Kauden 2014 autot

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Jep, viittaat varmaan Alonsoon johon tätä kaavaa sovelletaan joka kausi tai jopa joka kisa.
Alonson kohdalla ei ole mitään epäselvää. Kolme vuotta aivan ylivoimaisella budjetilla toimivassa tallissa ykköskuskina ei riitä mestaruuksiin kertaakaan niin syyttävä sormi ei voi osoittaa mihinkään muualle kuin Alonsoon.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Alonson kohdalla ei ole mitään epäselvää. Kolme vuotta aivan ylivoimaisella budjetilla toimivassa tallissa ykköskuskina ei riitä mestaruuksiin kertaakaan niin syyttävä sormi ei voi osoittaa mihinkään muualle kuin Alonsoon.
Ei se budetti auta, eikä ykköskuskin asema, jos auto on huono. Eli voitanee osoitella tallia...

Vai oliko tässä viestissä jotain sarkasmia tai muuta, joka jäi nyt huomioimatta...
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Ei se budetti auta, eikä ykköskuskin asema, jos auto on huono. Eli voitanee osoitella tallia...

Vai oliko tässä viestissä jotain sarkasmia tai muuta, joka jäi nyt huomioimatta...
Ei ollut sarkasmia. F1:ssä auto rakennetaan pelkästään budjetilla. Ja se saadaan kulkemaan mestaruuksiin kuskin avulla. Ferrarilla on näistä asioista ollut toinen kunnossa 2010-2012.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ei ollut sarkasmia. F1:ssä auto rakennetaan pelkästään budjetilla. Ja se saadaan kulkemaan mestaruuksiin kuskin avulla. Ferrarilla on näistä asioista ollut toinen kunnossa 2010-2012.
Joko nyt pilailet? Ei F1-autoa ole ikinä rakennettu pelkällä budjetilla, eiköhän tästä ole esimerkkejä vaikka kuinka monta, esim viimevuoden McLaren.

Meninkö näin halpaan trolliin :D
 
Viimeksi muokattu:

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Paikka edelleen avoin. Eli jos laadukkaisen F1-uutisten kirjoittaminen kiinnostaa ja onnistuu, nyt siihen on mahdollisuus.
Toyota joskus muinoin, oliko petäti mestarillinen Nappi kuskina. Sit toyota läks ja tilalle tuli diiffuusori virgin jolla jo otettiin mestaruus pienemmällä budjetilla.

Mikähän lainaus tuohon tuli?
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Toyota joskus muinoin, oliko petäti mestarillinen Nappi kuskina. Sit toyota läks ja tilalle tuli diiffuusori virgin jolla jo otettiin mestaruus pienemmällä budjetilla.

Mikähän lainaus tuohon tuli?
Se oli Honda
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Ai. No kuitenkaan toyotan isolla budjetilla ei tainnut voittoja tulla. Eli ei se aina ole budjetista kiinni.
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Joko nyt pilailet? Ei F1-autoa ole ikinä rakennettu pelkällä budjetilla, eiköhän tästä ole esimerkkejä vaikka kuinka monta, esim viimevuoden McLaren.

Meninkö näin halpaan trolliin :D
No sanotaan sitten tunteella ja rakkaudella josse kelpaa paremmin. Eipä sillä 2007 McLarenillakaan mestaruutta tullut vaikka piti olla unelmapaketti, huipputiimi ja maailmanmestari Alonso ratissa. Jopa lastentarhasta palkattu tallikaveri vei.
 
Viimeksi muokattu:

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12615
Sijainti
Sivulla viisi
Toyota on ylivoimaisesti räikein esimerkki, miten valtavalla rahamäärällä ei vuosienkaan aikana saatu oikeastaan yhtään mitään radalla aikaiseksi. Muutamia paalupaikkoja ja palkintosijoja, mutta siihen se jäi. Tuolla rahalla olisi pitänyt pystyä taistelemaan mestaruuksista.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12615
Sijainti
Sivulla viisi
Eipä tuota Buttoniakaan oikein huippukuskina ennen mestaruuttansa pidetty (eikä kyllä oikein sen jälkeenkään). Oikeastaan miehen arvo kuskimarkkinoilla taisi olla aika samaa luokkaa kuin noihin aikoihin Toyotalla pörränneiden Trullien, Ralfien ja Glockien. Valtaosa gridin kuskeista pystyisi varmasti ajamaan täysverisesti mestaruudesta, jos siihen auto antaisi eväät. Toyotalla semmoista autoa ei koskaan isoista rahoista huolimatta saatu kasaan.

Tiedä sitten mikä tuossa Toyotan touhussa oikein mätti, johtaminen, organisointi, insinööritaito, vai mikä. Jotenkin kuitenkin aina oli semmoinen tunne tiimistä, ettei sitä koskaan osannut mieltää oikeaksi huipputalliksi, tai edes mahdolliseksi tulevaisuuden sellaiseksi. Aikansa siinä pyristelivät, ja sitten vetivät hanat kiinni.

Ollaanpa syvällä offtopicissa.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Eipä tuota Buttoniakaan oikein huippukuskina ennen mestaruuttansa pidetty (eikä kyllä oikein sen jälkeenkään). Oikeastaan miehen arvo kuskimarkkinoilla taisi olla aika samaa luokkaa kuin noihin aikoihin Toyotalla pörränneiden Trullien, Ralfien ja Glockien. Valtaosa gridin kuskeista pystyisi varmasti ajamaan täysverisesti mestaruudesta, jos siihen auto antaisi eväät. Toyotalla semmoista autoa ei koskaan isoista rahoista huolimatta saatu kasaan.

