Ei toisen tallin tekemää ylivoimaa saa keinotekoisesti vähentää. Vaikka tämä tylsää onkin, niin ei se ole oikea ratkaisu ja täyttä huijausta.
Sinänsä olet kyllä ihan oikeassa, en itsekkään oikein pidä ajatuksesta että väkisin säännöillä kavennetaan eroja. Formula-säännöt ovat siinä mielessä juuri mielenkiintoiset, että ne ovat kaikille samat, riippumatta resursseista ja suorituskyvystä. Vaikka WEC esimerkiksi on erittäin mielenkiintoinen sarja, niin itseäni kyllä vähän kaivaa se, että ne autot ovat tasaväkiset sen takia että ne on testattu ja suunniteltu niin, että ovat tasaväkisiä.
Mutta...
Minulle suurin ongelma ei ole se että tällä hetkellä vain yksi talli voittaa (vaikka sekin on hieman masentavaa kyllä), vaan se että koko pakka on niin hurjan epätasaväkinen. Jos katsoo kuljettajien MM-sarjaa, niin ensin tulevat Mersu-kuskit, sitten Ferrari-kuskit, heidän perässään Williams-kuskit ja näiden takana Red Bull-kuskit. Force India-kuskit ovat sijoilla 9. ja 12. ja Lotus-kuskit sijoilla 10. ja 13. Heidän välissään vain Sauberin Nasr, joka ei siellä olisi ilman Australian yllätustulosta. Eli käytännössä esim. Red Bullit voivat voittaa Williamssit vain, jos he joutuvat keskyttämään. Pieni varikkokämmi tai muu virhekkään ei välttämättä riitä, koska ohitus DRS:n kanssa onnistuu lähes varmasti, jos takana oleva auto on nopeampi. Tähän kun lisätään vielä se että luotettavuus on nykyään huikealla tasolla ja testaus pääosin kielletty, niin voimasuhteet ja sijoitukset tuskin tulevat hirveästi tästä enää heilahtelemaan.
Pointtini on siis se, että jollain tasolla kuljettajien MM-sarja ei ole "täysin uskottava" tällä hetkellä, sillä auton merkitys on niin jäätävän suuri, eikä huonommalla autolla pysty välttämättä edes niitä isojen tallien pikkuvirheitä hyödyntämään. Oikeastaan ainoa poikkeus tähän tällä kaudella on ollut Williams, joka Ferrarin pystynyt pitämään takana huikean suoranopeutensa ansiosta. Mutta ilman Vettelin varikkomokaa, ei Massalla olisi ollut mitään jakoa podiumille, eikä se nytkään ihan helposti hänelle tullut. Autot ajavat oikeastaan vain omia tallikavereitaan vastaan. Tähän ei tarvittaisi 18 muuta autoa radalle heilumaan.
Jos saisin itse päättää, heittäisin tuon DRS:n pois, ja tilalle hyvin pienet lisäpainot vauhtieroja tasaamaan. Hyvin toteutettuna nuo lisäpainot eivät muuttaisi tallien varsinaisia voimasuhteita, mutta tasoittaisivat tuota pakkaa niin että esim. Forcella tai Sauberilla voisi olla paremmat mahdollisuudet ajaa ihan hyvistäkin pisteistä, jos esim. Ferrarilla tai Williamssilla kävisi joku varikkokämmi tms. Olen pyöritelly ajatusta niin, että jos kaksi tai useampi talli olisi 50-60 pisteen päässä toisistaan, olisi heillä silloin samanpainoiset autot. Ainoastaan jos ero kahden eri tallin välillä olisi tätä isompi, joutuisi se parempi talli ottamaan esim. 5 kiloa ylimääräistä autoonsa.
En tiedä sitten. En minäkään oikein tuosta lisäpaino ideasta innoissani pompi, mutta jos jotain ei tehdä, niin ei meillä kohta ole minkäänlaista F1-sarjaa seurattavana, oli se sitten keinotekoinen tai ei.