Formula 1 - alennustila

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Turva-auto on kyllä joo ärsyttävä, vaikka joskus välttämätön. Ensin kovalla työllä kymmenys kerrallaan tehdään eroa ja sitten yhtäkkiä vesittyy koko homma jonkun, yleensä häntäpään kaverin, törttöilyn takia. Vähän kuin esim. lätkässä joku johtaisi 8-0 ja sitten yhtäkkiä maalit nollattaisiin. Tai maratonissa vikan kilsan kohdalla koottaisiin porukka kasaan. Jotenkin vie urheilullisuutta koko lajista ja tekee homman enemmän arpapeliksi.
Tästä samaa mieltä. Saattaahan se tuoda yllättäviä käänteitä, mutta eihän se reilua ja urheilullista ole.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Olen ollut hiekkaesteiden (gravel traps) kannattaja, mutta en usko niiden auttavan kisojen tylsyyteen. Espanjassa on vielä runsaasti hiekka-alueita, mutta ei tainnut kisan aikana kukaan edes ajaa leveäksi. Monacossa kaiteet nostava riskejä ja muka tuovat jännitystä, mutta unettava kisa sielläkin nähtiin. Eli ongelma ei ole se, mitä radan ulkopuolella on, vaan että kisassa ei tapahdu mitään.
Vaikka tällä hetkellä autojen pitäisi olla hankalia ajettavia, se ei kuitenkaan näy ajovirheissä mitenkään. Luistoneston ja ajoapujen aikana bernoldit, mazzacanet, doornbosit ja verstappenit kuten myös alesit, villeneuvet ja alonsot toivat sessioon kuin sessioon paljon actionia ajovirheillään. Nykyään kuskit ajavat kisaviikonloput läpi kuin robotit.

Siinä olen samaa mieltä, että FIA sahaa omaa oksaansa määräämällä Tilken tekemään kaikista radoista hyvin samanlaisia. Odotan edelleenkin sitä päivää, että uusi rata on vanhan Hocken tai Zandvoortin tapainen. No, uutta Zandvoortia ei tarvita, koska sellainen löytyy. Amerikassa keskiverto rata on paljon huikeampi kuin mikään Aasiaan tai Lähi-itään pykätty parkkipaikka. Aina kuulee vasta-argumentin, että rata "ei sovi F1:lle" tai että "sillä on mahdoton ohittaa". Mutta kannattaisiko kerran edes kokeilla Elkhart Lakea ja Laguna Secaa, ja argumentoida vasta sitten. Ja ohittamista näkee aivan tarpeeksi Tilkeradoilla DRS-suoralla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Olen ollut hiekkaesteiden (gravel traps) kannattaja, mutta en usko niiden auttavan kisojen tylsyyteen. Espanjassa on vielä runsaasti hiekka-alueita, mutta ei tainnut kisan aikana kukaan edes ajaa leveäksi. Monacossa kaiteet nostava riskejä ja muka tuovat jännitystä, mutta unettava kisa sielläkin nähtiin. Eli ongelma ei ole se, mitä radan ulkopuolella on, vaan että kisassa ei tapahdu mitään.
Vaikka tällä hetkellä autojen pitäisi olla hankalia ajettavia, se ei kuitenkaan näy ajovirheissä mitenkään. Luistoneston ja ajoapujen aikana bernoldit, mazzacanet, doornbosit ja verstappenit kuten myös alesit, villeneuvet ja alonsot toivat sessioon kuin sessioon paljon actionia ajovirheillään. Nykyään kuskit ajavat kisaviikonloput läpi kuin robotit.

