Williams F1 Team 2014: Takaisin huipulle?

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ei tuo kausi 2012 häävisti Williamsilta mennyt Maldonadon yhdestä voitosta huolimatta, taisteli lähinnä alemmassa keskikastssa.
Maldo kylläkin taisteli tasaisesti pistesijoista, mutta jäi voiton jälkeen 9 kisaa peräkkäin pisteittä. Lähinnä keskeytysten ja omien virheiden takia. Auton ja kuskin vauhti olisi riittänyt pisteille. Selkeästi hitaampi, mutta tasaisempi kuski Senna ajoi pisteille useammin kuin Maldonado kaudella 2012.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei tuo kausi 2012 häävisti Williamsilta mennyt Maldonadon yhdestä voitosta huolimatta, taisteli lähinnä alemmassa keskikastssa. Sitä ennen saadaankin mennä aina 2004 vuoteen, kun Montoya valloitti merkillä GP:n ykköstilan. 2013 kaudella talli taisteli osakilpailusta toiseen lähinnä Marussiaa ja Caterhamia vastaan.
Jos en väärin muista, niin alkukaudesta 2012 se oli lähinnä Maldonaadon kuningasideat, jotka anto ton vaikutelman. Toki tallin toinen kuski, kuka se sitten taas olikaan, vielä auttoi asiassa, kun ei saanut juuri mitään aikaan... Eni vei, takas Maldoon, hän oli heti ekassa kisassa kärkipäässä, mutta sössi itsensä seinään ihan lopussa Alonson kanssa vääntäessään. Oisko ollut Valenciassa missä sössi kisansa myös ihan lopussa yrittäen jotain häikäisevää muistaakseni Hamiltonin kanssa. Ja kai sielä pari muutakin oli. Auto oli siis kokolailla jopa podium kamaa alkukaudesta ainakin.

2013 nyt jo käsiteltiin. Painivat blow-diffun ja Coanda-järjestelmän kanssa noin 3/4 kautta ja se oli siinä. On tietenkin täyttä spekulointia mihin autosta olisi ilman sitä ollut, mutta ilmeisen hyvä sen täytyi loppukaudesta olla, kun pärjäsi "Coanda-autoillekin".

Ja edelleen palaan siihen, että ainakin näiden kolmen vuoden aikana, 2012-2014, auton perä on ollut hyvin omanlaisensa, hyvin avoin. Kenties se pääsee nyt oikeuksiinsa, kun pakokaasujen hyödyntäminen diffulla on historiaa.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Toivottavasti testitulokset eivät pahasti valehtele ja Williams on yksi kärkitalleista tänä vuonna. Auto ainakin näyttää omaan silmääni todella hyvältä ja moottoripuolella asiat ovat ainakin hyvin. Talli on ollut aina henkilökohtainen suosikkini ja toivottavasti pitkän odotuksen jälkeen aitoa menestystä taas tulee. Monetkaan ihmiset eivät tunnu muistavan/tietävän ajoista, jolloin Williams oli vuosikausia aivan omaa luokkaansa.

Williams on jostain syystä lähes aina antanut pahasti tasoitusta kilpailijoilleen kuljettajavalinnoillaan. Prost ja Senna ovat ainoat Williamsilla ajaneet kuljettajat, jotka ovat selkeästi olleet kyseisen ajan parhaat. Esimerkiksi kaudella 1995 Williams oli mielestäni Benettonia parempi auto vaikkei pistetaulukon perusteella siltä näytäkään. 2000-luvun alussa mestaruus olisi ollut mielestäni otettavissa huippukuljettajan avulla. 2003 auto oli varsinkin loppukaudella koko sarjan paras. Montoya ja Schumacher olivat toki ihan perushyvä kaksikko mutta väitän, että esimerkiksi Räikkönen olisi sillä autolla mestaruuden ottanut. 2004 auton suunnittelussa otettiin sitten liian isoja riskejä ja BMW:n mielenkiinto vähitellen lopahti. 2012 menestys olisi voinut olla todella hyvää, jos kuljettajakaksikko olisi ollut edes kohtuullinen. Vieläkään kuljettajat eivät ole ehkä sarjan kaikkein parhaimmat mutta nyt sentään sellaiset, että jos auto on onnistunut niin tasaisia hyviä tuloksia saattaa syntyä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Monetkaan ihmiset eivät tunnu muistavan/tietävän ajoista, jolloin Williams oli vuosikausia aivan omaa luokkaansa.
Onneksi jotkut muistavat. Aloitin F1:n seuraamisen juuri silloin, kun Williams nousi huipputalliksi, eli kaudella 1979. Loppukauden menestys oli yllättävä ja tyrmäävä, ja monet pitivät Alan Jonesia "moraalisena mestarina", koska voitti eniten kisoja. Mutta tallikaveri Regazzoni sen voittoputken aloitti. Paremmin toki muistetaan myöhemmät menestykset ja 90-luvun hallintajakso.
2004 auton suunnittelussa otettiin sitten liian isoja riskejä ja BMW:n mielenkiinto vähitellen lopahti.
BMW:n kiinnostus lopahti tiettävästi siksi, ettei Frank Williams suonut moottoritoimittajalleen enemmän valtaa tallissaan. Kun Williamsista ei saanut BMW:n tehdastallia, katse kääntyi Sauberiin. Sääli, että sieltäkin päättivät lähteä juuri menestyksen kynnyksellä (vaikka sinällään yksityistalleja arvostankin tehdastalleja enemmän).
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5542
Williams on jostain syystä lähes aina antanut pahasti tasoitusta kilpailijoilleen kuljettajavalinnoillaan. Prost ja Senna ovat ainoat Williamsilla ajaneet kuljettajat, jotka ovat selkeästi olleet kyseisen ajan parhaat. Esimerkiksi kaudella 1995 Williams oli mielestäni Benettonia parempi auto vaikkei pistetaulukon perusteella siltä näytäkään. 2000-luvun alussa mestaruus olisi ollut mielestäni otettavissa huippukuljettajan avulla. 2003 auto oli varsinkin loppukaudella koko sarjan paras. Montoya ja Schumacher olivat toki ihan perushyvä kaksikko mutta väitän, että esimerkiksi Räikkönen olisi sillä autolla mestaruuden ottanut. 2004 auton suunnittelussa otettiin sitten liian isoja riskejä ja BMW:n mielenkiinto vähitellen lopahti. 2012 menestys olisi voinut olla todella hyvää, jos kuljettajakaksikko olisi ollut edes kohtuullinen. Vieläkään kuljettajat eivät ole ehkä sarjan kaikkein parhaimmat mutta nyt sentään sellaiset, että jos auto on onnistunut niin tasaisia hyviä tuloksia saattaa syntyä.
Missä ne kuljettavalinnat nyt näkyvät näissä esimerkeissäsi? 90-luvun puolivälissä sarja oli "lamassa", sillä Schumi oli ainoa maailmanmestari. (Osin kylläkin juuri sen takia, että Williams karkotti autoillaan mestareiksi ajaneet kuskit pois.) Kuka sinne autoon olisi pitänyt laittaa? Häkkinenhän sitä olisi legendan mukaan ajanutkin, mutta talli unohti ilmoittautua kauden 1993 MM-sarjaan ajoissa ja sen myötä menettivät Mikan McLarenille, jota hän ajoi myös vielä vuonna '95. 2000-luvun alussa tilanne oli kyllä mielestäni ihan sama, ei siellä ollut Kimin tasoisia kuljettajia vapailla markkinoilla, jos Montoya ei muka kelpaa.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Missä ne kuljettavalinnat nyt näkyvät näissä esimerkeissäsi? 90-luvun puolivälissä sarja oli "lamassa", sillä Schumi oli ainoa maailmanmestari. (Osin kylläkin juuri sen takia, että Williams karkotti autoillaan mestareiksi ajaneet kuskit pois.) Kuka sinne autoon olisi pitänyt laittaa? Häkkinenhän sitä olisi legendan mukaan ajanutkin, mutta talli unohti ilmoittautua kauden 1993 MM-sarjaan ajoissa ja sen myötä menettivät Mikan McLarenille, jota hän ajoi myös vielä vuonna '95. 2000-luvun alussa tilanne oli kyllä mielestäni ihan sama, ei siellä ollut Kimin tasoisia kuljettajia vapailla markkinoilla, jos Montoya ei muka kelpaa.
Ehkä termi kuljettajavalinnat oli itseltäni väärä, koska parempaakaan kuljettajaa ei välttämättä ollut käytettävissä. Tarkoitus olikin korostaa sitä, että Williamsilla on harvoin ollut sarjan paras kuljettaja käytössään ja yleensä aina parhaalla autolla ajanut kuljettaja voittaa mestaruuden. 1986 Williams oli selkeästi nopein auto mutta mestaruus meni Prostille. 1991 Williams oli mielestäni koko kausi huomioiden paras auto mutta Senna vei mestaruuden. 1995 Williamsin auto oli omasta mielestäni nopein mutta Hill ajoi omaan tasoonsa nähden todella huonon ja virheherkän kauden ja talli mokaili myös taktiikoissa pahasti. Silloin ei ehkä niinkään ollut kyse huonosta kuljettajavalinnasta vaan Hillin huonosta kaudesta. Kuitenkin väittäisin, että esimerkiksi Ferrarin kaksikko olisi ollut parempi. 2003 taas väittäisin, että ainakin vanhempi Schumacher, Alonso tai Räikkönen olisi kerännyt Montoyaa enemmän pisteitä sen kauden Williamsilla.
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Williamsin 90-luvun puolivälin tilannetta miettiessä, tuli mieleen, että eikös Sennan suunnitelmana ollut ajaa kaudet 94-95 siellä, ja siirtyä 96-2000 Ferrarille ja lopettaa ura sitten. Tuohon nähden Williamsin suunnitelma lienee ollut antaa Hillin kehittyä ja olla tallin johtava kuski 1996 ja eteenpäin. Eihän se loppupeleissä noin sitten mennyt. Williamsin 2000-luvun alun kuskivalinnat ei kyllä välttämättä osuneet ihan nappiin. Tosin esim tuo 2003 autohan oli muistaakseni loistava sen jälkeen kun Michelinin eturenkaita levennettiin? Montoya sen mestaruuden olisi voinut ilman virheitä melkein ottaakin. BMW:n lähdön jälkeen tallin meno oli melkoista alamäkeä. Tosin toihan Williams F1 tasolle Nicot Rosbergin ja Hulkenbergin... Että kyllä siellä sitä silmää osaamisellekkin löytyy.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Ja satunnaisesti nuorempi Rosberg ja Hülkenberg myös pärjäsivät Williamsilla. Vanhemmista jutuista en nyt valitettavasti laita enempää juttua, mutta näin olivat asiat. Senna olisi todistusaineiston mukaan niin tehnyt ja lopettanut uransa hyvin todennäköisesti viimeistään vuonna 2000 silloisena nelikymppisenä.
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
603
Sijainti
Kerros 107
Mielenkiintoista asiaa Will Buxtonilta twitterissä: "Williams will have three or more separate liveries this season. Martini lines considered part of brand, so livery will change per country." :thumbup:
 

Edson

Well-known member
Liittynyt
11.6.2009
Viestit
746
Williamsin kuskivalinnoissa on ainakin omasta mielestäni ollut selkeä loogisuus ja kun katsoo historiaa taaksepäin niin moni kuljettaja on onnistunut urallaan. Täysin epäonnistuneita kuskipareja ei lähivuosikymmenten historiasta oikein löydä. Parin vuoden takainen Maldonadokin oli lupaava kuljettaja joka sentään onnistui tuomaan yhden voitonkin tallille.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Onneksi jotkut muistavat. Aloitin F1:n seuraamisen juuri silloin, kun Williams nousi huipputalliksi, eli kaudella 1979...
Hyvä huomata, etteivät sentään kaikki palstalle kirjoittavat ole "sarjassamme pelkkiä nöösipoikia". Aloitin itse myös formuloiden aktiivisen seuraamisen 70-80 lukujen taitteessa, muistissa on mm. Keken 1982 maailmanmestaruus Williamsilla.

Williamsille ensimmäisen maailmanmestaruuden ottanut Alan Joneshan oli lopettanut edelliseen kauteen, jonka tilalle Keijo pääsi Fittipaldilta. Fittipaldin kanssahan Kekellä olisi ollut sopimus kauden 1982 loppuun, mutta hänen onnistui irrottautua siitä sopimuksesta kauden 1981 lopulla maksamattomiin palkkoihin vedoten.

Keke kuuluu niiden legendojen joukkoon jotka ovat threadin merkillä kyenneet mestariksi ajamaan. Alan Jones (1980), Keke Rosberg (1982), Nelson Piquet (1987), Nigel Mansell (1992), Alain Prost (1993), Damon Hill (1996) & Jacques Villeneuve 1997. Olisiko Valtteri Bottaksesta seuraavaksi mestariksi?
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Valtterista jos kestä siihen on, jos multa kysytään.

t: '92 seuraamisen aloittanut nöösipoika.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Valtterista jos kestä siihen on, jos multa kysytään.

t: '92 seuraamisen aloittanut nöösipoika.
Tuo -90 lukuhan oli hienoa aikaa F1:ssä. Nimenomaan 1992 kaudellahan muuan nuori suomalainen Mika Häkkinen teki varsinaista läpimurtoaan & tuloaan F1:een, Mika ajoi Lotuksella pisteille kuudessa osa-kilpailussa. Mikan hyvät ajosuoritukset herättivät sitten kiinnostuksen myös Williamsilla häntä kohtaan, mutta tuota siirtoahan ei milloinkaan nähty, kun Williams ei jostain syystä ilmoittautunut ajoissa 93-kauden MM-sarjaan.

Oliko näin jossain sitten tarkoitettukin? Mikahan sai sitten paikan kaudelle -93 McLarenille aluksi testikuljettajaksi, mutta pääsi kuitenkin samankauden lopulla näyttämään kykynsä kilpakuljettajana, kun huonosti ajanut Michael Andretti joutui luovuttamaan paikkansa kolmeen viimeiseen osa-kilpailuun. Häkä sijoittui sensaatiomaisesti heti Estorilin aika-ajoissa tuolloin parhaana aika-ajajana pidetyn tallikaverinsa, itsensä legendaarisen Ayrton Sennan edelle ja jatko on suomalaista autourheiluhistoriaa 90-luvun lopun mestaruuksineen. Voinemme todeta, että Häkälläkin otti oma aikansa "kypsyä" tuplamestariksi asti.

Muistan elävästi, mikä formulakiima Suomessa oli Häkkisen mestaruuskausilla. Jossain kauppakeskuksissakin ihmiset kerääntyivät joukoittain aina lähdön ajaksi ravintoloihin TV:n ääreen katsomaan ainakin kilpailujen startit.
 
Viimeksi muokattu:

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Muistan elävästi, mikä formulakiima Suomessa oli Häkkisen mestaruuskausilla. Jossain kauppakeskuksissakin ihmiset kerääntyivät joukoittain aina lähdön ajaksi ravintoloihin TV:n ääreen katsomaan ainakin kilpailujen startit.
Muistan kanssa 90-luvun lopun formulainnostuksen hyvin. Jotenkin oma kiinnostukseni päinvastoin hieman lässähti vuodeksi 1998, vaikka suomalaisittain menikin tietenkin hienosti. Sääntömuutokset kauden 1997 jälkeen eivät olleet ollenkaan mieleeni ja urarenkaisiin en tottunut oikein ikinä. Innostusta latisti osaltaan myös Williamsin taantuminen pitkän menestyskauden jälkeen ja Renaultin lopettaminen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Kun kerran off-topicia näin pitkään sallitaan niin pitänee itsekin vähän muistella tuota Williamsin parempaa aikaa ja päättää ihan asiaankin. Williamsilla oli kyllä aikanaan äärimmäisen hienoja kausia ja itsellänikin oli aikanaan paljon sulattelua kun Bridgestone tuli lajiin ja samalla alkoi FIA:n pelleily Goodyearin ja koko lajin rengasuskottavuuden kannalta muutenkin. Sitten kun vielä muutenkin jo vuosia heikentyneet ohitusmahdollisuudet lisättiin päälle niin teki melkein mieli tehdä kuten eräs jo edesmennyt tuttavakin teki, että kylmästi jätti katsomatta lajia sen jälkeen kun homma ei vain enää kiinnostanut ja se vuosi oli aikaväliltä 1994-1996.

Ei edes Häkkisen menestys paljon hänen päätään kääntänyt kun ei vain kiinnostanut ja laji-ihmisenä lähellä oli itsekin loppua seuranta muutamana muiden fanien hehkuttamana umpitylsänä kautena. Muistaakseni oli tuo vuosi 1996 kun sitä ennen tuttavani aikanaan tykkäsi mielettömästi katsoa Ayrton Sennan ajoa ja piti Williamsia ihan parhaana tallina sarjassa. Imola 1994 oli siis aika kova paikka.:(

Suomessa se isompi formulamainostus oli ollut jo joitakin vuosia melko suurta ennen Häkkisen isompaakin menestysaikaa ja seuranta ainakin silloin tällöin myös. Se on kyllä harmi, että ne mestaruusvuodet osuivat juuri niihin vuosiin jolloin laji huonoimmillaan oli yhtä jännittävää kuin kuivuvan maalin katsominen. Lähinnä joku Barcelonan kisa taisi olla tällainen, mutta kyllä se aika-ajon merkitys oli vaan aika suuri. No sitten itse asiaan.

Williamsilla tuntuu tosiaan kääntyneen tuo auton balanssikuvio viime kaudesta. Mitä enemmän vettä tulee niin sen huonompi sille. Viime kaudella auto oli selkeä välikelin automalli ja sateella toimi välttävästi. Muuten täysi hummeriboksi.:eek: Bottas ja Massa tehneet muutaman vuoden sisään nähden jo nyt erinomaista työtä, mutta ei vain pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa.

Toisaalta yleistaso ei edelleenkään äärimmäisesti häikäise. Massan pitää unohtaa varmistelu ja keskittyä täydelliseen suoritukseen ja unohtaa hermoilu. Bottaksen taas pitää ehdottomasti päästä viime kauden lopun tasaisempaan vauhtiin ja ottaa vaikka Mauro Baldin tyyliin huippulähtöjä, mutta sitten muistaa kaasujalka. Ei missään nimessä ainakaan Bruno Sennan tai Derek Dalyn tyylisiä lähtöjä tai kisan alkuja missä noustaan vasta kisan lopussa huipputaisteluun.

Helkkarin suurella mielenkiinolla kyllä odotan kauden avausta. Ainoa erikoisuus lienee toistaiseksi heppoisessa miksauksessa FOM:in päässä noiden äänien suhteen. Välillä kuuluu Indycarin tyylisiä örähdyksiä ja välillä pelkkää pihinää ja vihellystä. On vielä aika kaukana rajuimmista 1980-luvun tai 1970-luvun turboäänistä nuo moottoriäänet.:frown: No kai se siitä lähtee.:alppu:
 

Stedos`_´

Active member
Liittynyt
3.2.2014
Viestit
35
Mahtava tilaisuus meni sivu suun, kun Valtteri töhri vähän omaa kisaansa ja tämä yksi japanilainen hullu kolasi Massan ekassa mutkassa.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Vakuuttava esitys Williamsin vauhdista. Mihin Bottas ja Massa olisivat yltäneetkään, jos aika-ajoissa ei olisi satanut ja kisa olisi mennyt nappiin.
Seuraavissa kisoissa toivotaan puhdasta suoritusta ja podium-sijoja.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Mahtava tilaisuus meni sivu suun, kun Valtteri töhri vähän omaa kisaansa ja tämä yksi japanilainen hullu kolasi Massan ekassa mutkassa.
Valtteri sentään paikkasi virheensä loistavalla ajollaan, mitä paikattavissa oli. Massan on unohdettava haihattelut ja hänen täytyy alkaa tuoda auto varmasti maaliin, että talli saa pisteitä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8744
Sijainti
Vantaa
Valtteri sentään paikkasi virheensä loistavalla ajollaan, mitä paikattavissa oli. Massan on unohdettava haihattelut ja hänen täytyy alkaa tuoda auto varmasti maaliin, että talli saa pisteitä.
Ja mitä Massa teki väärin?
 
Ylös