GT ja protot 2013

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Minä näkisin Aaro Vainion noista vaihtoehdoista mieluiten LMP1 luokassa, koska silloin nähtäisiin pitkästä aikaa suomalainen kuljettaja taistelemassa yleiskilpailun voitosta Le Mansissa.
Tuokin riippuu vielä siitä pääseekö kuskiksi luokan privaatti- vai tehdastalliin. :dunno:
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Audi julkaissut teaser-kuvan ensi kauden kilpuristaan:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152047850970428&set=a.183685885427.166266.150473290427&type=1&theater
-Tuskinpa auto ainakaan ulospäin on radikaalisti muuttunut. :dunno:
Eiköhän se kauan hiottu malli vaan sovitella uusiin sääntöihin. Toisaalta, yksin Audin tunnuspiirre eli tuo keularatkaisu, on sääntömuutosten kohteena.


ACO:n pressiläpyskä
ja uutinen vuodelta 2012 uusista LMP-säännöistä 2014. Muuta noista ei löytynyt.

Keulaan siis tulee jotain säädettävää aeroa ja jotain muutakin muutosta.

Mielenkiintoisin kohta on moottorisäännöt. Turbopainetta max 4 bar ja jotain materiaaleja on bannattu, mutta muuten aika vapaat kädet. Löpönkäyttö on rajoitettu ilmeisesti samaan tyyliin kuin F1:ssä ensi vuonna. Vähän kyllä hämärästi kerrottu, miten tuota bensasääntöä tarkkaanottaen valvotaan. Siis että onko se oikeasti kierroskohtainen vai jotenkin muuten.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
NASA (National AutoSport Association) 25 h kilpailu ajetaan taas tänä viikonloppuna:
http://www.nasa25hour.com/
Thunderhillissä:
http://www.thunderhill.com/ :cool:
Ei taida olla muuta live streamia kuin Mazdan kautta tuleva ja joku vaivainen radio.
Tuokin riippuu vielä siitä pääseekö kuskiksi luokan privaatti- vai tehdastalliin. :dunno:
Pääasia on ainakin itselleni että pystyy uraa jatkaamaan, sama onko tehdas vai privaattitiimi.

Ligier nimi palaa mukaan OAK Racingin kanssa yhdessä LMP1 tasolle, legendaarinen nimi myös mukana LMP2 autoilla ensi vuoden USCC:ssä ja taisi jotain LMP3 kytköksiäkin.

Fernando Alonso tarkkaili tovin aikaa FIA:n gaalassa Audin LMP1 autoa, ehkä hän haluaa kaverinsa vanavedessä siirtyä sinne jossain vaiheessa tai yritti Ferrarille viedä tietoa autosta, mahdollisen LMP1 Maranello projektin tiimoilta.