Tiedä sitten mikä tuossa Toyotan touhussa oikein mätti, johtaminen, organisointi, insinööritaito, vai mikä. Jotenkin kuitenkin aina oli semmoinen tunne tiimistä, ettei sitä koskaan osannut mieltää oikeaksi huipputalliksi, tai edes mahdolliseksi tulevaisuuden sellaiseksi. Aikansa siinä pyristelivät, ja sitten vetivät hanat kiinni.

Ollaanpa syvällä offtopicissa.
Jatketaan vielä syvemmälle:
Eikös Toyota vähänniinku ollu jo nousemassa kärkitallien joukkoon kunnes yhtäkkiä päättivätkin lopettaa leikkimisen halpasarjassa?
Niinhän mä vähän niinkun muistelisin, eikä se Toyotan budjetti nyt niin kauhean hirveän mahdoton ollut, alottihan ne ihan nollista, toisin kuin joku Brawn.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Kyllä se muu osaaminen on tärkeämpää (Newey ollut jo useamman tallin avainhenkilö vuosikymmenten saatossa), kuin riittävän iso vs rajaton budjetti. Alonsoa kun esimerkkinä käytetty, ajoi hän mestaruutensa ei-isoimman budjetin tallissa.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12615
Sijainti
Sivulla viisi
Jatketaan vielä syvemmälle:
Eikös Toyota vähänniinku ollu jo nousemassa kärkitallien joukkoon kunnes yhtäkkiä päättivätkin lopettaa leikkimisen halpasarjassa?
Niinhän mä vähän niinkun muistelisin, eikä se Toyotan budjetti nyt niin kauhean hirveän mahdoton ollut, alottihan ne ihan nollista, toisin kuin joku Brawn.
Toyotahan vähän yritti tuota huipputallimeininkiä jo 2005 alussa, mutta sitten taas valuivat takaisin kohti keskikastia. 2009 alussa oli taas ihan pätevää pyristelyä, Bahrainissa taisi olla peräti eturivin paikat hallussa, mutta sitten taas loppuvuosi vähän taannuttiin ja lopuksi iskettiin lappu luukulle. Toyotalla oli auto jo seuraavalle kaudelle suunniteltuna, ja muistaakseni se sarjaan hakenut mystinen Stefan-talli neuvotteli sen ostamisesta. No eihän siitä sitten lopulta mitään tullut. Taisi olla joidenkin huhujen mukaan ihan hyväkin kiesi tulossa, mutta sitä nyt ei saada koskaan tietää olisiko sillä ihan huipulle kampeuduttu.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Eikös Toyota vähänniinku ollu jo nousemassa kärkitallien joukkoon kunnes yhtäkkiä päättivätkin lopettaa leikkimisen halpasarjassa?
Niinhän mä vähän niinkun muistelisin, eikä se Toyotan budjetti nyt niin kauhean hirveän mahdoton ollut, alottihan ne ihan nollista, toisin kuin joku Brawn.
Muistelen ainakin että Toyotan budjetti oli ihan kärkitallien tasoa. Kai nyt yhdellä maailman suurimmalla autonvalmistajalla on ainakin huomattavasti suurempi mahdollisuus käyttää enemmän rahaa kuin Brawnin yksityistallilla.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Ai. No kuitenkaan toyotan isolla budjetilla ei tainnut voittoja tulla. Eli ei se aina ole budjetista kiinni.
Menestys ei koskaan ole kiinni pelkästä budjetista, koska menestymiseen tarvitaan myös laadukasta henkilökuntaa jokaiselle osa-alueelle aina mekaanikoista johtoportaaseen asti ja erityisesti tarvitaan erinomainen pääsuunnittelija, koska kuten Adrian Newey on menestyksellään todistanut autonsuunnittelijalla on merkittävä rooli menestystä tavoitellessa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Toyota on ylivoimaisesti räikein esimerkki, miten valtavalla rahamäärällä ei vuosienkaan aikana saatu oikeastaan yhtään mitään radalla aikaiseksi. Muutamia paalupaikkoja ja palkintosijoja, mutta siihen se jäi. Tuolla rahalla olisi pitänyt pystyä taistelemaan mestaruuksista.
Toyota oli juuri pääsemässä huipulle kunnes pistivät stopin touhulle. Aivan kuten Honda, typerykset... :wall::wall:

Toyotalla mätti johtamiskulttuuri, se oli erittäin vanhoillinen Japanilainen jossa lähes jokaiselle mutterille piti saada hyväksyntä Tokyosta. Tällä menetettiin erittäin arvokasta aikaa muutoksissa, päiväkin viive päätöksen teossa merkkaa paljon F1:ssä.
 
Viimeksi muokattu:

Helmetti

pikkunen poni
Liittynyt
30.1.2014
Viestit
320
Menestys ei koskaan ole kiinni pelkästä budjetista, koska menestymiseen tarvitaan myös laadukasta henkilökuntaa jokaiselle osa-alueelle aina mekaanikoista johtoportaaseen asti ja erityisesti tarvitaan erinomainen pääsuunnittelija, koska kuten Adrian Newey on menestyksellään todistanut autonsuunnittelijalla on merkittävä rooli menestystä tavoitellessa.
Ja henkilökunnan etsiminen toimii...

no rahallahan se tietenkin, jollei sitten ole jotain sellaista että tahtoo juuri tietyn henkilön eikä parasta mahdollista tiimiä. Esim. tietystä maasta sponsorin toiveitten mukaan jne. (Ei sillä, jonkin tietyn aseman saavuttanuthan menee sinne mihin tahtoo ja mikä mukavimmalta tuntuu, mutta laajemmin, kun luin näitä Toyotan mukaantuloja yms aiemmista viesteistä.)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös