Kilpa-autoissa ihanne painojakauma ei ole 50/50 vaan jopa 40/60. Ei painoa enemmän takana. Syynä se, että auto saadaan kääntymään herkemmin ja erityisesti se, että saadaan mutkista ulostuloissa enemmän vetopitoa.
BMW:t on jo E30 mallista (80- luvun puoliväli) lähtien ollut melko lähellä 50/50 suhdetta. Tuo taase non siviiliautossa ihanteellinen, koska auton käytös on silloin rauhallisin mutkissa. E30 meni pieleen taka-akselirakenteen takia, jonka takia pyöränkulmat heitti liikaa sisään/ulosjoustoissa. Siksi se oli aika vikuri rajoilla ajettavana.
Vaikka BMW suoraa kutosta vielä käyttääkin (nythän uusi M3:seen tullee V6) moottori on silti aika hyvin etuakselin takana. Melkein kokonaan. Toista se oli E24 mallissa (coupe 70/80 luvun vaihteesta), kuudesta sylinteristä NELJÄ oli etuakselin etupuolella.
Formuloissa on myös selvästi painoa enemmän takana.
Mihis muuten unohtui Viper? Siinähän on koko V10 mylly tukevasti etuakselin takapuolella.
Formuloihin: veikkaan, että suoran kutosen ongelma on lämmönhallinta todella kireissä koneissa. Kansi on niin pitkä. Toisaalta I6 ei myöskään oikein kestä kierroksia yli kympin. Johtuen poikittaisväräshtelyistä kampura pitää tehdä todella tukevaksi.