Taidan tehdä paluun taas tänne, kera kirjoitusten.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jos noin tapahtuisi niin olisi liian vähän LMP autoja ainakin gridissä.
Ensi vuodeksi Audin ja Toyotan seuraksi LMP-tehdastalliksi liittyy Porsche, lisäksi yksityisiä LMP-kilpureita pitäisi olla tulossa pilvin pimein. Ferrarin tulo LMP-1-luokkaan (jos toteutuukin, niin ehkä jonkinlaisen yksityistalin toimesta) olisi mahtava lisä WEC:lle. Kuitenkin on epävarmaa, tuleeko sarjassa ikinä olemaan tarpeeksi autoja, jotta vielä joskus voitaisiin järjestää puhdasverinen protojen kisa. Amerikassa ajetaan näköjään myös LeMons 24 h -sarjaa ja kuten nimestä ja kuvista on pääteltävissä, niin kyseessä näyttäisi olevan enemmänkin huumorimielessä ajettava kestävyyssarja:
http://www.24hoursoflemons.com/ :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Ferrarin tulo LMP-1-luokkaan (jos toteutuukin, niin ehkä jonkinlaisen yksityistalin toimesta) olisi mahtava lisä WEC:lle.
Olen kovin spektinen tämän, Hondan ja Nissanin LMP1 tehdastiimi huhujen suhteen, mutta aika näyttää toteutuuko, toivottavaa toki olisi. GT puoli ei silleen kovin paljon nykyään kiinnosta, mutta viikonalussa uutisoidusta World Cup jutusta pidin joltain osin.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Lisäksi toisena luokkanna on Proto Challenge, joka on Orecan LM-proto rajoitettuna hieman P2:ia hitaammaksi.
LMPC on kyl niin sodanaikainen hekotin kun olla ja voi, 09 luokka tuli, mut onhan sitä auto sen jälkeen yritetty parannella, lähinnä tuloksetta. SPEED EuroSeries kalusto on lähes samaa luokkaa, unohtamatta V de V kalustoa. Onneksi LMP3 on tulossa, jos niin voi sanoa.
Onko joku lähdössä katsomaan paikan päälle?
Sie vissiin oot menossa Daytonaan ?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Asian Le Mans Seriesin kauden päätös Sepangin 3 tunnin kisan voittoon ajoivat David Cheng & Ho-Pin Tung, toisena maaliin selviytyivät James Winslow & Tsugio Matsuda ja Toni Vilanderin autokunta oli neljäs. Sarjan LMP2 mestaruuden nappasi OAK Racing ja kuski mestaruuden David Cheng, hänellä oli useampi tiimikaveri kauden aikana, niin ollen sitä ei tiimikaverille myönnetty vaikka Tung ajoinkin eniten hänen rinnalla. Saa nähdä miten tämä kehittyy vuosien saatossa, ensi vuoden valmistelut ovat jo aloittaneet.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olikos noissa ensi kauden säännöissä esim. tuota Audin päivitettyä versiota ajatellen suurimpana erona kuskin ajoasennon muuttaminen vähemmän makaavaksi? :doubtful:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Onhan mukana toki Mercedes, joka joillain malleillaan kuten SL kilpailee osittain Ferrarin kanssa samoista markkinoista, mutta "korskuvan orin" tulo Le Mansin kuninkuusluokkaan nostaisi kisan ja koko WEC:n arvostuksen ehkäpä aivan uudenlaiselle tasolle ja saattaisi kenties vetää "hopeanuolenkin" imussaan takaisin sinne, minne se mielestäni kuuluukin. :thumbup:
En nyt sanoisi että yhdestä Mercedes-Benzistä kiinni Le Mansin hohtoisuus, mutta kuten sanoit niin onhan heillä SL:n mallin auto, mutta sitä ei oo sallittu Le Mansiin, mutta ELMSiin se on toisinaan huhuissa ollunna, en nyt muista kävikö siellä sit ihan lopulta.
Minusta paras ratkaisu olisi, että 2017 USCC:n neljästä luokasta 2 olisi "eurooppalaisia". Pääluokkana LMP1, toinen protoluokka voisi olla vaikka hieman nykyisen DP:n kaltainen, tosin LMP2-nopuksilla, ja LMP2:t voisivat myöskin ajaa tässä luokassa.
En jaksa uskoa että jenkkeihin LMP1 palaa takaisin yhdes pitkälla aika välillä, vaikka onhan huhuja joitain ollut, ei minusta tuleva USCC ole ihan tuhoontuomittu sarja, ei DP ja LMP2 kalusto huonoa ole.
Suoraan sanottuna WEC:n nykyinen luokkasekamelska on varmaankin yksi syy, miksi sarja ei pysty enää kilpailemaan F1:ien kanssa suosiosta kuten kalustoltaan yhtenäinen C-ryhmä aikoinaan. Tokihan autot oli tuolloinkin jaettu C1- ja C2-ryhmään, mutta siinä olikin jakoa riittävästi
FIA WEC on periaatteessa vasta ensi metreillä, ei voi vielä sanoa että eikö se jonain päivänä taas pystyisi haastamaan Formula Ykköset kuten aikoinaan WSC, mutta askeleet ovat pieniä, niin siksi se voi tuntua niin kaukaiselta.
 
Ylös