisi mennyt silti vähän liian kovaa. Ja Kaanaan osalta olen oikeastaan tyytyväinenkin että autoerot sotkee pakkaa. Follokaan tuskin painavimpana kuskina 17 pisteestä uneksi ennen kisaa. Muuten mentäisiin pitkälti vaan keveysjärjestyksessä kuivalla kelillä.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Ja Kaanaan osalta olen oikeastaan tyytyväinenkin että autoerot sotkee pakkaa. Follokaan tuskin painavimpana kuskina 17 pisteestä uneksi ennen kisaa. Muuten mentäisiin pitkälti vaan keveysjärjestyksessä kuivalla kelillä.
Näkisin myös, että suurin osa osallistujista pääsi ihan oikeasti ajamaan kisaa toisiaan vastaan, mikä tietenkin on yksi hienoimmista asioista tässä harrastuksessa. Väittäisin, että monessa muussa ulkoratakisassa yksinäisiä kisaajia on ollut huomattavasti enemmän.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Ite oisin ollu A:ssa nelosella varmaankin toka, ja Haikki #10llä olisi mennyt silti vähän liian kovaa. Ja Kaanaan osalta olen oikeastaan tyytyväinenkin että autoerot sotkee pakkaa. Follokaan tuskin painavimpana kuskina 17 pisteestä uneksi ennen kisaa. Muuten mentäisiin pitkälti vaan keveysjärjestyksessä kuivalla kelillä.
Follo painavin? En usko. Tietty mä yritän tehdä kaikkeni että näin olisi, huonolla menestyksellä :-D.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ite oisin ollu A:ssa nelosella varmaankin toka, ja Haikki #10llä olisi mennyt silti vähän liian kovaa.
Haikki #10:llä olisi jäänyt #4:lle aika monenkin ajamana, jos pystyy karistamaan imualueelta pois ensin. Itse en pystynyt, kun enää kahdestaan kärjessä ajettiin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Haikki #10:llä olisi jäänyt #4:lle aika monenkin ajamana, jos pystyy karistamaan imualueelta pois ensin. Itse en pystynyt, kun enää kahdestaan kärjessä ajettiin.
#4 ja #10 ero saattoi olla joku puol sekkaa. Ei ois mulle riittäny kun yli +25kg Haikkiin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Follo painavin? En usko. Tietty mä yritän tehdä kaikkeni että näin olisi, huonolla menestyksellä :-D.
nooh, aika likellä lienetään toisiamme kuitenkin. vähän heilahtanut kevään aikana taas huonompaan suuntaan itsellä paino, täytys hieman alkaa skarppaileen prkl...
 
Ylös