Paul Ricard 17.4.1983
Jacky Ickxin asettuessa Mercedes-Benz Course Carillaan lähtöruudukon taakse valo vaihtui vihreäksi ja kilpailu käynnistyi. Renaultin miehet saivat hyvän lähdön, mutta shown varastivat Patrick Tambay ja Keke Rosberg lähdöillään. Tambay ohitti viisi autoa nousten kuudenneksi, mutta Rosberg ohitti kevyellä autolla seitsemän autoa ja oli yhdeksäntenä ennen ensimmäisen kierroksen loppua ja Keke ahdisteli Derek Warwickia kovasti. Ensimmäisen kierroksen aikana romua ehti tulla radalle kun John Watson ja Mauro Baldi kolaroivat. Watson joutui menemään siivenvaihtoon ja Baldi joutui korvaamaan rikki menneen renkaansa. Järjestys ensimmäisen kierroksen päätteeksi oli Alain Prost, Riccardo Patrese, Eddie Cheever, Nelson Piquet, Rene Arnoux, Tambay, Elio de Angelis, Warwick ja Rosberg. Toisella kierroksella Rosberg ohitti Warwickin ja Cheever oli Patresen kannassa kiinni. Samoin Piquet oli edellämainittujen kannassa kiinni. Lisäksi Tambay ohitti Arnoux'n. Kolmannella kierroksella Cheever ohitti Patresen ja Piquet ohitti Padovan miehen myös melkein saman tien. Kierroksen päätteeksi järjestys oli Prost, Cheever, Piquet, Tambay, Arnoux, de Angelis, Rosberg ja Warwick. Samalla kierroksella päättyi moottorivaurion ja hajonneen kaasuttimen kanssa kamppailleen Watsonin kisa. Watson kävi kuumana Baldille ja jatkoa oli odotettavissa.
Samalla hetkellä myös Nigel Mansellin kisa alkoi mennä pilalle kipeän jalan vuoksi. Mansell oli nousemassa kisan keskikastin kuninkaaksi kipujen alkaessa ja Mansellin kisa päättyi kivun takia sijalta 15 kierroksella 6. Ajamisessa ei vain ollut mitään mieltä. Kisan viihdemiehenä toimi Rosberg ja virtuuosimaiset ohitukset de Angelisista ja Arnouxista viihdyttivät yleisöä. Tambaysta Keke yritti ohi Verreriessä ja Saint-Baurnessa, mutta ei päässyt ohi. Suorilla ohitusta ei edes kyennyt tekemään Ferrarin ylivoiman takia. Siinä vaiheessa kilpailua Prostilla oli 8 sekunnin johto Cheeveriin nähden ja tallikaverilla oli täysi työ taistella Brabhamien kanssa. Brabhameista Piquet oli nopeampi kuin Patrese ja tuntui kykenevän haastamaan Cheeveriä. Tambay oli yksinäisellä viidennellä sijalla ja vaikeuksissa auton tiukkojen säätöjen kanssa. Rosberg jätti Arnoux'n taakseen kuudennella paikalla ja kyttäsi ohituspaikkaa Tambaysta tiikerin lailla. Kärkiseitsikon takana tuli keskikasti de Angelisin vetämänä ja hänen takanaan oli kerrankin hyvän lähdön ja kisan ajanut Manfred Winkelhock perässään Andrea de Cesaris, Warwick, Jacques Laffite, Michele Alboreto, Niki Lauda ja Jean-Pierre Jarier.
Pirellin rengasmiehet alkoivat tippua hyvin nopeasti kun renkaat eivät kestäneet edes Paul Ricardin sileää asvalttia mitenkään. Warwick keskeytti kierroksella 14 sijalta 12 vesivuotoon ja moottorin hajoamiseen. Keskikastin taistelussa de Angelis piti kierros kierroksen jälkeen muita autoja takanaan ja Winkelhockin yrittäessä onneaan ATS meni hiekoille ja de Cesaris ja Laffite ohittivat saksalaisen. ATS:n autoon tuli pakoputkivaurio ja helppoa ei ollut Lempeällä Härällä ratin takana. Kierroksella 18 Piquet ohitti vihdoin Cheeverin ja Patresen kone oli ylikuumentumisen partaalla. Jäähdytysvedet kiehuivat ja kierroksella 19 Patrese keskeytti ylikuumentumisen takia. Samalla kierroksella de Cesaris tuli varikolle vioittuneen vaihteen takia kasipaikalta ja lisäksi myös Johnny Cecotto tuli varikolle ottamaan kovemmat renkaat alleen. Kierroksella 20 de Angelis keskeytti sähkölaitteiden petettyä. Meno oli Eliolla heikkojen Pirellien takia tuskaista ja olisi saattanut mies tulla varikolle ilman teknistä vikaakin. Sen verran Lotuksen tämän hetken tilanne syö Eliota. Kierroksella 21 matkan jätti kesken Tyrrellin Danny Sullivan kytkimen takia. Kytkinvaurio oli ollut miehen autossa koko kisan ajan ja kytkimen kesto siinä kunnossa ei ollut ikuista. Roberto Guerreron kisa päättyi kierroksella 23 moottorin hajoamiseen.
