ARCA / NASCAR 2014

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Alkaako kisa 21.00 Suomen aikaa? Saakeli kun tällä kertaa menee Pro2:lla ja vaikutti ettei edes normaalityyliin tule täysreplayta jälkipäivinä 1:ltä, kuten normaalisti
(täytyy tuosta vähän avautua sinne suuntaan), eli joutuu varmaan striimeistä katsomaan, tai lp2008:sta huomenna.
Alkuseremoniat alkaa kahdeksalta Suomen aikaa ja vihreä heilahtaa siinä n. klo 20:20.

Brian Scott ajoi paalulle Talladegassa, joten pienelle tiimille ja osa-aikaiselle kuskille iso saavutus. Näillä ei tietysti superspeedwayllä ole juurikaan merkitystä, mutta hyvä varikkopaikka ja lupaus hyvästä vauhdillisesta paketista itse draftiin antaa itseluottamusta.

Kevin Harvick lähtee kahdesannelta paikalta ja mahdollisuuden lähteä suht riskittömästi hakemaan johtopaikkaa sekä johtamaan kierroksia vaaran edellä. Hendrickin ja Stewart-Haasin kuskit tekee mahdollisimman paljon yhteistyötä draftissa, jota harjoiteltiin jo harjoituksissa, eli toivottavasti KH pääsee kärkeen, pysyy siellä ja on kärjessä oikeaan aikaan ja voittaa kisan! Moni taktikoi taakse, mutta ottaen huomioon KH:n lähtöpaikan niin en usko, että Harvick siirtyy taakse, jos auto pysyy kärjessä tai on suorassa yhteydessä sinne.

Enää ei pitkää aikaa tarvitse odotella. Saa nähdä tapahtuuko "the big one" tänään; pienempiä kolarirysiä tulee varmasti.

Juan Pablo Montoya ajaa myös tänä vuonna kaksi kisaa Team Pensken kolmannella entryllä - #12:sta - Michiganissa ja Brickyardissa. Tuo numero on ollut jonkin aikaa Penskeltä pois käytöstä, mutta nyt laitetaan varta vasten JPM:n osa-aikaiseen tallin autoon numeroksi vauhdittamaan Montoyan osittaista paluuta Nascarin kuninkuusluokkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tiedossa muita striimejä kuin Racefans? Hermo menee noihin mainoksiin. Kuvakin tahtoo vähän jumia välillä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Ei ne nyt meinaa saada kisaa päätökseen...
Tulipahan itsekin pitkästä aikaa katsottua. Pienestä jäi kiinni etteikö olisi voitu ajaa vihreillä maaliin.
Olipas juonikas se yksi kuski jolla tarttui paperin/pahvin palanen etusäleikköön ja poisti sen nuuhkimalla tovin turva-auton persusta kolmen sentin etäisyydellä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Talladega näytti kovan luonteensa eilen taas monille kuskeille ja tiimeille - myös kuuluisa "the big one" nähtiin.

Denny Hamlinille kauden ensimmäinen voitto ja JGR:lle kauden toinen. DM:n voitto oli iso asia hänelle, että sai voiton ja miltei varman jahtipaikan Chaseen joten pystyvät melko paineettomasti kehittämään autoa playoffeja varten pitkin kautta, erityisesti juuri aikaisemminkin organisaation kohdalla mainittua pienten ja keskisuurien ovaaleiden ohjelmaa, joka ei ihan ole sillä tasolla vielä miten pitää. Tuosta osoituksena oli mm. Hamlinin heikot suoritukset hänelle suopeilla Martinsvillen ja Richmondin lyhytradoilla. SS-paketti näyttää toimivan kyllä JGR:n autoissa ja vauhtia piisasi kaikilla. Matt Kensethillä tietysti kisa meni romuksi tuohon 14:sta auton isoon kolarisumaan jossa Brad Keselowski pyörähti joukon keskelle suurin tuhoin, että myös Jeff Gordon ja Tony Stewart joutuivat osaksi tuota kisan pilaavin tuloksin.

BK:n kanssa saman kohtalon koki myös juuri edellä mainitussa kolarissa vähin vaurion selvinnyt Jimmie Johnson, joka oli enemmänkin loppukisasta ping pong -pallon osassa. JJ pyörähti samalla lailla joukon keskellä myöhemmin (joukkokolarin aiheuttavasti, mutta ei ihan niin suuri kun BK:n kolari) mutta pystyi pitäytymään tuossakin tilanteessa vielä vähin vaurioin, kun hänen autonsa tuli radalta sisäreunan kautta nurmikolle pyörähtäen ja pois vaaran tieltä. Johnsonin autoon vahinkoa tuli vähän etunurkkaan ja takapäähän. Tuossa kolarissa juuri Joey Loganon kisa päättyi, että hän osui JJ:n auton perään ja siitä ylös linjalta kohti seinää osuen moniin ylälinjalla oleviin. JL oli pitkään johdossakin kisan aikana. Lopussa kisaa kahdeksannen ja viimeisen keltaisen viimeisellä kierroksella toi vielä tuo JJ:n ja Alex Bowmanin hankaaminen, josta lopulta kolarissa mukana olleen Justin Allgaierin etupuskuri jäi radalle ja näin tultiin ruutulipulle keltaisen alla. Jimmie Johnson sijoittui sijalle 23. lopulta.

Kevin Harvickillä oli hyvä päivä, ja ennen kaikkea vältti kaikki kolarit päivän aikana sekä pitäytyi hienosti suunnitelmassa olla letkan kärkipäässä tai lähellä koko kisan. Auto kulki hyvin ja mahdollisuus voittoon oli suuri kun viimeinen uusintastartti tuli kaksi kierrosta ennen maalia. Startti onnistui, mutta KH jäi ikävästi keskelle, jolloin kummaltakin sivulta tuli draftauksella kavereita ohi. Harvick kuitenkin pääsi linjaan nopeasti ja tuli loistavasti seitsemänneksi kun keltainen heilahti ja tulokset jäädytettiin siltä hetkeltä. Jos kisa olisi pysynyt vihreänä ruutulipulle, niin tulos olisi voinut olla vieläkin parempi, mutta hyvä näin!

Muita mainintoja sijoituksista, niin A.J. Allmendinger jatkoi hyvää tulosvirettään ja otti viidennen sijan. Tuo teknillinen avustus RCR:ltä on selvästi polkaissut auton tuloksia ylös päin merkittävästi. Kyle Larson otti myös top-10:n ollen yhdeksäs ja Greg Biffle otti vihdoin tuloksellisesti hyvän kisan ja oli lopulta toinen johdettuaan myös paljon kierroksia aikaisemmin päivää.

Seuraavaksi jatketaan Kansasista lauantain ja sunnuntain välisenä yönä klo 02:00. Päällystämisen jälkeen todelliseksi äksön paikaksi muuttunut Kansas ajetaan ensimmäistä kertaa valojen alla, toinen päivämäärä jahdissa pysyy edelleen sunnuntai-illan kisana. Pitoa ja vauhtia on aivan pidon rajoille saakka, mutta lipeäminen aiheuttaa varman spinnin tai kolarin, kun kaksi linjaa on tällä radalla käytössä pienillä väleillä ja suurilla nopeuksilla. Lisäksi kun auto on downforcellisesti aivan kiinni radassa, niin se letkauttaa vauhdista helposti autoa ylös kallistusta virheen sattuessa joka tekee erittäin mielenkiintoisia uusintastartteja.

Kaikki tuohon kellonaikaan sitten telkkujen ja näyttöjen ääreen!
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Tulipahan itsekin pitkästä aikaa katsottua. Pienestä jäi kiinni etteikö olisi voitu ajaa vihreillä maaliin.
Olipas juonikas se yksi kuski jolla tarttui paperin/pahvin palanen etusäleikköön ja poisti sen nuuhkimalla tovin turva-auton persusta kolmen sentin etäisyydellä.
Hyvä kun katselit pitkästä aikaa ja muista pitää se rutiineissa loppukauden sekä tulevina kausina, niin tehdään NASCARista kansanperinne tänne pohjoiseen :)

Pienestä jäi kiinni, että vihreän lipun alla olisi voitu maaliin päästä, mutta toisaalta erittäin hyvä päätös kuskien turvallisuuden kannalta. Se etupuskuri oli sen verran pahassa paikassa juuri kun tullaan tri-ovalilta maaliviivalle, jolloin autot tulevan linja linjan, vieri vieressä ruutulipulle muutenkin jo miltei varman loppukolarin uhalla voitosta ajattaen. Vaikka pääsuoran tri-ovaalilta oltaisiin tultu ruutulipulle vielä ehjänä, niin tuon päältä olisi täydellä varmuudella joku ajanut ja aiheuttanut luultavasti uhkatilanteen, joka kisakontrollin puolesta olisi ollut estettävissä. Hyvä päätös NASCARin kisajohdosta.

Se ilmanottoritilän edessä oleva roska on yleensä todella tiukassa, että nyt kävi aika hyvin kun se oli löysässä ja lähti pienelläkin ilmavirralla pois. Kärjessä kun on ja edessä ei ketään ketä draftata eteenpäin, niin kaikkea pitää kokeilla ja se onnistui :) SS-ovaaleilla tuo moottorin kuumentuminen ei ole niin suuri ongelma rajoittimilla, mutta jos sälää nokkaan tulee, niin se tietää jo varmasti ylikuumenemista - ja taakse draftin ja joukon sekaan tiputtaminen toisen auton perään roskan poistoon vihreän lipun alla ei olisi helpolla onnistunut ilman riskitekijöitä. Tuossa helposti tipahtaa kahdenkin linjan sivulle, ja vaikka kolmekin olisi vieri vieressä niin voi valahtaa silti keskeltä taakse tai jopa aiheuttaa kolarin.

Max Papis kävi kerran testiajon ajamassa tuolla radalla NASCAR autolla.
Max Papis kävi vuonna 2011 tekemässä pienoista testiä Monzassa hieman Nationwide-sarjaa vastaavalla kalustolla - ja voi että, kun katsoin netistä tuota ajosuoritusta, niin jousituksen eläytyminen hieman painavammalla koppiautolla radan pintaan oli ihailtavaa katseltavaa :) Joka kaarteessa auto haki optimaallista suoraa linjaa ulostuloon perän luistattaessa autoa aivan kanttareiden viimeisillä senteille ennen kuin olisi pöllynnyt.

Toivottavasti joskus rata tavalla tai toisella kuuluu NASCAR-kalenteriin - tietysti alasarjana juuri Nationwiden kisa voisi olla jo lähitulevaisuudessa hyvin mahdollinen.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Alex Tagliani osallistuu Pensken autolla, Road America ja Mid-Ohio NASCAR Nationwide viikonloppuihin.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Hyvä kun katselit pitkästä aikaa ja muista pitää se rutiineissa loppukauden sekä tulevina kausina, niin tehdään NASCARista kansanperinne tänne pohjoiseen :)
Kai sitä voisi Twitteriin jotain #nascarfi-tagia viritellä... Jos porukka vaikka innostuisi. Degan kisojen ainoa huono puoli tuntuu vaan olevan se, että seuraavat pari-kolme kisaa eivät kiinnosta viittä penniä tuon show'n jälkeen. :eek:

Nascarit Monzassa olisi kyllä kova juttu. Varikkosuora ei vaan taida riittää täyden ruudukon 43 kuskille, mutta jos sitten joku 25 kovimman AllStars-kisa. Toinen vaihtoehto olisi mielestäni Mugellon rata.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kai sitä voisi Twitteriin jotain #nascarfi-tagia viritellä... Jos porukka vaikka innostuisi. Degan kisojen ainoa huono puoli tuntuu vaan olevan se, että seuraavat pari-kolme kisaa eivät kiinnosta viittä penniä tuon show'n jälkeen. :eek:

Nascarit Monzassa olisi kyllä kova juttu. Varikkosuora ei vaan taida riittää täyden ruudukon 43 kuskille, mutta jos sitten joku 25 kovimman AllStars-kisa. Toinen vaihtoehto olisi mielestäni Mugellon rata.
Ei yhtään huono idea, itse asiassa todella hyvä ajatus, että kaikki mainos NASCARille Suomessa on pelkästään hyväksi. Kyllä kun riittävästi lajista on esillä sosiaalisessa mediassa, niin kyllä kiinnostuneitakin alkaa tarttumaan haaviin :ahem: Itse olen jo niin Amerikan mies, että kummastelen eikökö lajia seurata rankasti, mutta sitten muistan missä päin maailmaa asumme :D

Monza olisi kova, ja on totta että tälläisenään se varikko ei vielä olisi valmis ottamaan täyttä fieldiä siihen. Ynnätään myös se, että tiimipilttuun kopit asetellaan juuri oman tiimin pysähtymisruudukon taakse, joten siihen pitäisi asetella myös erillinen - koko varikkosuoran pituinen - seinä n. 50-90 sentin väliltä korkea joka erottaa tallipilttuun ja tosiaan tuon oman ruudukon. Sitten Monzan varikkorakennusta tiimeille käytetään itse varikkona, jotka toimivat F1:ssä juuri tallipilttuina, joten siihen pitää rakentaa selvä tila josta sinne voi ajaa eikä tule ahdasta. Jos oikein tiivistetään, niin voi ehkä mahtua; varikosta tulisi pysähdyspaikkojen osalta lyhytratamainen näin ollen joka tuo omat jännitteensä varikolle.

Mugello ei lainkaan olisi hassumpi ajatus myöskään, että rataprofiili on myös varsin sopiva. Enkä myöskään ihmettele, jos Cup lisää yhden moottoriradan tulevaisuudessa mukaan kalenteriin Infineonin ja Watkins Glenin kaveriksi, eli Austinin radan Texasissa. Pitkä rata, mutta ei suinkaan mahdottomuus ja kun vielä miltei uunituore rata-alue radallaan päivineen. Varikko kuitenkin nousee aina kysymysmerkiksi, että onko sitä tilaa.

Toivottavasti tosiaan monelle aukeaa NASCAR-kokemus paremmin ja paremmin kun aika etenee. Niin, ja nyrkin heiluttelu skenaariosta Richmondissa tuli tosiaan Marcos Ambroselle 25 000 dollarin ja Casey Mearsille 15 000 dollarin sakot. Rangaistavaa oli nimen omaisesti suoran väkivallan käyttö provokaatioineen, että päämaja olisi sallinut pienen kahakan, mutta nyt mentiin väärille urille. Kummatkin ovat ns. ehdonalaisissa (tarkkailussa) toukokuun 28. päivään saakka.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Vieläko sen yhden suomalaisen taival kohti Nascaria sujuu aikataulussa?
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Hyvä kausi menossa.

Kieltämättä sananmukaisesti underdog Josh Wise herätti hilpeyttä ja mielenkiintoa Talladegassa koska kaveri ajoi Redditnörttien maksamalla Dogecoin Fordilla ja oli parhaimmillaan loppuvaiheilla jopa neljäs. Ulkolinja koitui kuitekin kohtaloksi ja pari seuraavaa restarttia tiputti kaverin keskikastiin. Piti oikein hieraista silmiä kun konepeltiin oli maalattu meemikoira. :thumbup:
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Hyvä kausi menossa.

Kieltämättä sananmukaisesti underdog Josh Wise herätti hilpeyttä ja mielenkiintoa Talladegassa koska kaveri ajoi Redditnörttien maksamalla Dogecoin Fordilla ja oli parhaimmillaan loppuvaiheilla jopa neljäs. Ulkolinja koitui kuitekin kohtaloksi ja pari seuraavaa restarttia tiputti kaverin keskikastiin. Piti oikein hieraista silmiä kun konepeltiin oli maalattu meemikoira. :thumbup:
Josh Wise ja hänen #98 tiiminsä on todellinen altavastaaja kuten totesit, mutta silti aina vain jotenkin kisasta toiseen tänä vuonna on kaverin suoritukset radalla jääneet mieleen positiivisesti. Etenkin Bristolissa hän sinnitteli viimeisenä autona kisan johtokierroksella kärjen kanssa monien lukuisten kierrosten ajan silloin kisaan johtaneen edellä (muistaakseni Kyle Busch), joka pysyi saman välimatkan päässä kierroksesta toiseen, eikä kierrosajoissa ollut mitään eroa. Silloin JW:n auto oli tuossa kisassa kaiken lisäksi vielä täysin tumma ja sponsoroimaton, joten se vauhti jota hän piti ja se, että kuinka paljon hän otti autosta irti aiheutti todella kovaa ylistystä Foxin selostamosta - ja aiheesta.

Vaikka lopulta kärki tuli kierroksella odotetusti ohi, niin hänellä oli renkaat aivan loppu kovaa ajamisesta joka kierroksella vaikeasti käyttäytyvällä autolla. Palkintona kuitenkin hän oli muistaakseni ensimmäinen auto kierroksen jäljessä kun keltainen heilahti ja pääsi johtokierrokselle takaisin kärjen kanssa. Tuo kisa kertoi paljon kaverin potentiaalista ja myös tallin autossa olevan piilevää pientä suorituskykyä, joten pienestä on joskus kiinni sponsoreiden mukaan astuminen, mutta tässä tapauksessa täysin aiheesta on voitu kisasta toiseen saada se 50-60 tonnia kasaan, että koko kisa on voitu ajaa ja tallilla olisi myös pieni mahdollisuus pärjätäkkin. Osoituksena oli nyt Talladegassa, että tämänlainenkin sponsori voi mukaan tulla :)

Josh Wise ei ole vain ikinä saavuttanut sellaisia tuloksia kuljettajana, että mies voisi kommeta talleissa tason eteenpäin keskitason tiimeihin, niin hän on pysynyt pikkutiimi-kuskina. Toisaalta hän ei ole myöskään vielä saanut sitä todellista näytön paikkaa, mutta jos näin hyvin jatkaa mitä on tänä vuonna jo väläytellyt niin se voi olla joskus mahdollinen. - Ja tietysti tärkein on se, että hän saa ajaa kuninkuusluokassa Cupissa tiimillä, jolla joka kisaviikonloppu ajetaan joka kisa loppuun ja ajatellaan jo vähän tuloksiakin. Kylläkin pieni organisaatio, mutta on kuitenkin Sprint Cupissa niin silloin on kaikki hyvin :ahem:

Talladegaan juuri altavastaajina piskuruisista tiimeistä lähti JW:n lisäksi myös David Ragan ja David Gilliand, jotka tasan vuosi sitten tekivät ihmeen Talladegassa ja ajoivat kaksoisvoittoon. Nyt Front Row'n päivä tyssäsi kuskien osalta 'Degassa kolariin ja konerikkoon. Josh Wisen päivä meni ihan ilman ongelmia ja kolareita, mutta siinä kävi kuten Banaani totesi. Ihan lopussa hän vaihtoi ulkolinjalta seinän vierustalle, josta Dale Jr. oli saanut momentumin päälle, mutta JW:n hypättyä hänen eteensä vauhti kuitenkin jämähti (drafti oli niin paljon hitaampaa kuin joukkodraftissa/-linjassa) ja kummatkin jäivät taakse, eikä ottajia ollut enempää tuolle linjalle.

Kausi on ollut todella hyvä kuten aina ja ensi viikonloppuna voi tulla kauden parhaista kisoista - valojen alla ensi kertaa ja missä Kevin Harvick voitti paalulta viime vuoden jahdissa :) Brad Keselowski sanoi Kansasin kisan jälkeen vuoden 2012 jahdissa (ensimmäinen kisa radalla uudelleen päällystettynä), että nyt hän tietää missä ne keltaiset ovat piileskelleet.
 
Viimeksi muokattu:

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Altavastaajaa kannattaa mielellään kun ei tuolla mulle suuria suosikkeja ole nyt. Toki Gordon on legenda mutta pidin männävuosina aina jossain määrin peukkuja vanhalle käppänälle nimeltä Mark Martin. Josh Wise saakoon ne peukut nyt jos vaan rahat riittää radalle. :ahem:
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kyllähän se tosiaan niin on, että laji mikä on todellinen fanituksen kohde, niin kyllä sieltä aina se lempikuljettajakin löytyy. Aina jännittää miten KH:lla päivä menee ja mitä kisassa tapahtuu.. On toisinaan ollut todellisia trillereitä :)

Altavastaajat on aina hyviä vaihtoehtoja kannatettavaksi, ja kun tälläisistä tiimeistä joku tekee sen top-10 suorituksen, niin onhan se heille se voitto. SS-ratojen ulkopuolella se on lottovoitto, kun ottaa huomioon jo sitten tallien erot ja alustat suoraan tehtaalta eri radoille.

Mark Martin on teki kaiken mahdollisen Nascarissa, mutta Cup-mestaruus, Daytona 500 ja Brickyard 400 jäi voittamatta. 40 Cup-voittoa ja peräti 5 kertaa toinen pisteissä. Mitä lainkaan olisi kuitenkin ollut vuoden 2006 jahdissa tulos jollei Charlotessa olisi ollut tuota kolaria J.J. Yeleyn kanssa tai vuoden 2009 kamppailu Jimmie Johnsonia vastaan Chasessä ilman epäonnistumisia Talladegassa ja Charlotessa. Mutta kaikkineen, niin loistava ura miehelle tuli täyteen - ja vaikka saavutuslistasta jäi pois se mestaruus, niin se ei vie mitään pois siitä, että Mark Martin on silti se mikä teki Nascarista osan mitä se on tänä päivänä ja eräistä suurista tähdistä ja legendoista ratin takana.

Jeff Gordon ja Mark Martin ovat varmasti olleet monen suomalaisen suosikkeja, jotka ovat Nascaria suorailleet. Ovat kummatkin juuri sellaisia kavereita ratin takana, joita laji tarvitsee myös toisten huippujen kanssa keulakuvikseen ja josta media innostuu aina.

Jeff Gordon vuorostaan saavutti Dale Earnhardt Sr:n aikakaudella todella kovaa buuausta yleisöstä ja dissi oli toisinaan todellakin kovaa, koska nuori kaveri tulee parikymppisenä Cupiin ja alkaa miltei välittömästi alkuvauhdin hakemisen jälkeen voittamaan kisoja kisojen perään lisättynä vielä, kun se suurin, mestaruuspytty, alkoi #24 sateenkaaritiimille tulemaan todella useasti. Richard Petty siirsi näin soihdun seuraavalle supertähdelle, kun hänen uransa tuli päätökseen Atlantan päätöskisassa marraskuussa vuonna 1992. JG on legenda ja harmi, kun 2004 vuoden jälkeen ura lähti vähän laskuun ja väläytyksiä taas toisinaan on vanhan JG:n paluusta moneen otteeseen tullut kausien aikana; parhain esimerkki viimeksi 2010, jolloin hän oli ennen jahtia melkein ihan omassa kastissaan pitkän jakson ajan. Pudotuspeleissä kyyti sitten taas pikkaisen hiipui. Mutta epäsuosiosta hän pääsi fanien toimesta eroon ajan kuluessa ja sen peri vuorostaan häneltä hänen tiimikumppaninsa Jimmie Johnson, joka nyt saa toisinaan aikamoista buuausta vastaan johtuen #48 tiimin toisinaan jopa superioisesta suorituskyvystä.

Niin, ja löytyyhän ihan suvusta lähisukulainen joka kannattaa Jimmie Johnsonia.
 
Viimeksi muokattu:

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Oma Underdog-suosikki puolestaan on TBR. Alkoi vuoden 2011 Talladegasta, jossa myöskin omiin suosikkeihin lukeutuvalla Dave Blaneylla oli elämänsä tilaisuus voittaa. Taisi olla kisan nopein auto, mutta tönittiin ulos. Sääli vaan, että TBR on mennyt nyt pari kautta kautta hidasta alamäkeä. Vauhti ei meinaa millään riittää muilla kuin SS-radoilla. Annett ajoi Talladegassa kauden parhaan sijoituksensa ja kerrankin sponsoroidulla autolla ajanut Sorensonkin oli hyvissä asemissa, kunnes matka päättyi Johnsonin aiheuttamaan "isohkoon". Pienestä kiinni oli pakeneminen, mutta ei vaan ehtinyt...
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Oma Underdog-suosikki puolestaan on TBR. Alkoi vuoden 2011 Talladegasta, jossa myöskin omiin suosikkeihin lukeutuvalla Dave Blaneylla oli elämänsä tilaisuus voittaa. Taisi olla kisan nopein auto, mutta tönittiin ulos. Sääli vaan, että TBR on mennyt nyt pari kautta kautta hidasta alamäkeä. Vauhti ei meinaa millään riittää muilla kuin SS-radoilla. Annett ajoi Talladegassa kauden parhaan sijoituksensa ja kerrankin sponsoroidulla autolla ajanut Sorensonkin oli hyvissä asemissa, kunnes matka päättyi Johnsonin aiheuttamaan "isohkoon". Pienestä kiinni oli pakeneminen, mutta ei vaan ehtinyt...
Tommy Baldwin Racing on kaikessa erikoisuudessaan mielenkiintoinen tiimi. Tiimin toiminta starttasi 2009 vuonna #36 pääauton toimesta ja vuotta myöhemmin viritteille tuli tallin toinen auto, joka tänä päivänä toimii #7. 2010-luvun taitteessa NASCARissa oli ekonominen tilanne aika ikävä ja laskusuunnassa (nykyään taas selvästi piristymään päin). Tommy Baldwin Jr. silti päätti pistää tallin pystyyn ja vuoden sisällä oli jo toinen auto toiminnassa, vaikka taloustilanne oli aika tosiaan aika huono.

TB Jr. itsehän on toiminut tallin sisällä edelleen tallipomona (#7 auto) ja on saavuttanut urallaan menestystä Ward Burtonin tallipomona (voittaen 4 kisaa muun muassa vuoden 2002 Daytona 500:n) sekä Kasey Kahnen tulokasvuonna. Eli omistaja-tallipomosta kysymys TBR:llä. Tallin toinen auto vuorostaan tosiaan tottelee tänä vuonna Reed Sorensonin ajoa, ja jotakin kertoo se, että TBR sai palkkalistoilleen Todd Parrotin (muistetaan esimerkiksi Dale Jarrettin tallipomona #88 autossa, mestaruus vuonna 1999) #36 auton tallipomoksi täksi vuodeksi vaikka tosiaan sponsoreiden suhteen pikkaisen takkuaa.

Talli on kuitenkin tullut eteenpäin siitä, että alkutaipaleella oli starttaa ja parkkeerauksia - nyt vuorostaan tiimi ajattaa täysiaikaisia autoja läpi kauden vaikka tosiaan raha on tiukassa. Tuo keskimassan läpäiseminen on todella hankalaa NASCARissa, kun sijojen 20-35 tasaisuus kisasta toiseen on pienestä kiinni, ja Baldwinin autot ovat tällä hetkellä Front Row'n kanssa selvät kilpaveljet; kummallakin kahden auton operointi ja taistelevat sijoista joka kisaviikonloppu siinä 25:n ja 35:n välillä, paitsi lyhytrata- ja 2 mailin paketti ovat ihan toiminnallisia (muun muassa Michael Annett oli 19:sta Californiassa) ja Bristol on myös ollut kummallekkin tiimille ihan hyvä vauhdin puolesta harjoituksissa - kisoissa vaan renkaiden kuluminen ja alustan ei-niin-hyvä käyttäytyminen rataan pureutumiseen aiheuttaa pienemmille tiimeille päänvaivaa.

2 mailin ovaaleita NASCARissa on kaksi, ja Michigan ajetaan kahdesti (Californiassa vain kerran) mutta tuo uudelleen päällystys tuo radasta pureutumista vastaavan downforcen autoihin joka vastaa pitkälti puolentoista mailin ovaalia, joten pienempien tiimien vauhti ei aivan siellä riitä. Näytön paikka vähän paremmista suorituksista 2 mailin radoilla olisi juuri Fontana, mutta se kun kerran on keväällä, niin loppukaudesta mahdolliset paremmat kisat tulevat juuri SS-ovaaleilla, hyvällä puhtaalla suorituksella moottoriradoilla sekä lyhytradoilla, jos autot pysyvät säädöissä paremmalla puolella ja vihreän lipun aikana ajettuja kierroksia on vähemmän.

Dave Blaney oli muuten kolmas jahdin ollessa menossa Talladegassa, lokakuussa 2011. Muistankin kuinka hyvä auto hänellä oli siinä kisassa ja keräsi lehdistöä kisan jälkeen jonkin verran auton ympärille hyvän ajon jälkeen :) Ensimmäisessä kisassa keväällä juuri hänet tönäistiin edestä liusuun, kun hän johti kisaa ja jäi sijalle 27. DB johti tuossa kisassa 21 kierrosta.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Voi olla että kamera valehtelee mutta näyttää kuin ajaisivat aika hämärässä parissa kohtaa rataa. Vähän eroa "overkill" F1-valaistukseen...
 
Ylös