Euroopan Grand Prix Brands Hatch
Päivämäärä: 25.9.1983
Rata: Brands Hatch Englannissa
Radan pituus: 4,206 kilometriä
Kilpailun pituus: 76 kierrosta tai 319,656 kilometriä 2 tunnin sisään
Sää: Aurinkoinen ja lämmin
Yleisöä: 96 000 katsojaa
Euroopan Grand Prix oli kauden 1983 erikoisin kilpailupaikka kalenterissa. Alkujaan kilpailupaikan piti olla Flushing Meadows eli Meadowlandsin kilpailu Yhdysvalloissa, mutta kilpailun peruunnuttua kolme kuukautta aiemmin lopullisesti Ecclestone ja Balestre ottivat yhteyttä Brands Hatchin rataomistajaan John Webbiin jolle oli muutenkin annettu varakilpailun paikka kauden 1983 kalenterissa. Webb oli asiasta iloinen vaikkakin Silverstonen radan edustajat eivät olleet.
Joka tapauksessa Webb pystyi pikavauhtia organisoimaan kilpailun ja heinäkuun tarkastuksessa kaksi kuukautta aiemmin rata hyväksytiin mukaan kesken kauden 1983. Suuremman yleisön toivossa Webb olisi halunnut kilpailun pidettävän jo heti heinäkuussa Silverstonen kilpailun jälkeen, mutta joutui myöntymään kilpailun siirtymiseen syyskuulle.
Jo aiemmin keväällä Brands Hatch oli pitänyt Mestareiden Ajon ja saadessaan pitää myös Euroopan Grand Prixin kaudella 1983 englantilaisilla oli harvinainen tilaisuus nauttia peräti kolmesta kilpailusta kaudella. Toki aiempina vuosikymmeninä sarjan ulkopuolisia englantilaisia kilpailuja kalenterissa riitti molemmillekin jaloille laskettavaksi, mutta sarjan muuttuessa kokonaan uudenlaiseksi tämän tyyppiset tilanteet alkavat olla pian historiaa.
Aluksi kilpailusta pelättiin tulevan saman kuin Mestareiden Ajosta eli pienen yleisön takia hieman tappiollinen kilpailu. Toisin kuitenkin kävi. Syysauringosta nauttiva yleisö jännitti jo maailmanmestaruuden ratkeamista, mutta mestaruus ei vielä ratkennut Brandsissa. Loppupelissä edes Euroopan Grand Prix ylimääräisenä kilpailuna ei ole mitenkään poikkeuksellinen tapaus.
Ensimmäinen samassa maassa ajettu f1-kilpailu oli jo vuoden 1957 Pescaran osakilpailu Italiassa. Rata oli tuolloin monen kuljettajan ja päättäjän mielestä kelpaamaton, mutta silti se otettiin kalenteriin koska pari osakilpailua oli jo peruttu kalenterista ja lisäksi Belgian ja Hollannin kilpailulle vuotta 1958 varten haluttiin ratamaksuissa saada lisäaikaa.
Sen jälkeen Yhdysvalloissa on ajettu useina vuosina kaksi kertaa ja parhaimmillaan kolmekin kilpailua kauteen viime vuonna ja muutaman muunkin kerran kaksi kilpailua on ollut ehdolla ajettavaksi samassa kilpailumaassa kauteen.
Euroopan Grand Prix oli enimmäkseen kunnianimi vanhoina hyvinä aikoina ja usein arvonimen yhteydessä järjestäjät toivat myös Euroopan kilpailusta eniten palkintorahaa näkyville. (Poislukien Belgian ja Hollannin Autoklubeja joille palkintorahat tuntuivat olevan kirosana.)
Viimeinen kunnianimen alla kulkenut osakilpailu oli vuoden 1977 osakilpailu Silverstonessa jonka myös voitti niinikään englantilainen James Hunt. Tämän jälkeen ei muutamana vuonna ajettu lainkaan Euroopan Grand Prixiä ja vasta kaudella 1981 alettiin suunnitella vanhan kilpailunimen palauttamista sarjaan ajettavaksi.
Kaudella 1982 suunniteltiin myös sarjan päättävää Donington Super Prix-kilpailua, mutta suunnitelma peruttiin talvikauden 1982-1983 testien takia. Mestareiden Ajon aikaan keväällä uusi suunnitelma kuitenkin hyväksytiin mahdollisesti kaudesta 1984 eteenpäin toteutettavaksi mutta Meadowlandsin ongelmat mahdollistivat Euroopan Grand Prixin pidon jo nyt.
Brands Hatchin radan nimihistoria on myös erikoinen. Koko radan nimi juontuu gaelin kielen sanasta brondehach ja se tarkoittaa rinnettä joka johtaa metsään.
Koko alueen historia on yli 700 vuotta vanha ja vaikkaa metsää onkin poistettu tieltä niin yhä edelleen radalla on ympäristössään vehreää, kumpuilevaa metsää. Ympäristön, ajajalta luonnetta kysyvänä ja yleisölle tarjoamien katselumahdollisuuksien vuoksi rataa on pidetty Kyalamin ja Österreichringin ohella parhaimpana f1-ratana koko sarjassa.
Brands Hatch ei ole sarjan Englannissa ajettavista radoista aivan yhtä suoran loilotusta Silverstonen tapaan, mutta rata vaatii teknisyyttä enemmän ja kuluttaa myös renkaita. Brandsin g-voimat ovat vuosi vuodelta nousseet ja lisäksi radan pomppuisuus on huolettanut ajajia vuodesta 1978 lähtien yhä enemmän. Maaefektin aikakauden jatkuessa myös Brands Hatchin ratalisenssi olisi ollut vaarassa, mutta maaefektin poistuttua Brands Hatch hyväksyttiin kirkkaasti mukaan kalenteriin.
Tasapohjaisella autolla Brands Hatchin rata vaikuttaa jopa paremmaltkin ajettavalta kuin entisellä ns. Siipiautolla ajaettaessa. Radan pomppuisuus on kuitenkin jäänyt muistuttamaan olemassaolostaan ja paikat olivat vielä kaudella 1983 monellakin kuljettajalla kipeät suoritusten jälkeen.
Brabhamin suoralta olevasta pääkatsomosta näkee melkein koko radan alueen lukuunottamatta muutamia takasuoran alueita ja Druidsin hevosenkenkäkaarteen jälkeen tulevaa tiheää metsäosuutta Graham Hill Bendissä.
Siitä matka jatkuu Cooperin suoralta kohti Surteesin mutkaa. Rata kätkee myös muutamia alamäkeen ja ylämäkeen kaartuvia sokeita mutkia ja Hawthorn Bendin, Westfield Bendin ja Stirling Bendin mutkissa sokeita mutkia ei hädin tuskin huomaa ja niissä on oltava tarkkana. Muita paikkoja radalla ovat Barry Sheenen mutka ja Derek Minterin suora. Lisäksi myös Dingle Dell kuuluu radalle Pilgrims Dropin tapaan.
Onneksi maaseudun alavat mutkat tarjoamat paremman kiintopisteen Clearwaysin siltaan ja siitä avautuvaan viimeiseen mutkaan eli Jim Clark Bendiin. Sen jälkeen pääsee jälleen pääsuoralle ja uusi kierros alkaa. Radan paras ohituspaikka on Paddock Hillin kaarre joka on haastava paikka. Se on varsin loiva mutka jota voi hyödyntää vaikka ulkokautta ohitusyritykseen, mutta yksikin virhe tai väärään paikkaan kolahdus aiheuttaa menon suoraan kohti seinää mahdollisesti kuolettavin seurauksin.
Brandsin rata kuluttaa jonkin verran tavallista enemmän polttoainetta, mutta huomattavasti enemmän tallit joutuivat takavuosina miettimään renkaidenvaihtoa kilpailuun. AA, A ja B-renkailla pärjäävät Goodyearin tallit tällä yleensä tällä radalla. Tänä vuonna siinäkin nähtiin poikkeus. Välitankkausten vuonna Goodyear oli pulassa syksystä lähtien rengaskehityksen osalta ja siten jossain määrin hävisi kilpailun myös yleensä huonoksi tuomitulle Pirellille. Michelinin vauhtiin ei sitten asiaa ollutkaan.
Rata oli todennäköisesti Cosworthin viimeinen näytönpaikka tällä kaudella. Mahdollisuudet eivät olleet suuret menestyksen osalta ja niin kävikin, että Cossyliigan miehet ajoivat enin osin jälleen jälkijoukossa. Edes Mestareiden Ajon päätähdet Keke Rosberg ja Danny Sullivan eivät kyenneet haastamaan Turbomafiaa täyden ruudukon kilpailussa.
Rosbergille kävi Brian Hentonit eli katkennut venttiilin jousi puhkaisi koneen ja Sullivan vuorostaan ajoi hetken aikaa Tulivaunuilla näyttävästi öljyputken hajottua ja valutettua suoraan kuuman moottorin ja takarenkaiden päälle. Tämän kauden kilpailussa Brands Hatchin kovat keskituntinopeudet eivät ajajia haittaa vaikka ne ovat maaefektin poisjäännistä huolimattakin jopa yli 200 kilometriä tunnissa.
Kilpailupaikan historiaan ei ole kirjattu kaikesta huolimatta kuin kolme kuolonkolaria ja niistä kuuluisin oli Jo Siffertin vuoden 1971 kolari sarjan ulkopuolisessa kilpailussa. Kaikkiaan Euroopan Grand Prixistä tuli ennakkopuheista huolimatta taloudellisesti kannattava kilpailu ja innoissaan myös Bernie Ecclestone julkaisi suunnitelmansa joka vuosi vaihtuvasta säännöllisestä Euroopassa ajettavasta osakilpailusta.
Tarkoitus oli taata kansainvälistyvän f1:n asema myös Euroopassa. Vuonna 1984 ajettaisiin Saksan Neue Nürburgringillä, vuonna 1985 Rooman katuradalla Italiassa ja vuonna 1986 ajettaisiin Pariisin katuradalla Ranskassa. Aika näyttää, että toteutuvatko formulamogulin suunnitelmat näistä erittäin kunnianhimoisista hankkeista.