Kisan seuraava ja odotetuin hetki olivat välitankkaukset. Ensimmäisenä tankilliselle kierroksella 24 kurvasi Rene Arnoux ja Ferrarin Scaramellin näytettyä käsimerkkiä Arnouxin pysähdykseen oli kulunut 16,71 sekuntia. Ennen pysähdystä Arnoux taisteli Laffiten kanssa kuutospaikasta ja palasi radalle vasta 11:sta. Kierroksella 25 varikolle saapui Eddie Cheever ja aikaa kului 17,8 sekuntia. Cheeverin edelle ehti vain Tambay huolimatta hieman pidemmästä stopista. Kierroksella 26 Chico Serran kilpailu Arrowsilla päättyi moottoririkkoon ja vaihteiden vaurioitumiseen. Keke Rosberg meni omalle pysähdykselleen kierroksella 27 ja otti A-seokset Patrick Headin suosittelemasta B-seoksesta huolimatta. Keken pysähdyksen aikaan pyöränmutteri oli tiukassa ja aikaa kului 25,1 sekuntia. Viitospaikalta pudottiin kasipaikalle kun radalle päästiin jatkamaan. Vajaata kierrosta myöhemmin eli noin kierroksella 28 Winkelhock ja Baldi kolaroivat ja sen tuloksena Baldi keskeytti. Baldin kolaroinnit ja muutkin estelyt aiheuttivat taas keskustelua italialaisen suorituksista radalla. Winkelhock joutui menemään pitkälle korjauskäynnille.
Seuraavalla kierroksella eli kierroksen 29 alkaessa Patrick Tambay meni omalle pysähdykselleen ja se kesti vain 15 sekuntia. Samalla kierroksella Lauda keskeytti voimansiirron hajottua ja kierroksen lopulla noin kierroksen 30 alkaessa tapahtui kilpailun ratkaisu. Alain Prost meni varikolle ja huolimatta jarrutuksen hitaudesta ja 22,9 sekunnin varikkostopista vain Piquet oli päässyt Prostin edelle. Kierroksen 32 lopulla ja 33 alkaessa Piquet meni varikolle ja 15 sekunnin pysähdys oli marginaallisesti murto-osaltaan Tambayta nopeampi ja näin rikottiin taas pieniä ennätyksiä.
Samaan aikaan Winkelhock alkoi hidastella moottorin, pakoputken ja jousituksen reistaillessa yhdessä voimansiirron kanssa ja keskeytys oli vain ajan kysymys. Kierroksella 35 Piquetin antama haaste voitosta Prostille loppui aliohjautumiseen ja painopisteen heikkouteen Brabhamissa. Prost meni nopeasti omille teilleen. Samalla kierroksella Jacques Laffite tuli Rosbergin edestä varikolle ja koska AA-seoksia ei vaihdettu niin varikkoaika oli vain 12,6 sekuntia Laffitelle. Varikolta päästyään Keke meni Jacquesin edelle. Kierroksella 36 Winkelhock keskeytti ja ATS:n leirissä oltiin vihaisia Baldille. Samalla kierroksella keskeytti moottoririkkoon kisassa sinnitellyt Italian Corrado Fabi Osellalla.
Rosberg meni nopeasti Laffiten edelle ja Arnoux meni Alboreton ja Jarierin edelle kevyellä autollaan. Muuten Ferrarista ei juuri taistelemaan ollut kuskien osalta Ranskan kilpailussa. Kierroksella 47 keskeytti moottorin hajoamiseen toiseksi viimeiseltä eli 13:sta tilalta Raul Boesel Ligierillä. Kisan viimeinen keskeyttänyt kuljettaja oli Bruno Giacomelli kierroksella 49 vaihdelaatikkovikaan. Hän sai kuitenkin nimensä tulosluetteloon. Varikkopysähdykset eivät siis muuttaneet kilpailun järjestystä oikeastaan mitenkään. Varikkopysähdystä lukuunottamatta Alain Prost johti koko ajan ja voitti Ranskan kilpailun. Tunteet olivat pinnassa ja edellisvuoden varastettu kotivoitto oli nyt Prostin mielestä otettu takaisin asiaan kuuluvalla tavalla ja Nelson Piquet oli toinen ja Renaultin onnen täydensi kolmanneksi turvallisesti varmistellen ajanut Eddie Cheever.
Patrick Tambay joutui harmikseen olemaan neljäs Ferrarilla ja Williamsilla oltiin iloisia jäännöspisteistäkin turboradalla. Keke Rosberg oli viides ja Jacques Laffite oli kuudes. Seiskapaikan piti kilpailun lopussa edelliskauden kohuvoittaja Rene Arnoux ja kasipaikan sai Michele Alboreto. Jean-Pierre Jarier ja Arrowsin Marc Surer täydensivät kymmenen parhaan kuljettajan sijoitukset ysipaikalla ja kymppipaikalla. Johnny Cecotto sinnitteli AA-seoksilla loppuun asti käytyään varikolla ja Venezuelan mies oli 11:sta, Andrea de Cesaris oli 12:sta ja viimeinen kuljettaja ilman keskeytystä maalissa ja 13:sta ja viimeinen sijoitus ylipäänsä meni Bruno Giacomellille Tolemanille. Kolme kisaa ja kolme eri voittajaa. Asiantuntijoiden mielestä kausi tulisi Paul Ricardin perusteella kuitenkin olemaan Alain Prostin ja Nelson Piquetin taistelu maailmanmestaruudesta.