Siinä olen samaa mieltä, että FIA sahaa omaa oksaansa määräämällä Tilken tekemään kaikista radoista hyvin samanlaisia. Odotan edelleenkin sitä päivää, että uusi rata on vanhan Hocken tai Zandvoortin tapainen. No, uutta Zandvoortia ei tarvita, koska sellainen löytyy. Amerikassa keskiverto rata on paljon huikeampi kuin mikään Aasiaan tai Lähi-itään pykätty parkkipaikka. Aina kuulee vasta-argumentin, että rata "ei sovi F1:lle" tai että "sillä on mahdoton ohittaa". Mutta kannattaisiko kerran edes kokeilla Elkhart Lakea ja Laguna Secaa, ja argumentoida vasta sitten. Ja ohittamista näkee aivan tarpeeksi Tilkeradoilla DRS-suoralla.
Austin onkin mielestäni hyvä rata. Tai ainakin kisana mielenkiintoinen ja takuulla nykysirkuksessa voittaa melko monet kisat. Lisää ratoja, joissa on kunnon korkeuseroja ja "sokeita" mutkia. Tosin pikaisesti ku miettii, nii Monaco ja Spa tulee heti mieleen, luultavasti enemmänkin löytynee.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Tuli semmonen ajatus mieleen, että mitenköhän toimisi jos joka kisan pisteitä ei laskettaisi loppupisteisiin? Tällöin yks/kaks ulosajoa/keskeytystä ei olisi niin paha rasite loppupisteissä, jos vaikka x huonointa sijoitusta jätettäisiin huomioimatta loppupisteissä. Jos olisi vaikka 18 kisaa kaudessa, niin kausi jaettais kahteen yhdeksän kisan nippuun joista otettaisiin pisteissä huomioon jokaiselta seitsemän/kahdeksan parasta tulosta. Tohon kun yhdistäisi aerodynaamisen pidon rajoittamista ja moottoreiden tehon lisäämistä, niin voisi tulla kiinnostavempaa seurattavaa ja tallitkin voisi ottaa enemmän riskiä kun joka virhe ei ole maailmanloppu.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tuli semmonen ajatus mieleen, että mitenköhän toimisi jos joka kisan pisteitä ei laskettaisi loppupisteisiin? Tällöin yks/kaks ulosajoa/keskeytystä ei olisi niin paha rasite loppupisteissä, jos vaikka x huonointa sijoitusta jätettäisiin huomioimatta loppupisteissä. Jos olisi vaikka 18 kisaa kaudessa, niin kausi jaettais kahteen yhdeksän kisan nippuun joista otettaisiin pisteissä huomioon jokaiselta seitsemän/kahdeksan parasta tulosta. Tohon kun yhdistäisi aerodynaamisen pidon rajoittamista ja moottoreiden tehon lisäämistä, niin voisi tulla kiinnostavempaa seurattavaa ja tallitkin voisi ottaa enemmän riskiä kun joka virhe ei ole maailmanloppu.
Kyllähän tuollaista on ennenvanhaan käytettykin.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Tuli semmonen ajatus mieleen, että mitenköhän toimisi jos joka kisan pisteitä ei laskettaisi loppupisteisiin? Tällöin yks/kaks ulosajoa/keskeytystä ei olisi niin paha rasite loppupisteissä, jos vaikka x huonointa sijoitusta jätettäisiin huomioimatta loppupisteissä. Jos olisi vaikka 18 kisaa kaudessa, niin kausi jaettais kahteen yhdeksän kisan nippuun joista otettaisiin pisteissä huomioon jokaiselta seitsemän/kahdeksan parasta tulosta. Tohon kun yhdistäisi aerodynaamisen pidon rajoittamista ja moottoreiden tehon lisäämistä, niin voisi tulla kiinnostavempaa seurattavaa ja tallitkin voisi ottaa enemmän riskiä kun joka virhe ei ole maailmanloppu.
Tähän tyyliinhän on pisteitä joskus laskettukin.
Esim. vuonna 1988 Sennan mestaruus olisi mennyt Prostille, jos kaikkien kisojen pisteet olisi nykytyyliin yhteenlaskettu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Tähän tyyliinhän on pisteitä joskus laskettukin.
Esim. vuonna 1988 Sennan mestaruus olisi mennyt Prostille, jos kaikkien kisojen pisteet olisi nykytyyliin yhteenlaskettu.
Näin on. Vuosina 1961-1990 laskettiin pisteitä vaihtelevasti aina 11 parhaimpaan pistesuoritukseen saakka. Lisäksi vielä aivan kauden 1990-1991 talvikauden lopussa ennen Phoenixin kauden 1991 avausosakilpailua järjestelmän säilyttäjien kompromissivaatimus 14 parhaan tuloksen laskemisesta joukkoon oli jäädä voimaan, mutta se kumottiin viime hetkellä lähes täysin turhana koska kisoja ajettiin tuolloin 16 eikä tarvetta ylimääräiselle osakilpailulle tuolloin enää ollut. Sitten laskettiinkin kaikki kilpailut.

Ja oli jo vuosina 1961-1990 erityisesti jo melkein koko 1980-luvun ajan halukkuutta nostaa kaikki kilpailut samaan arvoon, mutta vasta 1988 mestaruuskamppailu kärjisti tilanteen todella suureksi keskusteluksi.

Nykypäivänä mikäli tuo parhaiden tulosten laskeminen mukaan joukkoon ennalta määrättyyn lukumäärään palaisi jostakin syystä niin se voisi toimia vaikkapa osakilpailumäärän ollessa 20-22 ja tuolloin laskettaisiin 14-16 parasta tulosta.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Näin on. Vuosina 1961-1990 laskettiin pisteitä vaihtelevasti aina 11 parhaimpaan pistesuoritukseen saakka.
Ei aivan, vaihteleva pistejärjestelmä oli ensimmäisestä kaudesta 1950 lähtien, jolloin laskettiin neljä parasta tulosta seitsemästä (käytännössä kuudesta, koska kukaan ei osallistunut Indy 500-kisaan) mukaan loppupisteisiin. Tuohon aikaanhan pistejärjestelmä oli nykymittapuulla erikoinen 8-6-4-3-2 ja nopeimmalle kierrosajalle yks bongo. Olisi aiheuttanut erikoisen tilanteen vuonna 1958, jos Hawthorn olisi hylätty Portugalin kilpailussa. Hawthornilla olisi ollut enemmän kerättyjä pisteitä kaudelta kuin Mossilla, mutta olisi silti hävinnyt pisteissä pistelaskentasysteemin (vain 6 parasta tulosta lasketaan) johdosta. Eli olisi käynyt Prostit 30 vuotta aiemmin.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Siinä olen samaa mieltä, että FIA sahaa omaa oksaansa määräämällä Tilken tekemään kaikista radoista hyvin samanlaisia. Odotan edelleenkin sitä päivää, että uusi rata on vanhan Hocken tai Zandvoortin tapainen. No, uutta Zandvoortia ei tarvita, koska sellainen löytyy. Amerikassa keskiverto rata on paljon huikeampi kuin mikään Aasiaan tai Lähi-itään pykätty parkkipaikka. Aina kuulee vasta-argumentin, että rata "ei sovi F1:lle" tai että "sillä on mahdoton ohittaa". Mutta kannattaisiko kerran edes kokeilla Elkhart Lakea ja Laguna Secaa, ja argumentoida vasta sitten. Ja ohittamista näkee aivan tarpeeksi Tilkeradoilla DRS-suoralla.
Toivottavasti ei F1 mene koskaan noille radoille tai Watkins Gleniin. Jos nuo ratayhtiöt joskus nimensä Bernien paperiin laittisivat, niin seuraavana päivänä olisi asfaltointityöt turva-alueilla käynnissä, ja ehkä jotenkin pitäisi pitkä suora-hiusneula -yhdistelmä saada. Nuo radat pysykööt ennallaan ja niistä nautittakoon muiden sarjojen parissa.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Tästä samaa mieltä. Saattaahan se tuoda yllättäviä käänteitä, mutta eihän se reilua ja urheilullista ole.
Toisaalta säännöt on kaikkien tiedossa, ja vain pöljä kuluttaa renkaita kärjessä ollessaan repiäkseen parin kymmenen sekunnin kaulan. Tärkeintä ei ole ylivoimainen voitto, vaan voitto mahdollisimman pienellä erolla.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4295
Sijainti
Maalla
Hyvä Blogipostaus Oxfordin yliopiston tutkimuksesta(Ferrarille) koskien moottorin optimaalista käyttöä.: http://mccabism.blogspot.co.uk/2015/04/optimal-control-theory-and-ferraris.html
Ilmeisesti paras teho saadaan, kun kaikki sähköenergia mgu-k:lle tulee akulta ja hukkaportti on auki vähentäen takapainetta.
Ensinnäkin kiitti aivan loistavasta linkistä.
Siis johan on tehty tutkimusta. Tuolta löytyy n.200 sivua tutkimustulosta. Tutkimusta on tehty 2:lla radalla. Barcelona ja Belgian SPA.


Mutta asiaan, hieman hämmästytti että HukkaPortti auki saatais maksimi teho !

No hieman miettien ja lisää lukien niin juuri noinhan se on.
Siis polttomoottori antaa parhaan tehon kun sitä ahdetaan ja pakopuolella ei ole pakovastusta.
Eli polttomoottoria ahdetaan sähkö turbolla niin että HP on auki.

Toki sähkön riittävyys tulee esteeksi tuon jatkuvaan käyttöön kun HP on auki. Silloin kun sieltä pakopuoleta ei saada energiaa talteen vaan se menee hukkaan niin polttoainetta ei riitä koko kisaan.

Tiivistettynä, HP on auki kun ajetaan aika-ajossa ja HP on kiinni kun ajetaan kilpailua.

No asia ei tietty ole noin yksoikoista vaan tuossa on todella paljon erillaisia variaatioita kesken rata kierroksen eri mutkissa.
Vielä ehkä hieman kärjistäen vois heittää että kisassa kun säästetään polttoainetta niin se tehdään niin että silloin ajetaan HP kiinni.


Nyt ei ehdi enempää perehtymään tuohon tutkimukseen muuten menee koko vapaapäivä ihan hukkaan. ;)
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Tähän tyyliinhän on pisteitä joskus laskettukin.
Esim. vuonna 1988 Sennan mestaruus olisi mennyt Prostille, jos kaikkien kisojen pisteet olisi nykytyyliin yhteenlaskettu.
Muistaakseni joskus tarkistin, että "moderniin aikaan" kausi 1988 oli ainoa tapaus, kun valikoiva pistesysteemi vaikutti suoraan maailmanmestaruuden kohtaloon. En enää muista vuosirajoja, mutta eipä sillä niin väliä. Jokaisen pistelaskujärjestelmän muutoksen jälkeen laskeskellaan jonkin aikaa "varmuuden vuoksi" myös tuloksia vanhalla järjestelmällä, eikä systeemin vaihtaminen ole koskaan vaikuttanut lopputulokseen. Haluaisiko kukaan edes sitä? Pööniäkin kiinnostaa vain tasoittaa piste-eroa tasaisemman taistelun illuusion luomiseksi, tuskin hänkään haluaisi että kukaan muu kuin nopein ja paras kuski lopulta kannun nostaa.

Tästä samaa mieltä. Saattaahan se tuoda yllättäviä käänteitä, mutta eihän se reilua ja urheilullista ole.
Ei sitä tehdäkään urheilullisuuden eikä show'n vuoksi, vaan siksi että ratavirkailijat saisivat rauhassa putsata rataa. Virtuaalinen turva-autokaan ei toimi, koska autot olisivat siroteltu ympäri rataa ja siksi virkailijat eivät pääsisi tekemään työtään.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9787
Sijainti
Helsinki
Toivottavasti ei F1 mene koskaan noille radoille tai Watkins Gleniin. Jos nuo ratayhtiöt joskus nimensä Bernien paperiin laittisivat, niin seuraavana päivänä olisi asfaltointityöt turva-alueilla käynnissä, ja ehkä jotenkin pitäisi pitkä suora-hiusneula -yhdistelmä saada. Nuo radat pysykööt ennallaan ja niistä nautittakoon muiden sarjojen parissa.
Ei Laguna Secaa saa pilata, korkkiruuvi on uskomaton mutka. Rataa on ollut kiva huristella autopeleissä. :cool:
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9787
Sijainti
Helsinki
Vaimeista moottoriäänistä on puhuttu, eikös tehojen lisäämisellä saisi niistä enemmän ääntä?:confused:
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Taitaa ne sähköhärvelit yms. turbot viedä sen isoimman mekkalan. Ja tietty matalammat kierrokset.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Vaimeista moottoriäänistä on puhuttu, eikös tehojen lisäämisellä saisi niistä enemmän ääntä?:confused:
No ei (tai *EHKÄ, en tiedä). Antaisivat ihmisten vain tottua nykyaikaan. Eihän sähköautokaan piä juuri mitään ääntä. Kyllä noista tehoa ja vääntöä riittää ihan hyvin tuon painoiselle vehkeelle. Ite tykkään ku renkaiden ääniki kuuluu nykyää tv:ssä.. ja yleisö. Ehkä voisivat tuota bensarajoitusta höllätä, nii tulis lisää tehoa (*ja kierroksiakin koneeseen?). Se nyt on kuitenkin "pienin" kuluerä eikä formuloiden tarvikkaan mitään totaali-ekoilua olla. Löytyy niitä "ympäristö-ystävällisiä" innovaatioita myös suuremmalla kulutuksella.

Olisko ihan mahdoton ajatus, että moottoria ei rajoitettais kuin kulutuksen kohdalla? Sekin voisi olla vain maksimi määrä bensaa kisaan. On sitä varmasti ajateltu, mut olisko liian rohkea veto? edit: eiku tietty toinen rajoitus olis moottorin asiakas-hinta. Plus JOTAIN ajatusta kitkeen överikehityskuluja, notta moottorivalmistajilla riittäis kiinnostusta.
 
Viimeksi muokattu:

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Turva-auto on kyllä joo ärsyttävä, vaikka joskus välttämätön. Ensin kovalla työllä kymmenys kerrallaan tehdään eroa ja sitten yhtäkkiä vesittyy koko homma jonkun, yleensä häntäpään kaverin, törttöilyn takia. Vähän kuin esim. lätkässä joku johtaisi 8-0 ja sitten yhtäkkiä maalit nollattaisiin. Tai maratonissa vikan kilsan kohdalla koottaisiin porukka kasaan. Jotenkin vie urheilullisuutta koko lajista ja tekee homman enemmän arpapeliksi.
Näinhän se hieman on, mutta eikö se ole kuitenkin sama kaikille.
Indycarissa turva-autot tuovat loistavasti kivasti väriä aina kisoihin kun aina joku töhö onnistuu mokailemaan.

Tosin F1-radat ovat niin isot ja turva-alueet niin suuret että eivät noita turva-autoja hirveän paljon tule näkymään.
Ja kun autojen erot kuitenkin ovat niin suuret niin suurempia taisteluja ei tulisi siellä olemaan, sillä vaikka kärkimies tekeekin sen jälkeen virheen hän pääsee turva-alueiden kautta helposti jatkamaan johdossa. Tai jos ei, niin viimeistään toisessa DRS paikassa sitten ohi suoran puolivälissä.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Moottoriurheilun ehkäpä se vaikein asia on nimenomaan se, että kuinka voidaan lisätä showta, pilaamatta urheilullista aspectia.

Omasta mielestäni turva-auto on hyvä asia, sillä pääpointtihan siinä on että rata voidaan siivota turvallisesti. Hyvä kakkospointti siinä on se että se lisää yleensä väriä kisaan, ja voipi jopa pelastaa jonkun kuskin epäonnisen kisan alun, kuten esim. Kimillä tänä vuonna Malesiassa. Se sitten missä tilanteissa sitä pitäisi käyttää onkin ihan toinen kysymys.
 
Ylös