Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siksi vain kuin muistelin että joskus tuo ~200 litraa oli keskiverto tankin tilavuus ykkösissä.
Tuskin enää nykypäivänä. Kisan aikana menee nykymoottoreilla keskimäärin ehkä 165 litraa, muistelisin lukeneeni.

-Korjaus- Muistin väärin. Mittayksikkö oli kiloa, ei litraa. Formula1.com:

The fuel system starts with the fuel cell (tank), which is located within the monocoque behind the driver, but in front of the engine. It is a large leak-proof flexible bladder made of military-grade ballistics material to contain all the fuel necessary for the car during a race (approximately 160 kilogrammes or 230 litres).
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko tuo rajoitus todellakin 100kg/h
Eikä esim 28grammaa/s

Jos tuo on tunnin keskiarvo, niin mikään ei estä ottamasta todella suuria tehoja hetkellisesti.
Tuosta oli taannoin puhetta (en muista oliko täällä vain RASF1ssa), ja minulle kivenkovaa väitettiin, että koska sanamuoto on tuo, hetkellistä virtausta ei ole rajoitetttu. Ts. kyse olisi keskiarvosta.

Muistan silloin ajatelleeni, että onpa hälmösti muotoiltu, koska keskiarvona tulkiten kyseessä on käytännössä vain polttoaineen kokonaismäärän rajoitus, mikä olisi ollut paljon yksinkertaisempaa toteuttaa määräämällä tankin maksimikoko.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tuosta oli taannoin puhetta (en muista oliko täällä vain RASF1ssa), ja minulle kivenkovaa väitettiin, että koska sanamuoto on tuo, hetkellistä virtausta ei ole rajoitetttu. Ts. kyse olisi keskiarvosta.

Muistan silloin ajatelleeni, että onpa hälmösti muotoiltu, koska keskiarvona tulkiten kyseessä on käytännössä vain polttoaineen kokonaismäärän rajoitus, mikä olisi ollut paljon yksinkertaisempaa toteuttaa määräämällä tankin maksimikoko.
Ei vaan se on nimenomaan maksimivirtauksen rajoitus joka on valvonta on toteutettu FIA:n virtausmittarilla. Sitä en tiedä miten on määritelty polttoaineen puskurointi virtausmittarin jälkeen, varmastikin hyvin tarkasti jottei virtausmittarista ajeta polttoainetta välitankkiin varastoon.....

Ja tuo maksimivirtaus on lisäksi sallittu vain mootttorin yli 10K pyörintänopeuksilla, virtausrajoitus alhaisemmilla moottorin pyörintänopeuksilla on pienempi.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
kg/h on normaali yksikkö polttoaineen massavirrasta (eli virtausnopeudesta) puhuttaessa.

Vähän sama asia kuin vaikka nopeusrajoitukset km/h. Selitäppä siinä sitten poliisisedälle, että meinasit ajella tunnin loppupäässä hiljempaa... :alppu:
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Minä en ymmärrä mistä tässä keskustellaan.. Sehän on aivan sama ilmaistaanko se raja 100kg/h, 27,7778g/s vai peräti 1,666667kg/min, rajoitus on aivan sama riippumatta siitä missä yksikössä se kerrotaan. Raja-arvoa ei ylitetä edes mikrosekunniksi.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Minä en ymmärrä mistä tässä keskustellaan.. Sehän on aivan sama ilmaistaanko se raja 100kg/h, 27,7778g/s vai peräti 1,666667kg/min, rajoitus on aivan sama riippumatta siitä missä yksikössä se kerrotaan. Raja-arvoa ei ylitetä edes mikrosekunniksi.
Ei se ole sama vaikka Mr Cale antoi hyvän vertauksen. Kysymyshän on mittaus frekvenssistä. Jos se olisi tunnin mittainen, niin tehot olisi mt sattuu. Jos taas mikrosekunnin luokkaa, niin tehot on tasaisia. Tuo mittarin sijainti moottorissa määrittelee tavallaan myös maksimiehoa kuten edellä mainittiin, niin teoriassa polttoainetta voisi varastoida mittarin jälkeen jollei stä ole erikseen rajoitetu.

Periaatteessa kysymys on sama kuin yhden tallin +-5mm tulkinta aikanaan..
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Ei se ole sama vaikka Mr Cale antoi hyvän vertauksen. Kysymyshän on mittaus frekvenssistä. Jos se olisi tunnin mittainen, niin tehot olisi mt sattuu. Jos taas mikrosekunnin luokkaa, niin tehot on tasaisia. Tuo mittarin sijainti moottorissa määrittelee tavallaan myös maksimiehoa kuten edellä mainittiin, niin teoriassa polttoainetta voisi varastoida mittarin jälkeen jollei stä ole erikseen rajoitetu.
Mutta kysehän nimenomaan ei ole mittausfrekvenssistä vaan raja-arvosta jota ei saa ylittää. Se on sama missä yksikössä se ilmoitetaan, jos sitä ei osaa kääntää mittausjaksolle (esim 3 sekuntia kilpailun lähtökiihdytyksessä näyttää datan mukaan siltä, että arvo ylitettiin ja sitä pitää siksi lähemmin tarkastaa) niin on kyllä paskat laskimet.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Formula ykkösten kuolemalle :thumbfh:
No ei se ainakaan moottorisäännöistä ole kiinni, tietysti enemmän kehitysmahdollisuusksia olisi voitu antaa. Cosworthan ehdotti massavirtaperusteista moottoreiden rajoittamista jo joskus 90-luvulla, pitkään vain kesti FIA:lta ymmärtää kyseisen rajoituksen hyödyt eli moottorin hyötysuhteen parantaminen mikä hyödyttää suoraan siviilimoottoripuoltakin.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Mutta kysehän nimenomaan ei ole mittausfrekvenssistä vaan raja-arvosta jota ei saa ylittää. Se on sama missä yksikössä se ilmoitetaan, jos sitä ei osaa kääntää mittausjaksolle (esim 3 sekuntia kilpailun lähtökiihdytyksessä näyttää datan mukaan siltä, että arvo ylitettiin ja sitä pitää siksi lähemmin tarkastaa) niin on kyllä paskat laskimet.
Tuo on totta, mutta ajan takaa sitä, että onko FIAlla ja talleilla eri näkemys asiasta ja löytyykö tuolta porsaanreikiä tuollaiselle kikkailulle jne. Eli kuinka tarkkaa ja nopeaa dataa FIA saa mittareistaan jne.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Koskapa Indycareissakin siirrytään ensi vuonna yhden turbon V6-moottoreihin, niin herää väkisinkin mieleen ajatus F1:ien ja Indycarin mahdollisesta yhteisestä "World Enginestä", jos tilavuudesta, polttoaineesta ja KERS-systeemistä päästäisiin sopimukseen. F1:ienhän piti ottaa koneekseen samat 1,6-litraiset rivi-4:t kuin ralliautotkin, mutta Ferrarin vastustuksesta johtuen päädyttiin (mielestäni onneksi) V6-konstruktioon.
[ http://www.motorsport.com/indycar/news/the-tale-of-the-turbo-in-indycar-let-s-all-just-get-along/ ]
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Koskapa Indycareissakin siirrytään ensi vuonna yhden turbon V6-moottoreihin
Juuri toisinpäin, tuossa jutussa on ilmeisesti tahaton virhe, lainaus pressitiedotteesta on oikein eli jatkossa twin-turbo on pakollinen.

F1:ienhän piti ottaa koneekseen samat 1,6--litraiset rivi-4:t kuin ralliautotkin, mutta Ferrarin vastustuksesta johtuen päädyttiin (mielestäni onneksi) V6-konstruktioon.
[ http://www.motorsport.com/indycar/news/the-tale-of-the-turbo-in-indycar-let-s-all-just-get-along/ ]
Itselle jäi enemmänkin kuva, että sitä vastusti enemmän tai vähemmän kaikki. Myöhemminhän Newey sanoi, että sen I4:n vetäjänä/päälobbaajana oli Audi ja sitten kun edellä mainittu sanoi kiitti ei, niin päätös olikin helpohko kääntää V6:ksi.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tässä Autosportin artikkelissa todellakin väitetään 2-turbojen tulevan pakollisiksi ensi vuonna:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/108956
-Tietysti kuulostaa äkkiseltään järkeenkäypältä, että kaksilohkoisessa moottorissa (kuten V6) olisi myös 2 turboa, mutta koska F1-konstruktiossa turbon jatkeena on KERSistä pidemmälle kehitety versio MGUK, on se toisaalta luonteva ratkaisu tuossa tapauksessa. :dunno:
Joka tapauksessa V6 sopii mielestäni "eksoottisempana" rakenteena kuninkuusluokkaan paremmin kuin jokin R4- "Golfin lohko".
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
http://www.youtube.com/watch?v=g8jz_Dgb8D4

Voi hyvänen aika... :nope:

Eipä tuohon ole juuri muuta lisättävää... :thumbfh:
Karseeta. F1:sten koneiden pitää laulaa korkealta ja kovaa! Tehoja mieluiten yli 1000hv. Hetki sitten näin oli.. Nyt rapautetaan lajia oikein olan takaa, 600hv:han löytyy jo perusperheautoistakin tänä päivänä (mm. Corvette ZR-1 yms).

Todella noloa kutsua F1:stä kuninkuuslajiksi kun nämä vihervouhotuksen pilaavat luokkaa olan takaa. Tehot koviksi!!
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3949
Karseeta. F1:sten koneiden pitää laulaa korkealta ja kovaa! Tehoja mieluiten yli 1000hv. Hetki sitten näin oli.. Nyt rapautetaan lajia oikein olan takaa, 600hv:han löytyy jo perusperheautoistakin tänä päivänä (mm. Corvette ZR-1 yms).

Todella noloa kutsua F1:stä kuninkuuslajiksi kun nämä vihervouhotuksen pilaavat luokkaa olan takaa. Tehot koviksi!!
Kun tietää henkilön niin eipä näihin varmaan "kuuluisi" edes tarttua mutta aika kaukana on toi Corvette perusperheautosta...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Joillain se vaan on vuodesta toiseen (saatan viitata erääseen klassikkoketjuun) vaikea ymmärtää, että pelkällä teholla ei ole menty rataa ympäri kahteen-kolmeen vuosikymmeneen.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Sen ainoan kerran kun ykkösistä on otettu yli 1000 hevosvoimaa koneet kuulostivat tältä: http://www.youtube.com/watch?v=Ys4ukHDIvZc
Eli äänet asettuivat sinne traktorin ja lehtipuhaltimen välimaastoon. Uudet koneet tulevat kuulostamaan suunnilteen samalta. Se on silti miellyttävämpi kuin nykyisten koneiden melusaaste.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Vuoden 1994 ylikokoiset vaparit kiersivät huikean korkeat n. 12 000 RPM. Tehoa näistä saatiin n. 700 hv. Kuulostaako jotenkin tutuilta lukemilta?
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Kun tietää henkilön niin eipä näihin varmaan "kuuluisi" edes tarttua mutta aika kaukana on toi Corvette perusperheautosta...
Corvette maksaa euroiksi muutettuna selvästi alle 100 000 euroa USA:ssa, nykyään monessa perheessä joku perus Audi A8 sitä kalliimpi. Lisäksi mm. BMW tarjoaa 500-sarjastaan M5 perhe mallia 5:lle hengelle, jossa karvan alle 600hv. Taitaa sada jopa farmarinakin..

Kyllä F1:ssä pitää olla selvästi enemmän voimaa kuin siviiliautopuolella normi on. Ihan jo imagosyistä. Kohta pyörivät GP2 ja Indy autot ympyörää formuloiden ympärillä..

Sitäpaitsi joku väitti että F1:issä 1000 hv on otettu viimeksi 80-luvulla turbokoneiden aikaan: Ei pidä paikkansa, mm. BMW otti V10 koneiden aikaan 2000-luvulla yli 1000hv moottoreistaan irti.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös